Καινοτόμες παρεμβάσεις που θ’ αλλάξουν την όψη της πυκνοκατοικημένης περιοχής της Καλλιθέας αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα την ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιλαμβάνονται στη μελέτη βιοκλιματικής ανάπλασης της οδού Αγγέλου Σικελιανού και της πλατείας Αγίου Γεωργίου.
Πρόκειται για ένα φιλόδοξο σχέδιο που περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας μεγάλης πλατείας συνολικής έκτασης 1.100 τ.μ., στην οποία θα ενταχθεί μια σύγχρονη παιδική χαρά ευρωπαϊκών προδιαγραφών (στα πρότυπα της παιδικής χαράς του δημοτικού κήπου), ενώ ταυτόχρονα προβλέπεται η κατασκευή ενός μεγάλου πεζοδρόμου, συνολικού πλάτους 6 μέτρων. Η αρχιτεκτονική μελέτη έγινε από τον αρχιτέκτονα του Δήμου Μάνο Τσάκωνα σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης, οι υποδείξεις το οποίου ήταν απαραίτητες με δεδομένο ότι πρόκειται για βιοκλιματικό έργο και η επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη των καθηγητών θα συμβάλλει ουσιαστικά στην αρτιότητα του φακέλου, ώστε αυτός να μπορέσει να είναι ανταγωνιστικός και να εγκριθεί για να εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα αστικών αναπλάσεων του ΕΣΠΑ.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 2 εκατ. ευρώ, ενώ μεταξύ άλλων περιλαμβάνει βυθισμένους κάδους για τα σύμμεικτα και τα ανακυκλώσιμα απορρίμματα, κοινόχρηστα ηλεκτροκίνητα ποδήλατα και σταθμούς φόρτισής τους.
Η μελέτη παρουσιάστηκε χθες στο δημοτικό συμβούλιο Ρεθύμνου από τον Μάνο Τσάκωνα και εγκρίθηκε ομόφωνα για να υποβληθεί προς έγκριση στη Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Κρήτης.
Σύμφωνα με τον κ. Τσάκωνα, η μελέτη έχει ως στόχο:
• την ανάπλαση της οδού Άγγελου Σικελιανού,
• τη διαμόρφωση και ανάδειξη της πλατείας δυτικά του Ιερού Ναού,
• το σχεδιασμό ενός μικρού πάρκου και μιας νέας παιδικής χαράς
• την κατάλληλη διαμόρφωση του υπόλοιπου τμήματος της περιοχής επέμβασης σε οργανωμένο χώρο στάθμευσης.
Πρόταση
Η οπτική επαφή κάθε σημείου του δρόμου με τη θάλασσα, το μικρό του μήκος και το μεγάλο του πλάτος, οδήγησαν στην σκέψη για τη μεγαλύτερη δυνατή παραχώρηση του δρόμου στον πεζό και στον σχεδιασμό ενός μικρού σε μήκος αλλά μεγάλου σε πλάτος πεζόδρομου.
Λόγω της θέσης του Ιερού Ναού στην ανατολική πλευρά της περιοχής παρέμβασης, ο σχεδιασμός του πεζόδρομου προτείνεται επίσης στην ίδια πλευρά, στα ανατολικά του δρόμου.
Το δυτικό πεζοδρόμιο και ο δρόμος
Το πλάτος του δρόμου, από ρυμοτομική σε ρυμοτομική γραμμή, είναι 13,70 μέτρα.
Χαράζοντας τις αποστάσεις από δυτικά προς ανατολικά δημιουργούμε ένα πεζοδρόμιο 3,85 μέτρων στο οποίο περιλαμβάνονται εσοχές για χώρο στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων, στάθμευσης μηχανών σε πολλά μέτρα μήκος, αλλά και φορτοεκφόρτωσης μικρών φορτηγών αυτοκινήτων για την εξυπηρέτηση των εμπορικών καταστημάτων. Λόγω της αναγκαιότητας στάσης των μικρών φορτηγών οι εσοχές αυτές έχουν πλάτος 2,20 μέτρα.
Στο δυτικό πεζοδρόμιο όπου δεν υπάρχουν εσοχές στάθμευσης δημιουργούνται μικρά παρτέρια για χαμηλή φύτευση και για την αποφυγή τοποθέτησης άλλων εμποδίων όπως μεταλλικά κολωνάκια κ.λπ.
Στη διασταύρωση του πεζοδρομίου με την οδό Σβάιτσερ δημιουργούνται ράμπες και οι καμπύλες στροφής του δρόμου είναι ιδιαίτερα μεγάλες λόγω της ανάγκης στροφής μεγάλων τουριστικών λεωφορείων.
Στη συνέχεια δημιουργείται δρόμος διέλευσης αυτοκινήτων πλάτους 3,50 μέτρα.
Υλικά δυτικού πεζοδρομίου και επίστρωσης δρόμου
Σε όλη την επιφάνεια του πεζοδρομίου χρησιμοποιούνται πλάκες από βότσαλο (βοτσαλόπλακες) χρώματος γκρι διαστάσεων 40Χ40 χωρίς αρμό.
Σε όλο το μήκος το πεζοδρόμιο διατρέχεται από πλάκες όδευσης τυφλών διαστάσεων 4040 χρώματος λευκού.
Το κράσπεδο του πεζοδρομίου θα είναι από μασίφ μάρμαρο χρώματος γκρι, πλάτους 15 εκατοστών και με φάλτσο 3 εκατοστά στην απόληξή του.
Ο πεζόδρομος
Όλο το υπόλοιπο τμήμα πλάτους 6,35 μέτρων δίνεται στο νέο πεζόδρομο. Από την ανατολική πλευρά του δρόμου δεν υπάρχουν εσοχές στάθμευσης.
Από τα 6,35 μέτρα του πεζόδρομου στα 1,35 μέτρα, από την πλευρά του δρόμου, τοποθετούνται, δένδρα, ζαρντινιέρες, καθιστικά, ιστοί φωτιστικών και καλαθάκια απορριμμάτων με αποτέλεσμα τα υπόλοιπα 5,00 μέτρα να μένουν ελεύθερα στον πεζό και στο ποδήλατο ή στο σκέιτμπορτ.
Αυτός είναι και ο βασικός στόχος της συγκεκριμένης μελέτης. Η δημιουργία ενός πεζόδρομου με μεγάλο πλάτος, ικανού και για πολιτιστικές δράσεις σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, εκθέσεις, παζάρια, μικρές κυριακάτικες αγορές.
Ενός πεζόδρομου που θ’ αναβαθμίσει και θα ζωντανέψει ένα διαφορετικό τμήμα του Ρεθύμνου. Όχι σε άμεση επαφή με το Ιστορικό Κέντρο της Παλιάς Πόλης αλλά και το Κέντρο της νεότερης πόλης. Δίπλα όμως στο παραλιακό μέτωπο και ακριβώς στην αρχή των μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων του ανατολικού τμήματος της πόλης.
Τα δένδρα, τα καθιστικά, οι ζαρντινιέρες κ.λπ. τοποθετούνται από την πλευρά του δρόμου ώστε να αποφύγουμε τα οποιαδήποτε ειδικά εμπόδια για την παράνομη στάθμευση, κολωνάκια κ.λπ.
Σε όλο το μήκος του πεζόδρομου δυτικά φυτεύονται 39 δένδρα. Ανά 3 δένδρα απέχουν μεταξύ τους 3,40 μέτρα δημιουργώντας 13 τριάδες δένδρων. Σε κάθε τριάδα δέντρων κατασκευάζεται χτιστό καθιστικό ανάμεσα στα δύο πρώτα δένδρα και ανάμεσα στο δεύτερο και το τρίτο δέντρο τοποθετείται η βάση φωτιστικού του πεζόδρομου, καθώς και καλαθάκι απορριμμάτων.
Το είδος, το μέγεθος και οι αποστάσεις των δέντρων γενικότερα αποτελούν βασικό στοιχείο της μελέτης και η Άγγελου Σικελιανού θα είναι ο πρώτος δρόμος στο Ρέθυμνο με τόσο μεγάλο αριθμό δένδρων σε τόσο μικρό μήκος δρόμου και μάλιστα σε ευθεία γραμμή.
Ως δένδρο προτείνεται η νεραντζιά.
Υλικά πεζόδρομου
Το κράσπεδο του πεζόδρομου, όπως και στην απέναντι πλευρά, διαχωρίζεται από τον δρόμο με οπλισμένο σκυρόδεμα πλάτους 20 εκατοστών που προεξέχει 2 εκατοστά από το υλικό στρώσης του δρόμου. Το κράσπεδο του πεζόδρομου θα είναι από μασίφ μάρμαρο χρώματος γκρι, πλάτους 15 εκατοστών και με φάλτσο 3 εκατοστά στην απόληξή του.
Στη συνέχεια δημιουργείται μία ζώνη πλάτους 1,20 μέτρων. Σε όλη της την επιφάνεια χρησιμοποιούνται πλάκες από βότσαλο (βοτσαλόπλακες) χρώματος γκρι διαστάσεων 40Χ40 χωρίς αρμό.
Η πλατεία
Ο νέος αυτός πεζόδρομος στο μέσο περίπου της διαδρομής διασταυρώνεται με μία νέα πλατεία τετράγωνου σχήματος και μπροστά ακριβώς από τον Ιερό Ναό. Διασταυρώνεται, γιατί ειδικά στο σημείο της πλατείας το επίπεδο του δρόμου ανεβαίνει στο ίδιο επίπεδο και καλύπτεται με το πλακόστρωτο της πλατείας.
Το μήκος της πλατείας είναι 31,00 μέτρα και το πλάτος της 28,80 μέτρα. Η χρήση όμως της ίδιας πλακόστρωσης, καθώς και η άνοδος του επιπέδου του δρόμου έχουν σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός ευρύτερου χώρου 31,00Χ40,40 μέτρων δηλαδή μιας πλατείας 1.250 τετραγωνικών μέτρων περίπου.
Η πλατεία λόγω της πυκνής κατοικίας στην περιοχή αλλά και λόγω του Ιερού Ναού, προτείνεται στον σχεδιασμό της περισσότερο ως πλατεία γειτονιάς και όχι ως πλατεία με στοιχεία ενός σύγχρονου εμπορικού κέντρου για παράδειγμα.
Για τον λόγο αυτό περιβάλλεται, σύμφωνα με την πρόταση, από αμυγδαλιές, κλασικά καθιστικά και καμπυλόγραμμα φωτιστικά και η πλακόστρωσή της προτείνεται και αυτή σε απλό σχέδιο με μικρά κλασικά γεωμετρικά σχήματα.
Υλικά πλατείας
Όλη η επιφάνεια της πλατείας επιστρώνεται με ψυχρό υλικό. Συγκεκριμένα με πλάκες αμμοβολισμένες διαστάσεων 40Χ40 χρώματος καφέ με σχέδιο (σειρά αντίκο, σχέδιο οκτάγωνο). Περιμετρικά η στρώση γίνεται με το ίδιο ακριβώς υλικό και στο ίδιο χρώμα αλλά χωρίς σχέδιο.
Το πάρκο
Ξεκινώντας από νότο με κατεύθυνση στο βορρά, επιπλέον του πλάτους του πεζόδρομου δημιουργείται στην ίδια στάθμη μία διαπλάτυνση 4,80 μέτρων με αποτέλεσμα ο πεζόδρομος να φτάνει σε πλάτος τα 11,15 μέτρα σε όλο το μήκος των 65,10 μέτρων από την Λεωφόρο Πορτάλιου μέχρι το σημείο διασταύρωσής του με την πλατεία.
Στο πρώτο 26,90 μέτρα μία ακόμη ανάλογη διαπλάτυνση επίσης 4,80 μέτρων δημιουργεί μία εντυπωσιακή είσοδο πλάτους 15,95 μέτρων, μία υποδοχή στον χώρο ανάπλασης. Με τη συμπλήρωση στοιχείων όπως δένδρα και καθιστικά, έχουμε σαν αποτέλεσμα ένα μικρό πάρκο 450 περίπου τετραγωνικών μέτρων σε κεντρικό σημείο της πόλης και σε άμεση επαφή με την κεντρική λεωφόρο.
Στον χώρο του πάρκου, μεταξύ άλλων, προβλέπεται απλός σταθμός κοινόχρηστων ποδηλάτων αλλά και ειδικός σταθμός κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδηλάτων.
Με τους δύο αυτού σταθμούς, ο χώρος θα προσφέρεται ιδιαίτερα για ποδήλατο αλλά και ως σημείο συνάντησης ποδηλατιστών και παρόμοιων ομάδων, λόγω των δένδρων, των καθιστικών κ.λπ.
Μικρές κερκίδες στην αρχή, λόγω της μικρής υψομετρικής διαφοράς και λόγω της κοντινής οπτικής επαφής με τη θάλασσα συμπληρώνουν την πρόταση. Οι κερκίδες και τα καθιστικά θα εξυπηρετούν κατά ένα βαθμό και την στάση λεωφορείου που υπάρχει στο σημείο αυτό. Σύμφωνα με την πρόταση, πέντε ίδιες τριάδες δένδρων (νεραντζιές) και με τα αντίστοιχα καθιστικά ανάμεσά τους τοποθετούνται στα ανατολικά των πιο πάν διαπλατύνσεων.
Υλικά πάρκου
Όλη η επιφάνεια του πάρκου επιστρώνεται με πλάκες από βότσαλο (βοτσαλόπλακες) χρώματος γκρι διαστάσεων 40Χ40 αρμό.
Η παιδική χαρά
Σε συνέχεια του πάρκου ανατολικά και φτάνοντας προς βορρά μέχρι την πλατεία, δημιουργείται μία ορθογωνικού σχήματος παιδική χαρά 18,20Χ38,20 μέτρων, δηλαδή συνολικής επιφάνειας 700 περίπου τετραγωνικών μέτρων με τις απαιτούμενες προδιαγραφές.
Πινακίδα οδηγιών, παιχνίδια με κυρίαρχο υλικό το ξύλο, παιχνίδια για παιδιά ΑμεΑ., δάπεδα ασφαλείας, καθιστικά, βρύση κ.ά.
Διαθέτει δύο εισόδους, μία από τον πεζόδρομο και μία από την πλευρά της πλατείας συνδέοντας με αυτό τον τρόπο το πάρκο με την πλατεία.
Στο μεγαλύτερο μέρος του, ο χώρος της παιδικής χαράς σκιάζεται από μεγάλα δένδρα που ήδη υπάρχουν.
Ανατολικά συνορεύει με τον χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων και για τον λόγο αυτό παρεμβάλλεται πάντοτε παρτέρι με χώμα και χαμηλή φύτευση έξω από την προβλεπόμενη ξύλινη περίφραξη, που θα λειτουργεί ως οπτικό εμπόδιο.
Υλικά παιδικής χαράς
Ο βασικός χώρος κίνησης της παιδικής χαράς αποτελεί συνέχεια του πάρκου. Για τον λόγο αυτό καλύπτεται με το ίδιο υλικό, πλάκες από βότσαλο (βοτσαλόπλακες) χρώματος γκρι διαστάσεων 40Χ40 χωρίς αρμό.
Όλο το υπόλοιπο τμήμα που ανήκει στους χώρους των παιχνιδιών θα επιστρωθεί με ελαστικό τάπητα σύμφωνα με τις προδιαγραφές και όπως φαίνεται στο σχέδιο λεπτομερειών.
Ο χώρος στάθμευσης
Στο ανατολικό τμήμα της περιοχής ανάπλασης διαμορφώνεται χώρος στάθμευσης 65 θέσεων Ι.Χ. αυτοκινήτων και 4 θέσεων στάθμευσης ΑμεΑ σε μία συνολικά έκταση περίπου 2.000 τετραγωνικών μέτρων.
Στο βόρειο τμήμα θα λειτουργεί χώρος φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η είσοδος στον χώρο στάθμευσης θα γίνεται από τη Λεωφόρο Πορτάλιου και η έξοδος των οχημάτων θα γίνεται προς την οδό 28ης Οκτωβρίου.
Από την Λεωφόρο Πορτάλιου και σε ευθεία κίνηση θα υπάρχει δυνατότητα εξόδου του αυτοκινήτου στο χώρο της πλατείας και μπροστά από τον Ιερό Ναό για την εξυπηρέτηση των αναγκών του Ναού και των κοινωνικών εκδηλώσεων.
Ο ίδιος αυτός διάδρομος θα είναι και ο βασικός διάδρομος εισόδου στο πάρκινγκ.
Μελέτη προσβασιμότητας για ΑμεΑ
Σε όλη την περιοχή παρέμβασης, δηλαδή σε όλη την έκταση της οδού Άγγελου Σικελιανού, σε όλους τους χώρους της νέας πλατείας, στους χώρους του πάρκου και στον χώρο στάθμευσης υπάρχει πρόβλεψη για την ανεμπόδιστη κυκλοφορία ΑμεΑ σύμφωνα με τις εκάστοτε προδιαγραφές.
Συγκεκριμένα προβλέπεται όδευση τυφλών και από τις δύο πλευρές του δρόμου (δυτικό και ανατολικό πεζοδρόμιο), καθώς και στον χώρο της πλατείας και σε κίνηση προς τα ανατολικά και την οδό 28ης Οκτωβρίου, διαβάσεις με τις απαιτούμενες ράμπες ώστε να μην υπάρχει υψομετρική διαφορά σε σχέση με την επιφάνεια των δρόμων, θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ και θέση στάθμευσης ΑμεΑ στον χώρο φόρτισης ηλεκτρικών ποδηλάτων.
Η μελέτη εγκρίθηκε ομόφωνα από το Δημοτικό Συμβούλιο
Η μελέτη που παρουσιάστηκε χθες απέ τον αρχιτέκτονα Μάνο Τσάκων εγκρίθηκε ομόφωνα από το δημοτικό συμβούλιο και τις επόμενες μέρες θα κατατεθεί προς ένταξη στο ΕΣΠΑ από όπου ο δήμος θα διεκδικήσει πόρους ύψους 2 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση του.
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης στην τοποθέτηση του ευχαρίστησε την τεχνική υπηρεσία, τους μηχανικούς, τους αιρετούς και προσωπικά τον κ Τσάκωνα για την άρτια μελέτη που έκανε τονίζοντας ότι αυτή αποτελεί δημιούργημα πολλών ανθρώπων. Ο δήμαρχος αναφέρθηκε στις καινοτομίες της μελέτης και εξέφρασε την αισιοδοξία ότι ο δήμος Ρεθύμνης που όπως είπε, αδικήθηκε από προηγούμενα προγράμματα αστικών αναπλάσεων, από τα οποία αποκλείστηκε λόγω πληθυσμιακών κριτηρίων, τώρα μπορεί να διεκδικήσει και να εξασφαλίσει τα 2 εκατ. από τα 3 εκατ. ευρώ σε επίπεδο Κρήτης που διατίθενται από το συγκεκριμένο άξονα του ΕΣΠΑ. Απαντώντας μάλιστα σε ενστάσεις δημοτικών συμβούλων για την κυκλοφοριακή μελέτη αλλά και για παρεμβάσεις όπως οι τουαλέτες ή η δημιουργία υπόγειου πάρκινγκ τόνισε πως αυτές μπορούν να συζητηθούν και να βρεθεί η βέλτιστη λύση.
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θοδωρής Νίνος εξήρε την άρτια μελέτη που έγινε από τον κ Τσάκωνα τονίζοντας την πληρότητα και την ποιότητά της. Επεσήμανε ωστόσο ότι θα πρέπει αν βρεθεί μια φόρμουλα για την κατασκευή δημόσιων τουαλετών στην περιοχή καθώς και παιδικών τουαλετών για τα παιδιά που θα ψυχαγωγούνται στην παιδική χαρά, ενώ τόνισε πως θα πρέπει ξανά να συζητηθεί η κυκλοφοριακή μελέτη.
Ο Μιχάλης Ανδρουλάκης, επικεφαλής της παράταξης «Ρέθυμνο Αλληλεγγύη – Ανατροπή» εξήρε επίσης την προσπάθεια που έγινε από τον κ. Τσάκωνα και την αρτιότητα της μελέτης επισημαίνοντας ωστόσο ότι καλό θα ήταν να ζητηθεί και η άποψη των κατοίκων της περιοχής ιδίως σε ότι έχει να κάνει με την κυκλοφοριακή μελέτη».
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μανούσος Μανουσογιάννης συνεχάρη την υπηρεσία του δήμου για την μελέτη τονίζοντας ότι η συγκεκριμένη περιοχή χρειαζόταν νοικοκύρεμα και ανάπλαση, ενώ σημείωσε πως αν και αντιλαμβάνεται ότι για λόγους μοριοδότησης στη μελέτη περιλαμβάνεται το κοινόχρηστο σύστημα ηλεκτρικών ποδήλατων, όμως όπως είπε η εμπειρία από τα κοινόχρηστα ποδήλατα στο Ρέθυμνο δεν είναι ενθαρρυντική.
Ο Στέλιος Πετράκης: έδωσε επίσης συγχαρητήρια για τη μελέτη αναφερόμενος ειδικά στην απουσία κολωνακιωτών ενώ επέμεινε ότι οι τουαλέτες είναι απαραίτητες στην πλατεία.