Από τα «Θυρανοίξια» της, η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Ρεθύμνου έδωσε προτεραιότητα στη λειτουργία του παιδικού τμήματος. Τα παιδιά το εκτίμησαν, άδραξαν την ευκαιρία και κατακλύζουν καθημερινά τον δικό τους χώρο.
Στην εντυπωσιακή αύξηση της επισκεψιμότητάς τους, συνέβαλε και η καλοκαιρινή εκστρατεία ανάγνωσης και δημιουργικότητας 2017, που πρότεινε η Εθνική Βιβλιοθήκη και αποδέχτηκαν 150 Βιβλιοθήκες σε όλη την Ελλάδα για την περίοδο 15 Ιουνίου – 8 Σεπτεμβρίου 2017. Εμείς συμμετέχουμε με 21 εργαστήρια.
Ακολουθούν εικόνες από τρία εργαστήρια εφαρμογής του προγράμματος, μικρή περίληψή τους και τα ονόματα των έμπειρων εθελοντών εμψυχωτών που τα στηρίζουν, με την ευθύνη του προσωπικού της Βιβλιοθήκης και του Εφορευτικού Συμβουλίου της.
Παιχνίδι γνωριμίας με τα καινούργια βιβλία
Δευτέρα 19 Ιουνίου
Από βιβλίο σε βιβλίο, τα παιδιά γνώρισαν τους ήρωες, τις περιπέτειες, τους τόπους.
Έπαιξαν ένα δημιουργικό παιχνίδι μνήμης με τη βοήθεια των εμψυχωτών εθελοντών μας. Ο Κώστας Παπαδάκης, βιβλιοθηκάριος, της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κρήτης, τους εξήγησε το σύστημα ταξινόμησης των βιβλίων, και η Πόπη Κοτσίφη, μεταφράστρια-εκπαιδευτικός, τα καθοδήγησε στον τρόπο που παρατηρούμε τα εξώφυλλα και το περιεχόμενο των βιβλίων. Στο τέλος τα παιδιά, αφού γνώρισαν τα βιβλία, έφτιαξαν διαδρομές από βιβλίο σε βιβλίο, με την βοήθεια της εθελόντριας Σοφίας Τρούλη, μουσειοπαιδαγωγού, Ε.Ε.Μ.Σ.Τ. Κρήτης.
Λογοτεχνικές συναντήσεις από ταξίδι σε ταξίδι.
Τετάρτη 21 Ιουνίου
Λογοτεχνικές συναντήσεις από ταξίδι σε ταξίδι. Τα ταξίδια στα βιβλία έγιναν σημεία συνάντησής μας.
Οι καλοί και οι κακοί πειρατές έγιναν φίλοι, μας διηγήθηκαν περιπέτειες θαλασσινών ταξιδιών, νησιών με θησαυρούς, ιστορίες καραβιών και μυστηρίων. Ένα τρικούβερτο θαλασσινό γλέντι έγινε στο σημείο συνάντησής τους. Τη δράση υλοποίησε η εμψυχώτρια, εθελόντριά μας, Μαριάννα Τζιράκη, φιλόλογος, μεταπτυχιακή θεατρολόγος. Την ευχαριστούμε θερμά.
Σημεία συνάντησης – Λογοτεχνικές συναντήσεις από ζώο σε ζώο
Παρασκευή 23 Ιουνίου
Τα ζώα του δάσους βγήκαν από τις σελίδες τους και το ένα συνάντησε το άλλο.
Όταν διαβάζουμε ένα βιβλίο, υπάρχει πάντα κάποιο σημείο, το οποίο ανοίγει μια πόρτα, που οδηγεί τη σκέψη μας σε κάποιο άλλο βιβλίο. Μας θυμίζει κάτι, που έχουμε διαβάσει, κι έτσι μπορούμε να τρυπώνουμε από το ένα κείμενο στο άλλο. Στο εργαστήριο αυτό, στόχος μας ήταν, μέσα από την παρακολούθηση των κειμένων και των εικόνων τα παιδιά να κατανοήσουν αυτό το χαρακτηριστικό παιχνίδι της βιβλιοθήκης, όπου το ένα βιβλίο μας οδηγεί σε κάποιο άλλο.
Ευχαριστούμε θερμά την εμψυχώτρια, εθελόντριά μας, Μάγδα Παπαδοπετράκη, παιδαγωγό, και την ομάδα της, που σχεδίασαν και υλοποίησαν το εργαστήριο και τα παραστατικά παραμύθια.
Σημείο, γραμμή, επίπεδο: Στο ατελιέ του Β. Καντίνσκι
Σάββατο 24 Ιουνίου
Σημείο, γραμμή, επίπεδο: Στο ατελιέ του Βασίλι Καντίνσκι. Γνωριμία των παιδιών με την ζωγραφική του Καντίνσκι.
Τα παιδιά, αφού είδαν τα είδη των σημείων κυκλικά, τετράγωνα, ακανόνιστα που απεικόνισε ο Βασίλι Καντίνσκι και τον ατέλειωτο αριθμό όψεών τους, προσπάθησαν να ζωγραφίσουν με τον τρόπο του Καντίνσκι, αναλύοντας τις εικόνες σε σχήματα, σημεία και γραμμές. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργήσουν εξαιρετικά εξώφυλλα βιβλίων και να γράψουν ιστοριούλες που εμπνεύστηκαν από τις ζωγραφιές τους. Τα βιβλία – έργα θα αιωρούνται στο κέντρο της βιβλιοθήκης ως εγκατάσταση δηλώνοντας το πέταγμα της γνώσης από σημείο σε σημείο. Από αφετηρία σε αφετηρία. Από ορίζοντα σε ορίζοντα.
Ευχαριστούμε θερμά την εθελόντρια, εμψυχώτριά μας, Χρυσούλα Σκεπετζή, εικαστικό, για το υπέροχο μάθημα τέχνης που πρόσφερε στα παιδιά και για την εγκατάσταση, που θα επιμεληθεί στο αίθριο της βιβλιοθήκης μας.
Αστέρια – σημεία στον ουρανό
Σάββατο 24 Ιουνίου
Εργαστήριο για τους αστερισμούς.
Τα παιδιά, σε αυτό το εργαστήριο, είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά μια ουράνια σφαίρα που μετέφεραν οι υπεύθυνοι του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών Ρεθύμνου στη βιβλιοθήκη μας (http://ekfe.reth.sch.gr/new_site/). Έμαθαν για τα αστέρια, τους πλανήτες, τη χαρτογράφηση του ουρανού, τους αστρονομικούς χάρτες, την κίνηση της γης και πήραν πολλές γνώσεις για το σύμπαν.
Στη συνέχεια, με την καθοδήγηση του Μιλτιάδη Τσιγκρή, που σχεδίασε και ετοίμασε 40 τριγωνικά κομμάτια και δέκα παραλληλόγραμμα, τα παιδιά δημιούργησαν έξι πεντάεδρα, τα οποία σύνδεσαν μεταξύ τους. Έτσι ένας γεωδετικός θόλος (πλανητάριο) σχηματίστηκε μπροστά τους. Αστερισμοί ενσωματώθηκαν στο εσωτερικό του θόλου με φωτάκια. Όλα τα παιδιά ενθουσιασμένα μπήκαν μέσα στο θόλο και ταξίδεψαν σε άλλους γαλαξίες με τον Κώστα Τζανάκη, καθηγητή Π.Τ.Δ.Ε., Πανεπιστημίου Κρήτης, ο οποίος τους εξήγησε τα μυστήρια του σύμπαντος.
Ευχαριστούμε θερμά τους εμψυχωτές, εθελοντές μας, Μιλτιάδη Τσιγκρή, Med χημικό, υπεύθυνο Ε.Κ.Φ.Ε. Ρεθύμνου, Κώστα Τζανάκη, καθηγητή Π.Τ.Δ.Ε., Πανεπιστημίου Κρήτης, Κώστα Χαλκιαδάκη, φυσικό, καθηγητή Δευτεροβάθμιας, Σίμο Αναγνωστάκη, Ε.Δ.Ι.Π., Π.Τ.Δ.Ε. Κρήτης, για το υπέροχο εργαστήριο αστροφυσικής που υλοποίησαν, για τον σχεδιασμό και την κατασκευή του πλανητάριου που συναρμολογήθηκε από τα παιδιά και θα παραμείνει στο παιδικό τμήμα με τους φωτεινούς ζωδιακούς αστερισμούς να αναβοσβήνουν.
Οι λέξεις ως σημεία
Δευτέρα 26 Ιουνίου
Ένα παιχνίδι αφήγησης και συγγραφής με αφετηρία τρεις λέξεις. Σ’ αυτό το εργαστήριο τα παιδιά αντιλαμβάνονται τις λέξεις ως σημεία, ως σταθμούς μέσα στο κείμενο, γύρω από τους οποίους πλέκεται η ιστορία.
Βάση γι’ αυτό το εργαστήριο αποτελεί ένα παιχνίδι με τρεις πολύχρωμους πίνακες. O πρώτος για τα ουσιαστικά, ο δεύτερος για τα ρήματα και ο τρίτος για τα επίθετα. Πίσω από τα 120 παραθυράκια κρύβονται οι λέξεις του παιχνιδιού. Κάθε παιδί ανοίγει ένα παραθυράκι από κάθε πίνακα. Με αυτές τις τρεις λέξεις πρέπει να φτιάξει μια ιστορία, που να τις περιέχει, με όποιο τρόπο.
Έτσι, κάθε παιδί γράφει και ζωγραφίζει την ιστορία του.
Ευχαριστούμε θερμά την εμψυχώτριά μας κα Νίκη Σταματιάδη – Σπανδάγου, φιλόλογο, MC Νεοελληνικής Φιλολογίας, απόφοιτη Δραματικής Σχολής, για το υπέροχο μάθημα αφήγησης και συγγραφής που πρόσφερε στα παιδιά.
Ζωγραφική με κουκίδες
Παρασκευή 30 Ιουνίου
Στο ατελιέ του Ζωρζ Σερά. Γάλλος ζωγράφος(1859-1891).
Σ’ αυτό το εργαστήριο τα παιδιά γνώρισαν το κίνημα του πουαντιγισμού και έμαθαν να χρησιμοποιούν μερικές βασικές αρχές της τεχνικής του.
Τα παιδιά είδαν στον προτζέκτορα τα έργα του Σερά και προσπάθησαν να διακρίνουν από κοντά τα καθαρά χρώματα που χρησιμοποιούσε και κατόπιν από μακριά τις αποχρώσεις που δημιουργούνται. Πειραματίστηκαν πάνω στα ψυχρά, στα θερμά, στα καθαρά χρώματα και τις αποχρώσεις τους και με το πώς κουκίδες δυο διαφορετικών χρωμάτων δημιουργούν από μακριά την αίσθηση μιας απόχρωσης.
Με τέμπερες και μπατονέτες σχεδίασαν και ζωγράφισαν σημεία – εικόνες της πόλης του Ρεθύμνου ή ένα αντικείμενο της προσωπικής τους επιλογής.
Τα έργα τους κοσμούν το κυλικείο της Βιβλιοθήκης μας.
Ευχαριστούμε θερμά την εμψυχώτριά μας κα Μάγδα Παπαδοπετράκη, παιδαγωγό, εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού για το υπέροχο μάθημα εικαστικών που πρόσφερε στα παιδιά.
Σημεία των καιρών
Δευτέρα 3 Ιουλίου
Ένα εργαστήριο για τα σημεία των καιρών, που στόχο είχε τα παιδιά μέσα από τα χαρακτηριστικά μιας άλλης εποχής να ερευνήσουν τα χαρακτηριστικά της δικής τους.
Με αφετηρία το βιβλίο. «Ένας κόσμος σε κίνηση» της Μαρίζας Ντεκάστρο τα παιδιά προσπάθησαν να ερευνήσουν τα σημεία των καιρών και να αναζητήσουν τις λέξεις κλειδιά που δηλώνουν σε κάθε εποχή «τα σημεία των καιρών».
Μέσα από την παρουσίαση και άλλων βιβλίων αλλά και προβολή βίντεο στο διαδίκτυο, τα παιδιά εστίασαν σε θέματα της καθημερινότητας.
Ποιες επαναστάσεις συμβαίνουν σήμερα; Υπάρχει σήμερα δουλεμπόριο; Σε ποια σημεία του πλανήτη υπάρχουν σήμερα πόλεμοι; Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα του πλανήτη; Ποιες είναι οι πιο σπουδαίες επιστημονικές ανακαλύψεις; Πώς ζούνε οι πλούσιοι, πώς οι φτωχοί; Πώς ζούνε τα παιδιά, πώς εκπαιδεύονται; Τι παιχνίδια παίζουνε; Τι μουσική ακούνε; Ποια βιβλία διαβάζουν; Ποια είναι η κατάσταση στην Ελλάδα;
Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα τέθηκαν και προσπάθησαν να απαντήσουν τα παιδιά, μελετώντας τα σημεία των καιρών.
Περιγράψανε την εποχή που ζούμε. Πώς είναι το σχολείο, οι σχέσεις μας, οι φιλίες μας, η οικογένειά μας, η πόλη μας. Αυτά είναι τα σημεία των δικών μας καιρών.
Τέλος εξέφρασαν τον προβληματισμό τους, δημιουργώντας κολλάζ με ένα από τα θέματα τύπου που τους απασχόλησαν.
Ευχαριστούμε θερμά την εμψυχώτρια μας κα Μαρίνα Τζακώστα, αναπληρώτρια καθηγήτρια Π.Τ.Π.Ε. Σχολή Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Κρήτης για το υπέροχο εργαστήριο που πρόσφερε στα παιδιά.
Υ.Γ.: 1. Η συμμετοχή των παιδιών απαιτεί προεγγραφή στο τηλέφωνο 2831029215, πληροφορίες από τη συντονίστρια Ειρήνη Μονιάκη.
2. Όλες οι δράσεις που γίνονται στη Βιβλιοθήκη προσφέρονται δωρεάν.
Από το Εφορευτικό Συμβούλιο