Βασικό ζητούμενο παραμένουν οι διαθέσιμοι πόροι για τη χρηματοδότηση παρεμβάσεων στον Βόρειο Οδικό Άξονα του νησιού. Τα χρήματα είναι συγκεκριμένα σε επίπεδο χώρας, όπως τόνισαν οι αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Υποδομών, στη διάρκεια της χθεσινής σύσκεψης, που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του πρόεδρου του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, Γρηγόρη Ροκαδάκη, παρουσία του διευθύνοντα συμβούλου, Λευτέρη Κοπάση και του διευθυντή Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ, Γιώργου Αγαπάκη, χωρίς επί της ουσίας να αφήσουν περιθώρια αισιοδοξίας για επιπλέον χρηματοδότηση για το νησί.
Η συνάντηση έγινε με τον γενικό γραμματέα δημοσίων έργων, κ. Ευστράτιο Σιμόπουλο, τον κ. Μακρή, γενικό διευθυντή του υπουργείου Υποδομών, αρμόδιο για τα οδικά έργα και την κυρία Ζωή Παπασιώτη προϊσταμένη του Επιχειρησιακού Προγράμματος της Διαχειριστικής Αρχής.
Τα μέλη του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης ανέλυσαν διεξοδικά τόσο την υπάρχουσα προβληματική κατάσταση του εθνικού οδικού δικτύου του νησιού όσο και την πρότασή τους για μελέτες και για βελτιώσεις που θα εκσυγχρονίσουν το εθνικό οδικό δίκτυο.
Η συνάντηση έγινε σε καλό κλίμα και κατά πληροφορίες φαίνεται πως τουλάχιστον τα έργα που είναι σε εξέλιξη στο Β.Ο.Α.Κ. θα προχωρήσουν με την απαραίτητη χρηματοδότηση, ωστόσο οι παράγοντες του υπουργείου επεσήμαναν την ανάγκη ετοιμότητας και ωρίμανσης μελετών για να μπορούν τα όποια έργα να προχωρούν.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες φαίνεται πως θα δρομολογηθεί χρηματοδότηση για τη μελέτη της οδικής ασφάλειας, αλλά και η δημοπράτηση της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού για όλο τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Αυτή η μελέτη θα πρέπει να εξετάσει τη χάραξη του δρόμου συνολικά, σε σχέση με τα έργα που έχουν γίνει μέχρι στιγμής και αυτά που σχεδιάζονται να ενταχτούν και θα εξετάσει τεχνοοικονομικά την κατασκευή του δρόμου, ώστε να διαπιστωθεί αν θα υπάρχει δυνατότητα της χρηματοδότησής του με εναλλακτικό τρόπο, όχι δηλαδή από το ΣΕΣ ή εθνικούς πόρους.
«Ήταν μια συνάντηση εργασίας στη διάρκεια της οποίας εξηγήσαμε και αναλύσαμε την πρότασή μας στο πλαίσιο της διαβούλευσης του προγράμματος για τα οδικά έργα. Μας ενημέρωσαν ότι θα λάβουν υπόψιν τους όλα τα δεδομένα που θα τεθούν στη διαβούλευση, που θα ολοκληρωθεί πριν το τέλος του χρόνου. Εμείς είπαμε ότι αυτά που προτείνουμε μπορούμε να τα υλοποιήσουμε. Εκείνοι μας είπαν ότι διαχειρίζονται λιγότερα χρήματα από όσα θα ήθελαν για όλες τις δράσεις. Ζητούμενο είναι και παραμένουν οι διαθέσιμοι πόροι. Εκείνοι εξετάζουν αν έχουν ωριμότητα οι προτάσεις και αν υπάρχουν χρήματα για την υλοποίηση των προτάσεων αυτών. Αυτό που αντιληφθήκαμε είναι ότι η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού και η μελέτη οδικής ασφάλειας θα προχωρήσουν γρήγορα» ανέφερε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ Λ. Κοπάσης.
Παρέμβαση του Γιάννη Κεφαλογιάννη στον αρμόδιο υπουργό Υποδομών
Τον εκσυγχρονισμό του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) διεκδικεί ο βουλευτής Ρεθύμνου Γιάννης Κεφαλογιάννης με ερώτηση που κατέθεσε στον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Μ. Χρυσοχοΐδη. Ο κ. Κεφαλογιάννης επισημαίνει τη διαχρονική αδιαφορία της Πολιτείας για το σοβαρό αυτό ζήτημα και περιγράφει τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από το ανεπαρκές οδικό δίκτυο, καθώς και τη σημασία που θα έχει για το νησί ο εκσυγχρονισμός του.
Παράλληλα, τονίζει ότι «Η αναβάθμιση του Βόρειου Οδικού Άξονα θα αποτελέσει ένα ξεκάθαρο δείγμα σεβασμού και τιμής απέναντι σε όσους έχασαν άδικα τη ζωή τους». Τέλος, διεκδικεί ενημέρωση για το πρόγραμμα διευρωπαϊκών δικτύων, ανάδειξη της τεχνικής έκθεσης και της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού του Ο.Α.Κ., άμεσες παρεμβάσεις για την οδική ασφάλεια και την κατασκευή των 51 χλμ. Β.Ο.Α.Κ. για τα οποία έχουν εκπονηθεί ώριμες μελέτες και αναλυτικό και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για τον εκσυγχρονισμό του.
Μεταξύ άλλων στην παρέμβασή του ο Γιάννης Κεφαλογιάννης αναφέρει: «Η στοιχειώδης αναβάθμιση του μεταφορικού δικτύου της Κρήτης πρέπει να αποτελέσει εθνική προτεραιότητα στρατηγικής σημασίας, αφού, όπως είναι γνωστό, εμπεριέχεται στον κεντρικό σχεδιασμό για την ανάπτυξη του τουρισμού.
Δυστυχώς, τα πρώτα δείγματα που προκύπτουν από το Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών 2014-2025 (ΣΠΕΜ) είναι απογοητευτικά και δείχνουν για άλλη μια φορά την αδιαφορία της Πολιτείας για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα. Ειδικότερα, το σύνολο του προϋπολογισμού των προτεινόμενων επενδύσεων για τις μεταφορές ανέρχεται στα 10 δισ. ευρώ με τα 5,5 δισ. να προορίζονται για σιδηροδρομικά έργα, για έργα αστικών συγκοινωνιών και λιμενικά έργα, χωρίς να περιλαμβάνεται ούτε ένα ευρώ για την Περιφέρεια Κρήτης! Επιπρόσθετα, ο συνολικός εθνικός προϋπολογισμός για οδικά έργα ανέρχεται στα 4,4 δισ. ευρώ, με την Κρήτη να δικαιούται βάσει κατανομής 251,4 εκ. ευρώ, δηλαδή 5,7% επί του συνόλου των οδικών έργων και μόλις 2,49% επί του συνολικού προϋπολογισμού για τις μεταφορές. Γίνεται, λοιπόν, ξεκάθαρα αντιληπτό ότι ο Β.Ο.Α.Κ. δεν αποτελεί προτεραιότητα, όταν το σύνολο των πιστώσεων για τον άξονα δεν υπερβαίνει τα 147 εκατ. ευρώ».
Καταλήγοντας ο κ. Κεφαλογιάννης ρωτά τον υπουργό:
1. Υπάρχει αναλυτικό και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα μελετών και έργων για τον Β.Ο.Α.Κ.;
2. Τι προβλέπεται από το πρόγραμμα διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών για τον Β.Ο.Α.Κ.;
3. Έχει ενημερωθεί το υπουργείο για την τεχνική έκθεση και τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού που έχει συνταχθεί από τον Ο.Α.Κ. για τον Βόρειο Οδικό Άξονα;
4. Υπάρχει πρόβλεψη για άμεσες παρεμβάσεις που θα περιλαμβάνουν την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας του υφιστάμενου δικτύου (νέα σήμανση – στηθαία – αντιολισθητικοί τάπητες) και την κατασκευή των 51 χιλιομέτρων του Β.Ο.Α.Κ., όπου υπάρχει ωριμότητα μελετών;