Να υποθέσω θυμάστε όταν ήμασταν παιδιά μας έλεγαν, «μην παίρνεις καραμέλα από ξένους, μπορεί να έχει μέσα κάτι βλαβερό». Τελικά οι «καραμέλα» αλλάζει μορφή με τα χρόνια. Τελευταία σερβίρετε στους έφηβους σαν κατάληψη. Μια πλειάδα από ανιστόρητα, φιλο-φασιστικά συνθήματα γέμισαν το διαδίκτυο με στόχο τους εφήβους, παρακινώντας τους να κάνουν καταλήψεις στα σχολεία για το «Μακεδονικό». Πιτσιρίκια του γυμνασίου που δεν έχουν ιδέα τι είναι η συμφωνία των Πρεσπών, φανατίζονται και μπαίνουν κάτω από μια ομπρέλα εθνικισμού και επιθετικότητας χωρίς όρια. Πόση ιστορία ξέρει το μέσο παιδί γυμνασίου και τι δυνατότητα ανάλυσης των δεδομένων το διακρίνει, για να αποφανθεί περί της Συμφωνίας των Πρεσπών; Τι βαθύτερες ανάγκες του καλύπτει μια τέτοια κινητοποίηση, πέρα από το προφανές του χαβαλέ, και του «χάνω σχολείο»; Πώς κατάφερε η φιλοσοφία των εθνικιστών της συμφοράς που ακουμπάν στη Χρυσή Αυγή να εισχωρήσει στη μαθητιώσα νεολαία; Υπάρχει ευθύνη τελικά δική μας των γονέων και του συνόλου της κοινωνίας; Πώς το σύνθημα «Η Δημοκρατία πούλησε τη Μακεδονία» φτάνει να γίνεται viral στο Facebook;
Σε μια πραγματικότητα γεμάτη από αψυχολόγητες επιθετικές συμπεριφορές και διαμαρτυρίες τύπου «Αγανακτισμένων» στο Λευκό Πύργο και το Σύνταγμα, «Νεκρών της ΕΡΤ» στην Αγία Παρασκευή, Κίνημα «ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ» και Οπαδών του «ΟΧΙ» στο Δημοψήφισμα του 2015, οι καταλήψεις των εφήβων μάλλον μοιάζουν αναμενόμενες. Αυτό βλέπουν τα παιδιά, αυτό αποδέχονται σιγά σιγά ως φυσιολογικό. Ας μην εμβαθύνουμε στην σταδιακή μετατροπή των εφήβων σε άβουλη μάζα, ας θυμηθούμε μόνο πως υπάρχει σειρά από γεγονότα που νομοτελειακά φέραν τη σημερινή διείσδυση του φασισμού στα σχολεία. Όταν υπουργός δηλώνει ότι «Η αριστεία είναι στρεβλή φιλοδοξία», όταν η σημαία δίδεται πια στον σημαιοφόρο με κλήρωση, όταν πολιτικά κόμματα πριν γίνουν κυβέρνηση μιλάνε για «αποδεκτές καταλήψεις» εάν εξυπηρετούν τη ιδεοληπτική τους θέση, όταν το 2011 οι μαθητές μουντζώνουν στη διάρκεια της παρέλασης την πολιτική ηγεσία του τόπου και πάλι κομμάτι του πολιτικού συστήματος αυτό το υποθάλπει ή και το υποκινεί, τι περιμένατε να ακολουθήσει; Διχασμός και μισαλλοδοξία. Με ονοματεπώνυμα…
* H Άννα Ελευθεριάδου-Γκίκα είναι ιατρός