Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Άραγε η επιθυμία για ξεφάντωμα ήταν ο κύριος μοχλός που ώθησε τους φοιτητές σε αυτήν την απόφαση; Νομίζω πως πρέπει να αναφερθούν κάποια μικρά δεδομένα για να οδηγηθούμε στο τελικό συμπέρασμα.
Μόλις δυο εβδομάδες πριν, το πανελλήνιο «συγκλονίστηκε» από τον θάνατο δυο φοιτητών στην Λάρισα λόγω αναθυμιάσεων από την σόμπα που έκαιγαν για να ζεσταθούν, καθώς δεν είχαν λεφτά για να πληρώσουν το πετρέλαιο. Ηγετικό στέλεχος εξωκοινοβουλευτικού, ευτυχώς, κόμματος της δεξιάς δήλωσε πως οι φοιτητές έπεσαν θύματα του εκπαιδευτικού συστήματος γιατί κανείς δεν τους έμαθε τις ιδιότητες του μονοξειδίου του άνθρακα.
Μισή αλήθεια είπε ο κύριος Τζήμερος, εκφραστής του νεοφιλελεύθερου ρεύματος της πολιτικής σκηνής. Όντως τα παιδιά πέσανε θύματα του εκπαιδευτικού συστήματος. Όχι όμως γιατί δεν μάθανε τις ιδιότητες του μονοξειδίου του άνθρακα. Πέσανε θύματα του συστήματος που αντί να δημιουργεί εστίες για τους άπορους φοιτητές, δίνει προμήθειες. Πέσανε θύματα του συστήματος που, αντί να φροντίζει να σιτίζονται δωρεάν όλοι οι φοιτητές, υπογράφει συμβάσεις με ιδιωτικές εταιρείες και η τιμή του φαγητού αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο, σε αντιστρόφως ανάλογη πορεία με την ποιότητά του.
Πέσανε επίσης θύματα μιας πολιτικής ηγεσίας που, εν είδη Κρόνου, καταβροχθίζει τα παιδιά της. Τα καταδικάζει στην ανεργία, όταν αντιστέκονται τους πετά δακρυγόνα μέσα στα σχολεία όπως συνέβη στην Ιερισσό και ξεπουλά τον εθνικό πλούτο σε Καναδούς, μη λαμβάνοντας υπόψη τις αντιδράσεις των πολιτών. Η απάντηση του κράτους στην φωνή των πολιτών της Χαλκιδικής ήταν περισσότερες διμοιρίες ΜΑΤ, ενώ στην πορεία της Θεσσαλονίκης απαγόρευαν στους δημοσιογράφους να ανέβουν στον Λευκό Πύργο για να τραβήξουν πανοραμικές φωτογραφίες…
Πέσανε θύματα ενός πολιτικού συστήματος που χλευάζει την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας την ίδια στιγμή που πέντε ελληνικά ΑΕΙ βρίσκονται στα πρώτα 500 παγκοσμίως και αυτό ενώ χρηματοδοτούνται μόνο με το 3% του ΑΕΠ (ούτε καν τόσο πλέον). Πέσανε θύματα του συστήματος των Μ.Μ.Ε που μονίμως προωθούν τα αρνητικά στοιχεία των Α.Ε.Ι με σκοπό να εδραιώσουν τα ιδιωτικά (και άρα επί πληρωμή) παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων και σχολών στην συνείδηση του μέσου Έλληνα. Δεν είναι τυχαίο πως το «σχέδιο Αθηνά» για τις συγχωνεύσεις των σχολών, με άλλα λόγια το σχέδιο διάλυσης των ΑΕΙ, μελετήθηκε και σχεδιάστηκε από τον όμιλο στον οποίο ανήκει το ΙΕΚ ΑΚΜΗ (αποκάλυψη: εφημερίδα Αυγή, 12/3/2013).
Συνεπώς ο κύριος Τζήμερος είχε δίκιο να λέει από το twitter του πως τα παιδιά πέσανε θύματα του συστήματος. Του συστήματος εν γένει όμως, όχι μόνο του εκπαιδευτικού. Διότι όλα συνδέονται.
Σε μια κοινωνία που το όνομα της αρχαίας ελληνικής θεάς της σοφίας ταυτίζεται με το ξεπούλημα και την υποβάθμιση του Πανεπιστημίου, που θα υπολειτουργεί έτσι κι αλλιώς, όπως και σε μια εποχή που το όνομα του Δία, πατέρα των θεών και προστάτη των ξένων έδωσε όνομά στην επιχείρηση «πογκρόμ» των μεταναστών χωρίς ίχνος ανθρωπιάς το καλοκαίρι που μας πέρασε, έχει αναστραφεί κάθε έννοια και έχει επιφορτίσει με το αντίθετό της.
Η κατάληψη είναι το μέτρο του απεγνωσμένου. Αυτού που γνωρίζει πως η φωνή του δεν φτάνει πουθενά χωρίς να το απαιτήσει. Αυτού που τον πνίγει το άδικο και θέλει ένα διαφορετικό αύριο γι’ αυτόν και τους συμπολίτες του. Έτσι λοιπόν σήμερα στην γενική συνέλευση όλων των σχολών τα ποδοσφαιρικά συνθήματα της νεολαίας του ΠΑ.ΣΟ.Κ έσβησαν από ένα ηχηρό σύνθημα που φώναζαν φοιτητές και τα ντουβάρια φαίνονταν να το στηρίζουν. Ξύπνησαν μνήμες από το παρελθόν, από εποχές που η βία και η καταστολή ήταν νόμιμες και απολυταρχικές. Οι φοιτητές τώρα όπως και τότε ελπίζουν να ανατρέψουν τα σχέδια αυτών που τους καταπιέζουν και τους καταβροχθίζουν το μέλλον.
Όσο για το σύνθημα… Η ιστορία γράφεται με ανυπακοή, αγώνας ρήξη ανατροπή…
του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας