Έντονες είναι καθημερινά οι διαμαρτυρίες πολιτών που χρησιμοποιούν τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ καθώς, όπως υποστηρίζουν, δεν τηρούνται στο ελάχιστο τα υγειονομικά μέτρα προφύλαξης από τον ιό covid -19. Οι πολίτες εκφράζουν την έντονη αγανάκτηση τους για τις εικόνες που επικρατούν στα λεωφορεία καταγγέλλοντας ότι στις περισσότερες των περιπτώσεων αυτά κυκλοφορούν υπεράριθμα, χωρίς να τηρούν την αναλογία του νόμου και ταυτόχρονα καταγγέλλουν πως ελάχιστοι επιβάτες φορούν την προστατευτική μάσκα. Στις 9 Ιουνίου ανακοινώθηκε ότι αυξάνεται στο 65%, από 50%, ο μέγιστος αριθμός των μεταφερόμενων επιβατών σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς και στα ΚΤΕΛ, με ΚΥΑ που συνυπέγραψε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Ιωάννης Κεφαλογιάννης. Επίσης είχε ανακοινωθεί η υποχρεωτική χρήση προστατευτικής μάσκας για τον οδηγό και όλους τους επιβάτες στα ΜΜΜ. Και ενώ κάποιοι έχουν συμμορφωθεί στη σύσταση στην πλειοψηφία τους οι χρήστες των ΚΤΕΛ είτε δεν έχουν καθόλου μάσκα όταν μπαίνουν στο λεωφορεία ή απλά έχουν τη μάσκα κρεμασμένη από τα αυτιά, χωρίς να τη φορούν πάνω στο πρόσωπο.
Επιβάτες που χρησιμοποιούν τα λεωφορεία συχνά διαμαρτύρονται και εντός των μέσων μαζικής μεταφοράς και διαπληκτίζονται με τους υπόλοιπους που δεν φορούν μάσκα ενώ τα παράπονα και οι καταγγελίες που φτάνουν σχεδόν καθημερινά στην εφημερίδα μας φτάνουν και στη διοίκηση του ΚΤΕΛ. Εξαίρεση, σύμφωνα με τους ίδιους, είναι σε ένα λεωφορείο εκείνοι που φορούν προστατευτική μάσκα.
Όπως εξηγεί ο αντιπρόεδρος του ΚΤΕΛ Χανίων Ρεθύμνης Γιώργος Χατζηδάκης, η χρήση μάσκας στα μέσα μεταφοράς είναι υποχρεωτική τόσο για τους οδηγούς των λεωφορείων όσο και για τους επιβάτες. Διευκρινίζει ωστόσο επικαλούμενος τη σχετική νομοθεσία ότι το ΚΤΕΛ δεν είναι αρμόδιο να επιβάλλει τη χρήση μάσκας στους επιβάτες τους, παρά μόνο να κάνει σχετικές συστάσεις, γι’ αυτό και όπως λέει επιβιβάζει επιβάτες που δεν φορούν μάσκες.
Ειδικότερα, σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.», ο αντιπρόεδρος του ΚΤΕΛ Ρεθύμνου-Χανίων, Γιώργος Χατζηδάκης, αναφέρει: «Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική, αλλά το κομμάτι του ελέγχου δεν είναι δική μας υποχρέωση. Η αστυνομία είναι υπεύθυνη ως προς αυτό. Έχουμε το δικαίωμα μόνο της σύστασης και επίπληξης, επομένως επιβιβάζουμε κόσμο στα λεωφορεία που δεν φοράει μάσκα. Δεν έχουμε το δικαίωμα ούτε να μην τον παραλάβουμε, ούτε να μην τον αφήσουμε να επιβιβαστεί, ούτε να τον ελέγξουμε αφού μπει μέσα στο λεωφορείο. Το προσωπικό μας φοράει μάσκα. Δεν βαδίζουμε με απόψεις και θεωρίες, αλλά με νόμους και από τη στιγμή που ο νόμος μας υπάγει σε προσωπική ευθύνη του καθενός και σε έλεγχο από την αστυνομία, πράττουμε αναλόγως.
Δεν υποχρεώνουμε κανέναν να φοράει μάσκα, κάνουμε σύσταση και λειτουργούμε βοηθητικά στο κομμάτι της εποπτείας. Δηλαδή αν κάποιος δεν έχει μπορούμε να του δώσουμε, να του υποδείξουμε από πού μπορεί να προμηθευτεί κ.τ.λ. Αυτό συμβαίνει και στα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς, όχι μόνο στα ΚΤΕΛ. Τα μέτρα που προβλέπονται και άπτονται της αρμοδιότητάς μας τα τηρούμε απόλυτα, όσον αφορά στην καθαριότητα, τις απολυμάνσεις και τις πληρότητες. Ασφαλώς, παράπονα των πολιτών για την ανυπαρξία μάσκας μέσα στο λεωφορείο έχουν φτάσει και σε εμάς και στη διοίκηση, αλλά ακόμα και μέσα στα Μ.Μ.Μ, κατά τη διάρκεια διαδρομών.
Αν ήταν δικιά μας αρμοδιότητα δεν θα επιβιβάζαμε κόσμο χωρίς μάσκα, όμως δεν είναι στη δική μας αρμοδιότητα. Ακόμα και σε περιπτώσεις ελέγχου η αστυνομία διαπιστώνει ότι ενώ μπαίνει για να πραγματοποιήσει έλεγχο σε ένα λεωφορείο, το 50% των επιβατών δεν φοράει μάσκα και την τοποθετεί μόνο όταν αντιλαμβάνεται τον έλεγχο. Έχουν βεβαιωθεί πρόστιμα, αλλά κατά τη γνώμη μου, όχι αυτά που θα έπρεπε».
Αναφερόμενος στον αριθμό των επιβατών που επιτρέπεται να επιβιβάζεται σε κάθε λεωφορείο ξεκαθάρισε ότι αυτός δεν πρέπει να υπερβαίνει το 65% των ατόμων που καταγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας κάθε οχήματος και δεν έχει αυτό, όπως είπε, να κάνει με τις θέσεις καθημένων στα λεωφορεία. «Οι επιβάτες σε κάθε λεωφορείο δεν πρέπει να ξεπερνούν το 65% της άδειας κυκλοφορίας του λεωφορείου. Σε ένα αστικό έχει για παράδειγμα 30 θέσεις για καθήμενους και 70 θέσεις για όρθιους, άρα η πληρότητα του είναι 65 άτομα. Στο «αρθρωτό» που χωράει 200 θέσεις μπορούμε να επιτρέψουμε 110. Τα μέτρα σε ότι αφορά τον επιτρεπόμενο αριθμό επιβατών τηρούνται στο 100%. Ευθύνη και αρμοδιότητά των ΚΤΕΛ είναι η τήρηση της πληρότητας και τηρείται και αν βρεθεί κάποια παρατυπία επωμιζόμαστε εμείς το πρόστιμο. Ανάλογα με τον τύπο του οχήματος, που αναγράφεται στην αντίστοιχη άδεια κυκλοφορίας, αναλογεί και η πληρότητα των επιβατών. Από αυτήν είμαστε υποχρεωμένοι να εφαρμόσουμε το 65%. Ο κόσμος που έχει άγνοια βλέπει μέσα σε ένα αστικό 70 άτομα και το θεωρεί παράτυπο και πέραν του κανονισμού».
Μόλις τρεις παραβάσεις έχουν βεβαιωθεί στο οδικό δίκτυο του Ρεθύμνου το τελευταίο δίμηνο
Εν τω μεταξύ σε επικοινωνία που είχαν τα «Ρ.Ν.» με τον διοικητή της Τροχαίας ΒΟΑΚ Χρήστο Παπαδάκη, διαβεβαίωσε ότι καθημερινά γίνονται 3-4 έλεγχοι στα λεωφορεία του ΚΤΕΛ που αφορούν στην τήρηση των υγειονομικών μέτρων. Όπως ανέφερε η εικόνα που έχε είναι καλή καθώς από τις 20 Μαΐου μέχρι και προχθές είχαν βεβαιωθεί μόλις τρεις παραβάσεις στο τμήμα του ΒΟΑΚ εντός των ορίων του νομού Ρεθύμνου. «Δεν έχουμε βεβαιώσει πολλές παραβάσεις. Εμείς ελέγχουμε κατά μέσο όρο τρία λεωφορεία κάθε ημέρα».
Όπως είπε στην τροχαία ΒΟΑΚ δεν έχουν φτάσει καταγγελίες για μη τήρηση των μέτρων προφύλαξης από τον covid -19 και κάλεσε τους πολίτες που χρησιμοποιούν τα λεωφορεία, όταν διαπιστώνουν πως οι επιβάτες δεν φορούν μάσκα ή τα λεωφορεία είναι υπεράριθμα να επικοινωνούν άμεσα με την ΕΛ.ΑΣ.: «Εμείς δεν έχουμε καταγγελίες για μη τήρηση των υγειονομικών μέτρων. Κάνουμε ελέγχους σε όλο το μήκος του ΒΟΑΚ, ωστόσο καλώ τους πολίτες όταν βλέπουν ότι δεν τηρούνται τα υγειονομικά μέτρα στα λεωφορεία να καλούν άμεσα το 100 για να μπορεί η υπηρεσία μας να επιβαίνει».
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τον νόμο «Κανόνες τήρησης αποστάσεων σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, δημόσιες υπηρεσίες και άλλους χώρους συνάθροισης κοινού στο σύνολο της επικράτειας, προς περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού COVID-19, στο άρθρο 4 για τα μέτρα προστασίας στα μέσα μαζικής μεταφοράς αναφέρεται: «1. Στους χώρους προσέλευσης και αναμονής των μέσων μαζικής μεταφοράς, καθώς και εντός των οχημάτων και των συρμών, το προσωπικό και οι επιβάτες υποχρεούνται να φέρουν μη ιατρική μάσκα προστασίας. 2. Οι επιβάτες των μέσων μαζικής μεταφοράς υποχρεούνται να συμμορφώνονται προς τις υποδείξεις του μονίμου και εκτάκτου προσωπικού των συγκοινωνιακών φορέων, που επιφορτίζεται με τα καθήκοντα εποπτείας, διαχείρισης πλήθους και υποβοήθησης των επιβατών, προκειμένου να τηρούνται οι αναγκαίες αποστάσεις και να διασφαλίζεται η ελεγχόμενη επιβίβαση προς αποφυγή συνωστισμού. 3. Για κάθε παράβαση των διατάξεων του παρόντος επιβάλλεται με αιτιολογημένη πράξη της αρμόδιας αρχής διοικητικό πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ».
Σε ότι αφορά τους ελέγχους ο σχετικός νόμος αναφέρει: «1. α) Αρμόδιες αρχές για τη διασφάλιση της εφαρμογής της παρούσης για τη διενέργεια ελέγχων, τη διαπίστωση των παραβάσεων και την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων είναι το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.), οι υγειονομικές υπηρεσίες των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, οι διευθύνσεις Ανάπτυξης των περιφερειακών ενοτήτων, η Ελληνική Αστυνομία, η Δημοτική Αστυνομία και οι λιμενικές αρχές στην περιοχή ευθύνης τους, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, καθώς και η Εθνική Αρχή Διαφάνειας (Ε.Α.Δ.) του άρθρου 82 του Ν. 4622/2019 (Α’ 133) β) Όργανα ελέγχου αποτελούν οι επιθεωρητές του Σ.ΕΠ.Ε., τα αρμόδια υγειονομικά όργανα των υγειονομικών υπηρεσιών των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, τα αρμόδια όργανα των διευθύνσεων ανάπτυξης των περιφερειακών ενοτήτων, το ένστολο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, το προσωπικό της δημοτικής αστυνομίας, το ένστολο προσωπικό των λιμενικών αρχών, οι ελεγκτές της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, καθώς και οι επιθεωρητές-ελεγκτές της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (Ε.Α.Δ.)».