Σαρωτικές αλλαγές, που αφορούν τόσο την Α’ και Β ‘ Λυκείου όσο και τις πανελλαδικές εξετάσεις και τις μετεγγραφές, επεξεργάζεται η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Ήδη, όπως ανακοίνωσε επίσημα ο υφυπουργός Παιδείας Αρ. Μπαλτάς, οι μαθητές της Α’ και της Β’ Λυκείου δεν θα δώσουν φέτος τις εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα που προέβλεπε το νέο Λύκειο και η Τράπεζα Θεμάτων θα καταργηθεί.
Ωστόσο, η Τράπεζα Θεμάτων θα συνεχίσει να λειτουργεί συμβουλευτικά τόσο για τους καθηγητές όσο και για τους μαθητές. Όσοι το επιθυμούν, θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στη σχετική ιστοσελίδα, καθώς τα θέματα ανά μάθημα θα συνεχίσουν να είναι αναρτημένα.
Η εξέλιξη αυτή ικανοποιεί πλήρως την εκπαιδευτική κοινότητα του Ρεθύμνου και την ΕΛΜΕΡ, η οποία είχε επανειλημμένως εκφράσει τις αντιρρήσεις και τις διαμαρτυρίες της για τις επιπτώσεις της Τράπεζας Θεμάτων στους μαθητές, ενώ όπως αποδείχτηκε σε τοπικό τουλάχιστον επίπεδο, τα ποσοστά αποτυχίας των μαθητών τη χρονιά που πέρασε, είχαν φτάσει το 30% (λόγω της Τράπεζας Θεμάτων).
Σε σχετικές δηλώσεις της η πρόεδρος της ΕΛΜΕΡ Δέσποινα Νικολάου, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Όλος ο εκπαιδευτικός κόσμος και εμείς σαν ΕΛΜΕΡ, βλέπουμε την κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων ως ένα πολύ θετικό βήμα του υπουργείου και είμαστε αισιόδοξοι. Πέρυσι υπήρχε τεράστιο πρόβλημα με την Τράπεζα Θεμάτων και αυτός ήταν και ο λόγος που ξεκίνησαν εκ νέου τα μαθήματα κοινωνικής αλληλεγγύης-επειδή βλέπαμε το πρόβλημα που υπήρχε και επειδή μας το ζητούσαν πάρα πολλοί γονείς και της α’ και της β’ Λυκείου. Ελπίζουμε ότι θα πάνε όλα καλά», και πρόσθεσε ότι: «Η εξαγγελία του υπουργείου, είναι ότι καταργείται αυτός ο τρόπος εξέτασης των παιδιών και ότι η Τράπεζα Θεμάτων θα υπάρχει μόνο συμβουλευτικά. Ήταν πάγιο αίτημα της ΕΛΜΕΡ η κατάργηση της Τράπεζας, η οποία δεν έκανε τίποτα άλλο από το να ενισχύει τα φροντιστήρια και την παραπαιδεία γενικότερα. Δεν βοηθούσε σε τίποτα, είχε εξαντλήσει γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικούς».
Μαζί με όλα αυτά θα «ξηλωθεί» και το εξεταστικό σύστημα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, που θα εφαρμοζόταν για πρώτη φορά του χρόνου και αφορούσε κατά κύριο λόγο τους φετινούς μαθητές της Β’ Λυκείου. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Έθνους», το υπουργείο θα διατηρήσει το υπάρχον σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων με τα έξι μαθήματα, προχωρώντας όμως σε αρκετές βελτιώσεις, προκειμένου να διευκολυνθούν οι χιλιάδες υποψήφιοι και οι απόφοιτοι προηγούμενων ετών.
Οι Πανελλαδικές νέου τύπου με τα τέσσερα μαθήματα, τη δυνατότητα επιλογής μόνο ενός Επιστημονικού Πεδίου, αλλά και τον συνυπολογισμό των βαθμών της Α’ και της Β’ Λυκείου για την πρόσβαση στα τμήματα και στις σχολές της Ανώτατης Εκπαίδευσης, που θα εφαρμοζόταν για πρώτη φορά στις εξετάσεις του 2015-’16, δεν θα… δοκιμαστούν.
Οι φετινοί μαθητές που φοιτούν στη Β’ Λυκείου, θα δώσουν του χρόνου Πανελλαδικές με το ισχύον σύστημα και τις όποιες βελτιώσεις εισαγάγει η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, οι οποίες σε κάθε περίπτωση θ’ ανακοινωθούν εγκαίρως.
Του χρόνου οι υποψήφιοι θα έχουν τη δυνατότητα επιλογής τμημάτων από περισσότερα Επιστημονικά Πεδία (τώρα μπορούν να δηλώσουν στο μηχανογραφικό σχολές μόνο από δύο πεδία).
Σε κάθε περίπτωση το νέο εξεταστικό σύστημα, που θα ίσχυε από του χρόνου, είχε πάρα πολλά προβληματικά σημεία, ενώ ακόμη και τώρα οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί είχαν απορίες σχετικά με την εφαρμογή του, καθώς δεν είχαν ανακοινωθεί όλες οι λεπτομέρειες και τα παιδιά της Β’ Λυκείου βάδιζαν στα τυφλά. Άλλωστε η νέα κυβέρνηση έχει στόχο να μειώσει γενικά τις εξετάσεις μέσα στα σχολεία, ώστε να αυξηθεί ο διδακτικός χρόνος προς όφελος των μαθητών.
Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές των πανελλαδικών εξετάσεων, η κυρία Νικολάου επανέλαβε πως αίτημα της ΕΛΜΕ είναι η αποσύνδεση της υποχρεωτικής 12χρονης εκπαίδευσης, από την εισαγωγή στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, υποστηρίζοντας χαρακτηριστικά: «Εμείς αυτό που ζητάμε εδώ και χρόνια είναι να αποσυνδεθεί το Λύκειο από το Πανεπιστήμιο. Να σταματήσει το εξεταστικό κεντρικό σύστημα που ίσχυε μέχρι τώρα και ελπίζουμε να το εφαρμόσουν. Θέλω να πιστεύω ότι θα υπάρξει διαβούλευση με τους εκπαιδευτικούς και την πανεπιστημιακή κοινότητα, σε σχέση με τις πανελλαδικές εξετάσεις προτού καταλήξουν σε τελική απόφαση. Το μόνο σίγουρο είναι ότι πρέπει να αλλάξει το σύστημα. Όλα τα παιδιά πρέπει να τελειώνουν το Λύκειο και από ‘κει και πέρα το πως θα γίνεται η εισαγωγή τους στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ είναι άλλο θέμα. Δεν πρέπει όμως να συνδέεται με το Λύκειο. Με τον τρόπο αυτό θα μπορέσουμε να εξαλείψουμε και την παραπαιδεία που ανθεί τα τελευταία χρόνια.
Οι πρώτες αποφάσεις
1. Καμία αλλαγή για την Γ’ Λυκείου: Για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου δεν αλλάζει τίποτα.
2. Στο 9,5 ο βαθμός προαγωγής: Δεδομένων των πολλών προβλημάτων που έχουν ανακύψει σε σχέση με τον βαθμό προαγωγής και προκειμένου να δοθεί χρόνος για την αναγκαία εις βάθος μελέτη του θέματος, επανέρχεται ως βαθμός προαγωγής ο γενικός μέσος όρος «εννέα και πέντε δέκατα» (9,5).
3. Προαγωγικές εξετάσεις: Μέχρι ολόκληρο το σύστημα εισαγωγής να μελετηθεί με νηφαλιότητα και εις βάθος, η βαθμολογία των προαγωγικών εξετάσεων του Λυκείου, δεν θα συνυπολογίζεται στην εισαγωγή των μαθητών και μαθητριών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
4. Θέματα από τους καθηγητές: Η επιλογή των θεμάτων των προαγωγικών εξετάσεων κατά 50% από την Τράπεζα Θεμάτων για τους μαθητές και μαθήτριες της Α’ και της Β’ Λυκείου παύει να ισχύει από την εξεταστική περίοδο Μαΐου-Ιουνίου 2015. Οι διδάσκοντες των οικείων μαθημάτων, θα επιλέγουν, κατά την κρίση τους, τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων αποκλειστικά μέσα από τη διδαχθείσα ύλη.
Αναζητούν λύσεις για τις μετεγγραφές
Αλλαγές δρομολογούνται και με το ζήτημα των μετεγγραφών, όπου αναζητείται η χρυσή τομή στην ανάγκη να ικανοποιηθεί ο μεγαλύτερος δυνατός αριθμός φοιτητών, που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να σπουδάσει μακριά από τον τόπο κατοικίας και να μη «βουλιάξουν» τα κεντρικά ΑΕΙ-ΤΕΙ, αρκετά τμήματα των οποίων δέχτηκαν φέτος ακόμη και διπλάσιο αριθμό εισακτέων.
Η νέα ηγεσία θεωρεί ότι δεν είναι δυνατόν να πάρουν μετεγγραφή όλοι όσοι θέλουν και έχουν ανάγκη να σπουδάσουν στον τόπο κατοικίας τους, καθώς αφενός δεν θα «αντέξουν» τα κεντρικά ΑΕΙ, ενώ την ίδια στιγμή θα «ερημώσουν» περιφερειακά Πανεπιστήμια.
Μία από τις εναλλακτικές λύσεις που φαίνεται να έχει στο μυαλό της η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι να διευκολύνει φοιτητές που έχουν εισαχθεί σε ιδρύματα μακριά από τον τόπο διαμονής τους να παραμείνουν. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω ενίσχυσης και επέκτασης των φοιτητικών εστιών και λεσχών, καθώς τα έξοδα για τη διαμονή αλλά και για το φαγητό των φοιτητών θα περιοριστούν έτσι στο ελάχιστο. Επίσης, άλλο ένα μέτρο που μελετάται είναι η επιδότηση των μεταφορών.
Το βέβαιο είναι, πάντως, ότι οι φετινοί μαθητές της Γ’ Λυκείου θα πρέπει να ξέρουν μέχρι το καλοκαίρι και σίγουρα πριν καταθέσουν τα μηχανογραφικά τους δελτία, τι θα γίνει με το θέμα αυτό, καθώς είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την επιλογή των σχολών που θα κληθούν να κάνουν.