Νέες προοπτικές για τον τριτογενή τομέα στην Κρήτη δίδει η ανάπτυξη ενός διαφορετικού-εναλλακτικού μοντέλου τουρισμού, που δεν είναι άλλος από τον τουρισμό υπαίθρου.
Το τοπίο στην αγορά αλλάζει και αναδιαμορφώνεται με τις παραδοσιακές αγροτουριστικές μονάδες να κερδίζουν έδαφος με χαρακτηριστικότερη τη σεζόν που μόλις ολοκληρώθηκε, όπου οι επιχειρηματίες του κλάδου κατέγραψαν σημαντική αύξηση στις αφίξεις επισκεπτών.
Τα μηνύματα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά και οι δυνατότητες που δίδονται για την περαιτέρω εξέλιξη του αγροτουρισμού στην Κρήτη σκορπά χαμόγελα αισιοδοξίας στους εμπλεκόμενους του κλάδου, που βλέπουν τις προσπάθειές τους να καρποφορούν και τον ποιοτικό, όπως τον χαρακτηρίζουν, τουρισμό να ανθεί και να κερδίζει ένα σημαντικό μερίδιο στην τουριστική αγορά.
Άνθρωποι που θέλουν να γνωρίσουν τους αγροτικούς χώρους, τα πολιτισμικά στοιχεία, τις αγροτικές ασχολίες, τα τοπικά προϊόντα, την παραδοσιακή κουζίνα και την καθημερινότητα ανθρώπων, είναι οι επισκέπτες των αγροτουριστικών καταλυμάτων.
Στην πλειοψηφία τους κατάγονται από ευρωπαϊκές χώρες, που θέλουν να είναι σε άμεση επαφή με τη φύση, καθώς και με τις δραστηριότητες που γίνονται στην ύπαιθρο, στις οποίες θα μπορούν να συμμετέχουν, να ψυχαγωγηθούν και να νιώσουν τη χαρά της περιήγησης, της γνώσης, της πληροφόρησης και της ανακάλυψης. Η κατηγορία αυτών των επισκεπτών φαίνεται πως μεγαλώνει χρόνο με το χρόνο, ενώ ο αγροτουρισμός αποκτά δειλά-δειλά και τους επαναλαμβανόμενους πελάτες του.
Η Κρήτη έχει αναδειχθεί πρωτοπόρος στον τομέα, καθώς σύμφωνα με τους επιχειρηματίες, είναι εμφανές και έκδηλο ήδη το ενδιαφέρον των Ευρωπαίων επισκεπτών, για χειμερινές διακοπές σε αγροτουριστικές μονάδες του νησιού.
Η ψήφιση του θεσμικού πλαισίου για τις αγροτουριστικές επιχειρήσεις πριν λίγους μήνες, άνοιξε ουσιαστικά το δρόμο για τον κλάδο, ωστόσο μένουν πολλά ακόμα να γίνουν από πλευράς πολιτείας, ώστε η εναλλακτική αυτή μορφή τουρισμού να ενισχυθεί περαιτέρω και να μπορέσει να επεκταθεί και την χειμερινή περίοδο…
Αναλυτικότερα :
Νέες προοπτικές ανάπτυξης στην Κρήτη μέσω του τουρισμού υπαίθρου
ΘΕΤΙΚΟΣ Ο ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΣΕΖΟΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ
• Αγροτουριστικές μονάδες επιλέγουν για τις διακοπές τους οι Ευρωπαίοι
Οι αγροτουριστικές επιχειρήσεις κερδίζουν έδαφος τα τελευταία χρόνια και αυτό είναι εμφανές, αφού επιλέγονται κατά προτεραιότητα από τους επισκέπτες της Ευρώπης κατά κύριο λόγο, που αναζητούν ένα διαφορετικό -εναλλακτικό τρόπο διακοπών. Ένα δεκαήμερο όπου θα μπορέσουν να έρθουν κοντά στη φύση και να έχουν οι ίδιοι κεντρικό ρόλο, σε μια σειρά δραστηριοτήτων που έχουν να κάνουν με την παραγωγή, την γνωριμία της ιστορίας και του πολιτισμού ενός τόπου, αλλά και να γευτούν ντόπια παραδοσιακά προϊόντα.
Η φετινή χρονιά ήταν μια από τις καλύτερες για τον κλάδο του αγροτουρισμού, τουλάχιστον στην Κρήτη η οποία πρωτοπορεί στον τομέα αυτό.
Η αύξηση των επισκεπτών ήταν εμφανής, όπως επίσης αξιοσημείωτες είναι και οι ενέργειες των ίδιων των επιχειρηματιών που έχουν αντιληφθεί τη διαφορετικότητα του τουριστικού προϊόντος, που προσφέρουν και διαρκώς προσπαθούν να ενισχύσουν το κατάλυμά τους με σειρά δραστηριοτήτων και δράσεων, που θα προσελκύσουν ακόμα περισσότερους επισκέπτες.
«Η εικόνα είναι πολύ θετική. Αυτό το μήνυμα έχω πάρει απ’ όλους τους συναδέλφους μου στο νησί. Η αγορά του αγροτουρισμού είναι ιδιαίτερα δυναμική. Από τη μια είναι οι προσπάθειες που κάνουμε σαν μεμονωμένοι επιχειρηματίες, διότι πλέον έχουμε αρχίσει να έχουμε μια πελατεία σταθερή, η οποία επαναλαμβάνεται. Το «από στόμα σε στόμα», είναι η καλύτερη διαφήμιση, οπότε με τα χρόνια αυτό μεταφράζεται και σε αριθμητική αύξηση των επισκεπτών μας. Ο κόσμος στον οποίο απευθυνόμαστε είναι ένα κομμάτι ώριμο της ευρωπαϊκής αγοράς. Είναι ένας κόσμος που είναι πεπαιδευμένος. Ένα κομμάτι αυτού του κόσμου έχει περάσει την εμπειρία του μαζικού τουρισμού και πια δεν του κάνει και αναζητά την εμπειρία τη διαφορετική, να συναντηθεί με μια άλλη χώρα και έναν άλλο πολιτισμό, αναζητά κάτι το μοναδικό, και θέλει να νιώσει ότι μπορεί να το βιώσει σαν άνθρωπος, σαν προσωπικότητα, γιατί έτσι αναγνωρίζεται η προσωπικότητα του επισκέπτη, μέσα στους χώρους του δικούς μας. Θέλει δηλαδή να ενταχθεί έστω για λίγο, σε μια άλλη πραγματικότητα, σε μια άλλη κοινωνία. Δεν θέλει να δει μια άλλη χώρα σαν κινηματογραφική ταινία, που απλά περνάει από μπροστά του. Δεν θέλει να είναι ο παρατηρητής απλώς, θέλει να είναι ενεργός, να ζήσει από την αρχή μέχρι το τέλος τις διακοπές του», εξηγεί μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η πρόεδρος της Ένωσης Αγροτουρισμού Κρήτης Κορίνα Μηλιαράκη.
Από την πλευρά του ο κ. Νίκος Φρατζεσκάκης, πρόεδρος της Ένωσης Αγροτουρισμού Ελλάδας, κάνοντας έναν απολογισμό της τουριστικής σεζόν για τον κλάδο τους είπε: «Ουσιαστικά, η τουριστική σεζόν που ολοκληρώθηκε είχε δύο όψεις. Είχαμε σημαντική αύξηση στα νησιά και στις τουριστικές επιχειρήσεις, όπου ο επισκέπτης είχε τη δυνατότητα να έλθει με πτήσεις τσάρτερ, και από την άλλη είχαμε πρόβλημα στις μονάδες των ορεινών όγκων, γιατί αυτές στηριζόντουσαν κυρίως στον ελληνικό τουρισμό και με τα σημερινά δεδομένα της κρίσης αντιμετώπισαν πολλές δυσκολίες.
Οικογένειες, αλλά και νεαρά ζευγάρια επιλέγουν αυτόν τον τρόπο διακοπών. Γερμανοί, Άγγλοι, Γάλλοι και Σκανδιναβοί τα τελευταία χρόνια επιζητούν εναλλακτικούς τρόπους διακοπών. Λατρεύουν την κρητική κουζίνα, την κρητική ύπαιθρο και θέλουν να μυηθούν στις ολιγοήμερες διακοπές τους σε αυτό τον τρόπο ζωής για να γνωρίσουν το περιβάλλον, την ιστορία και τον πολιτισμό του τόπου».
Σημειώνεται ότι στην Κρήτη έχουν ήδη πιστοποιηθεί με το σήμα του αγροτουρισμού εβδομήντα περίπου επιχειρήσεις, οι οποίες όχι μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά και τη χειμερινή περίοδο αποτελούν πόλο έλξης για τους επισκέπτες. Πρόκειται κυρίως για μονάδες στην ενδοχώρα που παρέχουν σειρά δραστηριοτήτων ιδανικών για χειμερινές διακοπές. Ωστόσο στη συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχει πρόβλημα με τους ευρωπαίους επισκέπτες, αφού ακόμα και αν υπάρχει ενδιαφέρον αυτό είναι δύσκολο να υλοποιηθεί καθώς δεν υπάρχουν παρά ελάχιστες πτήσεις τσάρτερ. Χαρακτηριστικά, η κυρία Μηλιαράκη, αναφέρει: «Παλαιότερα οι μονάδες το χειμώνα, δούλευαν με έλληνες που πλέον λόγω κρίσης δεν κάνουν διακοπές. Το τελευταίο διάστημα προσπαθούν και με ξένους, όμως υπάρχει πρόβλημα λόγω έλλειψης πτήσεων. Η πολιτεία πρέπει να λάβει τα μέτρα της για να μπορέσει να συνδέσει το νησί αλλά και τις άλλες περιοχές, με την Ευρώπη και το χειμώνα. Ήδη, οι πιο παλιοί από εμάς έχουμε το τελευταίο διάστημα εμπλουτίσει τις δραστηριότητές μας, ασχολούμαστε πολύ με τη γαστρονομία, ένας τομέας που έλκει παρά πολύ κόσμο όμως σε γενικές γραμμές όλοι επιχειρηματίες, αναζητούν πόρους για να βελτιώσουν τις παροχές τους».
Ενέργειες προώθησης των αγροτουριστικών καταλυμάτων
Μετά από ένα αγώνα ετών και πολύ μεγάλη προσπάθεια ψηφίστηκε το θεσμικό πλαίσιο για τον τουρισμό υπαίθρου, κάτι που ικανοποίησε ιδιαίτερα την Ένωση Αγροτουριστικών Επιχειρήσεων. Ωστόσο η σκληρή δουλειά συνεχίζεται με ιδιαίτερο ζήλο από τους ίδιους, οι οποίοι ενημερώνονται διαρκώς όχι μόνο για να εμπλουτίζουν τις μονάδες τους, αλλά ταυτόχρονα μέσα από τη συνεργασία να προβάλλουν τις επιχειρήσεις τους και τις δυνατότητες που αυτές παρέχουν.
Ήδη στην Κρήτη έχει ετοιμαστεί και θα παρουσιαστεί το προσεχές διάστημα η ιστοσελίδα των αγροτουριστικών επιχειρήσεων του νησιού, όπου ταυτόχρονα και σε συνδυασμό με ένα κεντρικό πόρταλ αλλά και ένα τουριστικό γραφείο σε επίπεδο χώρας, που θα ασχολείται αποκλειστικά με τον τουρισμό υπαίθρου, θα επιχειρήσουν να προωθήσουν στην Ευρωπαϊκή και όχι μόνο αγορά, το νέο τουριστικό προϊόν της Ελλάδας, τον τουρισμό υπαίθρου.
Σε σχετικές δηλώσεις της η πρόεδρος της Ένωσης Αγροτουρισμού Κρήτης κ. Κορίνα Μηλιαράκη, εμφανίστηκε ιδιαίτερα αισιόδοξη για το μέλλον του κλάδου και αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί. Δεν παρέλειψε όμως να επισημάνει πως η αρωγή της πολιτείας είναι απαραίτητη για την ενίσχυση του κλάδου, ο οποίος μπορεί να αποδώσει πολλά στην οικονομία της χώρας. «Είμαι πολύ αισιόδοξη, όχι μόνο για την επόμενη χρονιά, αλλά γενικά για το μέλλον. Ετοιμάζουμε ένα συνεταιρισμό, στον οποίο θα συμμετέχουν όσες επιχειρήσεις θέλουν και θα συνεργαστούμε με ένα τουριστικό γραφείο, που θα ασχολείται αποκλειστικά με τον τουρισμό υπαίθρου. Θα υπάρχει δηλαδή ένας κεντρικός προωθητικός μηχανισμός για όλη τη χώρα, ο οποίος θα πηγαίνει στις εκθέσεις, θα κάνει διαφημιστικές καμπάνιες στο εξωτερικό και θα προχωρά σε σχετικές συνεργασίες. Και αυτός ο μηχανισμός θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τον δικό μας συνεταιρισμό, στον οποίο θα μετέχουν οι αγροτουριστικές επιχειρήσεις και τις οποίες θα προωθεί.
Όλα αυτά θα προχωρήσουν μέσα στο 2015 και είμαι πολύ αισιόδοξη. Η Κρήτη είναι πρωτοπόρα», και πρόσθεσε: «Έχει περάσει το νομοσχέδιο για το θεσμικό πλαίσιο και εμείς δουλεύουμε για τους ειδικούς όρους που πρέπει να περάσουν μέσα από υπουργικές αποφάσεις. Εμείς προσπαθούμε να δουλέψουμε πάνω σε αυτό, με βάση τα ευρωπαϊκά δεδομένα, έτσι ώστε να υιοθετήσουμε τα θετικά και να τα προσαρμόσουμε στην ελληνική πραγματικότητα».
Παράλληλα, ο πρόεδρος της Ένωσης Αγροτουρισμού Ελλάδας Νίκος Φρατζεσκάκης, τόνισε:
«Παρά την έλλειψη του θεσμικού πλαισίου που δεν μπορούσαμε να οργανώσουμε τις επιχειρήσεις μας, τώρα πια έχουμε ξεκινήσει δυναμικά. Ήδη στην Ευρώπη υπάρχει μεγάλη τάση στον κλάδο αυτό και έτσι συμπίπτουν οι προσπάθειες οι δικές μας με τη ζήτηση που υπάρχει από την Ευρώπη. Θεωρώ ότι αν ολοκληρώσουμε τα ζητήματα αυτά με το θεσμικό πλαίσιο και την στήριξη της πολιτείας, θα έχουμε πολύ καλά αποτελέσματα για τον αγροτουρισμό σε όλη τη χώρα. Είμαι πολύ αισιόδοξος για το δικό μας το ελληνικό προϊόν, το οποίο τώρα γίνεται γνωστό στην Ευρώπη. Ήδη και εμείς οργανώνουμε το τουριστικό μας γραφείο και αυτό θα συμβάλλει σημαντικά στην προώθηση και προβολή των επιχειρήσεών μας. Έχουμε ακόμα να κάνουμε πολλά βήματα που θα μας βοηθήσουν, αλλά είμαι αισιόδοξος για την ανάπτυξη αυτής της μορφής τουρισμού στην Ελλάδα.