Ζητά την ένταξη της Κρήτης στη χωρική αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής
ΑΙΤΗΜΑ ΤΟΥ Γ. ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΝΗΣΙΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΡΕΙΝΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ
Τη διόρθωση μιας μεγάλης αδικίας, αναφερόμενος στον αποκλεισμό της Κρήτης, καθώς και πολλών άλλων νησιωτικών περιοχών της Ελλάδας, από το χώρο ευθύνης και τις δράσεις της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, ανέδειξε ο βουλευτής Ρεθύμνου Ν.Δ., Γιάννης Α. Κεφαλογιάννης, κατά την τοποθέτησή του στην Επιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Βουλής.
«Αν θέλουμε να μιλάμε επί της ουσίας για ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική, αυτή θα πρέπει να αρχίσει από τη διοικητική αναδιάρθρωση του ίδιου του Υπουργείου, ώστε να συμπεριλάβει ολόκληρο το νησιωτικό σύμπλεγμα της χώρας», τόνισε ο κ. Κεφαλογιάννης, ο οποίος επισήμανε ότι στις αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας εντάσσονται σήμερα μόνο πέντε Νομοί του Αιγαίου.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε από τον Ρεθεμνιώτη βουλευτή στην ανάγκη άρσης του κόστους της νησιωτικότητας μέσα από την προώθηση πολιτικών, όπως το μεταφορικό ισοδύναμο και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των νησιών μέσα από την αξιοποίηση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην κατασκευή λιμενικών υποδομών και τουριστικών καταφυγίων που θα ενισχύσουν τη ζήτηση του θαλάσσιου τουρισμού, ειδικά της κρουαζιέρας.
Ειδικότερα, μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή του ο κ. Κεφαλογιάννης είπε:
«Σε μια χώρα με περίπου έξι χιλιάδες νησιά, επιμένουμε σε ένα διοικητικό διαχωρισμό – με ευθύνη όλων ανεξαιρέτως των κυβερνήσεων – ο οποίος, παρά τις καλές σας προθέσεις υπονομεύει εξ αρχής και εκ των άνω κάθε έννοια ισόρροπης ανάπτυξης των νησιών μας. Το ζήτημα λοιπόν της διοικητικής εποπτείας του κράτους είναι εξαιρετικά σημαντικό γιατί αφαιρει από την περιφερειακή σας όραση μια σειρά νησιωτικών περιοχών και προφανώς σας απαγορεύει να σχεδιάσετε πολιτικές με εθνική διάσταση.
Γι’ αυτό, αν θέλουμε να μιλάμε επί της ουσίας για ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική, αυτή θα πρέπει να αρχίσει από την διοικητική αναδιάρθρωση του ίδιου του υπουργείου, ώστε να συμπεριλάβει ολόκληρο το νησιωτικό σύμπλεγμα της χώρας. Θα ήθελα πραγματικά να γνωρίζω αν σας έχει απασχολήσει αυτό το ζήτημα και αν είναι στις προθέσεις σας να το επανεξετάσετε.
Ένα δεύτερο ζήτημα που θα ήθελα να θέσω υπόψη σας έχει να κάνει με τη χρηματοδότηση των στόχων που θέτετε ως υπουργείο. Δεν άκουσα κάποια αναφορά στο ύψος των κονδυλίων που θα χρηματοδοτήσουν αυτούς τους στόχους ούτε κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την υλοποίησή τους. Από τη μια πλευρά έχουμε ένα Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο έχει υποστεί σοβαρές περικοπές και από την άλλη δεν υπάρχει ένα τομεακό πρόγραμμα οριζοντίου χαρακτήρα για τη νησιωτική πολιτική. Προκύπτει λοιπόν το ερώτημα από πού θα χρηματοδοτηθούν οι δράσεις που έχετε κατά νου», και πρόσθεσε πως: «Σε μια χρονική στιγμή που η κυβέρνηση συζητά σοβαρά την κατάργηση της έκπτωσης ΦΠΑ – με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αύξηση του μεταφορικού κόστους στην παραγωγή αγαθών και τη διακίνηση των ανθρώπων- το ζήτημα της προώθησης και εφαρμογής εναλλακτικών πολιτικών είναι περισσότερο επίκαιρο από ποτέ.
Το πρόβλημα προφανώς είναι πολυσύνθετο και η αντιμετώπισή του δεν μπορεί να είναι ενιαία. Διαφορετικά αντιμετωπίζεται το πρόβλημα μεταξύ μεγάλων και μικρών νησιών, διαφορετικά μεταξύ των νησιών και της ηπειρωτικής ακτής, και διαφορετικά η συγκοινωνία μεταξύ μεγάλων νησιών.
Για παράδειγμα στην περίπτωση μικρών και απομονωμένων νησιών η προώθηση των υδροπλάνων ενδεχομένως αποτελεί τη μοναδική αξιόπιστη διέξοδο, ιδίως τους χειμερινούς μήνες, καθώς μπορούν να εκτελούν διάφορα είδη πτήσεων, από επιβατικές και μεταφορές προϊόντων μέχρι αεροδιακομιδές ασθενών και πτήσεις έρευνας και διάσωσης.
Στην περίπτωση σύνδεσης των νησιών με τη ηπειρωτική ακτή μια ενδεδειγμένη λύση θα ήταν η προώθηση του μεταφορικού ισοδύναμου- πρακτικής που τυγχάνει ευρείας εφαρμογής σε ευρωπαϊκά νησιωτικά συμπλέγματα.
Θα ήθελα λοιπόν να σας ρωτήσω σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι μειοδοτήσεις υδατοδρομίων στα νησιά του Αιγαίου και αν είναι στις προθέσεις σας ο σχεδιασμός πολιτικών μείωσης του στους μεταφορών ανθρώπων και αγαθών από και προς τα νησιά, όπως είναι για παράδειγμα το μεταφορικό ισοδύναμο».