Παρουσιάστηκε στη Βουλή η πρόταση της Ν.Δ. για αναθεώρηση του Συντάγματος
ΣΤΗΝ ΕΝΔΕΚΑΜΕΛΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Ο Γ. ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ
- «Η κατάργηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών και η μείωση των βουλευτικών προνομίων, αποτελούν πάγια αιτήματα της κοινωνίας», αναφέρει σε γραπτή δήλωσή του ο ρεθεμνιώτης βουλευτής
Παρουσιάστηκε στη Βουλή την Πέμπτη η πλήρης εισήγηση της Νέας Δημοκρατίας για την αναθεώρηση του Συντάγματος. Η πρόταση κατατέθηκε επίσημα μετά από εισήγηση της αρμόδιας επιτροπής του κόμματος στον πρωθυπουργό Α. Σαμαρά και σύμφωνα με τα άρθρα 110 του Συντάγματος και 119 του Κανονισμού της Βουλής. Το κείμενο της εισήγησης της ενδεκαμελούς επιτροπής, στην οποία συμμετέχει και ο βουλευτής Ρεθύμνου Γιάννης Κεφαλογιάννης, ξεπερνά τις πενήντα σελίδες και περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα αλλαγών, που θα συμβάλουν στην εξέλιξη και στον εκσυγχρονισμό του καταστατικού χάρτη της χώρας, επιτρέποντας την εφαρμογή ουσιαστικών μεταρρυθμίσεων, που θα αναδιαμορφώσουν τη λειτουργία του πολιτικού συστήματος και θα διασφαλίσουν την προστασία της Δημοκρατίας.
Μεταξύ άλλων προτείνεται:
-Κατάργηση του νόμου περί «ευθύνης υπουργών» (θεσμός της αποσβεστικής προθεσμίας).
-Μείωση του αριθμού των βουλευτών.
-Καθιέρωση ασυμβίβαστου μεταξύ βουλευτή και υπουργού ή υφυπουργού.
-Αυστηροποίηση του πλαισίου για τη βουλευτική ασυλία.
-Μέγιστη θητεία πρωθυπουργού στα οκτώ πραγματικά χρόνια πρωθυπουργίας.
-Ίδρυση δύο θέσεων επί θητεία υπηρεσιακών υφυπουργών, Εξωτερικών και επί του Προϋπολογισμού με πενταετή θητεία και διορισμό από τη Βουλή με αυξημένη πλειοψηφία.
-Περιορισμό των βουλευτικών προνομίων.
– Δυνατότητα διεξαγωγής δημοψηφισμάτων με πρωτοβουλία των πολιτών.
-Ενίσχυση του ρυθμιστικού ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας με αντίστοιχου χαρακτήρα αρμοδιότητες.
-Επαναφορά διατάξεων περί «βασικού μετόχου».
Με την ολοκλήρωση της παρουσίασης των θέσεων της Νέας Δημοκρατίας για τη Συνταγματική Αναθεώρηση, ο κ. Κεφαλογιάννης σε γραπτή δήλωσή του τονίζει: «Τα τελευταία χρόνια επαναλαμβάνεται συνεχώς η ανάγκη για τομές μέσα από μια ολοκληρωμένη μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία. Η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας να είναι η επόμενη Βουλή αναθεωρητική, αποτελεί μια τεράστια ευκαιρία να αλλάξουμε όλα όσα μας οδήγησαν στα λάθη του χθες και να πείσουμε τους πολίτες ότι κάτι έχει αλλάξει στο πολιτικό σύστημα. Μόνο έτσι θα επιτελέσουμε το ρόλο μας ως εκπρόσωποι του Ελληνικού λαού που δοκιμάζεται. Όσοι φαντάζονται εκτροπές και σενάρια συνομωσίας χωρίς να καταθέτουν έστω μια ρεαλιστική πρόταση παίζουν ένα επικίνδυνο παιχνίδι στις πλάτες των πολιτών. Είναι ξεκάθαρο ότι, αν δεν προχωρήσουμε τώρα στη συνταγματική αναθεώρηση, νέο Σύνταγμα θα μπορέσει να υπάρξει μόνο μετά το 2021. Η κατάργηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών και η μείωση των βουλευτικών προνομίων αποτελούν πάγια αιτήματα της κοινωνίας. Άραγε, η αξιωματική αντιπολίτευση θα αρκεστεί στις μικροκομματικές σκοπιμότητες ή θα συμβάλει στην αναθεώρηση του καταστατικού χάρτη της χώρας, που είναι απαραίτητη περισσότερο από ποτέ;»
Βασικοί άξονες πρότασης Ν.Δ.
Α. Θεσμοθέτηση πρόσθετων εγγυήσεων για την προστασία της εθνικής μας ταυτότητας και της ελληνικής γλώσσας.
Β. Περαιτέρω θωράκιση των θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου, και ιδίως εκείνων που αφορούν: Τον τρόπο λειτουργίας των ηλεκτρονικών ΜΜΕ, την παιδεία, ώστε η χώρα μας ν’ αποτελέσει κέντρο εκπαίδευσης και πολιτισμού για την ευρύτερη περιοχή., την ιδιοκτησία, προεχόντως δε την ακίνητη και το περιβάλλον, ώστε να τονωθούν η βιώσιμη ανάπτυξη και η ποιότητα ζωής.
Γ. Δημοκρατική οργάνωση και λειτουργία των πολιτικών κομμάτων κι εφοδιασμός τους με τ’ απαραίτητα εχέγγυα -αλλά κι επιφόρτισή τους με τις ανάλογες υποχρεώσεις- ώστε να συμβάλλουν πραγματικά στην υπεράσπιση του Δημοκρατικού Πολιτεύματος. Με παράλληλη ενίσχυση της διαφάνειας των οικονομικών τους και των οικονομικών των προσώπων που μετέχουν στον δημόσιο βίο, μελών τους ή μη.
Δ. Διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής των θεσμών άμεσης δημοκρατίας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον θεσμό του δημοψηφίσματος.
Ε. Εξορθολογισμός του τρόπου λειτουργίας της Εκτελεστικής Εξουσίας κι ενίσχυση των αντίστοιχων θεσμικών αντιβάρων, κυρίως μέσα από: 1) Την αποκατάσταση του ρυθμιστικού ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, 2) την κατάλληλη κανονιστική ρύθμιση της οργάνωσης και λειτουργίας της Κυβέρνησης και μέσα από τον περιορισμό της διάρκειας των θητειών των κορυφαίων οργάνων της, και 3) την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου των Ανεξάρτητων Αρχών προς την κατεύθυνση της διευκόλυνσης εκπλήρωσης της αποστολής τους.
ΣΤ. Ενίσχυση της Νομοθετικής Εξουσίας κατά την άσκηση του νομοθετικού της έργου και του κοινοβουλευτικού ελέγχου, κυρίως μέσα από:
1. Την περαιτέρω εμπέδωση της σταθερότητας του εκλογικού συστήματος και την θέσπιση ρυθμίσεων που διευκολύνουν την εξάντληση της συνταγματικώς προβλεπόμενης κοινοβουλευτικής περιόδου.
2. Την λελογισμένη μείωση του αριθμού των βουλευτών και τον περιορισμό του ειδικού προστατευτικού καθεστώτος που τους διέπει, στα όρια όπου τούτο είναι απολύτως απαραίτητο για την επιτέλεση των συνταγματικώς προσδιορισμένων καθηκόντων τους.
3. Την υιοθέτηση ρυθμίσεων που καθιστούν ουσιαστική τόσο την άσκηση του νομοθετικού και του κοινοβουλευτικού έργου των βουλευτών, όσο και την απρόσκοπτη επικοινωνία της Βουλής με την κοινωνία των πολιτών.
Ζ. Περαιτέρω παγίωση της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης, κυρίως μέσα από:
1. Την εκ βάθρων αλλαγή του καθεστώτος της ευθύνης των μελών της Κυβέρνησης και των υφυπουργών.
2. Την απεξάρτηση του τρόπου εκλογής της Ηγεσίας της από την επιρροή της Εκτελεστικής Εξουσίας.
3. Τη θεσμοθέτηση Συνταγματικού Δικαστηρίου με αμιγώς δικαστική σύνθεση.
4. Την σαφή οριοθέτηση της δικαιοδοσίας και των αρμοδιοτήτων μεταξύ Συμβουλίου της Επικρατείας και Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Η. Αναμόρφωση των διατάξεων του Συντάγματος που αφορούν την οικονομία, την ιδιωτική επενδυτική δραστηριότητα και τον κρατικό παρεμβατισμό, ώστε:
1. Να κινητροδοτηθούν οι μεγάλες και κρίσιμες για την εθνική οικονομία επενδύσεις, μέσω της θεσμοθέτησης σταθερού συστήματος -με ορίζοντα δεκαετίας- φορολόγησής τους.
2. Να ενισχυθεί, πάντοτε μέσα στα όρια της συνταγματικής νομιμότητας, η ιδιωτική πρωτοβουλία και ν’ αποκτήσει η κρατική παρέμβαση πραγματική αναπτυξιακή νοοτροπία.
3. Να επιλύονται, το ταχύτερο δυνατόν, οι σχετικές διαφορές από τη Δικαιοσύνη προς διευκόλυνση των εκάστοτε νομίμως εκδηλούμενων επενδυτικών πρωτοβουλιών.