Δέκα μέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία για τη νέα σχολική χρονιά και οι εκπαιδευτικοί ξεκίνησαν ήδη τις κινητοποιήσεις. Οι ελλείψεις καθηγητών, δασκάλων και νηπιαγωγών αλλά και ο χειρισμός του υπουργείου Παιδείας για την κάλυψη των κενών θέσεων βρίσκει αντίθετες τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, οι οποίες κάνουν λόγο για καταστρατήγηση εργασιακών δικαιωμάτων.
Ειδικότερα, η Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ρεθύμνου διαμαρτύρεται για τη διαδικασία που ακολουθεί το αρμόδιο υπουργείο βάσει της οποίας καλούνται να αποστείλουν τα λειτουργικά κενά των σχολειών άμεσα και πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Κάτι τέτοιο, όπως τονίζουν οι εκπαιδευτικοί του Ρεθύμνου, δεν μπορεί να γίνει τώρα αφού ακόμα εκκρεμούν οι εγγραφές μετεξεταστέων μαθητών, των οποίων η βαθμολογία δεν έχει ακόμα βγει με αποτέλεσμα όπως λένε να μην είναι σαφής η εικόνα με τις πραγματικές ελλείψεις δασκάλων και καθηγητών στα σχολεία. Σύμφωνα με τους ίδιους αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα για μια ακόμα χρονιά τα σχολεία να ξεκινήσουν με τεράστιες ελλείψεις προσωπικού και να χαθούν χιλιάδες διδακτικές ώρες.
Οι ίδιοι εγκαλούν το υπουργείο για αντιμετώπιση των θεμάτων δημόσιας παιδείας με «λογιστικό τρόπο» ενώ παράλληλα έντονη είναι η διαμαρτυρία τους για την τροπολογία που ψηφίστηκε σε ότι αφορά την ειδική αγωγή, βάσει της οποίας θα μπορούν εκπαιδευτικοί γενικής αγωγής να κάνουν τη δική τους ειδικότητα.
Με βασικό αίτημα την απόσυρση των δυο παραπάνω τροπολογιών η ΕΛΜΕΡ πραγματοποίησε χθες παράσταση διαμαρτυρίας στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου όπου γινόταν η κοινή συνεδρίαση των υπηρεσιακών συμβουλίων Α/βάθμιας και Β/βάθμιας προκειμένου να καλυφθούν οι κενές θέσεις εκπαιδευτικών στα δημοτικά από τις υπεράριθμες των καθηγητών στις κοινές ειδικότητες όπως οι ξένες γλώσσες, η μουσική και η πληροφορική.
Σε σχετικές δηλώσεις της η πρόεδρος της ΕΛΜΕΡ Δέσποινα Νικολάου τόνισε: «Το υπουργείο θέλει να δείξει ότι κάνει δουλειά ενώ στην πραγματικότητα πιέζει καταστάσεις. Τα κενά που θα σταλούν δεν θα είναι τα πραγματικά, οι συνάδελφοι δεν θα μπορέσουν να κάνουν ενστάσεις και θα υπάρξει μεγάλο πρόβλημα. Φανταστείτε ότι χθες συνεδρίασαν οι σύλλογοι και στείλανε τα λειτουργικά κενά στα σχολεία και με βάση αυτά κάνουν τη συνέλευση. Όλο αυτό γίνεται πάρα πολύ γρήγορα και δεν φαίνεται πόσα παιδιά υπάρχουν σε κάθε τμήμα αφού δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί οι εξετάσεις των μετεξεταστέων. Δεν ξέρουμε για παράδειγμα πόσα παιδάκια θα μείνουν στην πρώτη γυμνασίου, μπορεί να μείνει 1 αλλά και 2 και ανάλογα με τον αριθμό που θα μείνουν στην ίδια τάξη μπορεί να αλλάξει και ο αριθμός των τμημάτων και από εκεί που είναι 2 τμήματα να γίνουν 3 γιατί υπάρχει ένας ανώτατος αριθμός σε κάθε τμήμα. Δηλαδή αν είναι τα παιδιά στην πρώτη γυμνασίου 60 γίνονται περίπου 3 τμήματα αν είναι όμως 67 θα γίνουν 4 τμήματα οπότε και στην περίπτωση αυτή χρειαζόμαστε παραπάνω καθηγητές. Άρα όλο αυτό που γίνεται γίνεται βεβιασμένα γιατί για 1-2 παιδιά μπορεί να αλλάξει ο αριθμός των τμημάτων. Παράλληλα, είναι πολύ σοβαρό το πρόβλημα το οποίο έχει δημιουργηθεί με την ειδική αγωγή, με την τροπολογία που πέρασε το υπουργείο όπου θα μπορεί οποιοσδήποτε συνάδελφος χωρίς να διαθέτει τα προσόντα να διδάξει σε τμήματα ένταξης. Ήδη, οι καθηγητές πληροφορικής διδάσκουν μαθηματικά τώρα πέρασε και η 3η ανάθεση όπου οι καθηγητές φιλολογικών μαθημάτων να μπορούν να κάνουν και θρησκευτικά. Όλες αυτές οι αλλαγές που σχεδιάζει ο κύριος Φίλης και λέει ότι θα μπουν σε ισχύει από την αρχή της σχολικής χρονιάς, όπως για παράδειγμα στα θρησκευτικά, το μάθημα αυτό δεν θα αφορά τα θρησκευτικά μόνο αλλά θα αναφέρεται το μάθημα αυτό γενικότερα στις θρησκείες, σαν ιδέα όλο αυτό είναι πολύ καλή αλλά εμείς είμαστε περίεργοι να δούμε πως θα εφαρμοστεί, καθώς χρειάζονται καινούρια βιβλία θρησκευτικών τα οποία έχουν εκδοθεί, υπάρχει το υλικό; Σε εμάς στο σχολείο δεν είδαμε να έχει καινούριο βιβλίο θρησκευτικών. Είμαστε πολύ περίεργοι να δούμε πως θα εφαρμοστεί το μέτρο αυτό».
Στη βουλή οι ελλείψεις εκπαιδευτικών
Ερώτηση για τις ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στον νομό Ρεθύμνου κατέθεσε ο Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Ο Ρεθεμνιώτης βουλευτής ζητά να πληροφορηθεί από τον υπουργό Παιδείας τον προγραμματισμό του υπουργείου για τον αριθμό των προσλήψεων καθώς και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αυτών.
Το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
«Λίγες ημέρες πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς οι ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στον νομό Ρεθύμνου είναι πρωτοφανείς.
Τα κενά σε δασκάλους στα δημοτικά σχολεία της περιοχής ανέρχονται συνολικά σε 227 από τους οποίους οι 58 αφορούν τη γενική αγωγή, οι 16 την ειδική αγωγή και οι 153 την παράλληλη στήριξη. Από τα νηπιαγωγεία επίσης απουσιάζουν 36 νηπιαγωγοί γενικής αγωγής, 4 ειδικής αγωγής και 18 παράλληλης στήριξης, δηλαδή 58 συνολικά. Τέλος, η μουσική, καλλιτεχνική και τεχνολογική αγωγή των παιδιών του Ρεθύμνου, μαζί με τη γυμναστική και την εκμάθηση ξένων γλωσσών φαίνεται ότι αποτελεί πραγματική πολυτέλεια αφού οι ελλείψεις σε αυτές τις ειδικότητες ανέρχονται στις 96.
Αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση όπου τα λειτουργικά κενά αυτή την στιγμή είναι συνολικά 149. Σημαντικά κενά παρουσιάζει το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Ρεθύμνου (14 κενές θέσεις) ενώ μεγάλα προβλήματα αντιμετωπίζει ο θεσμός της Παράλληλης Στήριξης με τις ελλείψεις να αφορούν 50 συνολικά θέσεις.
Συνολικά, από τον Νομό Ρεθύμνου απουσιάζουν, μια εβδομάδα πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, 530 εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων. Ως εκ τούτου, οι εξαγγελίες του υπουργείου Παιδείας, που εμφανίζεται σταθερά καθησυχαστικό προς τους φορείς των εκπαιδευτικών αλλά και προς τους γονείς, για έγκαιρη κάλυψη των κενών είναι στην καλύτερη περίπτωση μετέωρες, στη χειρότερη παντελώς αβάσιμες.
Ερωτάται ο κ. υπουργός:
1) Ποιος είναι ο αριθμός των προσλήψεων που έχει προγραμματίσει το υπουργείο Παιδείας για την κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών στον νομό Ρεθύμνου; Πως κατανέμεται αυτός ανά ειδικότητα και βαθμίδα εκπαίδευσης;
2) Ποιο είναι το ακριβές χρονοδιάγραμμα κάλυψης των εκπαιδευτικών κενών;»