Θα μηδενίζονται οριστικά και αμετάκλητα οι μαθητές σε όσα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων διαπιστωθεί ότι έχουν μαζί τους κινητό τηλέφωνο, κομπιουτεράκι για μαθηματικούς υπολογισμούς, οποιοδήποτε ηλεκτρονικό μέσο μετάδοσης πληροφοριών κ.λπ.
Το ΣτΕ ξεκαθάρισε ότι στις Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν μπορούν οι μαθητές να έχουν κινητό τηλέφωνο ή άλλο ηλεκτρονικό μέσο, άσχετα αν είναι απενεργοποιημένο ή αν αποδεικνύεται ότι ο μαθητής δεν το έχει χρησιμοποιήσει.
Ανατρέποντας αντίθετες αποφάσεις διοικητικών εφετείων, με τις οποίες μαθητές γλίτωσαν τον μηδενισμό που τους επέβαλε η αρμόδια σχολική επιτροπή όταν πιάστηκαν να έχουν κινητό, το Συμβούλιο της Επικρατείας ξεκαθάρισε λίγο πριν από τις Πανελλαδικές ότι δεν μπορεί πλέον να αποφύγει κανείς τη βαθμολογία με μηδέν, εφόσον έχει μαζί του ηλεκτρονικό μέσο επικοινωνίας, κινητό τηλέφωνο κ.λπ., άσχετα αν είναι απενεργοποιημένο ή αν αποδεικνύεται ότι δεν το έχει χρησιμοποιήσει τηλεφωνώντας ή ανταλλάσσοντας μηνύματα κ.λπ.
Κατά το ΣτΕ, ο μηδενισμός είναι δεδομένος, ακόμα και αν ο μαθητής πιαστεί εκτός αίθουσας, π.χ. πηγαίνοντας στην τουαλέτα, από καθηγητή που τον συνοδεύει απλά και δεν είναι επιτηρητής στην αίθουσα.
Η απόφαση του ΣτΕ διευκρινίζει μια και καλή «πιλοτικά» το ζήτημα των απαγορευμένων αντικειμένων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, καθώς είχαν μέχρι στιγμής εκδοθεί αντίθετες αποφάσεις από διάφορα διοικητικά δικαστήρια της χώρας, άλλοτε «καίγοντας» και άλλοτε δικαιώνοντας τους «παραβάτες» μαθητές.
Οι «πιλοτικές» αποφάσεις του ΣτΕ βάζουν τέλος στην αντιφατική νομολογία και την επικρατούσα σύγχυση. Οι μαθητές πρέπει να γνωρίζουν ότι κινδυνεύουν οριστικά με μηδενισμό αν έχουν μαζί τους στις Πανελλαδικές βιβλία, τετράδια, σημειώσεις («σκονάκι»), διορθωτικό (blanco), κινητά τηλέφωνα, υπολογιστικές μηχανές, ηλεκτρονικά μέσα μετάδοσης πληροφοριών (iPad κ.λπ.) ή άλλα αντικείμενα, πέραν όσων επιτρέπει η κεντρική επιτροπή εξετάσεων (κατά το Προεδρικό Διάταγμα 60/06). Η ίδια απαγόρευση, χωρίς απειλή μηδενισμού, ισχύει και για εξετάσεις επιπέδου σχολικής μονάδας.
Οι αποφάσεις του ΣτΕ δεν «καίνε», πάντως, τους μαθητές στις συγκεκριμένες υποθέσεις, καθώς οι αποφάσεις των Δ. Εφετείων Θεσσαλονίκης και Πειραιά, που γλίτωσαν τους μηδενισθέντες, εξαφανίζονται από το ανώτατο δικαστήριο με μία διαδικασία «έφεσης υπέρ του νόμου», που δεν έχει άμεσες επιπτώσεις στους διαδίκους, αλλά απλώς επιλύει τα νομικά – συνταγματικά ζητήματα, διορθώνοντας εσφαλμένες δικαστικές κρίσεις, ώστε να ξέρουν όλοι τι ισχύει και πώς εφαρμόζεται.
Το Γ’ Τμήμα ΣτΕ σε μείζονα σύνθεση έκρινε (1461-2/15) ότι ο μαθητής τιμωρείται με μηδενισμό όχι μόνο όταν συλληφθεί να αντιγράφει ή να προσπαθεί να αντιγράψει, αλλά και όταν κατέχει οποιοδήποτε απαγορευμένο αντικείμενο, όπως το κινητό, ανεξάρτητα αν το χρησιμοποίησε ή όχι.
Κατά το ΣτΕ, οι απαγορευτικές διατάξεις που προβλέπουν μηδενισμό δεν παραβιάζουν τις συνταγματικά κατοχυρωμένες αρχές της αναλογικότητας, της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας, της πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση. Κι αυτό γιατί αποβλέπουν να εξασφαλίσουν ίσους όρους συμμετοχής όλων στις εξετάσεις, ενώ τα αντικείμενα που απαγορεύεται ακόμα και να κατέχουν οι μαθητές είναι πρόσφορα να χρησιμοποιηθούν για δολίευση των εξετάσεων.
Το κινητό -προσθέτει το ΣτΕ- πέρα από μέσο επικοινωνίας αποτελεί και μέσο αποθήκευσης δεδομένων και συνεπώς η απαγόρευσή τους στις εξετάσεις και η συνακόλουθη τιμωρία (μηδενισμός) αποτελούν αναλογικό περιορισμό, συνταγματικά ανεκτό.