Θετικός είναι ο απολογισμός της φετινής τουριστικής περιόδου, αποδεικνύοντας για μια ακόμα φορά ότι σε περιόδους κρίσης ο τουριστικός κλάδος αποτελεί τη βασική ατμομηχανή της οικονομίας και τον κυριότερο πυλώνα ανάπτυξης του νησιού, με δεδομένο τις αυξημένες θέσεις εργασίας που προσφέρει αλλά και τις εισπράξεις που αφήνουν οι επισκέπτες στην Κρήτη.
Σύμφωνα με στοιχεία από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η κίνηση 11μηνου του 2017 ξεπέρασε την επιβατική κίνηση 12μηνου 2016, που ήταν 53.637.249 επιβάτες. Δηλαδή, οι διακινούμενοι επιβάτες είναι, ήδη, από τον Νοέμβριο του 2017 περισσότεροι κατά 2.193.331. Αυτό σημαίνει ότι η συνολική επιβατική κίνηση του 2017 θα καταγράψει νέο ρεκόρ. Στα Χανιά μόνο το 10μηνο του 2017 καταγράφηκαν 1.093.455 αφίξεις, την ώρα που πέρυσι όλο το έτος είχαν καταγραφεί αφίξεις της τάξης των 1.048.872 επιβατών.
Επιπλέον οι τουριστικές εισπράξεις στη βάση των στοιχείων 10μήνου σημειώνουν διψήφια άνοδο. Ειδικά, τον μήνα Οκτώβριο τα έσοδα είναι λίγο χαμηλότερα του 1,2 δισ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις, που παραπέμπουν στο καλύτερο φθινόπωρο των τελευταίων ετών.
Συνολικά με βάση τα πρώτα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος οι τουριστικές εισπράξεις για το διάστημα Ιανουαρίου- Οκτωβρίου του 2017 διαμορφώθηκαν στα 14,16 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 10,6% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2016, οπότε το αντίστοιχο νούμερο είχε φθάσει τα 12,8 δισ. ευρώ. Υψηλότερα είναι τα στοιχεία του 10μήνου και σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2015, οπότε τα έσοδα από τον τουρισμό είχαν αγγίξει τα 13,7 δισ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα δύο τελευταία χρόνια η Ελλάδα κατάφερε να έχει ρυθμούς τουριστικής ανάπτυξης 7% διπλάσιο από τον παγκόσμιο μέσον όρο που είναι 3-4%.
Εν τω μεταξύ αισιόδοξα είναι τα μηνύματα και για τη νέα σεζόν, όπως τουλάχιστον προκύπτει από τα στοιχεία των κρατήσεων που έχουν γίνει μέχρι στιγμής. Οι επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου θέλουν να επενδύσουν στους μήνες της άνοιξης και του φθινοπώρου και να ενισχύσουν τις κρατήσεις το δίμηνο Απριλίου-Μαΐου και Οκτωβρίου-Νοεμβρίου εκτιμώντας πως μια τέτοια προοπτική είναι εφικτή, αφού ο τόπος διαθέτει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα λόγω κλίματος για προσέλκυση επισκεπτών και αυτή την περίοδο. Για τον λόγο αυτό άλλωστε και ο δήμος Ρεθύμνου στο τουριστικό πρόγραμμα για το νέο έτος στρέφεται σε αυτή την κατεύθυνση της ενίσχυσης της τουριστικής κίνησης όλους τους μήνες του χρόνου.
Ζητούμενο όμως για τους επιχειρηματίες του κλάδου παραμένει η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος, έτσι ώστε αφενός να διατηρηθούν τα υψηλά ποσοστά αφίξεων τους μήνες αιχμής και αφετέρου να επεκταθεί η τουριστική σεζόν και να αυξηθούν οι εισπράξεις.
Είναι χαρακτηριστική και η δήλωση του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Δυτικής Κρήτης, στην οποία μεταξύ άλλων σημειώνεται «εν όψει του νέου έτους καλό είναι να μην μένουμε στη «λαγνεία των αριθμών», αλλά να δούμε πώς θα κάνουμε τον προϊόν μας πιο ανταγωνιστικό, πιο προσοδοφόρο για τις επιχειρήσεις αλλά και για την κοινωνία συνολικά. Στο φόντο αυτό, την επόμενη χρονιά, στόχος όλων θα πρέπει να είναι το να μπει άλλο ένα λιθαράκι στην κατεύθυνση της βιωσιμότητας του τουριστικού προϊόντος. Χωρίς επανάπαυση στις δάφνες του 2017, να δούμε, πώς θα καταφέρουμε αύξηση της μέση δαπάνης, διεύρυνση της σεζόν, βελτίωση των υποδομών και των παρεχομένων υπηρεσιών και κυρίως διασφάλιση της περιβαλλοντικής ισορροπίας, που είναι και το κλειδί της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού».
Σελ. 3