Με βασικό στόχο τη συνέχιση των προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων, δήμοι της Κρήτης, ανάμεσα τους και ο δήμος Ρεθύμνου, υπό την σκέπη της περιφέρειας οργανώνονται, προκειμένου τα προγράμματα που αφορούν στη διά βίου μάθηση να συνεχιστούν και το νησί να καταστεί «Το Δημιουργικό Νησί που μαθαίνει διά βίου» και να ενταχθεί το νησί στο παγκόσμιο δίκτυο «περιφερειών και πόλεων που μαθαίνουν διά βίου της Unesco. Αυτό είναι το έργο που ετοιμάζουν η περιφέρεια Κρήτης, οι δήμοι Χανίων, Πλατανιά, Αποκορώνου, Σφακίων, Κισσάμου, Καντάνου- Σελίνου και Γαύδου της Π.Ε. Χανίων, ο δήμος Ρεθύμνης της Π.Ε. Ρεθύμνης , οι δήμοι Χερσονήσου και Ηρακλείου της Π.Ε. Ηρακλείου, ο δήμος Αγίου Νικολάου της Π.Ε. Λασιθίου και του Επιστημονικού Δικτύου Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Ο Δήμος Ρεθύμνου που τη διετία 2012-2014 αξιοποιώντας ευρωπαϊκά προγράμματα είχε εκπαιδεύσει 2500 ενήλικες σε θέματα που αφορούν σε ξένες γλώσσες, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, προστασία του περιβάλλοντος και αλλά και πλέον επιθυμεί να συμμετέχει στο παραπάνω πρόγραμμα που χρηματοδότει η περιφέρεια Κρήτης με προϋπολογισμό 35.000 ευρώ από ιδίους πόρους, προκειμένου να εκπονηθεί ένα σχέδιο δράσης που στόχο θα έχει την εκπαίδευση αυτοδιοίκητων στελεχών, οι οποίοι με τη σειρά τους θα μπορέσουν να προσφέρουν υπηρεσίες επιμόρφωσης σε ενήλικες, ώστε να συνεχιστούν τα προγράμματα διά βίου μάθησης.
Ειδικότερα, η προγραμματική σύμβαση την οποία καλείται να εγκρίνει στη σημερινή του συνεδρίαση το δημοτικό συμβούλιο αφορά στον Τομέα της ∆ια Βίου Μάθησης- Επιμόρφωσης στη «∆ιατομεακή Συνεργασία» αυτοδιοικητικών και άλλων στελεχών της κοινωνίας πολιτών (περιβάλλον, αθλητισμός πολιτισμός, κοινωνική πολιτική, εκπαίδευση, οικονομία, τουρισμός κ.α) με στόχο τη συνεργασία των εταίρων μεταξύ τους, την συνεργεία τους σε επιστημονικό επίπεδο με τα Ε.∆.Ε.Ε.Κ για την υλοποίηση Στρατηγικού Εκπαιδευτικού Σχεδίου Δράσης που θα συμβάλλει στην ανάδειξη της Κρήτης, διεθνώς, ως την πρώτη -σε εθνικό επίπεδο- «Περιφέρεια που Μαθαίνει» με βάση τις προδιαγραφές του Εκπαιδευτικού, Επιστημονικού και Πολιτιστικού Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών (Ουνέσκο).
Όπως εξήγησε, μιλώντας στα «Ρ.Ν.», ο αντιδήμαρχος παιδείας πρόκειται ουσιαστικά για μια προσπάθεια που ξεκινά με στόχο, μέσω της περιφέρειας Κρήτης, οι δήμοι του νησιού να μπορέσουν να συνεχίσουν την υλοποίηση προγραμμάτων διά βίου μάθησης αφού προηγηθεί η επιμόρφωση στελεχών τοπικής αυτοδιοίκησης: «Πριν τον Καλλικράτη τα προγράμματα Διά βίου μάθησης τα χειριζόταν νομαρχία. Μετά τον Καλλικράτη, την αρμοδιότητα παράλληλα με την περιφέρεια είχαν και οι δήμοι. Το 2012 ως δήμος Ρεθύμνης κάναμε αίτηση και πήραμε προγράμματα διά βίου μάθησης με χρηματοδότηση από την Ευρώπη και επιμορφώσαμε 2500 δημότες μέσα σε δυο χρόνια. Πρόκειται για ενήλικες που παρακολούθησαν μαθήματα ξένων γλωσσών, ηλεκτρονικών υπολογιστών, μαθήματα που αφορούσαν στην προστασία του περιβάλλοντος, ενώ είχαμε επεκτείνει το πρόγραμμα και στα ΚΑΠΗ, όπου πήγαιναν οι επιμορφωτές και έκαναν μαθήματα σε ηλικιωμένους για το πώς θα μαγειρεύουν υγιεινά φαγητά. Τα προγράμματα αυτά πραγματοποιήθηκαν τόσο στην πόλη, όσο και σε κάποιους οικισμούς. Μετά το 2015 σταμάτησε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα και μας είπαν από το υπουργείο να κάνουμε εκ νέου αίτηση για να πάρουμε το πρόγραμμα το 2016 ξανά. Σαν δήμος Ρεθύμνου είχαμε κάνει αίτηση, η οποία και εγκρίθηκε, όμως το πρόγραμμα τελικά δεν άνοιξε ποτέ, προφανώς λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Άρα, από το 2015 οι δήμοι δεν μπορούσαν να αναπτύξουν προγράμματα διά βίου μάθησης. Το κενό αυτό έρχεται να καλύψει η περιφέρεια Κρήτης, η οποία χρηματοδοτεί ένα πρόγραμμα για επιμόρφωση στελεχών αυτοδιοικητικών σε όλη την Κρήτη και τα οποία στη συνέχεια τα επιμορφωμένα αυτά στελέχη θα διεκδικήσουν ευρωπαϊκά προγράμματα διά βίου μάθησης. Σε αυτό το πλαίσιο δηλώσαμε συμμέτοχη τονίζοντας ότι μας ενδιαφέρει σαν δήμος να επιμορφώσουμε στελέχη για να διεκδικήσουμε στη συνέχεια προγράμματα διά βίου μάθησης. Ενωνόμαστε οι δήμοι υπό την σκέπη της περιφέρειας και οργανωνόμαστε για να διεκδικήσουν ευρωπαϊκά προγράμματα διά βίου μάθησης. Δεν είναι όμως όπως τα άλλα προγράμματα που κατευθείαν μας χρηματοδοτούσαν στο παρελθόν για να εκπαιδεύουμε δημότες» ανέφερε σε σχετικές δηλώσεις του ο Γ. Γεωργαλής
Ειδικότερα, οι αρμοδιότητες και προτεραιότητες για την Αυτοδιοίκηση με βάση την προγραμματική σύμβαση που καλούνται να υπογράψουν δήμοι και περιφέρεια αφορούν:
- Στην εξειδίκευση και κατάρτιση προγραμμάτων, προς υποστήριξη της ∆ια Βίου Μάθησης στο πλαίσιο των κατευθύνσεων και του σχεδιασμού του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
- Στην κατάρτιση περιφερειακού προγράμματος ∆ΒΜ το οποίο περιλαμβάνει δράσεις εφαρμογής δημόσιας πολιτικής στο πεδίο της ∆.Β.Μ σε περιφερειακό επίπεδο.
- Στην ανάγκη ανάληψης πρωτοβουλιών ανάδειξης της ∆ΒΜ σε μοχλό Κοινωνικής και Οικονομικής ανάπτυξης και σύνδεσής της με την ενεργή συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών.
- Στην ανάγκη εκπαίδευσης των αυτοδιοικητικών κλπ στελεχών του τόπου στη συνέργεια και ∆ιεπιστημονική / Πολυθεματική Συνεργασία.
- Στην ανάγκη διασύνδεσης, συνεργειών και κοινού διεπιστημονικού- πολυτομεακού έργου των τοπικών κοινοτήτων για τη συνοχή και την ανάπτυξη του τόπου.
Αντίστοιχα οι στόχοι του Επιστημονικού Δικτύου Εκπαίδευσης Ενηλίκων Κρήτης (Ε.∆.Ε.Ε.Κ.), ως Εμψυχωτή- Συντονιστή Φορέα εκπαίδευσης, εστιάζονται στην:
- Προώθηση της φιλοσοφίας και των αρχών της εκπαίδευσης ενηλίκων- ∆ΒM.
- Εμψύχωση και εξειδίκευση εκπαιδευτών και στελεχών του τόπου.
- Δικτύωση και Διατομεακή Συνεργασία.
- Κοινοτική Εκπαίδευση και Ενδυνάμωση.
- Ενίσχυση και συστηματοποίηση ταυ Εθελοντισμού στην κοινότητα.
Κύριας του έργου είναι η Περιφέρεια Κρήτης.
Τι είναι η Πόλη που Μαθαίνει;
Στόχος της UNESCO είναι η διαμόρφωση ενός παγκόσμιου δικτύου πόλεων που θα κινητοποιήσει και θα στηρίξει τις τοπικές κοινωνίες να δημιουργήσουν και να αξιοποιήσουν ευκαιρίες μάθησης και εξέλιξης για όλους τους πολίτες μέσα από δημιουργικό διάλογο, την ανάπτυξη δεσμών και συνεργασιών και την ανάπτυξη των ανάλογων εργαλείων.
Η Πόλη που Μαθαίνει προωθεί τη διά Βίου Μάθηση για όλους. Σύμφωνα με την UNESCO, η Πόλη που Μαθαίνει:
- κινητοποιεί και χρησιμοποιεί αποτελεσματικά τους πόρους που διαθέτει σε όλους τους τομείς ώστε να προάγει τη μάθηση χωρίς αποκλεισμούς από τη βασική έως και την ανώτατη εκπαίδευση
- συμβάλει στην αναζωογόνηση της μάθησης στις οικογένειες και τις κοινότητες
- διευκολύνει τη μάθηση στους χώρους εργασίας
- συμβάλει στη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών στη μάθηση
- συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και της μάθησης και
- υιοθετεί την κουλτούρα της διά βίου μάθησης