Ο κρατικός προϋπολογισμός του 2014 διακρίνεται, σε κάποια του σημεία, από μια εντυπωσιακή αισιοδοξία. Όλοι ευχόμαστε να επαληθευθούν οι θετικές του προβλέψεις για την οικονομία, παρά τις όποιες επιφυλάξεις έχουμε.
Προβλέπει αρχικά αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,6% όταν πέρυσι στα τέλη του Οκτωβρίου η προβλεπόμενη αύξηση για το 2014 ήταν μόλις της τάξης του 0,2%. Βέβαια εδώ αξίζει να τονιστεί ότι ο ΟΟΣΑ, όπως και οι Γερμανοί επιτελείς της κας Μέρκελ έχουν αντίθετη άποψη σημειώνοντας ότι το 2014 θα εξακολουθεί να είναι έτος ύφεσης (1,3% μείωση του ΑΕΠ).
Η ιδιωτική και η δημόσια κατανάλωση θα μειωθούν κατά 1,6% και 4% αντίστοιχα, ενώ οι επενδύσεις προβλέπεται να παρουσιάσουν μια εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 5,3%! Οι περυσινές προβλέψεις για το 2014 ήταν πολύ πιο συγκρατημένες στο θέμα αυτό (αύξηση κατά 3% μόνο). Η ανεργία θα σταθεροποιηθεί στο 24,5% του ενεργού πληθυσμού. Το αντίστοιχο ποσοστό των περυσινών προβλέψεων, για το 2014, ήταν όμως πολύ καλύτερο, 21,4%.
Τα έσοδα από 12 αποκρατικοποιήσεις του 2011-2013 απέφεραν στη χώρα μόνο 2,6 δισ. ευρώ. Αν αναλογιστούμε ότι οι τόκοι που οφείλουμε να πληρώσουμε μόνο για το 2013 ανέρχονται σε 7,8 δισ. ευρώ, τότε αυτά τα έσοδα καλύπτουν περίπου το 1/3 των εν λόγω δαπανών.
Ως προς τον κρατικό προϋπολογισμό του 2014 ειδικότερα, αν από τα καθαρά έσοδα του προϋπολογισμού της Κεντρικής Διοίκησης (Κυβέρνησης) αφαιρέσουμε τις πρωτογενείς δαπάνες (δηλ. δε συμπεριλάβουμε τις δαπάνες για την αποπληρωμή των τόκων), τότε προκύπτει ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης των 4,5 δισ. ευρώ.
Το αντίστοιχο πλεόνασμα για τη Γενική Κυβέρνηση (δηλαδή των προϋπολογισμών της Κυβέρνησης, Τοπικής Διοίκησης, Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης και των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου) θα ανέλθει σε 2,9 δισ. ευρώ. Το πλεόνασμα αυτό απλά θα καλύψει μέρος των δυσβάστακτων δαπανών για την αποπληρωμή τόκων των 9,6 δισ. που οφείλουμε να πληρώσουμε το 2014, αφήνοντας το υπόλοιπο των τόκων και το συνολικό δημόσιο χρέος (320 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 174,8% του Ακαθαρίστου Εγχωρίου Προϊόντος) ανέγγιχτο.
Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης (όπου εδώ λαμβάνονται υπόψη και οι δαπάνες για την αποπληρωμή των τόκων) εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 4,2 δισ. ευρώ, (2,3% του ΑΕΠ).
Η οικονομική πολιτική της χώρας μέσω του κρατικού προϋπολογισμού επιδιώκει να διαχειριστεί με τον τρόπο που προτείνει, την κρίση χρέους της χώρας. Αυτό μειώνεται κατά μόλις ένα δισ. ευρώ σε σχέση με το 2013 και υπολογίζεται, όπως αναφέρθηκε, στα 320 δισ. ευρώ;
Η οικονομική πολιτική δε απαντά στο θέμα της κρίσης ρευστότητας της οικονομίας. Προτάσεις σχετικές με το ζήτημα αυτό, έχουν δημοσιευθεί κατ’ επανάληψη (βλ. «Οικονομικά Χρονικά» του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, σελ. 18 και μετά, http://library.oe-e.gr/material/pdf/f7f880ad-58aa-4f18-bd7a-d89240c37c80.PDF).
* Ο Δημήτρης Μάρδας είναι καθηγητής Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ