Σοβαρές προοπτικές ενίσχυσης της τοπικής οικονομίας μέσα από τα κρητικά προϊόντα
ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ
• Απαιτείται συνεργασία και ανάπτυξη πρωτοβουλιών από κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς για την ενίσχυση της εξωστρέφειάς τους
Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
Η οικονομική κρίση των τελευταίων πέντε ετών έχει διαμορφώσει ένα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον ανάπτυξης επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Η έλλειψη ρευστότητας και η βαριά φορολογία, συμπληρώνουν τα αρνητικά δεδομένα και δημιουργούν εχθρικές συνθήκες για να εξελιχθούν πρωτοβουλίες, οι οποίες θα ήταν συμβατές με τη γενικότερη κατεύθυνση, η οποία προσδιορίζει αξιοποίηση των δυνατοτήτων που δίδουν τα τοπικά προϊόντα σε συνδυασμό με τον τουρισμό. Ωστόσο, η παραγωγή της κρητικής γης είναι ένας θησαυρός διεθνώς αναγνωρισμένος για την ποιοτική του αξία και αποτελεί το συγκριτικό πλεονέκτημα του νησιού, που με σωστές στρατηγικές και βήματα, και εφόσον αυτό αξιοποιηθεί σωστά μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και εν συνεχεία της εθνικής. Η ποικιλία των προϊόντων, η ποιότητά τους, η θρεπτική τους αξία αλλά και άλλες ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία είναι χαρακτηριστικά που διακρίνουν την παραγωγή του νησιού. Η αποτελεσματική προβολή τους, οι στρατηγικές που θα χρησιμοποιηθούν, οι καινοτόμες ιδέες και η στήριξη από την τοπική και κεντρική πολιτική σκηνή μπορούν να δώσουν επιπλέον ώθηση αφενός στην ανάπτυξη της τοπικής παραγωγής και αφετέρου στην εξωστρέφειά της, δηλαδή στο να μπορέσει αυτή να διεκδικήσει μέσω της τυποποίησης μια καλή θέση στα ράφια των διεθνών αγορών. Η κρίση παρά τα όποια προβλήματα, σοβαρά στις περισσότερες περιπτώσεις, έχει δημιουργήσει στον παραγωγικό και επιχειρηματικό κόσμο του νησιού, μπορεί να αποτελέσει μια καλή ευκαιρία για επενδύσεις, αρκεί το συγκριτικό αυτό πλεονέκτημα του νησιού να αξιοποιηθεί σωστά.
Είναι χαρακτηριστικά ότι το 30% των Ελληνικών ΠΟΠ και ΠΓΕ είναι κρητικά προϊόντα. Ειδικότερα πρόκειται για οίνους, ελαιόλαδο, κρητικό παξιμάδι, πορτοκάλια Χανίων, ελιές Ρεθύμνης, γραβιέρα Κρήτης, ξυνομυζήθρα Κρήτης, πηχτόγαλο Χανίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Ελλάδα, πέραν της Κρήτης, υπάρχουν πάνω από 250 κρητικά εστιατόρια και ρακάδικα. Η κρητική μουσική ταξιδεύει παγκόσμια, η κρητική φιλοξενία ξαφνιάζει όλο τον κόσμο.
Προσπάθειες από τους φορείς σε συνδυασμό με τις κρητικές επιχειρήσεις
Απαραίτητο για την προβολή, την προώθηση της ντόπιας παραγωγής είναι η συνεργασία των τοπικών φορέων, κρατικών αλλά και ιδιωτικών, ώστε μέσα από συλλογικές δράσεις και συνεργασίες να ενισχύσουν το brand name Κρήτη, τον κρητικό παραγωγό δίδοντάς τους παράλληλα τα κίνητρα και την απαραίτητη βοήθεια για να μπορέσει να προωθήσει τα προϊόντα του στο εξωτερικό.
Φορείς οι οποίοι συμμετέχουν στις δράσεις προώθησης των κρητικών προϊόντων και της κρητικής διατροφής σε παγκόσμιο επίπεδο είναι η Περιφέρεια Κρήτης, ο Σύνδεσμος εξαγωγέων, τα Επιμελητήρια, οι Κλασικές Ομοσπονδίες, οι Κλαδικές Ομοσπονδίες και Ενώσεις, η Ιδιωτική Επιχειρηματικότητα.
Αναπτυσσόμενη εξωστρέφεια των παραγωγών
Η «επιστροφή» στο χωράφι και η καλλιέργεια των κρητικών προϊόντων σε συνδυασμό με τις φρέσκιες ιδέες, την τεχνογνωσία, μπορούν να δώσουν επιπλέον κίνητρα και ώθηση στην εξωστρέφεια των Κρητικών παραγωγών με νέες γεύσεις στα κλασικά προϊόντα (ελαιόλαδο με βότανα, γραβιέρα για τοστ, βούτημα λαδιού με γιαούρτι), νέες καινοτόμες συσκευασίες που μπορούν να σταθούν και να κερδίσουν στα ράφια στο εξωτερικό, νέες ιδέες με βάση την παράδοση, κάποιες εκ των οποίων είναι πολύ ενδιαφέροντα case studies όπως συσκευασμένο σταμναγκάθι. Σκόρδο τυποποιημένο, καλλιέργειες βοτάνων σε απόσταγμα και αιθέρια έλαια, χαρούπια για πολλές εφαρμογές, φραγκόσυκα σε καινοτόμα προϊόντα, αλόη σε καλλιέργεια, φυσικά καλλυντικά με βάση τα βότανα και το λάδι).
Τα παραπάνω επεσήμανε μεταξύ άλλων στην ομιλία της με θέμα: Κρήτη vs Κρίση: «Η ανάπτυξη των Κρητικών προϊόντων εν μέσω κρίσης» κ. Χριστίνα Χαλκιαδάκη, πρόεδρος και διευθύνουσας σύμβουλος της «Γεύσεις Κρήτης Χαλκιαδάκης» και μέλος του Δ.Σ. των σούπερ μάρκετ Χαλκιαδάκης, στη διάρκεια της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του Παγκοσμίου Συμβουλίου Κρητών που πραγματοποιήθηκε στο Ρέθυμνο. Η κ. Χαλκιαδάκη, αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα παραδείγματα των Success Stories της Κρήτης και αναφέρθηκε στα κρητικά κρασιά (Wines of Crete), την Αγροδιατροφική σύμπραξη Περιφέρειας Κρήτης, το ε-cert και τις Γεύσεις Κρήτης Χαλκιαδάκης.
Σε ότι αφορά τα κρητικά κρασιά είπε ότι πρόκειται για μια σύμπραξη 30 οινοποιών στην Κρήτη για την ανάπτυξη και προβολή του κρητικού αμπελώνα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη. Από το 2007 μέχρι και σήμερα απορρόφηση κονδυλίων πάνω από 800.000 ευρώ σε συνολικές δράσεις προβολής, μέσω προγραμμάτων Leader, Interreg και ΚΟΑ.
Με πολυάριθμες παρουσίες σε Ελλάδα και εξωτερικό κατάφεραν και προχώρησαν στην αύξηση των εξαγωγών και στην εκπαίδευση του κοινού με τις διοργανώσεις «Οινοτικά» και «Ανοιχτές Πόρτες» και γνωριμία με τις κρητικές ποικιλίες. Παράλληλα, η ίδια αναφέρθηκε στην αύξηση των Επισκεπτών σε οινοποιεία από 80.000 το 2006 σε 180.000 το 2014, στην αύξηση αριθμού οινοποιείων που κάνουν εξαγωγές από 18 το 2006 σε 27 το 2014, στην αύξηση βραβεύσεων για τα κρητικά οινοποιεία από 164 το 2013 σε 182 το 2014 και στην αύξηση αριθμού βραβευμένων οινοποιείων από 10 το 2010 σε 17 το 2014.
Για την Αγροδιατροφική Σύμπραξη Περιφέρειας Κρήτης υποστήριξε ότι πρόκειται για μια σημαντική προσπάθεια από την Περιφέρεια Κρήτης να συνταχθούν πρότυπα πιστοποίησης των κρητικών προϊόντων και να προωθηθούν εντός και εκτός Ελλάδας με συμμετοχή σε πολυάριθμες εκθέσεις, επιχειρηματικές αποστολές, προσκλήσεις σε αγοραστές, εκδηλώσεις προβολής και προώθησης των κρητικών προϊόντων διατροφής.
Ήδη έχει γίνει πιστοποίηση από την Αγροτοδιατροφική Σύμπραξη σε 57 κρητικούς παραγωγούς με 285 προϊόντα.
Σε ότι αφορά το E-Cert είπε πως πρόκειται για ένα πρότυπο ποιότητας και πλήρους ιχνηλασιμότητας οπωροκηπευτικών με 39 Κρητικούς παραγωγούς. Μίλησε για την πιστοποίηση και παρακολούθηση παραγωγών από την ομάδα γεωπόνων της Modus από την στιγμή της σποράς μέχρι τον τελικό καταναλωτή, με μοναδικά lot numbers ανά παρτίδα προϊόντος, για την ιστοσελίδα παρακολούθησης από τον τελικό καταναλωτή όλης της πορείας του φρούτου ή λαχανικού που προμηθεύτηκε αλλά και την υιοθέτηση της φιλοσοφίας αυτής και από άλλες επιχειρήσεις του κλάδου.
Η κυρία Χαλκιαδάκη εμφανίστηκε αισιόδοξη τονίζοντας πως παρά τις δυσκολίες οι Κρητικοί μπορούν να τα καταφέρουν και να κάνουν την κρίση ευκαιρία και χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων στην ομιλία της ανέφερε: «Υπάρχει γνώση και μεράκι, καινοτομία και ιδέες, υπάρχει αναγνωρισιμότητα της Κρήτης και πρεσβευτές των προϊόντων μας και της κρητικής διατροφής σε όλα τα μέρη του κόσμου. Χρειάζεται συλλογικότητα και σταθερότητα προκειμένου το όραμα των κρητικών παραγωγών να μετασχηματιστεί σε βελτίωση στις υποδομές και οικονομική ανάπτυξη του νησιού μας. Όλοι μας οφείλουμε στον τόπο που μας κάνει περήφανους να τον σεβαστούμε και να τον αναδεικνύουμε όπου βρεθούμε».