Στα αρμόδια υπουργείο Ναυτιλίας βρίσκεται προς έγκριση ο φάκελος των κυκλοφοριακών μελετών για την περιοχή του λιμανιού και της μαρίνας, με στόχο να γίνουν σχετικές παρεμβάσεις που θα εξασφαλίσουν την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας και να δημιουργηθούν όλες οι προϋποθέσεις ασφάλειας για τους χρήστες της περιοχής, οδηγούς και πεζούς.
Η εκπόνηση των μελετών εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του Λ.Τ. και ο συγκοινωνιολόγος, στον οποίο ανατέθηκαν τις ολοκλήρωσε και τις παρέδωσε στο Λ.Τ. και αυτές αναμένουν το πράσινο φως, ώστε να ληφθούν οι σχετικές αδειοδοτήσεις για να αναζητηθούν στην συνέχεια τα απαιτούμενα για την υλοποίησή τους κονδύλια, καθώς ήδη συντάσσονται και τα σχετικά τεχνικά δελτία για την κατασκευή των υποδομών.
Η μελέτη προβλέπει παρεμβάσεις τόσο στην είσοδο του λιμανιού όσο και στην περιοχή της Αρκαδίου (έξω από το παλιό λιμεναρχείο) με την δημιουργία πεζοδρομίων, χώρου στάθμευσης δικύκλων και υποδομών για τα άτομα με αναπηρία.
Σε σχετικές δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.» η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Ρένα Κουτσαλεδάκη, αναφέρθηκε στη σημασία του έργου τονίζοντας μεταξύ άλλων: «Η οργάνωση για το σχεδιασμό της ευρύτερης περιοχής της χερσαίας ζώνης και του λιμανιού όπου ρυθμίζει χρήσεις γης, δραστηριότητες υφιστάμενες αλλά και νεώτερες, η καλύτερη εποπτεία από την λιμενική αρχή, καθώς και η ασφαλής κυκλοφορία-διέλευση ανθρώπων, μέσων και αγαθών στο κομμάτι της χερσαίας ζώνης, ήταν οι τρεις βασικοί λόγοι για να ξεκινήσει αυτή η εκπόνηση μελετών που ρυθμίζει κυκλοφοριακά σημεία σήμερα τα οποία είναι επιφορτισμένα με διάφορες δραστηριότητες, μέσα και διαδρομές ανθρώπων. Μέσα λοιπόν από αυτό τα σχεδιασμό διευθετούνται οι προτεραιότητες, η κυκλοφορία οχημάτων, η μεταφορά διαφόρων αγαθών και στο λιμάνι και στην μαρίνα, καθώς και διέλευση πεζών από πεζοδρόμια. Το κόστος της μελέτης ανήλθε σε 200.000 ευρώ κι η ανάθεσή της έγινε προ δίμηνου ομοφώνα από το Διοικητικό Συμβούλιο του Λιμενικού Ταμείου. Στο προηγούμενο συμβούλιο παραλάβαμε τη μελέτη αυτή και ταυτόχρονα έχει συνταχτεί τεύχος για την κατασκευή τους τεχνικά, αφού πρώτα πάρουμε τις εγκρίσεις από τα διάφορα υπουργεία. Πρέπει να πούμε ότι η μελέτη που εγκρίθηκε από το Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου έχει θετική γνωμοδότηση και έγκριση υπάρχει και από το τεχνικό τμήμα της υπηρεσίας του δήμου και ήδη ο φάκελος έχει σταλεί για να θεωρηθεί από το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας και το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και άλλα συναρμόδια υπουργεία, ενώ ταυτόχρονα έχει συνταχτεί και τεχνικό δελτίο, ώστε να δούμε από πού θα χρηματοδοτηθεί».
Σε σχέση με τις παρεμβάσεις που προβλέπονται η κα Κουτσαλεδάκη ανέφερε ότι: «στην περιοχή του λιμανιού δημιουργείται εσωτερικά η κυκλοφοριακή σύνδεση, η είσοδος του πάρκινγκ κλείνει από κει που είναι σήμερα και η είσοδός του ανοίγεται μέσα από το εμπορικό λιμάνι. Έτσι όποιος από το ρεύμα της Κιουλουμπάση θέλει να πάει στην παλιά πόλη ή αντίστροφα, δεν θα δημιουργείται πλέον συμφόρηση στο σημείο που χρόνια τώρα επιβαρύνεται κυκλοφοριακά λόγω του πάρκινγκ. Επίσης όλη η ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής της Κιουλούμπαση έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Φιλόδημος» που τώρα είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός. Η ανάπλαση αυτή θα λάβει υπόψη τις κυκλοφοριακές μελέτες και εκτιμούμε ότι περιοχή θα «ανασάνει» κυκλοφοριακά και παράλληλα θα αναβαθμιστεί αισθητικά και λειτουργικά. Σε ό,τι αφορά την περιοχή της μαρίνας, σύμφωνα με την κυκλοφοριακή μελέτη προβλέπονται δυο κόμβοι. Ο ένας εξωτερικά- ανατολικά της παραλιακής όσο και της Ελ. Βενιζέλου και της οδού Παπανδρέου, όπου η κυκλοφορία ρυθμίζεται με κόμβο. Παράλληλα, μέσα στην μαρίνα προβλέπεται από το σχεδιασμό χρήσεων γης δεύτερος κόμβος εσωτερικά που λαμβάνει υπόψη τον υφιστάμενο φόρτο με τις χρήσεις γης που υπάρχουν σήμερα όσο και όσες προβλέπονται μελλοντικά».
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις εισόδου εμπορικού λιμανιού-Κιουλούμπαση
Αναλυτικά, η μελέτη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην περιοχή του λιμανιού προβλέπει τις παρακάτω παρεμβάσεις:
– Μετατροπή της οδού Αρκαδίου σε οδό δύο κατευθύνσεων με διαχωρισμένο οδόστρωμα. Το πλάτος της κάθε λωρίδας είναι 3,50 μ. και η ενδιάμεση διαχωριστική νησίδα είναι μεταβαλλόμενου πλάτους από 0,80 μ. έως 1,65 μ. Εκατέρωθεν της οδού προβλέπονται πεζοδρόμια πλάτους 2,0 μ. περίπου με ανάλογες ράμπες αναπήρων.
– Παραπλεύρως του δεξιού πεζοδρομίου της οδού Αρκαδίου δημιουργείται χώρος στάθμευσης 40 δικύκλων, στον ήδη υφιστάμενο χώρο στάθμευσης, οι θέσεις του οποίου σημαίνονται, δημιουργείται μία είσοδος/έξοδος στον χώρο στάθμευσης, πλάτους 2,40 μ.
– Στην περιοχή της υφιστάμενης πύλης εισόδου του Παλαιού Λιμένα προβλέπεται η κατασκευή οδού πλάτους 11,50 μ., με διαχωρισμένο οδόστρωμα, τριών λωρίδων, πλάτους 3,50 μ. η καθεμιά. Για την είσοδο στον Λιμένα διατίθενται δύο λωρίδες, ώστε η είσοδος των οχημάτων από τις οδούς Κεφαλογιάννη και Αρκαδίου να γίνεται απρόσκοπτα. Για την έξοδο από τον Λιμένα διατίθεται μία λωρίδα και γίνεται με συνθήκη STOP. Προβλέπονται επίσης πεζοδρόμια εκατέρωθεν της οδού, πλάτους 3,0μ. και 2,0μ. αριστερά και δεξιά αντίστοιχα καθώς και διαβάσεις πεζών.
– Η νέα είσοδος στον δημοτικό χώρο στάθμευσης οχημάτων μεταφέρεται περί τα 45 μ. εντός του Παλαιού Λιμένα. Τα οχήματα με προορισμό τον δημοτικό χώρο στάθμευσης εισέρχονται στον κλάδο του κόμβου με κατεύθυνση τον Λιμένα και ακολουθώντας κυκλική στον νέο κυκλικό κόμβο που προβλέπεται από το Γενικό Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης του Λιμένα Ρεθύμνου, εξέρχονται στην είσοδο του χώρου στάθμευσης.
– Στην οδό Κεφαλογιάννη προβλέπεται η δημιουργία πεζοδρομίου πέραν της αριστερής λωρίδας κυκλοφορίας, πλάτους 1,25 μ. εντός του υφιστάμενου πλάτους οδοστρώματος.
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις Σοφοκλή Βενιζέλου-μαρίνα:
Σε ό,τι αφορά την περιοχή της μαρίνας και την οδο Σοφοκλή Βενιζέλου η κυκλοφοριακή μελέτη περιλαμβάνει τη δημιουργία κυκλικού κόμβου για την ασφαλή πρόσβαση στην περιοχή και αναλυτικά οι παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται είναι οι παρακάτω:
Περί τη Χ.Θ. 0+068,9 της παραλιακής λεωφόρου (αρτηρίας), δημιουργείται ισόπεδος κυκλικός κόμβος που αποσκοπεί στην ρύθμιση της κυκλοφορίας στην περιοχή με τρόπον τέτοιον ώστε να επιτυγχάνεται η ασφαλής πρόσβαση στις εγκαταστάσεις του Λιμένα, με την εξασφάλιση όλων των δυνατών κινήσεων από και προς αυτόν, καθώς και την ασφαλή σύνδεση της αρτηρίας με τον υπάρχον κλάδο εισόδου της οδού Παπανδρέου, χωρίς την ανάγκη φωτεινής σηματοδότησης και χωρίς να καταλαμβάνεται επιπλέον του υφισταμένου χώρου, με αποτέλεσμα την ελαχιστοποίηση των επεμβάσεων.
Ο κυκλικός κόμβος σχεδιάστηκε με μία λωρίδα κυκλικής κίνησης και επιφέρει ανακατασκευή της αρτηρίας για περίπου 116,0 μ. Η εξωτερική ακτίνα του κυκλικού κόμβου προβλέπεται στα 12,50 μ., το πλάτος του οδοστρώματος στα 6,50 μ. και λωρίδα χωρίς οπτικά εμπόδια 1,50 μ.
Για την εγκάρσια κίνηση των πεζών, επί της αρτηρίας του κόμβου, προβλέπονται διαβάσεις κατάλληλα σημανσμένες και σχεδιασμένες.
Στο πεζοδρόμιο έμπροσθεν των καταστημάτων προστίθενται σταθερά κολονάκια, σε μήκος 123,0 μ., συνολικά 42 τεμ. Επίσης, περί Χ.Θ. 68,9 μ., στον κυκλικό κόμβο, καμπυλώνει και με αποτέλεσμα τη μείωση του πλάτους του τοπικά.
Επιτρεπόμενες κινήσεις
Τα οχήματα τα οποία κινούνται επί της δεξιάς λωρίδας της αρτηρίας κινούνται υποχρεωτικά προς τον κόμβο, μη επιτρεπόμενης της αριστερής στροφής (έξοδο προς την οδό Παπανδρέου). Στη συνέχεια, εισερχόμενα στον κυκλικό κόμβο έχουν τη δυνατότητα είτε να εξέρθουν προς τον χώρο του Λιμένα, είτε να συνεχίσουν την πορεία τους επί της αρτηρίας, είτε να ακολουθήσουν την κυκλική πορεία και να εξέλθουν της αρτηρίας προς την οδό Παπανδρέου με δεξιά στροφή.
Τα οχήματα τα οποία κινούνται επί της αριστερής λωρίδας της αρτηρίας εισέρχονται στον κυκλικό κόμβο και κινούμενα, σύμφωνα με τους κανόνες προτεραιότητας του Κ.Ο.Κ, εξέρχονται με κατεύθυνση τον Λιμένα, είτε συνεχίζουν επί της αρτηρίας είτε εξέρχονται προς την οδό Παπανδρέου με δεξιά στροφή.
Τα οχήματα που κινούνται στην παράπλευρη οδό της αρτηρίας εξέρχονται αυτής με συνθήκη STOP και υποχρεώνονται σε στροφή προς την Παπανδρέου.