Διαβάζουμε πολύ συχνά στον τοπικό τύπο, είτε σαν δικό του ρεπορτάζ είτε σαν διαμαρτυρίες-σχόλια των συμπολιτών, την «καταγραφή» της αρνητικής κυκλοφοριακής τοπικής πραγματικότητας.
Θα πρέπει να επισημάνουμε, και να τονίσουμε, ότι οι συμπολίτες και ο τοπικός τύπος γράφουν τα αυτονόητα, και λογαριάζουν με «απλή αριθμητική» το πρόβλημα, σαν ποιότητα και σαν ποσότητα, κάτι που όπως δείχνει το αποτέλεσμα, (της πλήρους απουσίας του δήμου!) η δημοτική αρχή δεν μπορεί ή δεν θέλει, ή «απαξιοί», να κάνει!
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης μας είναι δεδομένο (για όποιον «ζει» σε αυτόν τον τόπο), και το βιώνουμε μέσα από τις πολυπαραμετρικές «εκδηλώσεις» του, όπως π.χ. η παράνομη στάθμευση, οι ελάχιστες σημειωτοντικές ταχύτητες στην Λεωφόρο κλπ., η καθημερινή ταλαιπωρία και αγανάκτηση των συμπολιτών οδηγών, κλπ.
Τα πράγματα είναι απλά, για όποιον θέλει «να τα δει», για όποιον δεν «τα προσπερνά», για όποιον «σταματήσει, και κατέβει από το «λεωφορείο» της Βεγγικής καθημερινής «τρεχάλας»!
Κάποτε είχαμε κάποιους δρόμους στην πόλη, από πριν δεκαετίες, με κάποια τροχοφόρα που χρησιμοποιούσαν αυτούς τους δρόμους, και με αυτά (τα «τότε») δεδομένα είχαμε κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Έκτοτε, στις δεκαετίες που πέρασαν, ο δήμος μείωσε τα γεωμετρικά στοιχεία αυτών των δρόμων, αφαίρεσε δεκάδες υπάρχουσες θέσεις στάθμευσης, δεν προσέθεσε πουθενά και τίποτε, ενώ παράλληλα οι πολίτες αυξήσανε τα τροχοφόρα τα οποία χρησιμοποιούν αυτά (τα μειωμένα!) κυκλοφοριακά στοιχεία.
Τι λέει η απλή «αριθμητική»; Σαφέστατα, ότι το κυκλοφοριακό πρόβλημα θα αυξηθεί και θα γιγαντωθεί, δηλ. αυτό που βιώνουμε και διαπιστώνουμε καθημερινά!
Η απλή αριθμητική λογική λέει, ότι μειώνοντας τα γεωμετρικά δεδομένα και αφαιρώντας θέσεις στάθμευσης, αν δεν μειώσεις αντίστοιχα (τουλάχιστον!) και τα τροχοφόρα, τότε θα καταλήξεις σε «κυκλοφοριακό έμφραγμα»!
Αυτό λοιπόν, φυσιολογικότατα, έχει υποστεί η πόλη μας, και σε αυτό το αρνητικό αποτέλεσμα ήταν δεδομένο πως θα καταλήξουμε. Και, βεβαίως εκεί καταλήξαμε!
Από κει και πέρα, με αυτά τα δεδομένα, με αυτήν την δημοτική λειτουργική, με αυτήν την κρυψοδακτυλική αναντιμετώπιση, τα πράγματα είναι… φυσιολογικά!
Μπλοκάρισμα τροχοφόρων, παράνομες σταθμεύσεις, ελάχιστες ταχύτητες κίνησης, καυσαέρια και «καρκίνος», άγχος αγανάκτηση και ταλαιπωρία, «χάος» ψυχικό και πραγματικό!
Ο, τι «πληρώσαμε» αυτό «εισπράξαμε» σαν κυκλοφοριακή πλευρά της πόλης!
Έτσι, όσα και αν γράφει ο τοπικός τύπος, όσα και αν διαμαρτύρονται οι ταλαιπωρούμενοι πολίτες, τίποτα δεν αλλάζει, τίποτα δεν πετυχαίνουμε πλην, ίσως, της « εκτόνωσης» μας, ότι «τα είπαμε»! Το ερώτημα, που (θα ‘πρεπε να) βγαίνει αυθόρμητα από την σκέψη μας, είναι, μια δίπλευρη ανησυχία, κατά πόσον δηλ. «είμαστε καταδικασμένοι» ή «υπάρχει ακόμη ελπίδα»! Η απάντηση είναι το ίδιο «απλή» όπως και η κυκλοφοριακή αριθμητική στην οποία αναφερθήκαμε πριν.
Οι παρεμβάσεις που έγιναν στην πόλη, (θα ‘πρεπε να) έχουν μια στόχευση, ένα μπούσουλα όσον αφορά στην λειτουργία της πόλης που αναζητούμε και που (με τα έργα αυτά) υλοποιούμε.
Πολλές φορές ακούγεται η διλεξία «βιώσιμη κινητικότητα», προς την οποία, υποτίθεται ότι, οδεύουμε.
Αυτή η βιώσιμη κινητικότητα, (για την οποία έχουμε «το θράσος», να την κάνουμε και «εξαγωγή»), είναι, για την πόλη μας, «στα λόγια» και «στα χαρτιά»!
Κάποιοι θεωρούν, ότι τα μερικά χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων που έγιναν, (κολλητά και στριμωχτά με τον χώρο κίνησης των πεζών), αποτελούν το «μεταπτυχιακό μας» προς την βιώσιμη κινητικότητα!
Αρκούνται σε αυτά, «κορνιζάρισαν» τον ποδηλατόδρομο, τον «κρέμασαν» στο δημαρχιακό μέγαρο, και αυτοβραβεύονται για την επιτυχία τους, «κοιτάζοντας» και ικανοποιούμενοι από το κρεμασμένο αυτό «μεταπτυχιακής αξίας» έργο τους.
Όσον αφορά στο «τι γίνεται» εκεί «έξω» στους στενάζοντες δρόμους της πόλης, ούτε «ξέρουν», ούτε «θέλουν να ξέρουν», ούτε «επιτρέπουν» να τους «χαλάσει» αυτήν την «νιρβάνα» τους.
Μάλιστα κάποιοι επιμένουν να φτιάξουν ένα μεγάλο υπόγειο γκαράζ στην καρδιά της πόλης, δηλ. (εκτός των άλλων αρνητικών παραμέτρων που έχουμε αναλύσει σε κείμενά μας), να αυξήσουν αυτήν την προβληματική κυκλοφοριακή κατάσταση.
Πριν είκοσι περίπου χρόνια είχαμε πει δημοσίως (σε ζωντανή ραδιοφωνική εκπομπή τοπικού ραδιοφώνου), πως «είτε μας αρέσει είτε δεν μας αρέσει (όλων όσοι είμαστε αρμόδιοι για το κυκλοφοριακό πρόβλημα), θα λειτουργήσουμε μαζική μεταφορά στην πόλη, γιατί είναι η μοναδική λύση, ο μονόδρομος αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού προβλήματος»!
Πέρασαν τόσα χρόνια και επ’ αυτού ακόμη τίποτα δεν έκαναν οι αρμόδιοι! Διό και οι φυσιολογικές συνέπειες που μας ταλαιπωρούν καθημερινά.
Είναι απλά τα πράγματα και αυτονόητη η αριθμητική που δίνει απάντηση στο πρόβλημα:
Αφού μειώσαμε (και, αν θέλετε, καλά το κάναμε αυτό!), γεωμετρικά στοιχεία δρόμων και μειώσαμε θέσεις στάθμευσης, πρέπει να μειώσουμε και την κυκλοφορία των τροχοφόρων, ώστε αυτή η κυκλοφορία να εξυπηρετείται άνετα από αυτά τα νέα δεδομένα. Πως θα το πετύχουμε αυτό; Μα, με κίνητρα και με αντικίνητρα, όπως δείχνει η παγκόσμια εμπειρία.
Δηλ. με άριστη μαζική μεταφορά (σωστή, φθηνή, επαρκή, συνεπή κλπ.), που να εξυπηρετεί οποιεσδήποτε μετακινήσεις κατά την καθημερινότητά μας, και με αυστηρότητα αντιμετώπισης της επιμονής ή έστω της ανάγκης χρησιμοποίησης του τροχοφόρου μας, (παρά αυτήν την άριστη εξυπηρέτηση μας από την μαζική μεταφορά), τόσον για την χρήση του όσον και (κυρίως!) για την στάθμευσή του.
Εμείς, στην τοπική πραγματικότητα, μειώσαμε (με τα έργα που έγιναν) δρόμους και θέσεις στάθμευσης, και αφήσαμε «ελεύθερα» όλα τα τροχοφόρα να «πήξουν» τους δρόμους μας και να «ψάχνουν», περιφερόμενα το πού θα σταθμεύσουν.
Με αυτήν την κυκλοφοριακή (μη!) αριθμητική μας, βγάλαμε ετούτο το λανθασμένο αποτέλεσμα!
Αν δεν μειώσουμε τα κινούμενα τροχοφόρα, με σωστές αριθμητικές πράξεις-ενέργειες, δεν έχουμε καμιά ελπίδα μηδέ χαραμάδας προς το μέλλον!
(Βεβαίως με ετούτη την λανθασμένη και παραβατική πραγματικότητα, «οικονομά» το δημοτικό ταμείο τα εκατομμύρια της σταθμευτικής φορολόγησής μας).
Θα ξαναπούμε την άποψή μας, ότι «είτε μας αρέσει, είτε δεν μας αρέσει, θα αναγκασθούμε να λειτουργήσουμε την σωστή μαζική μεταφορά, και, στην πόλη μας»!
Γιατί λοιπόν το αργούμε;
Να ξαναρωτήσουμε, (με ίδιο σατιρικό πνεύμα!) ό,τι είχαμε παλιότερα ρωτήσει με δημοσίευμά μας, δηλ. μήπως δεν λύνουμε το κυκλοφοριακό πρόβλημα για δημοτικούς οικονομικούς λόγους! (βλέπε τοπική εφημερίδα της 19.1.2005 με τίτλο «μήπως τα τροχαία πρόστιμα φταίνε για την μη λύση του κυκλοφοριακού!»).
* Ο Νίκος Νίνος είναι δημοτικός σύμβουλος,
επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας στον Δήμο Ρεθύμνου
mailto:nikninos@gmail. com