Ο περιορισμός των μετακινήσεων λόγω της εκτόξευσης της τιμής της βενζίνης, η τεράστια μείωση που καταγράφεται στις πωλήσεις των αυτοκινήτων και η κατάθεση πινακίδων εξαιτίας των «τσουχτερών» τελών κυκλοφορίας, αποτελούν τους τρεις βασικούς παράγοντες που έχουν συμβάλλει στην ραγδαία μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων στην πόλη του Ρεθύμνου.
Με τις τιμές των καυσίμων να έχουν φτάσει στα ύψη πολλοί οδηγοί έχουν περιορίσει σημαντικά τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο και εξυπηρετούνται για τις καθημερινές τους ανάγκες είτε με δίκυκλα είτε με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Από την άλλη μεριά, παρά τις προσφορές των αντιπροσωπειών και τις μειώσεις τιμών λόγω του μέτρου της απόσυρσης, η αγορά αυτοκινήτου έχει υποστεί «καθίζηση», καθώς οι πωλήσεις περιορίζονται όλο και περισσότερο, χρόνο με το χρόνο, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που δεν αφήνει περιθώρια για νέες αγορές στους Ρεθεμνιώτες. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2012 οι πωλήσεις αγροτικών αυτοκινήτων στο νομό παρουσίασαν μείωση άνω του 66%, ενώ καθοδική πορεία ακολουθούν και οι πωλήσεις των καινούριων επιβατικών οχημάτων. Όπως επισημαίνουν τοπικοί αντιπρόσωποι που δραστηριοποιούνται χρόνια στην αγορά του αυτοκινήτου, καταγράφεται τεράστια μείωση την τελευταία πενταετία στο νομό που φτάνει ακόμα και στο 90%, αν συγκριθούν οι πωλήσεις των ετών 2007 και 2012.
Επίσης, σημαντικό ρόλο στη μείωση της κυκλοφορίας στην πόλη έχει παίξει ο μεγάλος αριθμός πινακίδων που έχει κατατεθεί στην τοπική Εφορία την τελευταία διετία, καθώς πολλοί Ρεθεμνιώτες αποφάσισαν να «παροπλίσουν» τα αυτοκίνητά τους αδυνατώντας να ανταποκριθούν στο κόστος της συντήρησής τους αλλά και στο ποσό που αντιστοιχεί στα τέλη κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την τοπική Εφορία, μέχρι τις 8 Ιανουαρίου κατατέθηκαν περισσότερες από 2.000 πινακίδες ιδιωτικών αυτοκινήτων, ενώ ακόμα και χθες ήταν αρκετοί οι Ρεθεμνιώτες που κρατούσαν ανά χείρας τους αριθμούς κυκλοφορίας των οχημάτων τους, επιλέγοντας να πληρώσουν το σχετικό πρόστιμο (λόγω λήξης της προθεσμίας), παρά να καταβάλλουν τα «τσουχτερά» τέλη.
Ο αριθμός των πινακίδων που έχουν κατατεθεί θεωρείται μεγάλος για τα τοπικά δεδομένα, καθώς αντίστοιχο ήταν το νούμερο των αυτοκινήτων που ακινητοποιήθηκε και την περσινή χρονιά. Επομένως, σύμφωνα με τα στοιχεία της Δ.Ο.Υ., σε μια διετία έχουν κατατεθεί περισσότερες από 4.000 πινακίδες αυτοκινήτων και δικύκλων στο νομό Ρεθύμνου.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα που καταδεικνύει το μέγεθος του περιορισμού των μετακινήσεων με το αυτοκίνητο, είναι ότι το τελευταίο διάστημα η Δημοτική Αστυνομία έχει αφήσει δεκάδες ειδοποιητήρια στα παρμπρίζ οχημάτων σε γειτονιές της πόλης, καθώς οι κάτοχοί τους τα έχουν εγκαταλείψει στο ίδιο σημείο για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Επιπλέον, η… κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση φαίνεται και από το δημοτικό πάρκινγκ των Τεσσάρων Μαρτύρων, όπου αν εξαιρεθούν οι πρωινές ώρες αιχμής, καθημερινά υπάρχουν πάρα πολλές κενές θέσεις στάθμευσης από το μεσημέρι μέχρι το βράδυ. Σε άλλες εποχές οι οδηγοί δεν έβρισκαν πάρκινγκ ούτε τις πολύ νυχτερινές ώρες, επισημαίνουν όσοι παρατηρούν το κυκλοφοριακό της πόλης τα τελευταία χρόνια.
Αναλυτικά
ΓΙΑ ΝΑ ΓΛΙΤΩΣΟΥΝ ΤΑ ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
«Αποσύρουν» τα αυτοκίνητά τους από την κυκλοφορία οι Ρεθεμνιώτες
• Έχουν «παροπλιστεί» περισσότερα από 4.000 οχήματα την τελευταία διετία στο νομό
Λιγότερα θα είναι τα οχήματα που θα κυκλοφορούν στους δρόμους του Ρεθύμνου το 2013, καθώς την ώρα που η αγορά αυτοκινήτου έχει υποστεί «καθίζηση» λόγω της τεράστιας μείωσης στις πωλήσεις, πάρα πολλοί είναι οι Ρεθεμνιώτες που «αποσύρουν» τα οχήματά τους για να γλιτώσουν τα τέλη κυκλοφορίας.
Πάρα πολλοί είναι οι Ρεθεμνιώτες που έσπευσαν τον τελευταίο μήνα στη Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία προκειμένου να παραδώσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων τους αδυνατώντας να ανταποκριθούν στο κόστος της συντήρησής τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την τοπική Εφορία, μέχρι τις 8 Ιανουαρίου κατατέθηκαν περισσότερες από 2.000 πινακίδες ιδιωτικών αυτοκινήτων, ενώ ακόμα και χθες ήταν αρκετοί οι Ρεθεμνιώτες που κρατούσαν ανά χείρας τους αριθμούς κυκλοφορίας των οχημάτων τους, επιλέγοντας να πληρώσουν το σχετικό πρόστιμο (λόγω λήξης της προθεσμίας), παρά να καταβάλλουν τα «τσουχτερά» τέλη.
Ο αριθμός των πινακίδων που έχουν κατατεθεί θεωρείται μεγάλος για τα τοπικά δεδομένα, καθώς αντίστοιχο ήταν το νούμερο των αυτοκινήτων που ακινητοποιήθηκε και την περσινή χρονιά. Επομένως, σύμφωνα με τα στοιχεία της Δ.Ο.Υ., σε μια διετία έχουν κατατεθεί περισσότερες από 4.000 πινακίδες αυτοκινήτων και δικύκλων στο νομό Ρεθύμνου!
Η φετινή αυξημένη προσέλευση πολιτών αποτέλεσε έκπληξη για τα στελέχη της Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας, τα οποία, όπως αναφέρουν, δεν περίμεναν πως εξακολουθεί να υπάρχει τόσο μεγάλος αριθμός… υπό «απόσυρση» αυτοκινήτων στο Ρέθυμνο, με δεδομένο ότι τόσο πέρσι όσο και πρόπερσι κατατέθηκαν πολλές πινακίδες. Βεβαίως, αντίστοιχη ήταν η εικόνα στις περισσότερες Δ.Ο.Υ. της χώρας, καθώς πολύς κόσμος εξαιτίας της κρίσης έσπευσε να απαλλαγεί από το οικονομικό βάρος της πληρωμής των τελών κυκλοφορίας.
«Απ’ ότι φαίνεται ο νομός έχει πάρα πολλά αυτοκίνητα, τα οποία σήμερα δεν μπορούν να συντηρήσουν οι κάτοχοί τους. Κάποτε δεν προλάβαιναν τα καταστήματα πώλησης αυτοκινήτων να κάνουν ταξινομήσεις και σήμερα δεν προλαβαίνουμε εμείς να παραλαμβάνουμε πινακίδες» σχολίασε στην εφημερίδα μας εφοριακός του Ρεθύμνου.
Πάντως, φέτος παρατηρείται το φαινόμενο της ακινητοποίησης ακόμη και του πρώτου αυτοκινήτου, ενώ μέχρι πέρσι οι πολίτες συνήθιζαν να αποσύρουν από την κυκλοφορία παλιά οχήματα, μεγάλης ηλικίας. Ακόμα, η αύξηση που παρατηρείται οφείλεται και στο γεγονός ότι οι κάτοχοι αυτοκινήτων ή δικύκλων που τα χρησιμοποιούσαν επικουρικά (π.χ. για αγροτικές δουλειές στα χωράφια) και τα είχαν ανασφάλιστα σπεύδουν πλέον να καταθέσουν τις πινακίδες τους, καθώς τσουχτερά είναι τα πρόστιμα που επιβάλλονται στα ανασφάλιστα οχήματα.
«Οι πινακίδες που έχουν κατατεθεί είναι πολύ περισσότερες από πέρσι, αλλά δεν γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό γιατί ακόμα καταθέτουν πληρώνοντας πρόστιμο, εφόσον έληξε η προθεσμία. Σίγουρα υπερβαίνουν τις 2.000 και ο αριθμός αυτός προκαλεί εντύπωση, καθώς ήδη τα δυο προηγούμενα χρόνια ακινητοποιήθηκαν πάρα πολλά αυτοκίνητα. Έχει δημιουργηθεί ένας μεγάλος σωρός από πινακίδες» δήλωσε στα «Ρ.Ν.» υψηλόβαθμο στέλεχος της Δ.Ο.Υ.
Σχετικά με την παλαιότητα ή τον κυβισμό των οχημάτων οχήματα που «παροπλίζουν» οι πολίτες, ο ίδιος ανέφερε: «Τα πιο πολλά είναι παλιά αυτοκίνητα, τα οποία έχουν διάφορα προβλήματα και δεν συμφέρει τους ιδιοκτήτες τους να τα επισκευάσουν. Ωστόσο, υπάρχουν και καινούρια αυτοκίνητα, κυρίως μεγάλου κυβισμού, τα οποία ο καθένας προτιμάει να αφήσει στο γκαράζ του, για να μην πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας.
Ο κόσμος έχει σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Αυτοί που είχαν δυο και τρία αυτοκίνητα, τώρα κρατάνε το ένα ή ακόμα και κανένα. Ο κόσμος αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Δεν υπάρχουν πλέον λεφτά και τα έξοδα συντήρησης ενός μεγάλου αυτοκινήτου είναι πολλά. Όμως, δεν είναι μόνο τα αυτοκίνητα, υπάρχουν και πολλές πινακίδες δικύκλων που έχουν κατατεθεί. Μηχανές που είτε έχουν προβλήματα και κοστίζει αρκετά η επισκευή τους είτε μηχανές σχετικά καινούριες, των οποίων τα τέλη κυκλοφορίας και η ασφάλεια κοστίζει πολύ περισσότερο, από ένα δίκυκλο χαμηλού κυβισμού».
Επισημαίνεται ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα πληρωμής των τελών κυκλοφορίας, αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού, οι οποίοι καλούνται να καταβάλλουν 300 ευρώ για οχήματα με κινητήρα 1.379-1.928 κυβικών εκατοστών, 660 ευρώ για οχήματα με κινητήρα 1.929-2.357 κυβικών εκατοστών, 880 ευρώ για οχήματα με κινητήρα 2.358-3.000 κυβικών εκατοστών, 1.100 ευρώ για οχήματα με κινητήρα 3.001-4.000 κυβικών εκατοστών και 1.320 ευρώ για οχήματα με κινητήρα 4001 και άνω κυβικών εκατοστών.
Σημειώνεται, πάντως, ότι ερωτήματα προκαλεί ο τρόπος με τον οποίο θα ελεγχθούν όλοι εκείνοι οι ιδιοκτήτες που καταθέτουν πινακίδες, δεσμευόμενοι ότι το όχημά τους θα παραμείνει ακινητοποιημένο καθ’ όλη τη διάρκεια του 2013.