Οι διαδοχικές οικονομικές επιβαρύνσεις και το αυξημένο κόστος συντήρησης ενός οχήματος μεταφράζονται σε δύο τάσεις συμπεριφοράς των ιδιοκτητών Ι.Χ., που καταγράφονται από δύο διαφορετικές υπηρεσίες στο Ρέθυμνο. Αφενός, ολοένα και λιγότερες νέες ταξινομήσεις οχημάτων, χρόνο με το χρόνο, δείχνουν τα στοιχεία της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνίας της Περιφερειακής Ενότητας. Αφετέρου, πάρα πολλοί Ρεθεμνιώτες έσπευσαν κατά το διάστημα 2012-2013 στο αρμόδιο τμήμα της τοπικής Δ.Ο.Υ., προκειμένου να καταθέσουν τις πινακίδες των οχημάτων τους. Παράλληλα την ερχόμενη Δευτέρα, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, θα ξεκινήσει η πληρωμή των τελών κυκλοφορίας μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος Taxisnet.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών για την Π.Ε. Ρεθύμνου, πριν από την έναρξη τις οικονομικής ύφεσης στη χώρα μας, οι νέες ταξινομήσεις οχημάτων στο Ρέθυμνο έφταναν μέχρι και τις 2.500 ανά χρονιά. Φέτος, περίπου ένα δίμηνο πριν την ολοκλήρωση του ημερολογιακού έτους, οι νέες ταξινομήσεις για το 2013 προσεγγίζουν τις 750. Το 2012, ο αντίστοιχος αριθμός δεν ξεπερνούσε τις 800. «Έχουν μειωθεί κατά πολύ σε σχέση με τα προ κρίσεως επίπεδα οι νέες ταξινομήσεις», δήλωσε στα «Ρ.Ν.», σχετικά με το θέμα ο προϊστάμενος της διεύθυνσης, Γ. Παπαδάκης.
Ο ίδιος ανέδειξε άλλο ένα ενδιαφέρον στοιχείο. Την αλλαγή χρήσης, στην οποία προβαίνουν ιδιοκτήτες επαγγελματικών οχημάτων. Οι τελευταίοι, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις, μετατρέπουν το όχημά τους από επαγγελματικό σε αγροτικό, αφού λόγω της οικονομικής ύφεσης η επαγγελματική τους δραστηριότητα και κατά συνέπεια τα έσοδα από αυτήν περιορίζονται. Αναφερόμενος στα ακινητοποιημένα οχήματα, ο κ. Παπαδάκης σημείωσε ότι οι κάτοχοι αντίστοιχων Ι.Χ. και φορτηγών κάτω των 3,5 τόνων, οφείλουν να τα πάνε σε κάποιο ανακυκλωτήριο οχημάτων, προκειμένου να παραλάβουν από εκεί το απαραίτητο έγγραφο που ολοκληρώνει τη διαδικασία απόσυρσής τους.
Πάντως σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ τον περασμένο μήνα, η αγορά αυτοκινήτων παρουσιάζει κάμψη στην «ελεύθερη πτώση» της περασμένης διετίας. Συγκεκριμένα, όπως δείχνουν τα δεδομένα της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2013 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 59.366 αυτοκίνητα (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού), έναντι 60.419 αυτοκινήτων που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του 2012, παρουσιάζοντας μείωση 1,7% (στα επιβατηγά, η μείωση ανέρχεται σε 3,1%). Μείωση 41,2% είχε παρουσιαστεί το 9μηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2012, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2011 (στα επιβατηγά, η μείωση ήταν 42,5%). Επιπρόσθετα την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2013, η κυκλοφορία νέων μοτοσικλετών (άνω των 50 cc) ανήλθε σε 25.994 μοτοσικλέτες, έναντι 28.277 μοτοσικλετών που κυκλοφόρησαν την αντίστοιχη περίοδο του 2012, παρουσιάζοντας μείωση 8,1%. Μείωση 32% είχε καταγραφεί το 9μηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2012 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2011.
Εν τω μεταξύ, παράλληλα με τις ολοένα και λιγότερες νέες ταξινομήσεις, περίπου 2.000 καταθέσεις πινακίδων Ι.Χ. καταγράφονται ετησίως στο αρμόδια τμήμα της τοπικής Δ.Ο.Υ. κατά τα έτη 2012 και 2013. Για την περίοδο 2012-2013 ο συνολικός αριθμός κατατεθειμένων πινακίδων ξεπερνά τις 4.000. Αξίζει να σημειωθεί ότι από αυτές ένα νούμερο ανάμεσα στις 1.500-2.000 αφορά πινακίδες ενοικιαζομένων οχημάτων, για τις οποίες κατά το παρελθόν παρέχονταν η δυνατότητα της προσωρινής απόσυρσής τους από τους ιδιοκτήτες αντίστοιχων επιχειρήσεων.
Φέτος τα δεδομένα αλλάζουν, καθώς οι τελευταίοι υποχρεώνονται να συντηρούν τα προς ενοικίαση οχήματα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. «Ακόμα δε γνωρίζουμε πως ακριβώς θα κινηθούν οι ιδιοκτήτες. Σίγουρα θα έχουμε κάποια ενοικιαζόμενα, για τα οποία φέτος καταργείται η προσωρινή απόσυρσή τους. Η εκτίμηση πάντως είναι ότι πλέον δεν θα είναι τόσο μαζικό το φαινόμενο. Οι περισσότεροι που ήθελαν να κάνουν κάτι τέτοιο, το έκαναν τις προηγούμενες χρονιές. Ενδεχομένως να έχουμε αποσύρσεις πινακίδων για τζιπ και οχήματα μεγάλου κυβισμού, για τα οποία θα καταβληθεί διπλό τέλος (σ.σ. φόρος πολυτελείας)», τόνισε η προϊσταμένη της Δ.Ο.Υ. Ρεθύμνου Α. Παλαφούτη.
Δεν μεταβάλλονται τα τέλη για το 2014
Κι ενώ η συνολική εικόνα για το Ρέθυμνο είναι εν γένει αυτή, από την ερχόμενη εβδομάδα οι κάτοχοι Ι.Χ. οχημάτων όλης της Ελλάδας θα ξεκινήσουν την πληρωμή των ετήσιων τελών κυκλοφορίας για το 2014. Συγκεκριμένα από τη Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2013, σύμφωνα με δηλώσεις του γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Χ. Θεοχάρη, οι φορολογούμενοι θα μπορούν να εισέρχονται στο Taxisnet, να αναγράφουν τα στοιχεία τους στην ειδική εφαρμογή της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, να εκτυπώνουν το έντυπο με τα τέλη κυκλοφορίας που τους αντιστοιχούν και με την εκτύπωση να πληρώνουν το ποσό στην τράπεζα. Καταληκτική ημερομηνία για την εξόφληση των τελών είναι η 31η Δεκεμβρίου τρέχοντος έτους. «Εάν οι φορολογούμενοι φροντίσουν από νωρίς να μπουν στην εφαρμογή, τότε δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Αν όμως το κάνουν την τελευταία στιγμή όλοι μαζί τότε φυσικά υπάρχει πιθανότητα υπερφόρτωσης του συστήματος», απάντησε η προϊστάμενος της τοπικής Δ.Ο.Υ. σε ερώτηση των «Ρ.Ν.», που αφορούσε τη σταθερότητα του ηλεκτρονικού συστήματος Taxisnet.
Οι κάτοχοι οχημάτων μεγάλου κυβισμού (άνω των 1.929 κ. εκ.), θα μπορούν να εκτυπώσουν και το ειδοποιητήριο για τον φόρο πολυτελείας. Φέτος όπως και πέρυσι δεν θα αποσταλούν τα σχετικά ειδοποιητήρια από το υπουργείο Οικονομικών. Όσον αφορά τα τέλη κυκλοφορίας για το 2014, σε σχέση με τα αντίστοιχα του 2013 δεν υπάρχουν μεταβολές. Στόχος της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων είναι τα δύο ειδοποιητήρια να δοθούν ταυτοχρόνως στο κοινό, ωστόσο εάν η ειδική εφαρμογή για το φόρο πολυτελείας δεν είναι έτοιμη μέχρι τα τέλη της εβδομάδος, τότε θα δοθεί πρώτη σε λειτουργία η ηλεκτρονική εφαρμογή για τα τέλη κυκλοφορίας.
Τι πληρώνουν οι ιδιοκτήτες Ι.Χ. οχημάτων ανάλογα τα κυβικά
Τα τέλη κυκλοφορίας για το 2014 με βάση τα κυβικά του κάθε Ι.Χ. διαμορφώνονται ως εξής:
• Από 51 κ.ε. έως 300 κ.ε. 22 ευρώ
• Από 301 κ.ε. έως 758 κ.ε. 55 ευρώ
• Από 786 κ.ε. έως 1.071 κ.ε. 120 ευρώ
• Από 1.072 κ.ε. έως 1.357 κ.ε. 135 ευρώ
• Από 1.358 κ.ε. έως 1.548 κ.ε. 240 ευρώ
• Από 1.549 κ.ε. έως 1.738 κ.ε. 265 ευρώ
• Από 1.739 κ.ε. έως 1.928 κ.ε. 300 ευρώ
• Από 1.929 κ.ε. έως 2.357 κ.ε. 660 ευρώ
• Από 2.358 κ.ε. έως 3.000 κ.ε. 880 ευρώ
• Από 3.001 κ.ε. έως 4.000 κ.ε. 1.000 ευρώ
• Από 4.001 κ.ε. και άνω 1.320 ευρώ
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι τα τέλη κυκλοφορίας του 2014 για πολλούς φορολογούμενους θα περιέχουν και τον φόρο πολυτελείας του 2013.