Της ΕΥΑΓΓΕΛΙΑΣ ΑΓΓΕΛΑΚΗ – ΒΑΜΒΟΥΚΑ*
Είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο πως η παρακολούθηση των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, καταλαμβάνοντας ένα σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητάς μας, αναπόφευκτα επηρεάζει ως ένα βαθμό την κοινή γνώμη!
Ακόμη και σήμερα στην εποχή του Διαδικτύου, που εκτοπίζει μέγα μέρος των έντυπων μέσων (εφημερίδες, περιοδικά κλπ.), η Τηλεόραση αποσπά ένα τεράστιο ποσοστό του κοινού όλων των ηλικιών!
Είναι ένα «ανοιχτό παράθυρο», που φέρνει όλο τον κόσμο μες στο σπίτι μας, ελαχιστοποιώντας ή καλύπτοντας ελλείψεις, που χωρίς την ύπαρξή της ποτέ δε θα καλύπτονταν!
Τα τελευταία χρόνια η οικονομική κρίση, που ταλανίζει ολόκληρο το λαό μας, οδηγεί σε συνεχή πτώση την ποιότητα των προγραμμάτων της Τηλεόρασης!
Κατ’ αρχάς είναι ολοφάνερο πως τα περισσότερα κανάλια παρουσιάζουν μια εικόνα εγκάθετου των κομμάτων, τάσεων, παρατάξεων, συμφερόντων!
Σύμφωνα με μια βασική αρχή της δημοσιογραφίας, ο σωστός δημοσιογράφος παρουσιάζει το καθετί σφαιρικά και δεν προσπαθεί να επηρεάζει την κοινή γνώμη εμμέσως ή αμέσως προς ορισμένες κατευθύνσεις.
Ο αποδέκτης των κάθε είδους πληροφοριών, αφού επεξεργαστεί κριτικά τα δεδομένα, σχηματίζει τη δική του άποψη. Στην παραβίαση αυτής της αρχής υποβόσκει φανατισμός, συμβιβασμός ή βλακεία!
Παντού επικρατεί η εμπορευματοποίηση των πάντων! Συχνά παρατηρείται το φαινόμενο ακόμη και σε εκπομπές υγείας, αφού δίνονται επιστημονικές συμβουλές, να προωθούνται προϊόντα συγκεκριμένων εταιριών!
Γενικώς οι περισσότερες εκπομπές της Ιδιωτικής Τηλεόρασης αποτελούν ένα παζάρι τηλεπωλήσεων! Οι τηλεπωλήσεις επεκτείνονται και στα λεγόμενα ριάλιτις, καθώς και σε αρκετές εκπομπές, που πραγματεύονται δυσάρεστα έως τραγικά γεγονότα!
Σ’ αυτές, τα προϊόντα προς πώλησιν είναι ο ανθρώπινος πόνος, η ανέχεια, η αδικία κτλ. Στα ριάλιτις προβάλλεται και πλασάρεται διαρκώς ένας ξενόφερτος τρόπος ζωής, εντελώς εξωπραγματικός για τα σύγχρονα ελληνικά δεδομένα.
Στα διάφορα «παιχνίδια» με θέμα την επιβίωση, τον «έρωτα», διάφορες ικανότητες και δεξιότητες μουσικές, χορευτικές, μαγειρικές κλπ. χρησιμοποιούν κυρίως ανυποψίαστους νέους ανθρώπους ή γνωστά πρόσωπα της show business, που υπηρετούν ένα κακέκτυπο υπεραθλητή, εραστή, αρχιμάγειρα, τραγουδισταρά κτλ.
Στις νέες ξενόφερτες εκπομπές με θέμα τον «έρωτα» προβάλλεται και επιβάλλεται μια προκλητική γυναικεία φιγούρα, φορτωμένη με κάθε λογής «σιλικονούχα πρόσθετα», η οποία με ύφος «star» εκστομίζει ασύλληπτες σοφίες!
Ακολουθεί και η ανδρική καρικατούρα με ακραίες κομμώσεις και αμέτρητα περίεργα «κοσμήματα»! Την εικόνα συμπληρώνει η μετάλλαξη του διάστικτου δέρματος που βλέποντάς το νιώθεις ένα πνιγηρό αίσθημα, ενώ μια τεράστια απορία πλανάται στο μυαλό σου: «Γιατί η δροσιά, η ομορφιά και η δύναμη των νιάτων κακοποιείται τόσο βάναυσα;».
Επίσης σε «παιχνίδι» παρόμοιου θέματος παραδίδονται με χυδαίο τρόπο «μαθήματα πορνείας»!
Σημειωτέον πως η ψυχολογική πίεση που ασκείται στους συμμετέχοντες στα ανταγωνιστικά παιχνίδια είναι τεραστία! Οι περισσότεροι εξέρχονται απ’ το παιχνίδι εντελώς απογοητευμένοι, αφού στη μάχη του τρομερού ανταγωνισμού κρίνονται ανεπαρκείς ή άχρηστοι!
Βεβαίως η παρακολούθηση τέτοιων θεαμάτων είναι αδύνατη πέραν ολίγων δευτερολέπτων και μόνο για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος της ματαιοδοξίας και της προσβολής της ανθρώπινης αξιοπρέπειας! Το πρόβλημα εντοπίζεται στα «ΠΡΟΤΥΠΑ» που πλασάρονται στα παιδιά και στους νέους με τον εκχυδαϊσμό του έρωτα, του sex, της φιλίας κτλ.!!!
Μες στο σκότος της παρακμιακής τηλεόρασης υπάρχουν ασφαλώς και οι φωτεινές εξαιρέσεις, που δικαιώνουν την ύπαρξή της ως δημόσιο αγαθό, αφού σέβονται τον τηλεθεατή και συμβάλλουν στον παιδευτικό ρόλο της.
Αν όμως η σύγχρονη τηλεόραση είναι ένα μέσο άχαρο, αδιάφορο και επικίνδυνο, το Διαδίκτυο με όλα τα μέσα που χρησιμοποιούνται μες στους κόλπους του, είναι το απόλυτο χάος!
Μπορεί στους ώριμους χρήστες να προσφέρει γνώση, ενημέρωση, επικοινωνία, πλουραλιστική πληροφόρηση, εργασία κτλ., αλλά στην πλειονότητα των παιδιών, των εφήβων και πολλών αφελών νέων ή και μεγαλύτερων μπορεί να αποτελέσει κυριολεκτικά μια κάθοδο στην «κόλαση»!
Η σύγχρονη οικογένεια, ηττημένη απ’ τα νέα, σκοτεινά ήθη, αποδυναμωμένη από το ρόλο της, παρακολουθεί με τρόμο να «χάνονται» τα παιδιά της μες στον πλασματικό κόσμο του Διαδικτύου, που μπορεί να τα μετατρέψει σε διαχειριζόμενα, αναλώσιμα «προϊόντα».
Απ’ ό,τι φαίνεται το Ραδιόφωνο διατηρεί κάποια αξιοπρέπεια, αν και τα τελευταία χρόνια μάλλον μιμείται την αμαρτωλή TV!
Είναι αξιοπερίεργο πώς ξεπουλάμε οικειοθελώς με μια χαζοχαρούμενη διάθεση τη ζωή μας στα διάφορα μέσα της λεγόμενης κοινωνικής δικτύωσης!
Είναι απορίας άξιον πώς η διαφήμιση των ολοένα «εκσυγχρονιζόμενων» υπηρεσιών και μέσων της τεχνολογίας (κινητά τηλέφωνα, HY, tablets, κλπ.) επιτυγχάνει ρεκόρ πωλήσεων σε μια κοινωνία που μαστίζεται από μια τόσο βαθιά οικονομική κρίση!
Είναι άξιο σοβαρής διερεύνησης πώς η χώρα που γέννησε το λαμπρότερο πολιτισμό του κόσμου, κατάντησε ένα άθλιο δείγμα του λεγόμενου «δυτικού τρόπου ζωής και ανάπτυξης»!
Οι τεχνητές ανάγκες που συνεχώς επινοεί ο καταναλωτισμός δεν έχουν όρια! Αυξάνονται αλματωδώς, παρασύροντας τους νέους κυρίως ανθρώπους σε έναν κόσμο MATRIX, που τους απομακρύνει ολοένα από την πραγματική ζωή, από τον υγιή αγώνα, για καθετί ωραίο, αγαθό, αληθινό!
Τα μέσα μαζικής επικοινωνίας λοιπόν γίνονται Μέσα Μαζικής Επιρροής.
Αυτό συνέβαινε πάντα ως ένα βαθμό γι’ αυτό λέγεται πως ο ΤΥΠΟΣ είναι η 4η εξουσία! Όμως σήμερα έχουμε ξεφύγει πέρα από κάθε όριο σοβαρότητας, ηθικής και αξιοπρέπειας.
Τα ΜΜΕ υπηρετώντας τις επιταγές των καιρών προβάλλουν και άρα ενδυναμώνουν τα θλιβερά χαρακτηριστικά της κοινωνίας της υποκουλτούρας (ανταγωνισμός, σεξισμός, ρατσισμός, οπαδισμός, ξενομανία, ξενοφοβία, μισαλλοδοξία, βία, παραπληροφόρηση, η προώθηση κάθε είδους εξάρτησης, η ανοχή σε αποφάσεις και συμπεριφορές αυτών που αποφασίζουν για μας χωρίς εμάς!).
Οι παραπάνω διαπιστώσεις και απορίες εξηγούνται, αν μελετήσουμε προσεκτικά τον τρόπο λειτουργίας του παγκοσμιοποιημένου συστήματος των νέων αυτοκρατοριών, που προωθούν το νεοφιλελευθερισμό σε όλα τα επίπεδα της ζωής μας, φροντίζοντας να νομιμοποιούν με μνημόνια την αφαίμαξη του έμψυχου και άψυχου πλούτου αυτής της χώρας.
Βλέπουμε καθαρά πως ο δρόμος που ακολουθούμε είναι αδιέξοδος! Ας αναρωτηθούμε, γιατί τον ακολουθούμε;
Υπάρχει διέξοδος;
– Θα υπάρχει μια διέξοδος, είπ’ ο «παλιάτσος» στο «ληστή».
Κι αν σου ‘χει μείνει μια σταλιά ντροπή, δώσε λιγάκι προσοχή!
Εμπόροι πίνουν το κρασί μας και κλέβουνε τη γη!
Εσύ ‘σαι η μόνη μας ελπίδα, σε περιμένουμε να ‘ρθεις!
ΥΓ: Οι παραπάνω στίχοι είναι παρμένοι από τραγούδι του Bob Dylan, διασκευασμένο στα ελληνικά!
* Η Ευαγγελία Αγγελάκη – Βάμβουκα είναι δασκάλα – Ρέθυμνο