Όλα τα ‘χε η Μαριορή, ο φερετζές της έλειπε! Έτσι λέει ο σοφός λαός μας και δεν πέφτει ποτέ έξω. Λες και δεν μας έφταναν τα υπόλοιπα προβλήματα, είχαμε και το πρόβλημα με τον βέλγο σκηνοθέτη Κου Γιαν Φάμπρ, ο οποίος χρήσθηκε καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Ο κ. Φάμπρ ήθελε να ανεβάσει μια παράσταση, προφανώς ανάλογη των συγκεκριμένων συγκυριών στην πατρίδα μας. Σου λέει ο άνθρωπος η Ελλάδα έτσι κι αλλιώς παραπαίει, ας ανεβάσω μια παράσταση με παλλόμενα πέη! Χαμπάρι δεν θα πάρουν!
Πριν από 1-2 χρόνια είχα γράψει ένα άρθρο και ρωτούσα που είναι ο πνευματικός κόσμος της χώρας; γιατί δεν φαίνεται πουθενά; γιατί δεν αντιδρά σε όλο αυτό το κατρακύλισμα της χώρας; Επιτέλους η κάστα των ηθοποιών αποφάσισε να ενεργοποιηθεί με αφορμή την παράσταση του Κου Γιαν Φάμπρ.
Θα πρέπει να υπενθυμίσω ότι όλα ξεκίνησαν την Τρίτη 29 Μαρτίου, όταν ο κ. Φάμπρ παρουσίασε μέρος του προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών το οποίο και πρότεινε να μετονομαστεί σε «Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου». Η ανακοίνωση πως το Φεστιβάλ θα ήταν εξ’ ολοκλήρου αφιερωμένο στον Βέλγιο, σχεδόν με πλήρη απουσία ελληνικών παραγωγών, προκάλεσε έντονη έκπληξη και δυσφορία. Οι αντιδράσεις ήταν άμεσες, με τους Έλληνες καλλιτέχνες να συσπειρώνονται σχεδόν άμεσα εναντίον του σχεδίου. Το Mount Olympus ή αλλιώς «παλλόμενα πέη», είναι μια 24ωρη παράσταση και είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά τον περασμένο Οκτώβριο στη Θεσσαλονίκη προκαλώντας διάφορα σχόλια. Στην παράσταση αυτή συμμετείχαν 27 ερμηνευτές, οι οποίοι ενσάρκωναν Ολύμπιους θεούς, ημίθεους, θνητούς, τέρατα και ήρωες τραγωδιών -από τον Οιδίποδα ως τη Μήδεια- σε μια κοινή συνάντηση επί σκηνής, όπου, ως επί το πλείστον γυμνή μόστραραν τα γεννητικά τους όργανα, αναπαριστώντας, υποτίθεται, ένα διονυσιακό όργιο.
Έτσι με το που ανέβασε τη συγκεκριμένη παράσταση, ως εκ θαύματος οι έλληνες ηθοποιοί που μέχρι τώρα, ανάθεμα κι αν είχαν πει έστω μια λέξη για την κρίση, ανάθεμα κι αν συμμετείχαν σε κάποια σχετική εκδήλωση με τα μνημόνια, αποφάσισαν ότι είναι απαράδεκτη, τους ξευτιλίζει σαν παράσταση, χάνουν δουλειά πάνω από 500 έλληνες ηθοποιοί και κάνοντας επιτέλους μια «παράσταση» ανάλογη του διαμετρήματός τους στην πολιτεία, ανάγκασαν τον ίδιο τον κ. Γιαν Φάμπρ να παραιτηθεί, παρ’ ότι ο υπουργός Πολιτισμού κ. Μπαλτάς τον υπερασπίστηκε μέχρι εσχάτων!
«ΝΕΝΙΚΗΚΑΜΕΝ» λοιπόν! Όχι σαν τον Φιλιππίδη, αλλά πάντως ένα νέο «ΟΧΙ» έγραψε ο Ελληνικός Λαός, δια μέσου των ελλήνων ηθοποιών, πριν λίγες μέρες, με την σθεναρή αντίσταση του στα πέη του Κου Γιαν Φάμπρ. Γιατί προφανώς οι ηθοποιοί σκέφτηκαν ότι τα πέη του Κου Γιαν Φάμπρ ήταν παλλόμενα και αντιαισθητικά, ενώ απ’ ό,τι φαίνεται το πέος του κάθε μνημονίου, που είναι σκληρό άλλα σταθερό και πάντα ανελέητα απειλητικό, όταν πλησιάζει τα οπίσθια του ελληνικού λαού, σκέφτηκαν ότι του αρέσει. Η ελληνική υποκρισία και ο συνήθης ελληνικός παραλογισμός σε όλο τους το μεγαλείο.
Κανείς βέβαια δεν απολογήθηκε ούτε και έκανε σχετική δήλωση, για το που στ’ αλήθεια ήταν ο καλλιτεχνικός κόσμος, τόσο καιρό που η χώρα χειμάζεται ποικιλοτρόπως, από την Ευρώπη το ΔΝΤ και τους δανειστές. Και βέβαια δεν μπορώ να μην αναφερθώ ξανά στην προηγούμενη απορία μου… που είναι ο πνευματικός κόσμος της χώρας; που είναι οι Ακαδημαϊκοί μας; που είναι άραγε ακόμα και οι περίφημοι πνευματικοί Έλληνες του εξωτερικού; που είναι οι εξαιρετικοί καθηγητές των Πανεπιστημίων μας; Είμαι σίγουρος ότι αν θίγονταν ανάλογα συμφέροντα των παραπάνω, όπως και των ηθοποιών, τότε και μόνο τότε θα υπήρχε ίσως κάποια αντίδραση…
Προφανώς δεν τρέφω αυταπάτες και το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν θα πάρω απάντηση ποτέ. Αυτό βέβαια δεν μου απαγορεύει ευτυχώς, τουλάχιστον για την ώρα, να εκφράζομαι ελεύθερα και να έχω τις απορίες μου. Οι ελληνάρες, για μια ακόμη φορά, κάναμε την επιλογή μας. Σωστή, λάθος δεν έχει σημασία. Το μόνο ίσως και συνάμα τραγικό είναι, πάντα κατά την ταπεινή μου άποψη, ότι Κου Γιαν Φάμπρ παίρνει τα παλλόμενα πέη και μας αφήνει να βράζουμε πίσω μόνοι μας, με τα πέη των μνημονίων στα οπίσθιά μας, χωρίς να φαίνεται κανένας τρόπος διαφυγής στον ορίζοντα.
Υποθέτω ότι ο σοφός πάντα λαός θα έκλεινε μάλλον την όλη συζήτηση με το… περί ορέξεως… με τις υγείες μας!
* Ο Βαγγέλης Παπαδάκις είναι καθηγητής Φυσικής Αγωγής