Τραγικός είναι ο απολογισμός των θυμάτων της ασφάλτου για τη χρονιά που φεύγει. Το 2021 κατεγράφη αύξηση 63% στους θανάτους σε τροχαία: από τους 30 νεκρούς του 2020 πήγαμε στους 49 το αμέσως επόμενο έτος.
Τα στοιχεία που συνέλεξε και δημοσιοποίησε ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων, κ. Γιάννης Λιονάκης, προκαλούν θλίψη και προβληματισμό.
Τα «Ρ.Ν» εστιάζουν και παρουσιάζουν επιμέρους λεπτομέρειες που αφορούν το σύνολο της Κρήτης, αλλά και ειδικότερα τον νομό Ρεθύμνου.
Αρνητική πρωτιά
Ο νομός Χανίων διατηρεί τα μακάβρια σκήπτρα με 31% των θανατηφόρων τροχαίων. Ακολουθεί το Λασίθι με 24%, το Ρέθυμνο με 18% και το Ηράκλειο με 13,27% Ηράκλειο.
Το επαρχιακό δίκτυο συγκέντρωσε τη συντριπτική πλειοψηφία των δυστυχημάτων, 30 στον αριθμό (61%). Στον ΒΟΑΚ είχαμε 10 (21%) και εντός των πόλεων 9 (18%).
Απ’ τους 49 νεκρούς οι 31 ήταν οδηγοί, οι 16 επιβάτες και οι 2 πεζοί. Τριάντα εννιά (39) εξ αυτών ήταν άνδρες. Δεκαοκτώ άτομα ηλικίας 55 και άνω και δέκα τρεις μεταξύ 36-55 ετών.
Το 57% των θανατηφόρων τροχαίων προέρχονται από εκτροπές και το 37% από συγκρούσεις οχημάτων. Το 6% σχετίζονται με παράσυρση.
Σε 21 περιπτώσεις (43%) είχαμε αυτοκίνητο, στις 19 (39%) μοτοσικλέτα.
Ο μήνας με τους πιο πολλούς θανάτους (9) ήταν ο Σεπτέμβρης (19%). Αντίστοιχα, την Κυριακή -από πλευράς ημερών (21%) – και το διάστημα από τις 12 τα μεσάνυχτα έως τις 7 το πρωί (15 περιστατικά, ήτοι το 31%), κόπηκε τις περισσότερες φορές το νήμα της ζωής, μπροστά – δίπλα ή πίσω από το τιμόνι.
Οι ανησυχητικοί δείκτες του Ρεθύμνου
Στον νομό Ρεθύμνου οι νεκροί της ασφάλτου το 2020 ήταν τέσσερις και το 2021 εννέα: 6 οδηγοί, 3 επιβάτες.
«Είχαμε υπερδιπλασιαμό» σχολίασε στα «Ρ.Ν» ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων, κ. Γιάννης Λιονάκης.
«Κατ’ αναλογία οι 9 νεκροί φέρνουν το Ρέθυμνο στη δεύτερη θέση ανά εκατομμύριο κατοίκων» εξηγεί, ήτοι σε ποσοστό θανάτων ανά εκατομμύριο κατοίκων η αντιστοιχία θα ήταν: Χανιά 87, Ρέθυμνο 92, Ηράκλειο 38, Λασίθι 157.
«Μην μας ενθουσιάζει επομένως το απόλυτο νούμερο, το 9» σημειώνει.
Εξ αυτών, το 56% άφησαν την τελευταία τους πνοή στο επαρχιακό δίκτυο και το 44% στον ΒΟΑΚ.
Τα συμβάντα κατανεμήθηκαν ως εξής ανά dήμο του νομού:
Αμαρίου – 3 (34%)
Μυλοποτάμου 3 (33%)
Ρεθύμνου – 2 (22%)
Αγίου Βασιλείου 1 (11%)
Στους μήνες: 3 σημειώθηκαν Αύγουστο (34%), 2 Ιούνιο, κι από 1 Απρίλιο-Μάιο – Ιούλιο και Οκτώβριο.
Στις ημέρες της εβδομάδας: Από 2 Δευτέρα, Τετάρτη και Σάββατο κι από ένα Τρίτη – Παρασκευή – Κυριακή.
Φύλο: 78% άνδρες, 22% γυναίκες (7-2)
Ηλικίες: 36-55 (4 άτομα), 18-25 (2), 55+ (3)
Τύπος: 67% εκτροπές, 33% συγκρούσεις
Μήνας: Αύγουστος 34% (3)
Ώρα: 09:00-13:00 56% (5 περιστατικά)
Μέσο: Μηχανές 45%, 33% αυτοκίνητα
Οδικό δίκτυο: Επαρχιακό δίκτυο 5 (56%), ΒΟΑΚ 4 (44%)
Ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων, κ. Γιάννης Λιονάκης απομόνωσε τα πιο αξιοσημείωτα κομμάτια της έρευνάς του, με επίκεντρο τον νομό Ρεθύμνου:
«Σε γενικές γραμμές παρατηρούνται τα ίδια που παρατηρούνται και στο υπόλοιπο νησί. Απλά αυτό που είναι πάρα πολύ σημαντικό, είναι ότι από τους 10 νεκρούς του ΒΟΑΚ συνολικά, οι 4 είναι στα όρια του νομού Ρεθύμνου! Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο. Το 40% των τροχαίων θανάτων του Βόρειου Οδικού Άξονα το έχουμε εκεί».
Ο κ. Λιονάκης στάθηκε επίσης στο γεγονός ότι «ο Αύγουστος ήταν ο χειρότερος μήνας για τον νομό Ρεθύμνου απ’ ο,τι στην υπόλοιπη Κρήτη» αλλά και στο ότι τα περισσότερα τροχαία σημειώθηκαν 9 το πρωί με 1 το μεσημέρι, ώρες «που κινείται ο κόσμος και πηγαίνει στη δουλειά».
Ο πρόεδρος του ΕΣΥΠΡΟΤΑ προβληματίζεται ιδιαίτερα και από τους θανάτους του Αμαρίου, καθότι ο συγκεκριμένος δήμος δεν είναι μεγάλος πληθυσμιακά.