Πτώση του τζίρου κατά 7% σε σχέση με πέρσι σημειώθηκε στις εμπορικές επιχειρήσεις στις ενδιάμεσες φθινοπωρινές εκπτώσεις για το πρώτο 15νθήμερο του Νοεμβρίου, ενώ οι έμποροι εμφανίζονται διχασμένοι ως προς τη χρησιμότητα του μέτρου, αν και φέτος αυξήθηκε ο αριθμός των επιχειρήσεων που συμμετείχαν.
Ειδικότερα, για το 11% των επιχειρήσεων η κίνηση των πωλήσεων ήταν καλύτερη σε σχέση με πέρσι, χειρότερη ήταν για το 47% ενώ στα ίδια επίπεδα με πέρσι ήταν για το 34%.
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας για την κίνηση της αγοράς κατά την περίοδο των ενδιάμεσων εκπτώσεων του Νοεμβρίου, τα αποτελέσματα της οποίας συνοψίζονται στα εξής σημεία:
1. Το 85% των επιχειρήσεων συμμετείχε στις ενδιάμεσες εκπτώσεις, ποσοστό αυξημένο σε σύγκριση με το Νοέμβριο του 2017 (80%).
2. Οι περισσότερες επιχειρήσεις (47%) κατέγραψαν χαμηλότερες πωλήσεις σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ποσοστό σημαντικά μεγαλύτερο σε σύγκριση με την αντίστοιχη εκπτωτική περίοδο του προηγούμενου έτους, (37% το 2017). Βέβαια τα τελευταία δύο έτη, αν και όχι η πλειοψηφία, σημαντικό μέρος των επιχειρήσεων βελτιώνει ή σταθεροποιεί τις πωλήσεις του την ενδιάμεση εκπτωτική περίοδο του Νοεμβρίου (Πίνακας 1).
Στις περισσότερες επιχειρήσεις (6 στις 10) το ποσοστό έκπτωσης κυμάνθηκε μεταξύ 11% και 40%, ενώ στην πλειοψηφία τους κινήθηκαν μεταξύ (11% – 20%). Αυτό που χρήζει παρατήρησης είναι η αύξηση του ποσοστού συμμετοχής τους στο θεσμό των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Ενώ το 2014 δεν συμμετείχε το 28% το 2018 το ποσοστό αυτό μειώνεται σε 15%. (Πίνακας 2).
3. Μία στις δύο επιχειρήσεις (54%) πραγματοποίησαν εκπτώσεις στο σύνολο των εμπορευμάτων και το 17% στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών.
Σε αντίθεση με το ποσοστό της έκπτωσης, το ζήτημα των εκπτωτικών εμπορευμάτων κατά τις ενδιάμεσες εκπτώσεις έχει αλλάξει κατά τη διάρκεια εφαρμογής του μέτρου.
4. Περισσότερες από μία στις δύο επιχειρήσεις (54%) θεωρεί ότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν επηρεάζουν τον συνολικό τζίρο φθινοπωρινής – χειμερινής περιόδου, ενώ ποσοστό 23% κρίνει ότι το συγκεκριμένο μέτρο έχει αρνητικό αντίκτυπο και 20% θετικό.
5. Αναφορικά με τη χρησιμότητα μιας ξεχωριστής περιόδου ενδιάμεσων εκπτώσεων οι απόψεις μοιάζει να διχάζονται.
6. Όσον αφορά τη λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή των ενδιάμεσων εκπτώσεων η πλειονότητα αναφέρει ότι η λειτουργία της Κυριακής δεν επηρεάζει τον συνολικό τζίρο των ενδιάμεσων εκπτώσεων (39%) και το 20% δηλώνει ότι έχει αρνητικό αντίκτυπο. Επίσης, η ανάγκη απασχόλησης προσωπικού την Κυριακή καλύπτεται, είτε προσωπικά από τον επιχειρηματία, είτε με το υπάρχον προσωπικό δηλαδή, να πραγματοποιηθούν επιπλέον προσλήψεις.
Τέλος, τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις φαίνεται να καταγράφουν αύξηση του λειτουργικού κόστους από τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές ενώ η επισκεψιμότητα φαίνεται να είναι ανεξάρτητη από την λειτουργία της Κυριακής (47,7%).
Οι εμπορικοί σύλλογοι για την κίνηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων
Από τις εκτιμήσεις των εκπροσώπων των εμπορικών συλλόγων ενός μεγάλου μέρους των εμπορικών αγορών της χώρας, φαίνεται ότι η αγορά κινήθηκε κυρίως πτωτικά κατά τη διάρκεια της ενδιάμεσης φθινοπωρινής εκπτωτικής περιόδου του Νοεμβρίου, που να σημειωθεί ολοκληρώνεται σήμερα.
Από τα στοιχεία 59 εμπορικών συλλόγων της χώρας προκύπτει ότι στις 39 περιοχές σημειώθηκε μείωση της κίνησης των πωλήσεων έως και -20% και σε κάποιες περιπτώσεις έως και -30%. Στα ίδια επίπεδα με πέρσι κινήθηκε η αγορά σε 17 περιοχές, ενώ μόνο σε τρεις περιοχές της χώρας παρατηρήθηκε αύξηση της κίνησης από +1 έως και +10% πάντα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017.
Η αγορά του Ρεθύμνου περιλαμβάνεται στην κατηγορία των περιοχών που η κίνηση των πωλήσεων ήταν στα ίδια επίπεδα με την αντίστοιχη περσινή ενδιάμεση εκπτωτική περίοδο.