Το Εθνικό Οδικό Δίκτυο της Κρήτης αποτελεί ένα από τα βασικότερα προβλήματα του νησιού, καθώς οι ελλείψεις ή και οι παραλείψεις στις υποδομές, οι κακοτεχνίες ή και οι ανύπαρκτες παρεμβάσεις θέτουν σοβαρότατα ζητήματα ασφαλείας για τους διερχόμενους οδηγούς.
Ένας εθνικός δρόμος, ο οποίος εδώ και δεκαετίες έχει μετατραπεί σε «τόπο θυσίας» για δεκάδες συνανθρώπους μας που έχουν χάσει εκεί τη ζωή τους.
Τα τροχαία δυστυχήματα που έχουν καταγραφεί στο Βόρειο Οδικό Άξονα του νησιού έχουν πολλάκις αναδειχθεί. Τα εικονοστάσια κατά μήκος του ΒΟΑΚ αποδεικνύουν με τον πιο τραγικό τρόπο τις χαμένες ανθρώπινες ζωές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που εξασφάλισε η εφημερίδα μας από την υπηρεσία του Τμήματος Τροχαίας ΒΟΑΚ, η οποία συστήθηκε και ξεκίνησε τη λειτουργία της τον Νοέμβριο του 2011 και ρίχτηκε στη μάχη για τον περιορισμό των τροχαίων, παρατηρείται πτωτική πορεία στα δυστυχήματα που σημειώθηκαν στο Εθνικό Οδικό Δίκτυο του νησιού τον τελευταίο ενάμιση χρόνο (ακολουθεί σχετικός πίνακας ανά νομό).
Η υπηρεσία της Τροχαίας ΒΟΑΚ είχε συσταθεί μετά από πρωτοβουλία του Ρεθεμνιώτη τότε υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη Μανόλη Όθωνα με αποκλειστική αρμοδιότητα την εποπτεία και την αστυνόμευση του Εθνικού Οδικού Δικτύου της Κρήτης, με στόχο τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων και υπάγεται στην Γενική Αστυνομική Διεύθυνση της Περιφέρειας Κρήτης.
Σήμερα στην υπηρεσία της Τροχαίας ΒΟΑΚ, η αρμοδιότητα της οποία εκτείνεται από το Κολυμπάρι Χανίων μέχρι και την Παχυά Άμμο στο Λασίθι έχει στο δυναμικό της 55 αστυνομικούς, οι οποίοι ασχολούνται αποκλειστικά με την αστυνόμευση του ΒΟΑΚ.
Ειδικότερα, στο Ρέθυμνο όπου είναι και η έδρα της υπηρεσίας -στην Επισκοπή της Δημοτικής Ενότητας Λαππαίων- υπηρετούν 20 αστυνομικοί εκ των οποίων περισσότεροι από 15 είναι στους δρόμους και οι υπόλοιποι ασχολούνται με την γραφειοκρατική εργασία. Στο Ηράκλειο υπηρετούν 12 αστυνομικοί, 10 στα Χανιά και 13 στο Λασίθι.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις και λαμβάνοντας υπόψιν τα νούμερα, η άποψη που κυριαρχεί είναι πως η σύσταση της εταιρίας συνέβαλλε καθοριστικά στον περιορισμό των τροχαίων αλλά και στην αλλαγή της οδικής συμπεριφοράς. «Ο φόβος φυλάει τα έρμα» είναι η παροιμία που κάποιοι εκτιμούν πως ταιριάζει στην περίπτωση της Τροχαίας ΒΟΑΚ καθώς, από την μια η παρουσία των αστυνομικών στο εθνικό δίκτυο και από την άλλη τα τέσσερα περιπολικά (ένα σε κάθε νομό), τα οποία περιπολούν με τα φωτογραφικά ραντάρ, αποτελώντας την σκιά των οδηγών που κινούνται με μεγάλες ταχύτητες, έχουν ως αποτέλεσμα οι οδηγοί έστω και με τον φόβο του προστίμου να κόβουν ταχύτητα.
Σε ότι αφορά στον νομό Ρεθύμνου τα επικίνδυνα σημεία-καρμανιόλες για τους διερχόμενους οδηγούς έτσι όπως έχουν καταγραφεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες είναι στις Σίσες, Σκαλέτα-Σταυρωμένος. Μπαλί, στην Παναγία την Χαρακιανή και δυτικά στον Πετρέ.
Ο διοικητής της Τροχαίας ΒΟΑΚ Σπύρος Γερμανάκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Τα μετρήσιμα αποτελέσματα της λειτουργίας της υπηρεσίας είναι ικανοποιητικά, καθώς παρατηρούμε μείωση των τροχαίων ατυχημάτων με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αυτό του νομού Ηρακλείου, όπου τα θανατηφόρα τροχαία το 2011 ήταν 11, το 2012 περιορίστηκαν στα πέντε και το έτος που διανύουμε έχει μέχρι στιγμής σημειωθεί ένα δυστύχημα. Εκτιμούμε ότι η οδική συμπεριφορά έχει αλλάξει και οι οδηγοί έχουν μειώσει τις ταχύτητες που ανέπτυσσαν αντιλαμβανόμενοι την παρουσία των αστυνομικών. Ωστόσο επειδή ο ΒΟΑΚ είναι ένας επικίνδυνος δρόμος εφιστούμε για μια ακόμα φορά την προσοχή των οδηγών, και τους καλούμε να ακολουθούν κατά γράμμα τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και να μην αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες. Ειδικά, την περίοδο αυτή όπου η κίνηση είναι αυξημένη λόγω τουρισμού, καλό είναι να είμαστε όλοι πολύ προσεχτικοί».
Οι πολιτικές υποσχέσεις και δεσμεύσεις σε ότι αφορά τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης κατά καιρούς πολλές, με τελευταία τη λειτουργία της εταιρίας Υποδομές Κρήτη ΑΕ, η οποία και θα αναλαμβάνει την εποπτεία και το έργο κατασκευής και αναβάθμισης του οδικού δικτύου σε ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Η εταιρία αυτή τώρα έχει ενταχθεί στο νέο Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης που προσφάτως προέκυψε από την συγχώνευση ΟΑΝΑΚ-ΟΑΔΥΚ.
Ρέθυμνο: Θανατηφόρα Σοβαρά Ελαφριά
2011: 3 1 6
2012: 2 0 1
2013: 1 1 0
Χανιά: Θανατηφόρα Σοβαρά Ελαφριά
2011: 4 4 7
2012: 3 0 0
2013: 0 0 1
Ηράκλειο: Θανατηφόρα Σοβαρά Ελαφρά
2011: 11 3 8
2012: 5 2 2
2013: 1 1 1
Λασίθι: Θανατηφόρα Σοβαρά Ελαφρά
2011: 0 2 6
2012: 1 0 1
2013: 0 0 0
Ρέθυμνο: 2011 2012 2013
Νεκροί: 3 2 2
Σοβαρά τραυματίες: 1 1 2
Ελαφρά τραυματίες: 10 1 0
Χανιά: 2011 2012 2013
Νεκροί: 4 3 0
Σοβαρά τραυματίες: 5 0 0
Ελαφρά τραυματίες: 17 0 1
Ηράκλειο: 2011 2012 2013
Νεκροί: 14 6 1
Σοβαρά τραυματίες: 6 6 3
Ελαφρά τραυματίες: 26 5 4
Λασίθι: 2011 2012 2013
Νεκροί: 0 1 0
Σοβαρά τραυματίες: 2 0 0
Ελαφρά τραυματίες: 9 7 1