Μειωμένη μέχρι και 50% σε σχέση με πέρυσι παρουσιάζεται η μέχρι στιγμής ζήτηση των Ρεθεμνιωτών για την αγορά πετρελαίου θέρμανσης, ενώ το γεγονός ότι η τιμή ανά λίτρο παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, δεν αποτελεί όπως όλα δείχνουν, κίνητρο για τους καταναλωτές.
Πιο συγκεκριμένα, μέχρι και τον Οκτώβριο η μέση τιμή πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης στο νομό Ρεθύμνης, με βάση και τις διεθνείς τιμές της αγοράς, είχε οριστεί στα 0,86 ευρώ ανά λίτρο, ενώ μέσα σε δύο μήνες το ποσό αυτό, αυξήθηκε σε 0,89-0,92 ευρώ / λίτρο. Ωστόσο ούτε η πτώση τιμών, ούτε η χειμερινή περίοδος που διανύουμε, αλλά ούτε και το επικείμενο επίδομα θέρμανσης που θα δοθεί εν καιρώ, δεν φαίνεται να εντείνουν το ενδιαφέρον του κόσμου να αγοράσει φέτος πετρέλαιο θέρμανσης.
Το φαινόμενο αυτό, ερμηνεύεται ως κύριο απότοκο της οικονομικής κρίσης που έχει επιφέρει η πανδημία, μας εξηγεί ο κος Ηρακλής Ξυδάκης, πρόεδρος των βενζινοπωλών νομού Ρεθύμνης, τονίζοντας πως οι συνθήκες έχουν μετατρέψει το καύσιμο αυτό σε είδος πολυτελείας:
«Η τιμή έχει αυξηθεί, καθώς οι διεθνείς τιμές, όχι μόνο του πετρελαίου θέρμανσης, αλλά όλων των καυσίμων έχουν ανοδική πορεία. Κυμαίνεται από 0,89 μέχρι 0,92 λεπτά/ λίτρο. Και πάλι όμως είναι χαμηλότερη συγκριτικά με άλλες χρονιές. Ωστόσο ζήτηση δεν υπάρχει. Έχουμε εφοδιαστεί και εφοδιαζόμαστε συνέχεια, με βάση το απόθεμο που έχουμε, αλλά θα μπορούσαμε να πούμε ότι περιμέναμε μια αύξηση στην κατανάλωση και όμως έχει μειωθεί περίπου σε ποσοστό 40% – 50% σε σχέση με πέρυσι. Ακόμα βέβαια, δεν έχουμε δει πολύ χαμηλές θερμοκρασίες αν και είναι Δεκέμβριος και σίγουρα δεν περιμένουμε αύξησή της ζήτησης, ούτε τώρα με το επίδομα θέρμανσης που θα δοθεί. Βλέπετε ότι όλες οι επιχειρήσεις είναι κλειστές, δεν δουλεύει κανένας, οπότε ο κόσμος που να βρει τα λεφτά για να βάλει πετρέλαιο θέρμανσης. Δεν είμαι αισιόδοξος ότι θα υπάρξει άνοδος», εκτιμά, ενώ τονίζει πως είναι αναμενόμενη και η στροφή των ιδιωτών σε εναλλακτικές μορφές θέρμανσης: «Προφανώς και έχει στραφεί σε άλλες εναλλακτικές μορφές θέρμανσης, πυρηνολέβητες, λέβητες PELLETS για ενεργειακή αξιοποίηση, οπότε το πετρέλαιο που είναι μια καθαρή μορφή καύσιμης ύλης και δεν απαιτεί μεγάλη ταλαιπωρία, δεν κινείται. Ακόμα και αυτοί που επιλέγουν να αγοράσουν, δεν βάζουν μεγάλες ποσότητες. Έχουμε ξεχάσει πλέον αυτή την φράση «μεγάλες ποσότητες », γιατί ο κόσμος το θεωρεί πλέον είδος πολυτελείας».
Παρόμοια κατάσταση και για το πετρέλαιο κίνησης
Με την ζήτηση των ρεθεμνιωτών λοιπόν, για πετρέλαιο θέρμανσης, να είναι ακόμα υποτονική, οι βενζινοπώλες, στηρίζονται κατ’ εξοχήν στην πώληση πετρελαίου κίνησης, που ωστόσο όπως μας περιγράφει ο κος Ξυδάκης, ήταν το απολύτως φυσιολογικό να επηρεαστεί αρνητικά, μετά και το δεύτερο καθολικό lockdown και τον περιορισμό των μετακινήσεων στις απολύτως απαραίτητες: «Ελάχιστες οι μετακινήσεις του κόσμου, δεν υπάρχει κίνηση και βλέπουμε πολύ μεγάλη πτώση στην κατανάλωση λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις. Περιμένουμε να δουλέψουμε μόνο από τις μετακινήσεις των αυτοκινήτων που κάνει ο καταναλωτής αλλά όσο κρατάει η καραντίνα, δεν βλέπουμε κάποιο φως στον ορίζοντα» αναφέρει.
Το «πράσινο τέλος» και οι αντιδράσεις
Χρόνιο αίτημα του κλάδου των πρατηριούχων τώρα, αποτελεί η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, για το οποίο η απάντηση δεν έχει ακόμα δοθεί. Ωστόσο από την αρχή του επόμενου έτους, έρχεται να προστεθεί και το «πράσινο» τέλος στο πετρέλαιο κίνησης, η τιμή του οποίου μαζί με το ΦΠΑ, ανέρχεται σε 0.04 ευρώ ανά λίτρο, μια πρακτική που βρίσκει εκ διαμέτρου αντίθετη την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ.), όπως μας εξηγεί ο κος Ξυδάκης ως εκλεγμένος αντιπρόσωπος για το νομό Ρεθύμνης.
«Σαν ομοσπονδία είμαστε αντίθετοι με το γεγονός πως σε αυτές τις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες, όπου όλοι οι κλάδοι υποφέρουν και ένα περισσότερο ο επαγγελματίας, να έρχεται το Υπουργείο και να βάζει αυτά τα 4 λεπτά σαν φόρο για την πράσινη ενέργεια. Θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν αυτό το ποσό, από άλλες πηγές και όχι να επιβαρύνεται ο καταναλωτής. Για παράδειγμα, αν το πετρέλαιο πωλείται 1,20 θα πάει 1,24. Φαίνεται μηδαμινό αλλά στα 1000 λίτρα, μιλάμε για μεγάλο ποσό. Εδώ δεν γνωρίζουμε αν θα ανοίξει και αν κινηθεί η αγορά και αντί να μειωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης σε όλα τα καύσιμα, ερχόμαστε και βάζουμε πρόσθετα τέλη! Πρέπει να σταματήσουν αυτές οι πρακτικές και να ερευνηθούν άλλες πηγές από την κυβέρνηση για να εξοικονομηθούν αυτά τα 4 λεπτά».
Οι αντιδράσεις του κλάδου για αυτές τις επιβαρύνσεις πολλές, όπως μας λέει ο κος Ξυδάκης, ωστόσο γνωρίζουν πως στην ίδια δυσμενή κατάσταση βρίσκονται καθολικά όλοι οι επαγγελματίες:
«Δυστυχώς στο δικό μας επάγγελμα, όσο ανεβαίνουν τα καύσιμα, τόσο υποφέρουμε και εμείς μαζί με τους υπόλοιπους. Δεν δουλεύουμε όπως θα έπρεπε, αυτήν την εποχή. Άλλα επαγγέλματα είναι τελείως κλειστά, αλλά και εμείς που συνεχίζουμε, βλέπουμε τα έξοδα να τρέχουν, χωρίς να έχουμε τα αναμενόμενα έσοδα, με αποτέλεσμα οι συνάδελφοι να αδυνατούν να καλύψουν τις υποχρεώσεις, που εντωμεταξύ τρέχουν. Δεν είμαστε σε θέση να αντιμετωπίσουμε το κύμα αυτό. Ευχόμαστε να περάσει αυτή η δυσκολία λίαν συντόμως και να έχουμε όλοι την υγεία μας» καταλήγει.