Σε εορταστικούς ρυθμούς κινείται η αγορά του Ρεθύμνου. Το διευρυμένο ωράριο των καταστημάτων τέθηκε σε ισχύ από χθες, με τους εμπόρους να προσδοκούν σε αύξηση των πωλήσεών τους και οικονομική «ανάσα» την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
Οι εκτιμήσεις, ωστόσο, δεν είναι αισιόδοξες καθώς φαίνεται πως ο εορταστικός τζίρος των επιχειρήσεων θα είναι μειωμένος φέτος, αφού το «ψαλίδισμα» των μισθών, σε συνδυασμό με φορολογικές και άλλες υποχρεώσεις, αναγκάζει τους καταναλωτές να περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα, αναζητώντας προσφορές και οικονομικά δώρα.
Συγκεκριμένα, μειωμένο κατά 10% σε σχέση με πέρυσι αναμένει τον τζίρο των εορτών των Χριστουγέννων η ΕΣΕΕ, αφού ο κύκλος εργασιών των εμπορικών επιχειρήσεων της χώρας θα κυμανθεί μεταξύ 6,8 δισ. ευρώ με 7 δισ. ευρώ έναντι 7,6 δισ. ευρώ το 2012. Κάτι που σημαίνει ότι στην αγορά θα «πέσουν» από 600 εκατ. ευρώ έως 800 εκατ. ευρώ λιγότερα χρήματα.
Βασικός λόγος είναι οι περικοπές στο οικογενειακό εισόδημα, αλλά και οι απανωτοί φόροι που καλούνται να πληρώσουν τα νοικοκυριά στο τέλος του χρόνου, γεγονός που έχει αλλάξει άρδην τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, κάνοντάς τους εξαιρετικά επιφυλακτικούς στις αγορές τους.
«Οι 3 στους 5 καταναλωτές στην ελληνική αγορά, λόγω μείωσης του εισοδήματός τους, κατά τουλάχιστον 35%, νιώθουν φόβο, δισταγμό και αβεβαιότητα, ενώ αναζητούν έξυπνες αγορές, που συνδυάζουν τιμή, εξυπηρέτηση και ασφάλεια», τονίζει η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου.
Όπως υποστηρίζει η Ομοσπονδία Εμπορίου, η πραγματική ανάκαμψη της χριστουγεννιάτικης αγοράς στην Ελλάδα θα εμφανιστεί, όταν ο Έλληνας καταναλωτής νιώσει και πάλι ικανοποίηση για το εισόδημά του, όταν θα ανακουφιστεί από πρόσθετους και έκτακτους φόρους, όταν θα καλυφθούν οι προσδοκίες του, όταν ο δισταγμός αντικατασταθεί με ενθουσιασμό, όταν διατηρηθούν τα επίπεδα και η διάρκεια της εγχώριας ζήτησης.
«Ο προ κρίσης αυθόρμητος και χαλαρός καταναλωτής που εκινητοποιείτο από επιθυμία και αγόραζε από ευχαρίστηση, έχει αντικατασταθεί στην κρίση από έναν αγχωμένο και απαιτητικό καταναλωτή που κινητοποιείται από ανάγκη για φθηνές αγορές.
Παλαιότερα αγόραζε πρώτα το μάτι και μετά η τσέπη, ενώ σήμερα το περιεχόμενο της τσέπης κατευθύνει αισθήσεις και επιθυμίες», επεσήμανε ο πρόεδρος της ΕΣΣΕ.