Η ατμοσφαιρική ρύπανση δεν είναι μια απλή υπόθεση, που μπορεί κανείς να την «αμελήσει», διότι αποτελεί μια «ύπουλη ασθένεια» για μια πόλη, με σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία των πολιτών.
Θα μπορούσε κανείς να παραθέσει μια σειρά από επισημάνσεις ειδικών επιστημόνων όσον αφορά στις επιπτώσεις μιας ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην υγεία των πολιτών και σε ένα σύνολο παραμέτρων της ποιότητας ζωής κλπ. για τους κατοίκους της πόλης.
Όμως, επειδή υπάρχει μια τοπική κινητικότητα όσον αφορά στην επαύξηση της χρήσης του ποδηλάτου στις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών, γι’ αυτό θα περιοριστούμε, μόνον, σε μια αναφορά στις επιπτώσεις από την, ενδεχόμενη, ατμοσφαιρική ρύπανση επί των χρηστών του ποδηλάτου.
Έρευνες και μελέτες που έχουν γίνει αλλού (π.χ. Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης), κατέληξαν στην ανάγκη χρήσης ειδικής μάσκας που φιλτράρει τα καυσαέρια (βλέπε π.χ. εφημ. «real news» της 24.6.12)!
Ίδιες μελέτες που έγιναν και σε ευρωπαϊκές πόλεις, κατέδειξαν αυξημένη ύπαρξη μαύρου άνθρακα στο αναπνευστικό σύστημα των ποδηλατών. Η αιτία, λογική άλλωστε, αναφέρεται στο γεγονός, πως οι αστικοί ποδηλάτες αναπνέουν βαθύτερα και με ταχύτερο ρυθμό τον μολυσμένο αέρα της πόλης. (βλέπε «επιθεώρηση ΟΤΑ της Σεπτ.-Δεκ. 2011).
Αυτή η αρνητική πραγματικότητα, ενισχύει και τεκμηριώνει ακόμη περισσότερο την σαφή άποψή μας, που επανειλημμένα έχουμε καταθέσει και απαιτήσει να «δει» ο δήμος μας τις προτάσεις μας, όσον αφορά στον περιορισμό της κυκλοφορίας οχημάτων και δικύκλων, που συν τοις άλλοις είναι και «παραγωγοί» καυσαερίων.
Δηλ. ναι στην αύξηση χρήσης του ποδήλατου, αλλά ταυτόχρονα (για την προστασία της υγείας των ποδηλατών!), μείωση της κυκλοφορίας των ρυπογόνων μηχανοκινήτων!
Βέβαια αυτή η αρνητική πραγματικότητα έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον σχεδιασμό της δημοτικής αρχής για μεγάλο γκαράζ στους Τέσσερις Μάρτυρες, αφού αυτή η βεβαρυμμένη περιοχή θα επιβαρυνθεί ακόμη περισσότερο, με ό,τι αυτό σημαίνει για την επιδείνωση των επιπτώσεων εκ της χρήσης του ποδηλάτου!
Εκτός των καυσαερίων, η ρύπανση της ατμόσφαιρας έχει και άλλες επιπτωσιακές περιπτώσεις, όπως π.χ. η αύξηση του όζοντος κλπ.
Να προσθέσουμε άλλη μια αρνητική πραγματικότητα, που επιτρέπει την αυξημένη ατμοσφαιρική επιβάρυνση στην πόλη και ιδιαίτερα στο κέντρο της!
Εννοούμε την πλήρη έλλειψη πρασίνου, όπου εκτός από τον «μικρό» μας δημοτικό κήπο, ουδεμία προσπάθεια αύξησής του δεν έχει γίνει από τον δήμο, παρά τις επανειλημμένες προτάσεις μας για αξιοποίηση μιας σειράς από υπάρχουσες σχετικές ιδεογνωσιακές δυνατότητες. Έχουμε προτείνει για κάθετο (κρεμαστό!) πράσινο, για πράσινες ταράτσες, για πράσινες αυλές, βεράντες και μπαλκόνια, για πράσινα οχήματα κλπ. υπαρκτές και εφικτές δυνατότητες. Είναι ξεκάθαρο, ότι ο δήμος, ούτως ή άλλως, υποχρεούται να προασπίσει και να διαφυλάξει την υγεία των πολιτών του, πολύ δε περισσότερο, όταν εκείνος «σπρώχνει» τους πολίτες στην έκθεσή τους σε τέτοιους κινδύνους (χρήση του ποδηλάτου) για την υγεία του!
Ερωτούμε τον δήμαρχο και κάθε αρμόδιο πολιτικό και υπηρεσιακό πρόσωπο του δήμου μας και ζητούμε την ενημέρωσή μας, σύμφωνα με το νομικό δικαίωμά μας, που προβλέπει η νομοθεσία [ΚΔΚΚ και Ν 3852)10]:
1. Έχει ποτέ μέχρι σήμερα ο δήμος σκεφθεί την πιθανότητα ύπαρξης ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο κέντρο της πόλης κλπ. «δύσκολα» σημεία της;
Αν ναι, τότε ζητούμε να μας παράσχει οποιαδήποτε στοιχεία υπάρχουν, αν υπάρχουν.
Αν όχι, πώς δικαιολογεί αυτήν την παράλειψή του;
2. Η προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου, έχει ποτέ συνεξετασθεί με τους κινδύνους στους οποίους, ενδεχομένως, εκτίθενται οι συμπολίτες ποδηλάτες όταν τρέχουν στους δρόμους της πόλης;
Ποια στοιχεία τέτοιου προβληματισμού υπήρξαν, (αν υπήρξαν ποτέ!), και ποιες απαντήσεις δόθηκαν σε αυτά;
3. Επειδή η αύξηση του πρασίνου αποτελεί ένα σημαντικό «αντίδοτο» κατά της οποιασδήποτε ατμοσφαιρικής ρύπανσης, και δεδομένης της έλλειψης αρκετών ακαλύπτων χώρων (σε οριζόντιο έννοια), είναι σαφές ότι οφείλουμε να αξιοποιήσουμε την κάθετη έννοια για τον εμπλουτισμό με πράσινο της πόλης μας!
Αυτές τις δυνατότητες τις έχουμε προτείνει, γραπτά και προφορικά, χωρίς ποτέ να υπάρξει ούτε απάντηση ούτε «αντίδραση» του δήμου [πχ βλέπε, δημοτικό συμβούλιο της 28.5.97 «για κρεμαστούς κήπους στο Ρέθυμνο», εφημερίδα «Ρέθεμνος» της 19.6.04 με τίτλο «διαβάστε κρατείστε», άρθρο μας στην «Κρητική Επιθεώρηση» της 10.8.05 με τίτλο «πράσινο με κάθε δυνατότητα», αίτηση μας στον δήμο με α.π. 18142/13.10.07, εφημερίδα «Ρεθεμνιώτικα Νέα» της 11.9.08 με τίτλο «λίγο πράσινο πότε θα δούμε», εφημερίδα «Κρητική Επιθεώρηση» της 18.8.09 με τίτλο «πράσινο ώρα… νυχτερινή», κλπ. κλπ.].
Γιατί ο δήμος δεν έχει προβεί σε καμιά δράση αύξησης του πρασίνου, αξιοποιώντας όλες αυτές τις υπάρχουσες δυνατότητες;
4. Επειδή το θέμα της τυχόν υπάρχουσας ρύπανσης έχει μια σειρά από σοβαρές επιπτώσεις, ερωτούμε αν θα προβεί ο δήμος σε σχετικές μετρήσεις καταγραφής της υπάρχουσας σημερινής κατάστασης και εκτίμησης της επιρροής των έργων και της λειτουργίας που προσπαθεί να δρομολογήσει (π.χ. μεγάλο γκαράζ Τεσσάρων Μαρτύρων), αφού είναι γνωστό πως αυτά τα έργα έχουν σημαντικές επιπτώσεις ρύπανσης και αλλαγής του μικροκλίματος.
Παρακαλούμε για τις αιτούμενες απαντήσεις ενημέρωσής μας, όπως ο νόμος σας επιβάλλει, και, (κυρίως!) παρακαλούμε για τις απαιτούμενες ενέργειες του δήμου που επιβάλλονται εκ του τιθέμενου προβλήματος, και για τις οποίες να μας ενημερώσετε!
στον Δήμο Ρεθύμνου