Αλλάζει το τοπίο σε ό,τι αφορά τις τουριστικές κρατήσεις για την επόμενη σεζόν αφού ήδη τα συμβόλαια που υπογράφονται με μεγάλους τουριστικούς οργανισμούς για την επόμενη σεζόν «κλείνονται» με νέες ακριβότερες κατά τι τιμές λόγω της επιβολής αυξημένου φόρου προστιθέμενης αξίας στα ξενοδοχεία και στις μεταφορές.
Ο συντελεστής του ΦΠΑ αυξάνεται από 6 σε 13%, με ισχύ από την 1η Οκτωβρίου ενώ οι επιχειρηματίες του τουρισμού προσπαθούν να περιορίσουν τις απώλειες, αλλά και να διατηρήσουν τον προορισμό «Κρήτη» ανταγωνιστικό. Ήδη απορροφούν το μισό και σε κάποιες περιπτώσεις και λίγο παραπάνω κόστος και μετακυλύουν το υπόλοιπο στον πελάτη. Αυτό γίνεται σύμφωνα με τους ίδιους όχι απερίσκεπτα, αφού γνωρίζουν ότι αυτό θα σημάνει υστέρηση των εσόδων τους αλλά και περικοπές από κάπου αλλού, όμως εκτιμούν ότι η κίνηση αυτή είναι μονόδρομος για να εξακολουθήσουν τα συγκροτήματα τους να είναι ελκυστικά για τους ξένους επισκέπτες.
Από την πλευρά τους οι tour operators πιέζουν όπως κάθε χρόνο τέτοια περίοδο για επιπλέον εκπτώσεις και προσφορές, ειδικά για τις κρατήσεις που θα γίνουν ως το τέλος του Απριλίου, προκειμένου να εξασφαλίσουν δελεαστικές τιμές για τους πελάτες τους. Σύμφωνα με τους τουριστικούς πράκτορες και τους ξενοδόχους του Ρεθύμνου, η εικόνα που έχουν μέχρι στιγμής για το ενδιαφέρον και τη ζήτηση κρατήσεων είναι ικανοποιητική ενώ το τοπίο θα ξεκαθαρίσει στις αρχές Νοεμβρίου οπότε και έχει προγραμματίσει η τουριστική έκθεση στο Λονδίνο.
Οι ίδιοι πάντως εκτιμούν ότι με τον επιμερισμό του ΦΠΑ οι «τσιμπημένες» τιμές στα τουριστικά πακέτα δεν θα αποτελέσουν απαγορευτικό παράγοντα για τους επισκέπτες αρκεί όπως επισημαίνουν να διασφαλιστεί η σταθερότητα της χώρας, η καλή εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό σε ότι έχει να κάνει με την ασφάλεια της και φυσικά από τη δική τους πλευρά η διατήρηση των ποιοτικών χαρακτηριστικών των μονάδων τους και των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Ήδη η φετινή σεζόν η αυλαία της οποίας θα πέσει σε ένα περίπου μήνα αφήνει ικανοποίηση στους επιχειρηματίες του κλάδου, οι οποίοι με δεδομένες τις αρνητικές συγκυρίες και την υστέρηση κρατήσεων στις αρχές του καλοκαιριού, αλλά και την κατάσταση που διαμορφώθηκε στη χώρα το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου, εμφανίζονται αισιόδοξοι ότι το αρνητικό πρόσημο στον τζίρο τους θα είναι το μικρότερο δυνατό.
Αναλυτικότερα….
ΑΠΟΡΡΟΦΟΥΝ ΜΕΓΑΛΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΑΥΞΗΣΗΣ ΟΙ ΞΕΝΟΔΟΧΟΙ
Με νέες ακριβές τιμές λόγω ΦΠΑ τα συμβόλαια για τις τουριστικές κρατήσεις
Με νέες αυξημένες τιμές λόγω του ΦΠΑ κλείνονται τα συμβόλαια μεταξύ των tour operators με μεγάλους ξενοδόχους και πρακτορεία για τα πακέτα της επόμενης χρονιάς.
Η αύξηση του ΦΠΑ από το 6,5% στο 13% στη διανυκτέρευση, που θα εφαρμοστεί από την 1η Οκτωβρίου, έχει τινάξει στον αέρα τον προγραμματισμό των επιχειρηματιών του τουρισμού. Από τη μία είναι σχεδόν αδύνατο να απορροφήσουν όλο το κόστος της αύξησης, δεδομένου πως πολλές μονάδες καταγράφουν ζημιές εξαιτίας υψηλού δανεισμού και αύξησης της φορολόγησης (με αποκορύφωμα τον ΕΝΦΙΑ), από την άλλη όμως και οι tour operators εμφανίζονται απρόθυμοι να μετακυλήσουν την αύξηση είτε στους ίδιους, είτε στους πελάτες τους.
Η λύση, βρίσκεται κάπου στη μέση, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τον Νομό Ρεθύμνου, όπου πράκτορες και ξενοδόχοι αποφάσισαν να απορροφήσουν ένα μεγάλο μέρος της αύξησης και να περιορίσουν το κόστος προς τον καταναλωτή το πολύ στο μισό.
Το οικονομικό φορτίο οι ξενοδόχοι θα προσπαθήσουν, τουλάχιστον σύμφωνα με τα όσα επισημαίνουν, να επωμιστούν, αφού υπογραμμίζουν πως σε διαφορετική περίπτωση, αν δηλαδή τα πακέτα για Ελλάδα γίνουν πολύ πιο ακριβά, τότε ο ελληνικός τουρισμός θα χάσει σε ανταγωνιστικότητα, με αποτέλεσμα οι τουρίστες να κατευθυνθούν προς άλλους προορισμούς. Οι προσφορές και φέτος έχουν την τιμητική τους με τους τουριστικούς οργανισμούς να προσπαθούν και φέτος να εξασφαλίσουν γενναίες εκπτώσεις και προσφορές για τα early booking -δηλαδή κρατήσεις μέχρι 30 Απριλίου και μέχρι 30 Μαΐου.
Σύμφωνα μάλιστα με κάποιες πληροφορίες, ξεκάθαρο θα είναι το τοπίο την επόμενη χρονιά αφού όπως λέγεται η Τουρκία και η Αίγυπτος συμπιέζουν τις τιμές, ενώ σε ανάλογες εκπτώσεις θα προβεί και η Τυνησία, προκειμένου να καλύψει το χαμένο έδαφος μετά το τρομοκρατικό χτύπημα.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου Μανόλης Τσακαλάκης υποστήριξε: «Ένα μέρος του ΦΠΑ το μετακυλήσαμε στον πελάτη και το μεγαλύτερο μέρος το απορρόφησαν οι ξενοδόχοι. Αυτό για την επόμενη χρονιά.
Εννοείται ότι ακριβαίνοντας τα πακέτα δεν θα είμαστε και τόσο ανταγωνιστικοί παρ’ όλα αυτά, με την κρατούσα κατάσταση του ανταγωνισμού γύρω από τη χώρα μας και υπό την προϋπόθεση ότι θα εκλέξουμε κυβέρνηση με σταθερότητα για την επόμενη τουλάχιστον τριετία, θα εξακολουθήσουμε να είμαστε θετικοί και ανταγωνιστικοί. Είμαστε δηλαδή αισιόδοξοι ότι -παρ’ όλο που αύξησαν τις τιμές και αν η κατάσταση βελτιωθεί όσον αφορά το πολιτειακό ζήτημα της χώρας μας και στη συνέχεια εάν πετύχουμε συνεργασία των κομμάτων κι έχουμε μια σταθερή πορεία για τουλάχιστον 2-3 χρόνια- θα λυθεί θεωρώ και το οικονομικό και δεν θα έχουμε πρόβλημα».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος των Τουριστικών Πρακτόρων
Στράτος Μπερέτης ανέφερε: «
Τα συμβόλαια υπογράφονται κανονικά με αυξήσεις από 5-10% στην τελική τιμή σε σχέση με πέρυσι, αλλά μοιράζεται η διαφορά, τα πιο πολλά συμβόλαια είναι νομίζω στη μέση. Ουσιαστικά απορροφά το μισό ο ξενοδόχος και το άλλο μισό το βάζει στην τιμή επάνω. Θεωρώ ότι δεν έχουμε πολύ ακριβότερο προϊόν, ιδιαίτερα σε χαμηλή περίοδο είμαστε αρκετά φθηνοί. Ακόμη είναι νωρίς να πω για του χρόνου, ωστόσο είμαι ικανοποιημένος διότι υπογράφονται συμβόλαια και φαίνεται να διατηρούνται οι tour operators στις θέσεις τους για του χρόνου. Είμαι ικανοποιημένος από την εξέλιξη.
Η αύξηση του ΦΠΑ δεν ήταν η καλύτερη γιατί απορροφήθηκε δυστυχώς ένα μεγάλο ποσοστό από τις επιχειρήσεις, αλλά δεν θα μας επηρεάσει τελικά, θεωρώ, τόσο αρνητικά. Θα επηρεάσει όμως την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, όχι την ανταγωνιστικότητα τόσο, όσο τη δυνατότητά τους για επενδύσεις, δηλαδή την κερδοφορία τους. Όταν μειώνεται η κερδοφορία σου υπέρ των φόρων, αυτό σημαίνει ότι από κάπου πρέπει να κόψεις. Ή θα κόψεις από την παροχή υπηρεσιών, δηλαδή το προϊόν θα βγει λίγο, όχι τόσο ποιοτικό ενδεχομένως, το οποίο δεν νομίζω να συμβεί σε εμάς, απ’ ό,τι ξέρω και απ’ ό,τι βλέπω κανείς δεν θέλει να ρίξει την ποιότητα, γιατί ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και θέλει να συνεχίσει να έχει ένα καλό προϊόν η Κρήτη και το Ρέθυμνο, ειδικότερα στο θέμα το ξενοδοχειακό και του καταλύματος. Άρα εκεί δεν νομίζω να γίνει, επομένως μειώνεται η κερδοφορία για να κάνει κάποιες αναβαθμίσεις του προϊόντος. Εκτός εάν ανοίξουν κάποια προγράμματα τα οποία θα είναι αρκετά ανοιχτά στο θέμα της παροχής υπηρεσιών και του τουρισμού. Που συζητείται δηλαδή ότι αν σταθεροποιηθεί η κυβέρνηση θα ανοίξουν προγράμματα προς τον τουρισμό. Αυτό θα βοηθήσει να εξομαλυνθεί λίγο το πρόβλημα για να γίνουν ανακαινίσεις και καλυτέρευση του προϊόντος. Νομίζω ότι η αύξηση του ΦΠΑ δεν θα επηρεάσει την κίνηση.
Αν συνεχίσει έτσι η δυναμική του προϊόντος και υπάρχει μία ηρεμία δεν θα επηρεάσει τόσο πολύ. Πιστεύω θα πάει καλά η σεζόν. Για τις επόμενες κρατήσεις, θεωρώ στην έκθεση του Λονδίνου θα έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα, που είναι αρχές Νοεμβρίου. Εκεί θα γίνουν και οι συναντήσεις μεταξύ των επαγγελματιών του νησιού και του Ρεθύμνου με τους tour operators, θα έχουμε τα πρώτα στατιστικά περί των κρατήσεων για του χρόνου και τη δυναμική τους».
Αυξημένες οι πληρότητες μέχρι το τέλος του μήνα
Εν τω μεταξύ παρά τις όποιες αντιξοότητες και δύσκολες συνθήκες που διαμορφώθηκαν φέτος στην καρδιά του καλοκαιριού με το τραπεζικό σύστημα και την όποια δυσφήμηση της χώρας στο εξωτερικό, ο τουρισμός ήταν ο τομέας εκείνος που κατάφερε να αντισταθεί και να διατηρήσει τις δυνάμεις του. Η εικόνα για τον μήνα Σεπτέμβριο είναι πολύ θετική, αφού στην πλειοψηφία τους οι ξενοδοχειακές μονάδες του Νομού καταγράφουν υψηλές πληρότητες.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο κ. Τσακαλάκης, ανέφερε: «Ο Σεπτέμβρης είναι πολύ καλός μήνας, είναι όπως και ο περσινός. Ο Οκτώβριος τώρα θα δείξει, μέχρι τις 15 του μήνα υπάρχει μια σχετική πληρότητα στα γνώριμα επίπεδα από εκεί και μετά στο τέλος του Οκτώβρη κλείνουν, το ξέρετε, 31 Οκτωβρίου κλείνουν τα περισσότερα ξενοδοχεία. Νοέμβριος δεν υπάρχει. Ο απολογισμός θα είναι σε σχέση με αυτήν την «καταστροφή», που είδαμε να επιτελείται στους μήνες Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο και μέχρι τις 15 Ιουλίου. Θεωρώ ότι κατά κάποιον τρόπο η «παρτίδα» σώθηκε».
«Συνεχίζονται οι πληρότητες σε όλον τον Σεπτέμβριο, και ο Οκτώβρης δείχνει μια δυναμική, ενώ και οι μεγάλοι tour operators κρατάν το πρόγραμμά τους με λιγότερες πτήσεις μέχρι 20 Νοεμβρίου. Αλλά πολύ λίγοι. Γερμανικές εταιρείες ως επί το πλείστον κρατάνε κάποια αεροπλάνα μέχρι 20 Νοεμβρίου, αλλά πολύ λίγες θέσεις.
Στον Οκτώβρη γίνεται στροφή στις πιο παραδοσιακές αγορές μας. Δηλαδή, Γερμανία Γαλλία, Αγγλία, Σκανδιναβία. Οι Ρώσοι κόβουν, δηλαδή έχουμε τελευταίες αφίξεις τέλος Σεπτέμβρη, οι ανατολικές χώρες οι πιο πολλές μειώνουν πάρα πολύ τις πτήσεις τους ή σταματούν, τέλος. Οι παραδοσιακές αγορές δουλεύουν τον Οκτώβρη.
Τον Οκτώβρη φαντάζομαι στο καλύτερο σενάριο, θα φτάσουμε όπως και πέρυσι γύρω στο 50% μάξιμουμ», είπε από την πλευρά του ο κ. Μπερέτης.