Με σοβαρές ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού ξεκινά και φέτος η νέα σχολική χρονιά. Δέκα μέρες πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι και τα κενά είναι τεράστια τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ενώ το χειρότερο είναι ότι για μια ακόμα χρονιά, αυτά δεν προβλέπεται να καλυφτούν τουλάχιστον μέχρι τον Νοέμβριο ή και τον Δεκέμβριο, αφού ακόμα δεν έχει γίνει η επίσημη καταγραφή τους. Η κατάσταση αυτή συνεπάγεται απώλεια εκατοντάδων διδακτικών ωρών, ενώ είναι ενδεικτικό ότι και πέρυσι μέχρι και τον Μάρτιο γινόταν τοποθετήσεις εκπαιδευτικών. Η σχολική κοινότητα εδώ και αρκετό διάστημα έχει εκφράσει τις έντονες διαμαρτυρίες της για την ασφυκτική κατάσταση που κυριαρχεί στα σχολεία και τη φετινή χρονιά αλλά και τους φόβους της για υποστελεχωμένες σχολικές μονάδες. Ήδη στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση τα κενά, όπως λένε οι δάσκαλοι ανέρχονται σε τετρακόσια, ενώ περίπου στα 200 υπολογίζονται οι ελλείψεις στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Γεγονός είναι ότι από τη στιγμή που το κεντρικό κράτος συνεχίζει τη συνήθη κωλυσιεργία του να μην τακτοποιεί τις θέσεις των εκπαιδευτικών στη διάρκεια του καλοκαιριού, είναι φυσικό επακόλουθο να μην είναι στελεχωμένα τα σχολεία τον Σεπτέμβριο. Σημειώνεται ότι οι εκπαιδευτικοί είναι υποχρεωμένοι να είναι στις θέσεις τους στα σχολεία, στα οποία υπάγονται την Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου, ενώ εκκρεμούν ακόμα οι διαδικασίες των αποσπάσεων. Δάσκαλοι και καθηγητές βρίσκονται για μια ακόμα χρονιά στο ίδιο έργο θεατές, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες των «Ρ.Ν.», το υπουργείο έχει δώσει σαφείς οδηγίες και θα επιχειρήσει με «αλχημείες», όπως και τα προηγούμενα χρόνια, με πρόσχημα το μνημόνιο, να καλύψει κάποια από τα κενά. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, οι κατευθύνσεις που έχουν δοθεί αναφέρονται στη διαχείριση πόρων και προσωπικού, όπως για παράδειγμα οι ειδικότητες εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης γυμναστών, καθηγητών αγγλικών, γερμανικών και πληροφορικής θα κάνουν μάθημα και στην Πρωτοβάθμια, όλοι οι εκπαιδευτικοί θα κάνουν πλήρες ωράριο, ενώ σε ότι αφορά τα Λύκεια και ειδικά τα επαρχιακά, αν δεν συμπληρώνεται επαρκής αριθμός μαθητών δεν θα γίνονται μαθήματα κατεύθυνσης παρά μόνο μετά την σχετική έγκριση του περιφερειακού διευθυντή. Επίσης στα Επαγγελματικά Λύκεια δεν θα δημιουργηθούν τμήματα ειδικοτήτων, αν ο αριθμός των μαθητών δεν ξεπερνά τους 18.
Το άνοιγμα των σχολείων θα βρει το υπουργείο εν μέσω της διαδικασίας της καταγραφής των κενών των εκπαιδευτικών, καθώς δεν υπάρχει ακόμη επίσημη καταμέτρησή τους. «Έχουμε κάνει μια εκτίμηση που είναι πολύ χαμηλότερη της αρχικής (σ.σ. η αρχική εκτίμηση ήταν της τάξεως των 20.000 κενών). Αυτή τη στιγμή, περιμένουμε την τεκμηριωμένη καταγραφή των αναγκών από τους περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης», ανέφερε σχετικά ο κ. Χασάπης, γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, ο οποίος δεν θέλησε να κάνει κάποια αναφορά στον πιθανό αριθμό των κενών. Τέλος, όσον αφορά τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών, σύμφωνα με το υπουργείο, υπηρεσιακά οι διαδικασίες είναι στο τελευταίο στάδιο, ενώ οι μεταθέσεις εκπαιδευτικών έχουν προχωρήσει.
Συνάντηση των διευθυντών Εκπαίδευσης με τον Γ. Τερζάκη
Η στελέχωση των σχολείων αποτέλεσε το βασικό αντικείμενο της χθεσινής συνάντησης που είχαν οι διευθυντές εκπαίδευσης του νησιού με τον περιφερειακό διευθυντή Εκπαίδευσης Κρήτης Γιώργο Τερζάκη. Ο κ. Τερζάκης εμφανίστηκε προβληματισμένος για τις σοβαρές ελλείψεις προσωπικού, ωστόσο ξεκαθάρισε πως το υπουργείο έχει εξασφαλίσει 12.000 θέσεις από το ΕΣΠΑ και 5.000 από τον τακτικό προϋπολογισμό, ενώ υποστήριξε ότι σύντομα οι εκπαιδευτικοί αυτοί θα είναι στις θέσεις τους.
Σε σχετικές δηλώσει του στα «Ρ.Ν.» ο κ. Τερζάκης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Το μεγάλο πρόβλημα είναι τα κενά πως θα τα οργανώσουμε, πως θα κατανείμουμε τους εκπαιδευτικούς έτσι ώστε να ανοίξουν όλα τα σχολεία. Αυτό που έχουμε ως δεδομένο είναι ότι έχουν εξασφαλιστεί 12.000 από το ΕΣΠΑ και 5.000 από τον κρατικό προϋπολογισμό. Η πρώτη τάξη των αναπληρωτών θα πάρει περίπου το 50% των πιστώσεων για να ανοίξουν αξιοπρεπώς τα σχολεία. Αν έχουν τελειώσει οι άλλες μεταβολές μπορούν να εκταμιευτούν τα χρήματα και εμείς φιλοδοξούμε ότι μπορούμε να είμαστε έτοιμοι από 10 Σεπτέμβρη.
Στη συνάντηση τακτοποιήσαμε τις τελευταίες λεπτομέρειες για να ανοίξουν τα σχολεία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Παρ’ ολ’ αυτά, αναγνωρίζουμε τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή».
«Η κατεύθυνση που δόθηκε ήταν η εξοικονόμηση και η προσοχή σε όλα τα επίπεδα και στη διαχείριση των πόρων και στη διαχείριση του προσωπικού και στις διευθύνσεις το προσωπικό να είναι περιορισμένο. Οι αναπληρωτές θα είναι σύντομα στα σχολεία, αλλά ίσως λόγω των εκλογών θα υπάρχει μια μετατόπιση της ημερομηνίας» ανέφερε σε δηλώσεις του ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου Ανδρέας Ταξάκης.
Τετρακόσιες οι ελλείψεις εκπαιδευτικών σε νηπιαγωγεία και δημοτικά
Στις τεράστιες ελλείψεις εκπαιδευτικών σε γενική και ειδική αγωγή στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση αναφέρεται σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού. Οι ίδιοι παραθέτουν αναλυτικά τα στοιχεία με τα κενά που υπάρχουν μέχρι σήμερα στο Ρέθυμνο. Οι ίδιοι καλούν το υπουργείο να προχωρήσει σε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού. Ειδικότερα στην ανακοίνωσή τους αναφέρουν.
«Η κυβέρνηση της «Ελπίδας» και της «Ανατροπής» παρά τις προεκλογικές της δεσμεύσεις για 7.000 μόνιμους διορισμούς για το σχολικό έτος 2015-2016, προσλήψεις αναπληρωτών πλήρους ωραρίου και κατάργηση των ελαστικών σχέσεων εργασίας στην εκπαίδευση αλλά και για την ψήφιση του περίφημου «Πολυνομοσχεδίου – Σκούπα» το οποίο θα ρύθμιζε χρόνιες ανισότητες που επικρατούν στο χώρο της εκπαίδευσης (π.χ. ξεκλείδωμα πινάκων από το 2010-2014), ουσιαστικά, μέσα σε οκτώ μήνες τρέπεται σε άτακτη φυγή, ζητώντας ξανά την ψήφο του ελληνικού λαού προκειμένου να εφαρμόσει πιστά, όπως οι προκάτοχοί της, τις επιταγές και τις δεσμεύσεις που απορρέουν από το νέο Μνημόνιο που υπέγραψε.
Πιο συγκεκριμένα έχει καταστεί σαφές ότι στην παρούσα φάση το υπουργείο Παιδείας, όχι απλώς δεν προτίθεται να προβεί σε μόνιμους μαζικούς διορισμούς όπως είχε δεσμευτεί, αλλά επιδεικνύοντας ξεκάθαρη ολιγωρία και προχειρότητα, δεν έχει ολοκληρώσει, ακόμα, όλες τις υπηρεσιακές μεταβολές (π. χ. αποσπάσεις από ΠΥΣΠΕ σε ΠΥΣΠΕ), ούτε έχει εξασφαλίσει τις απαιτούμενες πιστώσεις για την πρόσληψη αναπληρωτών που θα καλύψουν τα λειτουργικά κενά των σχολείων.
Ο πίνακας που ακολουθεί αναφέρεται λεπτομερώς στα εκατοντάδες κενά που υπάρχουν μέχρι στιγμής στο ΠΥΣΠΕ Ρεθύμνου και είναι ενδεικτικός της τραγικής κατάστασης που επικρατεί λίγες μέρες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς στα σχολεία του Νομού αλλά και της χώρας γενικότερα.
Γενική Αγωγή
Δάσκαλοι 75
Νηπιαγωγοί 47
Γαλλικών 6
Αγγλικών 22
Γερμανικών 8
Καλλιτεχνικών 9
Φυσικής Αγωγής 20
Μουσικής 10
Πληροφορικής 10
Θεατρολόγων 6
Σύνολο: 213
Ειδική Αγωγή
Δάσκαλοι (παράλλ. στήριξης) 145
Δάσκαλοι (ειδικό σχολείο. – Τ. Ε. – ΕΕΕΚ) 13
Νηπιαγωγοί (παράλλ. στήριξης) 23
Νηπιαγωγοί (ειδικό σχολείο. – Τ. Ε. – ΕΕΕΚ) 6
Σύνολο: 187
Γενικό Σύνολο: 400
Ως Δ.Σ. του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε.Ν. Ρεθύμνου απαιτούμε από την κυβέρνηση, έστω και την ύστατη αυτή στιγμή, να πράξει το αυτονόητο:
• Μόνιμους μαζικούς διορισμούς στο σύνολο των οργανικών κενών των σχολικών μονάδων της χώρας.
• Έγκαιρη πλήρωση του συνόλου των λειτουργικών κενών των σχολικών μονάδων με προσλήψεις αναπληρωτών πλήρους ωραρίου.
Είναι προφανές ότι σε μία ευνομούμενη πολιτεία η εκπαιδευτική πολιτική δεν μπορεί να σχεδιάζεται και να υλοποιείται με γνώμονα οικονομίστικες και καιροσκοπικές πρακτικές, αλλά με ξεκάθαρο όραμα, σαφή προγραμματισμό και, κυρίως, συνεχή διάλογο και επικοινωνία με το σύνολο των φορέων που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία και πράξη».
Η εικόνα στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Σε ό,τι αφορά τα Γυμνάσια και τα Λύκεια του Νομού Ρεθύμνου, το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στην ειδική αγωγή, όπου καταγράφονται τεράστιες ελλείψεις, οι οποίες αφορούν σχεδόν τις μισές του συνόλου στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τον προϊστάμενο της τοπικής Διεύθυνσης Ανδρέα Ταξάκη, οι ελλείψεις εκπαιδευτικών φτάνουν τις 120, εκ των οποίων οι 60 είναι καθηγητές ειδικής αγωγής. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία, η εικόνα με τις ελλείψεις έχει ως εξής:
– Φιλόλογοι: 15
– Θεολόγοι: 5
– Φυσικοί, Χημικοί, Βιολόγοι, Γεωλόγοι: 12
– Αγγλικών: τουλάχιστον 5
– Γερμανικής Φιλολογίας: 2
– Καλλιτεχνικών: 2
– Ειδικότητες ΕΠΑΛ: 10
Σε ό,τι αφορά την ειδική αγωγή, στο Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) υπάρχουν μόλις τρεις μόνιμοι καθηγητές (η διευθύντρια, ένας ψυχολόγος, και μια κοινωνική λειτουργός), που καλούνται να διαχειριστούν 40 παιδιά. Για την ομαλή λειτουργία της δομής απαιτούνται τουλάχιστον 12-15 εκπαιδευτικοί. Σε ό,τι αφορά την παράλληλη στήριξη η ζήτηση έχει αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια, καθώς, από τα 12 παιδιά που χρειάζονταν τη βοήθεια εκπαιδευτικού, ο αριθμός τώρα έχει τριπλασιαστεί, αφού τα παιδιά που χρήζουν υποστήριξης φτάνουν τα 33. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στα τμήματα ένταξης όπου χρειάζονται δύο σε κάθε Γυμνάσιο.