Άφησαν για λίγο τις σχολικές αίθουσες και τα θρανία και ξεχύθηκαν άλλοι στην εξοχή, άλλοι σε βιβλιοθήκες, άλλοι στους δρόμους και άλλοι σε αμφιθέατρα και εργαστήρια του ΤΕΙ, προκειμένου να ερευνήσουν και να διαπιστώσουν κατ’ ιδίαν και πρακτικά διάφορες επαγγελματικές επιλογές. Πρόκειται για τους μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων του Ρεθύμνου, που συμμετείχαν σε σχετικό πρόγραμμα. Το ένα μέρος του προγράμματος αφορούσε τις φυσικές επιστήμες και τις εμπειρίες των παιδιών που βρέθηκαν σε φοιτητικά έδρανα, έκαναν πειράματα και ασχολήθηκαν ουσιαστικά με τα μαθηματικά, τη φυσική, τη χημεία και τη βιολογία. Το δεύτερο σκέλος του προγράμματος αφορούσε σε διάφορες εργασίες με καινοτόμες δράσεις και βιωματικές δραστηριότητες, μέσα από τις οποίες τα παιδιά μπόρεσαν να ενημερωθούν για τις επιλογές τους σε ότι αφορά τον επαγγελματικό προσανατολισμό τους.
Αυτός άλλωστε είναι και ο στόχος του προγράμματος, να μπορέσουν δηλαδή τα παιδιά μέσα από βιωματικές εμπειρίες να ενημερωθούν για να επιλέξουν τις σπουδές που θα ακολουθήσουν στα πανεπιστήμια και κατ’ επέκταση το επάγγελμα που τους αρέσει.
Ειδικότερα η κυρία Στέλλα Γιαννέλα, σύμβουλος σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού στο ΚΕΣΥΠ Ρεθύμνου ανέφερε: «Οργανώσαμε την ημέρα σταδιοδρομίας που αποτελείται από δύο μέρη, από δύο κομμάτια: το πρώτο έχει να κάνει με την παρουσίαση του φοιτητή φυσικών επιστημών για μία μέρα, ένα πρόγραμμα που υλοποιεί το ΚΕΣΥΠ για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Ουσιαστικά είναι ένα πρόγραμμα που συνδέει τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση -τα Γυμνάσια και τα Λύκεια- με την Τριτοβάθμια. Οι μαθητές των Γυμνασίων και των Λυκείων του Νομού μας για μία μέρα ζουν φοιτητές, πανεπιστημιακά τμήματα τους υποδέχονται και τμήματα των ΤΕΙ της Κρήτης. Έχουμε συνεργασία με δύο τμήματα των ΤΕΙ και δύο τμήματα του Πανεπιστημίου. Με το Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης στο Ρέθυμνο, με το τμήμα Χημείας του Ηρακλείου, με το τμήμα Μουσικής, Τεχνολογίας και Ακουστικής του Ρεθύμνου και το τμήμα Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος στα Χανιά. Οι μαθητές επισκέπτονται εργαστήρια που έχουν να κάνουν με τις φυσικές επιστήμες, φέτος ενσωματώσαμε στο πρόγραμμα και κάποιον μαθηματικό από το τμήμα Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος στα Χανιά. Οι εμπειρίες είναι καταπληκτικές από την παρουσίαση που μας κάνουν, και πέρυσι που μας έκαναν και φέτος, είναι όλοι κατενθουσιασμένοι γιατί αυτό το οποίο έχουν ανάγκη τα παιδιά είναι το δεδομένο, αυτό το πράγμα δηλαδή το οποίο θα μπορούσαν να το καταλάβουν, να το δουν σ’ ένα πείραμα κι όχι να το διαβάσουν απλά σε ένα βιβλίο. Μετέχουμε σε εργαστηριακές ασκήσεις, κάνουμε πειράματα, κάνουμε μελέτες κι είναι αυτό που αναζητούμε. Το δεύτερο κομμάτι είναι η παρουσίαση προγραμμάτων αγωγής σταδιοδρομίας. Είναι προγράμματα τα οποία υλοποιούν Γυμνάσια και Λύκεια με συγκεκριμένα θέματα που έχουν να κάνουν με τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Τα παιδιά διερευνούν ποιες είναι οι αξίες τους, ποια είναι τα ενδιαφέροντά τους και από εκεί και πέρα σε τι είδους επαγγέλματα μπορεί αυτό να τους οδηγήσει. Τα παιδιά (οι μαθητές) με αυτόν τον τρόπο δέχονται τα ερεθίσματα, βλέπουν τι υπάρχει και αποφασίζουν».
Από την πλευρά της η κυρία Ελένη Ζωγραφίδου, υπεύθυνη Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο ΚΕΣΥΠ Ρεθύμνου, υποστήριξε: «Τα παιδιά αποκομίζουν πρώτον: την επαφή με το Πανεπιστήμιο, ότι για πρώτη φορά τους ανοίγονται οι πόρτες όχι μόνο για ένα τυπικό καλωσόρισμα και περιήγηση στις αίθουσες αλλά κάνουν πειράματα, μιλάνε με φοιτητές. Για πρώτη φορά φέτος στο Πανεπιστήμιο τους υποδέχθηκαν φοιτητές, τους ξενάγησαν, τους βοήθησαν να κάνουν πειράματα και απάντησαν στις ερωτήσεις τους. Υπήρχε μία απίστευτη διαδραστικότητα ανάμεσα στην Τριτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Οι εμπειρίες των παιδιών είναι εξαιρετικές. Μας παίρνουν τηλέφωνο και μας συγκινούν πάρα πολύ. Και οι καθηγητές και οι μαθητές αισθάνονται ότι δεν είναι πια παιδιά. Όλη αυτή η εμπειρία βεβαίως και βοηθά τους μαθητές στην επιλογή τους. Τους ανοίγει τα μάτια και ιδίως χαιρόμαστε περισσότερο, γιατί συμμετέχουν περισσότερο και κορίτσια, όπως βλέπετε είναι πολλά που παρουσιάζουν, μιας και συνήθως τα κορίτσια είναι περισσότερο των ανθρωπιστικών επιστημών και όχι τόσο των θετικών».
Οι εμπειρίες των παιδιών
Η Ελπίδα Παπαδάκη, μαθήτρια Γυμνασίου Ατσιποπούλου ασχολήθηκαν με το θέμα «Παγιδεύω τις στιγμές, αιχμαλωτίζω τους ήχους-Γίνομαι φωτογράφος και εικονολήπτης». Μιλώντας για την εμπειρία της τόνισε: «Το πρόγραμμα αυτό πραγματοποιήθηκε στο φαράγγι του Αγίου Αντωνίου, που βρίσκεται δίπλα από το σχολείο μας. Έγινε υπό την ευθύνη της κυρίας Καλλιόπης Λεβεντάκη, της κυρίας Αγγελικής Κατσούγκρη και της κυρίας Ευγενίας Χρονοπούλου. Ο σκοπός για τον οποίο πήγαμε στο φαράγγι δεν ήταν θρησκευτικός, αλλά θέλαμε να αναδείξουμε το φυσικό κάλλος γύρω από τις φωτογραφίες που βγάλαμε και μάθαμε ότι μία φωτογραφία μπορεί να βγει και από άλλες πλευρές. Μπορείς για παράδειγμα να κάτσεις στα γόνατα να βγάλεις μία φωτογραφία, μπορείς να βγάλεις φωτογραφίες με διάφορες στιγμές».
Στο ίδιο πρόγραμμα συμμετείχε και η Κλέιντα Κιόσκου, μαθήτρια Β’ τάξης Γυμνασίου Ατσιποπούλου, η οποία μας είπε: «Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος, εμείς φωτογραφίσαμε διάφορα φυτά και διάφορα πράγματα στον Άγιο Αντώνη, δίπλα από το σχολείο μας, μάθαμε πώς είναι να συνεργάζεσαι ομαδικά και ήταν μία πολύ καλή εμπειρία για όλους μας. Γενικότερα, η εμπειρία αυτή ήταν πάρα πολύ ωραία, είδαμε τις φωτογραφίες που βγάλαμε και δεν το πιστεύαμε ότι ήταν τόσο καλές».
Η Μαρία Κλειδή μαθήτρια Β’ τάξης Γυμνασίου Ατσιποπούλου τόνισε: «Αυτά που φωτογραφίσαμε, αν και ο Άγιος Αντώνιος είναι δίπλα από το σχολείο μας, δεν τα είχαμε προσέξει. Οπότε βγάλαμε ό,τι μας έκανε εντύπωση. Εξάλλου η φωτογραφία δεν έχει όρια και δεν υπάρχει το «είναι καλό», «είναι κακό». Από αυτή μας την εμπειρία στο φαράγγι του Αγίου Αντωνίου, αυτό που μας έκανε εντύπωση είναι ότι οι περισσότεροι από εμάς δεν είχαν ασχοληθεί ξανά με τη φωτογραφία και τα κατάφεραν πολύ καλά».
Ο Μανούσος Λιονής, μαθητής Γυμνασίου Ατσιποπούλου που ασχολήθηκε με τις φυσικές επιστήμες και τα φυτά στο διάστημα ανέφερε: «Εμείς ασχοληθήκαμε με ένα πρόγραμμα σχετικά με τις φυσικές επιστήμες και συγκεκριμένα τα φυτά στο διάστημα. Με αυτό το πρόγραμμα, κάναμε αρκετές επισκέψεις στο Πανεπιστήμιο, πειράματα στο σχολείο και στο Πανεπιστήμιο που πήγαμε και προσπαθήσαμε να βρούμε τρόπους να βοηθήσουμε στην ανάπτυξη των φυτών στο διάστημα. Όλη αυτή η διαδικασία-εμπειρία με βοήθησε να καταλάβω διάφορα πράγματα. Το σίγουρο είναι ότι είδα πώς εργάζεται ένας επιστήμονας, κάτι που μου φάνηκε αρκετά ενδιαφέρον και επίσης μου έδειξε ότι το να κάνεις ο ίδιος κάποια πράγματα βοηθά πολύ περισσότερο στη μάθηση απ’ ό,τι να σου παραδίδει απλά ένας καθηγητής το μάθημα της ημέρας».
Η Ρενάτα Τσέλα, μαθήτρια 1ου Λυκείου Ρεθύμνου συμμετείχε στο πρόγραμμα της σταδιοδρομίας στον κλάδο των μαθηματικών. Μιλώντας για την εμπειρία της μας είπε: «Κατά τη διάρκεια αυτού του προγράμματος, κάναμε ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο το δώσαμε στους γονείς μας να το συμπληρώσουν και μέσα σε αυτό είχαμε διάφορες ερωτήσεις όπως: εάν τους χρησίμευσαν τα μαθηματικά στην επαγγελματική τους ζωή, στην καθημερινότητά τους κι αν τους άρεσαν στο σχολείο. Το συμπέρασμα από αυτή την έρευνα θα το βγάλουμε τώρα που θα το παρουσιάσουμε. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε και το τμήμα Φυσικών Πόρων του ΤΕΙ στο Ηράκλειο, όπου είδαμε εκεί κάποια πειράματα που έκαναν, αλλά και πού τους χρησίμευσαν τα μαθηματικά. Το πείραμα που είδαμε ήταν με κάτι πυκνωτές και με ένα λέιζερ».
Η Βαγγελιώ Παντελάκη, μαθήτρια Β’ τάξης Πειραματικού Λυκείου μας είπε: «Εμείς ασχοληθήκαμε με το πρόγραμμα «Young Business Talents». Είναι ένας προσομοιωτής, ο οποίος έχει να κάνει με την προώθηση κάποιων προϊόντων. Στην προκειμένη περίπτωση προωθούσαμε ένα αντηλιακό και μία ενυδατική κρέμα. Ουσιαστικά, ο σκοπός ήταν το πώς θα μπορέσουμε να δούμε πώς λειτουργούν οι επιχειρήσεις, πώς θα καταφέρουμε να βρούμε το μέγιστο κέρδος, πώς θα βρούμε το κατάλληλο επιχειρηματικό σχέδιο για το οποίο θα έχουμε το μέγιστο αποτέλεσμα κλπ. Ήταν πολύ ωραία, μάθαμε για τις επιχειρήσεις και ποια είναι η όλη ιδέα της επιχείρησης. Πολύ πιθανόν αυτό να με βοηθήσει στην επιλογή μου για το τι θα ακολουθήσω».
Η εκδήλωση για την «Ημέρα της Σταδιοδρομίας» πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Κρητικής Λαϊκής Τέχνης. Στην Οργανωτική Επιτροπή συμμετείχαν ο κ. Α. Ταξάκης, διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, η κυρία Μ. Καλθάκη, σχολική σύμβουλος Φυσικών Επιστημών Χανίων-Ρεθύμνου, η κυρία Στ. Γιαννέλα, σύμβουλος ΣΕΠ-ΚΕΣΥΠ Ρεθύμνου και η κυρία Ελ. Ζωγραφίδου, σύμβουλος ΣΕΠ-ΚΕΣΥΠ Ρεθύμνου.