Σχολιάζει ότι οι εκλογές ανέδειξαν «Μια σημαντική πολιτική μεταβολή με το ριζοσπαστικό αριστερό κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ να έρχεται δεύτερο έχοντας βασίσει με έμφαση την προεκλογική του εκστρατεία εναντίον του προγράμματος σταθεροποίησης» και τονίζει ότι η «Περίοδος στασιμότητας κατά τη διάρκεια της εκλογικής περιόδου και οι κλιμακούμενες κοινωνικές εντάσεις είχαν βαθύτερη επίπτωση στην εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων».
Η έκθεση επισημαίνει ακόμα ότι σε εξέλιξη βρίσκεται μια ισχυρότερη εσωτερική αποτίμηση ως συνδυαστικό της απελευθέρωσης της αγοράς εργασίας με μια ήδη πολύ αδύναμη αγορά. Και διαπιστώνει ότι παρότι οι ονομαστικοί μισθοί μειώθηκαν κατά μέσο όρο 7,5% στο δεύτερο τρίμηνο, οι τιμές επίσης αποκλιμακώνονται πλην όμως όχι τόσο γρήγορα, όσο οι μισθοί.
Αναφέρει επίσης ότι η πίεση στο τραπεζικό σύστημα υπήρξε σοβαρή. «Η σχετική με τις εκλογές αβεβαιότητα επιτάχυνε την εκροή καταθέσεων των ιδιωτικού τομέα κατά 154,9 δισ. τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2012. Και παρότι έκτοτε κατεγράφη αντιστροφή της τάσης αυτής, το σύνολο των καταθέσεων στα τέλη Νοεμβρίου εξακολουθεί είναι 10,6% χαμηλότερο από ό,τι στα τέλη του 2011».
Η έκθεση διαπιστώνει μέτρια αποτελέσματα στον τομέα των διαρθρωτικών αλλαγών. «Ο διαρθρωτικός μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας εξακολουθεί να προχωρά με αργούς ρυθμούς. Και αυτό κάνει την προσαρμογή της Ελλάδας πιο δαπανηρή. Οι ελληνικές αρχές έχουν κάνει κάποια πρόοδο συμπεριλαμβανομένης της υιοθέτησης νομοθεσίας που απλοποίησε τις fast track επενδύσεις, τη μείωση της γραφειοκρατίας για τους εξαγωγείς ενώ ελήφθησαν μέτρα για να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα των δικαστηρίων».
Η έκθεση του ΔΝΤ ζητά καθαρά στοχευμένες απολύσεις και θεωρεί δεδομένη τη συμφωνία των ελληνικών αρχών. Αναφέρεται επί λέξει: «Οι αρχές δεν έχουν ακόμη καταλήξει στα σχέδια για τη μείωση προσωπικού. Δεσμεύτηκαν να μεταφέρουν 27.000 προσωπικό στο νέο σύστημα της κινητικότητας, ένα διάδοχο σχήμα της ουσιαστικά ουδέποτε εφαρμοσθείσης εργασιακής εφεδρείας.
Ξεκίνησαν την κινητικότητα μεταφέροντας εκεί 2.000 προσωπικό ως προαπαιτούμενη δράση (που ωστόσο απέχει πολύ από τις 15.000 που θα έπρεπε να έχουν μεταφερθεί σε εργασιακή εφεδρεία ως τα τέλη του 2012). Απαιτούνται τώρα σχέδια για απολύσεις. (Το πλαίσιο αναμένεται να ακολουθήσει το μοντέλο της εργασιακής εφεδρείας, όπου η μειωμένη μισθοδοσία για περίοδο ενός έτους πριν από την απόλυση, προσμετράται ως αποζημίωση). Οι στοχευμένες απολύσεις είναι σημαντικές ώστε να υλοποιήσουν οι ελληνικές αρχές τους στόχους εξοικονόμησης λειτουργικών εξόδων και θα βοηθήσουν στο να διασφαλιστεί ένα σωστό μείγμνα ικανοτήτων στο μελλοντικό εργατικό δυναμικό του δημοσίου τομέα. (Από μόνες τους οι αποχωρήσεις δεν παρέχουν τέτοιες εγγυήσεις).
Σε άλλο σημείο της έκθεσης, η οποία αναδεικνύει ξεκάθαρα τη μείωση του Δημοσίου και την πάταξη της φοροδιαφυγής ως τα κύρια μέσα ανάταξης της οικονομίας, αναφέρει: «Για να μην γίνουν νέες μειώσεις μισθών και συντάξεων, θα πρέπει η κυβέρνηση να προχωρήσει σε σημαντικό αριθμό αναγκαστικών απολύσεων και να βελτιώσει δραστικά τη διεφθαρμένη και αναποτελεσματική φορολογική διοίκηση. Τα επιτεύγματα της κυβέρνησης στους δύο αυτούς τομείς δεν έχουν υπάρξει ανάλογα των φιλόδοξων στόχων της. Στο μέλλον, η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής θα αποδειχθεί Λυδία λίθος για την υποστήριξη του προγράμματος, τόσο μέσα στην Ελλάδα όσο και ανάμεσα στους εταίρους της Ελλάδας στην Ευρώπη».
Η έκθεση διαπιστώνει ότι η στρατηγική για τη δημοσιονομική στρατηγική του 2015-2016 «Δεν έχει πλήρως καθοριστεί» και ότι για «Να κλείσουν το εκτιμώμενο κενό των 4 δισ. ευρώ οι (σσ: ελληνικές αρχές) προτίθενται να εστιάσουν σε διατήρηση μέτρων που βρίσκονται στη λήξη τους, ή στη διεύρυνση της βάσης (σσ: επιβολής των μέτρων) καθώς και στα κέρδη που θα προκύψουν από τις μακροπρόθεσμες διαρθρωτικές αλλαγές. Τα μεγαλύτερα κέρδη όμως θα προέλθουν από την παράταση μέτρων εισοδηματικού χαρακτήρα (π.χ. με την παράταση της εισφοράς αλληλεγγύης στον Φόρο Εισοδήματος)».
Η τρόικα θεωρεί επίσης δυνατή τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων στο σύστημα των κοινωνικών επιδομάτων που, όπως επισημαίνεται, «Παραμένουν περίπλοκα και αναποτελεσματικά. Η 5η επιθεώρηση που συμπίπτει με την προετοιμασία του προϋπολογισμού του 2014 και την αναθεώρηση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος θα στοχεύσει στην οριστικοποίηση των μέτρων αυτών».