Για δεύτερη συνεχή χρονιά, ο Δήμος Αγίου Βασιλείου ολοκλήρωσε με επιτυχία την εφαρμογή του προγράμματος «Ψυχολόγοι στα Σχολεία».
Ο Δήμος προχώρησε στην πρόσληψη ειδικών παιδοψυχολόγων, οι οποίοι τοποθετήθηκαν στα σχολεία και είχαν ως έργο τη διοργάνωση ενημερωτικών δράσεων για μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς, καθώς και την ατομική συμβουλευτική – υποστήριξη αυτών, όπου κρίθηκε αναγκαίο.
Έργο των ψυχολόγων επίσης ήταν η ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας σε θέματα που αφορούν την καθημερινότητα της οικογένειας αλλά και του σχολείου.
Η αξιολόγηση του προγράμματος έγινε στην αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου την περασμένη Παρασκευή, στην οποία παρουσιάστηκε αναλυτικά το έργο από τις ψυχολόγους Μαρία Τσουκανά και Αντιγόνη Βελονάκη. Ταυτόχρονα επισημάνσεις, παρατηρήσεις αλλά και στα θετικά αποτελέσματα από τις παρεμβάσεις αυτές στα σχολεία τους, έκαναν οι διευθυντές και οι προϊστάμενοι των σχολικών μονάδων.
Οι παρεμβάσεις 350 ωρών στα σχολεία Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης την σχολική περίοδο 2016-2017, αφορούσαν:
α) επιμορφώσεις εκπαιδευτικών,
β) ατομικές συναντήσεις με γονείς και παιδιά,
γ) διερευνητική παρατήρηση τάξης και λειτουργίας του σχολείου,
δ) διαλεκτική συμβουλευτική σε εκπαιδευτικούς,
ε) ενημερωτικές συναντήσεις γονέων και
στ) δράσεις σε τάξεις.
Συνολικά 88 οικογένειες ήρθαν σε προσωπική επαφή με τις ψυχολόγους του σχολείου και 120 σε ομαδικές συναντήσεις.
Ενδεικτικά στα σχολεία του Δήμου Αγίου Βασιλείου τα αιτήματα των μαθητών αφορούσαν περιπτώσεις: Διαπροσωπικών σχέσεων, σχέσεων στην οικογένεια, σχολικών επιδόσεων (αδιαφορία, οργάνωση χρόνου), αυτοπεποίθησης, ανταγωνιστικότητας, προστασίας του εαυτού τους, διαχείρισης άγχους, διαχείρισης θυμού, διαχείρισης λήψεως αποφάσεων και επικοινωνία αναγκών, διαζυγίου γονέων, μετακόμισης, αλλαγής περιβάλλοντος, αυτοτραυματισμών, διαχείρισης πένθους, περιθωριοποίησης, απομόνωσης, μετανάστευσης, εθνικής ταυτότητας, ασθένειας σε μέλος της οικογένειας, προβλήματος χρήσεως αλκοόλ και βίας στην οικογένεια, σεξουαλικής παρενόχλησης.
Επίσης στη διάρκεια της συνάντησης – αξιολόγησης αποσαφηνίστηκε ο ρόλος του σχολικού ψυχολόγου στα εξής:
Συνεργασία σχολείου – οικογενειακής κοινότητας
• Ψυχολογική και ψυχοεκπαιδευτική αξιολόγηση στους μαθητές σε νοητικό, γνωστικό και ψυχοκοινωνικό επίπεδο, με σκοπό τον εντοπισμό τόσο των δυσκολιών όσο και των θετικών σημείων για την κατάλληλη παρέμβαση.
• Πρωτογενείς παρεμβάσεις: Προαγωγή ψυχικής υγείας και ψυχικής ανθεκτικότητας.
• Δευτερογενείς παρεμβάσεις: Συμβουλευτική υποστήριξη μαθητών που είτε παρουσιάζουν κάποια πρόδρομα συμπτώματα διαταραχών είτε βιώνουν «κρίση» στην οικογένεια (αρρώστια, ανεργία, πένθος) ή στο ευρύτερο περιβάλλον (προσφυγικό, οικονομική κρίση).
• Τριτογενείς παρεμβάσεις: Μαθητών με ήδη διαγνωσμένες διαταραχές και προβλήματα, διασφαλίζει κατάλληλες συμβουλευτικές υπηρεσίες και από άλλους φορείς.
Στις παρεμβάσεις περιλαμβάνονται ατομικές, ομαδικές συνεδρίες σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.
Οι εντυπώσεις που εισέπραξαν οι ψυχολόγοι ήταν: Η άμεση αποδοχή από τον Δήμο στα σχολικά πλαίσια τα οποία συνεργάστηκαν και κυρίως από τα παιδιά.
Διαπίστωσαν επίσης την ανάγκη των παιδιών να μιλήσουν για όσα βιώνουν, να ακουστούν, να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους, να ενημερωθούν.
Και τέλος, την ανάγκη των διευθυντών των σχολείων για συνεργασία, ενημέρωση και συμβουλευτική χειρισμών πάνω στην ψυχική υγεία των μαθητών, εκπαιδευτικών.
Για το πρόγραμμα «Ψυχολόγοι στα Σχολεία», σημειώνει ο Σύλλογος Διδασκόντων του ΓΕΛ Σπηλίου: «Η χρονιά που ολοκληρώθηκε υπήρξε για το Γενικό Λύκειο Σπηλίου, όπως αποδείχθηκε, μια περίοδος που έχρηζε άμεσης επιστημονικής – ψυχολογικής παρέμβασης για τη διαχείριση περίπλοκων και ευαίσθητων περιστατικών που προέκυψαν αιφνιδίως. Σ’ αυτό το σημείο, είναι ορθό να επισημανθεί ότι η υποστηρικτική – συμβουλευτική παρέμβαση της ψυχολόγου, δεν ήταν μόνο άμεση, από τη θέση της επιστήμονος, αλλά και ανθρώπινη. Η συνεργασία με μαθητές και εκπαιδευτικούς υπήρξε ουσιαστική.
Εργαζόμενοι όλοι μέσα σ’ αυτό το κλίμα, διαπιστώνουμε ότι τα αποτελέσματα της λειτουργίας του προγράμματος και της παρέμβασης της ψυχολόγου ήταν απτά, σημειώνοντας, φυσικά, την απρόσμενη αλλά ευχάριστη ευαισθητοποίηση των μαθητών του σχολείου μας για μια ακόμη χρονιά».
Η προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Σελλίων αναφέρει: «Είναι η δεύτερη φορά που ζω από κοντά το πρόγραμμα που υλοποιεί ο Δήμος Αγίου Βασιλείου με την ψυχολόγο μέσα στα σχολεία μας και πραγματικά είναι ένα πρόγραμμα απαραίτητο και πολύ χρήσιμο και για τους εκπαιδευτικούς και για τα παιδιά ως ομάδα και ως άτομα, αλλά και για τους γονείς.
Αρχικά, πρέπει να επισημάνω ότι η συνεργασία μας με την ψυχολόγο ήταν άψογη και ήταν πάντα στη διάθεσή μας, όποτε την χρειαζόμασταν. Αυτό που όμως είναι σημαντικό να επισημάνω, είναι ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα, ενώ πέρυσι, σχ. έτος 2015-2016, οι γονείς το αντιμετώπισαν λίγο «μουδιασμένα» και επιφυλακτικά, φέτος το αντιμετώπισαν πολύ πιο ένθερμα και μάλιστα οι ίδιοι οι γονείς επιζητούσαν από μόνοι τους προσωπική συνάντηση με την ψυχολόγο. Θεωρώ ότι το πρόγραμμα αυτό είναι απαραίτητο εργαλείο μέσα στο σχολείο και θα πρέπει να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια και κάθε χρόνο να εξελίσσεται και να αναβαθμίζεται».
Ο αντιδήμαρχος Αγίου Βασιλείου, αρμόδιος για θέματα Παιδείας, Αντώνης Τσουρδαλάκης, για την υλοποίηση του προγράμματος από τον Δήμο, αναφέρει: «Είναι γνωστό πως στις συνθήκες της κρίσης και της αμφισβήτησης, που βιώνουμε σήμερα περισσότερο από ποτέ, οι νέοι, οι οικογένειές τους αλλά και οι παιδαγωγοί τους έχουν ανάγκη ουσιαστικής ενθάρρυνσης, στήριξης, καθοδήγησης. Και όλα αυτά ώστε να αντιπαλέψουν τις δυσκολίες των καιρών αλλά κυρίως να διαμορφωθούν υγιή τελικά κύτταρα για την αυριανή κοινωνία. Ως δημοτική αρχή το πιστεύουμε και το υπηρετούμε».