Στην παρούσα φάση της πανδημίας, αναφορικά με την αποφυγή κινδύνου διασποράς κορωνοϊού, η χώρα μας, κατέχει επί μακρόν, την πρώτη θέση πανευρωπαϊκά και την τρίτη σε παγκόσμιο επίπεδο, σχετικά με το δείκτη υγειονομικής ασφάλειας.
Η έγκαιρη εφαρμογή των μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας απέδωσε τα μέγιστα οφέλη και προσέδωσε μια νέα εικόνα στην Ελλάδα, η οποία αποτελεί μια προστιθέμενη υπεραξία στην υφιστάμενη οικονομικοκοινωνική διάσταση.
Με την ωριμότητα που επέδειξε σύσσωμη η ελληνική κοινωνία, δώσαμε παράδειγμα προς μίμηση και αντιστράφηκε το αρνητικό κλίμα που είχε καλλιεργηθεί εξ αιτίας της εθνικής διαχρονικής παθογένειας, της εθνικής μας εκπροσώπησης και της δημόσιας κακοδιοίκησης.
Τα οφέλη που κερδίσαμε ήταν πολλαπλά και ενδεχομένως, να υπερκεράσουν τις πρωτοφανείς ζημιές που υπέστη η πραγματική οικονομία σε όλο τον κύκλο της, η οποία αυτή την περίοδο δοκιμάζεται και χρήζει ιδιαίτερης προσοχής με ειδική κλιμακωτή στήριξη.
Η καταβολή ποσού έκτακτης χρηματοδότησης ύψους 32 δισεκατομμυρίων ευρώ, υπερβαίνει αναλογικά τις περισσότερο πληττόμενες από την πανδημία χώρες, Ισπανία – Ιταλία και είναι περίπου τριπλάσιο από το μέσο όρο κατανομής.
Απλώνεται μπροστά μας ένα νέο πεδίο δυνατοτήτων σε συνδυασμό με την πρόσβαση στο πρόγραμμα έμμεσης κρατικής χρηματοδότησης της κεντρικής ευρωπαϊκής τράπεζας προς τα κράτη μέλη ευρωζώνης που εντάχθηκε η Ελλάδα ύστερα από χρόνιο αποκλεισμό.
Όσο κι αν αποτελεί σημείο αναφοράς για μια έναρξη αναδημιουργίας της Ελλάδας, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την αληθινή εικόνα μιας ρημαγμένης κοινωνίας υπό την καταδυνάστευση ενός άδικου οικονομικού συστήματος.
Θεωρητικά, θα μπορούσαμε να προσδοκούμε την ουσιαστική ανοικοδόμηση του κράτους, όμως, δεν υπάρχουν θεσμικές εγγυήσεις και τεχνικές υποδομές που να επιτρέπουν την διασφάλιση ορθής διανομής χρημάτων και παροχή τους στην πραγματική οικονομία.
Η έλλειψη διαχειριστικής επάρκειας, μηχανοργάνωσης, τα νομοθετικά κενά, η ασάφεια αρμοδιοτήτων, η φαυλότητα και τα γραφειοκρατικά αδιέξοδα παραμένουν καίρια προβλήματα που αναχαιτίζουν κάθε καλοπροαίρετη προσπάθεια ανάκαμψης.
«… Λεφτά υπάρχουν… αλλά χορηγούνται εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις δέσμευσης τήρησης κανόνων κι έχουν αξία μόνο όταν πιάνουν τόπο και κυκλοφορούν ομαλά, ενεργοποιώντας όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας.
Η αξιόπιστη καταμέτρηση κοινωνικών αναγκών με τεκμηριωμένη αιτιολόγηση δαπανών τους, αποτελεί θεμέλιο παραγωγικής συγκρότησης, ώστε τα όποια χρηματοδοτικά κενά να καλύπτονται προκειμένου να στεγανοποιείται ο οικονομικός κύκλος.
Δυστυχώς, η ιστορικότητα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους έχει επιδείξει έντονα φαινόμενα διαφθοράς και παραδοσιακής σπατάλης εγκαθιδρύοντας κατεστημένα διασπάθισης δημόσιου χρήματος και φαινομένου «μαύρης τρύπας»..
Το ζητούμενο είναι η βιώσιμη ανάπτυξη, η οποία επέρχεται με ελεγχόμενη διαχείριση βασιζόμενη σε κανόνες διαφάνειας και άμεσης απόδοσης δικαίου, ώστε να διαχύσει στην ελληνική κοινωνία θετική ψυχολογία για απελευθέρωση των δημιουργικών της δυνάμεων.
Αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί ούτε με λόγια και εξαγγελίες ούτε με όλο το χρήμα του κόσμου, συμβαίνει με μια προοδευτική συναντίληψη κοινωνίας – κράτους που απορρέει από αμοιβαία αλληλεπίδραση με διαιτησία, την εφαρμογή της δημοκρατικής νομοθεσίας.