Μια επωφελής διδακτική επίσκεψη στο καλύτερα σωζόμενο στην Κρήτη αρχαίο θέατρο της Απτέρας προγραμματίστηκε και πραγματοποιήθηκε από το Πειραματικό Γυμνάσιο την Πέμπτη 21 Οκτωβρίου στο πλαίσιο του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας Γ’ Γυμνασίου. Η επίσκεψη κρίθηκε απαραίτητη, προκειμένου οι μαθητές να γνωρίσουν από κοντά όσα διδάχθηκαν κατά τις πρώτες διδακτικές ώρες του μαθήματος σε σχέση με το αρχαίο θέατρο, προτού εισαχθούν στην Τραγωδία «Ελένη» του Ευριπίδη.
Τα 63 παιδιά που συμμετείχαν, χωρισμένα σε δύο ομάδες, επισκέφθηκαν εναλλάξ μέσα στον αρχαιολογικό χώρο της Απτέρας το Θέατρο και, μετά από πεζοπορία, τον Κούλε Σιούμπαση, δηλαδή το οθωμανικό κάστρο, από το οποίο η θέα προς τον κόλπο της Σούδας, τα Λευκά όρη, την πεδιάδα του Αποκόρωνα και το φρούριο Ιτζεδδίν κόβει την ανάσα και υποδηλώνει τη στρατηγική θέση αυτού του αμυντικού οχυρού.
Ξεναγός και εμψυχωτής στα δύο σημεία ενδιαφέροντος ήταν ο εξαίρετος συνάδελφος φιλόλογος του Πειραματικού Λυκείου και διπλωματούχος ξεναγός κ. Βασίλης Τζουράς, του οποίου τις αστείρευτες γνώσεις εκτιμούμε και για την πολύτιμη βοήθεια του οποίου είμαστε πραγματικά ευγνώμονες.
Μέσα στο χώρο του Θεάτρου οι μαθητές, καθισμένοι στα εδώλια του Κοίλου ως θεατές, παρακολούθησαν με ενδιαφέρον και προσοχή τον κ. Τζουρά να τους μεταφέρει τη νέα γνώση από το κέντρο της Ορχήστρας, όπως επίσης, με τις κατάλληλες ερωτήσεις του, ανακάλεσαν στη μνήμη όσα είχαν διδαχθεί στα εισαγωγικά μαθήματα της «Ελένης» για τα Μέρη και Μηχανήματα του αρχαίου Θεάτρου, για τις Θεατρικές Συμβάσεις στην ελληνική αρχαιότητα και για τους Δραματικούς Αγώνες.
Στη συνέχεια οι μαθητές κλήθηκαν να ζωντανέψουν το αρχαίο Θέατρο της Απτέρας, υλοποιώντας μια δράση που προετοίμασε η διδάσκουσα στο μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας στη Γ’ Γυμνασίου, κ. Αθηνά Δρανδάκη, μαζί με τους φοιτητές του Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Μαρσέλα-Ευρυδίκη Χασανάι και κ. Γιώργο Ζαρκινό, των οποίων είναι μέντορας κατά τη διδακτική τους άσκηση.
Τα παιδιά, λοιπόν, συμπλήρωσαν πρώτα ένα Φύλλο Εργασίας σχετικό με όσα είχαν ακούσει για το Θέατρο Απτέρας. Στη συνέχεια δύο μαθήτριες, «δρώσαι και ου δι’ απαγγελίας», απέδωσαν στα αρχαία ελληνικά τον Ορισμό της Τραγωδίας κατά τον Αριστοτέλη από το κέντρο της Ορχήστρας, δονώντας το Θέατρο με απίστευτη ενέργεια. Ακολούθησε βιωματικό παιχνίδι υπόδυσης ρόλων, στο οποίο ενεπλάκησαν με ενθουσιασμό όλοι οι μαθητές: έχοντας πάρει στο χέρι κάρτα με το όνομα του Χορού ή ενός από τα πρόσωπα της τραγωδίας «Ελένη» ή ενός θεατή με συγκεκριμένη κοινωνική θέση ή συγκεκριμένη ιδιότητα, το κάθε παιδί έπρεπε να σηκωθεί και να πάρει τη θέση του σε διαφορετικό σημείο του Θεάτρου, με βάση τις γνωστές θεατρικές συμβάσεις.
Πιστεύουμε ότι τέτοιου είδους εκπαιδευτικές επισκέψεις, που συνδυάζουν μετάδοση γνώσης και βιωματικό παιχνίδι, χαράσσονται ανεξίτηλα στη μνήμη των παιδιών μας και αποτελούν σταθερή κατάκτηση.
Το Πειραματικό Γυμνάσιο ευχαριστεί από καρδιάς τον κ. Βασίλη Τζουρά, που για μια ακόμη φορά πρόσφερε ευσυνείδητα και με πάθος τις υπηρεσίες του, προσβλέπει δε σε μελλοντικές συνεργασίες μαζί του. Ευχαριστεί επίσης τον διευθυντή του Πειραματικού Λυκείου κ. Γιώργο Φωτεινάκη για τη διάθεση του εκπαιδευτικού.
Ο Διευθυντής και αρχηγός της επίσκεψης, Ιωάννης Μαρκαντές
Η υπεύθυνη εκπαιδευτικός της επίσκεψης, Αθηνά Δρανδάκη
Οι συνοδοί εκπαιδευτικοί, Άννα Πατεράκη-Εμμανουέλα Καραπιδάκη-Νίκος Μουντάκης