Τα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα πρέπει να εφαρμόζουν οι ξενοδοχειακές μονάδες στο πλαίσιο των μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης εν όψει και του ανοίγματος του τουρισμού στις 14 Μαΐου.
Τα πρωτόκολλα είναι αναθεωρημένα με ελάχιστες τροποποιήσεις σε σχέση με πέρυσι. Φέτος θα έχουμε τη δυνατότητα να σερβίρονται οι ίδιοι οι πελάτες από τον μπουφέ που λειτουργεί στο ξενοδοχείο, καθώς παράλληλα προβλέπεται η χρήση απολυμαντικών μέσων κατά την είσοδο στον μπουφέ αλλά και το σερβίρισμα σε ατομικές συσκευασίες όπου αυτό είναι εφικτό.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων και γενικός γραμματέας της ΠΟΞ Μανόλης Τσακαλάκης, όπως και πέρυσι έτσι και φέτος οι επιχειρηματίες του τουρισμού θα εφαρμόσουν με αυστηρότητα τα προβλεπόμενα μέτρα θέτοντας σε πρώτο πλάνο την προάσπιση της δημόσιας υγείας τόσο του προσωπικού τους όσο και των πελατών τους:
«Τα πρωτόκολλα για την ασφαλή λειτουργία των ξενοδοχειακών μονάδων δεν έχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με πέρυσι. Έγινε δεκτή μια από τις προτάσεις του ξενοδοχειακού κλάδου που προβλέπεται η αυτοεξυπηρέτηση των πελατών από το μπουφέ. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, θα μας γλιτώσει από παράπονα που είχαμε πέρυσι για καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση. Ένα άλλο θέμα που μας στενοχώρησε είναι ότι μείωσαν τον αριθμό των ατόμων ανά τ.μ. στους κοινόχρηστους χώρους των ξενοδοχείων, ενώ θα απαγορεύεται όπως και πέρυσι η προσέλευση στο χώρο των δωματίων ανθρώπων εκτός ξενοδοχείου. Το μόνο βέβαιο είναι ότι πως και πέρυσι έτσι και φέτος οι ξενοδόχοι θα κάνουν ότι είναι δυνατόν για να διαφυλάξουν τη δημόσια υγεία» είπε ο πρόεδρος το Συλλόγου Ξενοδόχων.
Βεβαία όπως εξήγησε ο κ. Τσακαλάκης, οι κρατήσεις εξακολουθούν να είναι «παγωμένες», ενώ επεσήμανε πως υπάρχουν ακόμα προβλήματα που δεν έχουν λυθεί και έχουν να κάνουν με τον τρόπο αναχώρησης των πελατών από τη χώρα μας: «υπάρχουν προβλήματα που έχουν να κάνουν με την άφιξη και την αναχώρηση των επισκεπτών μας και δεν έχουν λυθεί. Η Ελλάδα έχει καταστήσει σαφές το πώς θα υποδέχεται τους επισκέπτες της, ωστόσο δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο σε σχέση με το πώς θα επιστρέφουν πίσω στις χώρες τους. Αυτό είναι ένα ζήτημα που μας αφορά με δεδομένο ότι θα παίξει καθοριστικό ρόλο ως προς την επιλογή των ταξιδιωτών για τον προορισμό των διακοπών τους. Δηλαδή αν δεν λυθεί το θέμα και από τις χώρες προέλευσης θα έχουμε πρόβλημα. Δηλαδή αν απαιτείται να έχουν κατά την επιστροφή τους μοριακό τεστ, αυτό έχει κόστος και ταλαιπωρία. Για να γίνω σαφής το τεστ κοστίζει από 60 έως 180 ευρώ στις χώρες της ΕΕ. Για φανταστείτε μια τετραμελής οικογένεια να πρέπει να πληρώσει τα τεστ. Αυτά είναι ζητήματα που πρέπει να λυθούν γιατί κανείς δεν θα επιλέξει να έρθει στην Ελλάδα αν για να επιστρέψει πίσω στη χώρα του θα χρειαστεί να ξοδέψει μια περιουσία. Θα πρέπει οι χώρες να κάνουν διμερείς συμφωνίες ακόμα και μεταξύ τους και να λυθούν αυτά τα θέματα. Από τη μια πλευρά το ελληνικό κράτος δέχεται τα τεστ ταχείας ανίχνευσης, από την άλλη όμως ζήτα από του επισκέπτες μοριακό τεστ. Αυτά πρέπει να λυθούν το συντομότερο δυνατόν» κατλεηξε.
Τι προβλέπουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα
Για την ασφαλή λειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων προβλέπεται η παροχή ΜΑΠ στο προσωπικό, η παροχή αντισηπτικών, η τήρηση σωματικών αποστάσεων και η τήρηση βιβλίο συμβάντων – Covid – 19 και η τήρηση του πρωτοκόλλου σε περίπτωση θετικού κρούσματος.
Αξίζει να αναφερθεί πως σύμφωνα με τα υγειονομικά πρωτόκολλα τα τουριστικά καταλύματα μπορούν προαιρετικά να διαθέτουν δωμάτια καραντίνας τα οποία χρησιμοποιούνται αποκλειστικά ως χώρος απομόνωσης επιβεβαιωμένων περιστατικών COVID -19, στην περίπτωση που δεν απαιτείται νοσοκομειακή περίθαλψη.
Για τα εστιατόρια που διαθέτουν μπουφέ απαιτούνται τα εξής:
- Παροχή απολυμαντικού μέσου χεριών στην είσοδο του μπουφέ και έλεγχος από το προσωπικό ότι χρησιμοποιείται από τους πελάτες.
- Τήρηση απαιτούμενων αποστάσεων κατά το σερβίρισμα των πελατών στον μπουφέ.
- Υποχρεωτική τοποθέτηση διαχωριστικού προστατευτικού (sneeze guards) – εναλλακτικά δίνεται η δυνατότητα το σερβίρισμα να πραγματοποιείται από τον πελάτη με την παροχή από το προσωπικό γαντιών μιας χρήσης, τα οποία θα απορρίπτονται σε κάδο απορριμμάτων, ο οποίος θα βρίσκεται μετά το τέλος του μπουφέ. Επίσης απαιτείται η απολύμανση των χεριών με αντισηπτικό που θα παρέχεται από το κατάλυμα πριν και μετά τη χρήση των γαντιών.
- Συνιστάται η παράθεση των προιόντων σε ατομικά σκεύη στον μπουφέ, όπου δεν είναι δυνατό το σερβίρισμα από το προσωπικό.
Στα Πρωτόκολλα επισημαίνεται ότι θεσπίζεται Σήμα Πιστοποίησης με τον τίτλο «Health First», το οποίο είναι υποχρεωτικό για τις επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων και αναρτάται σε εμφανές σημείο του κοινόχρηστου χώρου υποδοχής του καταλύματος αποδεικνύοντας ότι η επιχείρηση τηρεί τα πρωτόκολλα υγειονομικού περιεχομένου.
Για τα τουριστικά λεωφορεία
- Τα τουριστικά γραφεία και Τουριστικές Επιχειρήσεις Οδικών Μεταφορών (ΤΕΟΜ) που εκμεταλλεύονται τουριστικά λεωφορεία κλειστού ή/και ανοικτού τύπου, λειτουργούν σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, ενδεικτικά, αναφορικά με τον μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό επιβατών και τη χρήση των ΜΑΠ και επιπλέον:
- Ενημερώνονται σχετικά με την επιδημία του COVID-19 και παρέχουν καθοδήγηση στο προσωπικό τους για την αναγνώριση των σημείων και συμπτωμάτων.
- Το προσωπικό ενημερώνεται σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ για τη σχολαστική τήρηση των μέτρων υγιεινής, τις τεχνικές πλυσίματος χεριών, την ορθή χρήση των ΜΑΠ, τις περιπτώσεις χρήσης αντισηπτικών, την αποφυγή επαφής με ασθενείς που έχουν συμπτώματα του αναπνευστικού, την κατάλληλη διαχείριση αποβλήτων.
- Το προσωπικό ενημερώνεται σχετικά με τις ακολουθούμενες διαδικασίες για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος -όταν ένας ταξιδιώτης στο λεωφορείο εμφανίζει σημεία και συμπτώματα ενδεικτικά της λοίμωξης COVID-19-, για την παροχή βοήθειας και για σωστή επιλογή και χρήση των Μ.Α.Π., σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.
- Αναπτύσσουν γραπτό σχέδιο για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος COVID-19, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.
- Μεριμνούν για την επάρκεια στις ποσότητες αντισηπτικών, απολυμαντικών, μέσων προστασίας και ειδών καθαρισμού.
- Στην είσοδο των τουριστικών λεωφορείων υπάρχουν διαθέσιμα αντισηπτικά.
- Συνιστάται η τοποθέτηση ειδικού διαφανούς διαχωριστικού πετάσματος μεταξύ του οδηγού και των επιβατών (plexiglass ή άλλο ομοιογενές υλικό επαρκούς πάχους και ανθεκτικότητας) και η πόρτα του οδηγού παραμένει κλειστή.
- Για την περίπτωση των ειδικών τουριστικών λεωφορείων ανοικτού τύπου, προηγείται αυστηρά η αποβίβαση και στη συνέχεια ακολουθεί η επιβίβαση.
- Συνιστάται η χρήση γαντιών από τον οδηγό κατά τον ανεφοδιασμό καυσίμων, καθώς και σε άλλες διαδικασίες που απαιτούν να αγγιχθούν επιφάνειες εξοπλισμού που χρησιμοποιούνται από πολλά άτομα και εφόσον δεν υπάρχει κοντά εγκατάσταση για πλύσιμο χεριών ή σταθμός με αντισηπτικά.
- Συνιστάται ο συνεχής φυσικός αερισμός των τουριστικών λεωφορείων. Στην περίπτωση οχημάτων με μη ανοιγόμενα παράθυρα όπου χρησιμοποιείται κλιματισμός, πρέπει να απενεργοποιείται η επανακυκλοφορία του αέρα, [βλ. σχετική εγκύκλιο υπό στοιχεία Δ1(δ)/Γ.Π. οικ.49524/03.08.2020 (ΑΔΑ ΨΥ5Ε465ΦΥΟ-ΦΤΟ)]. – Σχολαστική και πλήρης απολύμανση μετά από κάθε μεταφορά ή μετά το τέλος της βάρδιας. Συνιστάται μετά το πέρας κάθε δρομολογίου, ο καθαρισμός με αντισηπτικό των επιφανειών και των σημείων συχνής επαφής εντός των οχημάτων (π.χ. χειρολισθήρες).
Στις περιπτώσεις παράβασης των μέτρων προβλέπονται πρόστιμα ύψους 500 έως 5.000 ευρώ ή και αναστολή λειτουργίας της τουριστικής επιχείρησης για χρονικό διάστημα από 15 έως 90 ημέρες. Οι ποινές επιβάλλονται με αιτιολογημένη πράξη της οικείας Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού.