«Ζεστάθηκε» λίγο η χριστουγεννιάτικη αγορά του Ρεθύμνου, καθώς τόσο την Παραμονή όσο κυρίως το Σάββατο που τα εμπορικά καταστήματα ήταν ανοιχτά, η κίνηση που καταγράφηκε στους εμπορικούς δρόμους της πόλης ήταν αυξημένη. Οι γιορτινές βιτρίνες, οι χριστουγεννιάτικες μελωδίες σε συνδυασμό με τις καλές καιρικές συνθήκες αποτέλεσαν ένα κίνητρο για τους καταναλωτές, οι οποίοι ακόμα και αν δεν ψώνισαν λόγω της οικονομικής δυσπραγίας, ωστόσο κατέβηκαν στην αγορά, έκαναν διερευνητικές ματιές και ερωτήσεις για τις τιμές των προϊόντων και σε κάποιες περιπτώσεις έκαναν αγορές κυρίως σε είδη ένδυσης και υπόδησης, ενώ την τιμητική τους είχαν και τα δώρα, τόσο για τα βαφτιστήρια όσο και για αγαπημένα πρόσωπα.
Η κίνηση σύμφωνα με τον εμπορικό κόσμο ήταν καλύτερη από πέρυσι και πρόπερσι και αυτό γιατί όπως τονίζουν οι καταναλωτές, έκαναν τουλάχιστον τη βόλτα τους και η εικόνα δεν ήταν αυτή της ερημιάς. Για κάποιες επιχειρήσεις μάλιστα τα πράγματα ήταν αρκετά ευνοϊκά, αφού κατάφεραν να δουν αρκετά χρήματα στο ταμείο τους, ενώ από την άλλη οι καταναλωτές αναζητούσαν το καλύτερο ποιοτικά προϊόν στην φθηνότερη τιμή γι’ αυτό και το παζάρι ήταν σύνηθες για την πλειοψηφία των εμπόρων.
Ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Μανόλης Σταματογιαννάκης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» τόνισε πως η κίνηση στην αγορά κινήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα και χαρακτηριστικά ανέφερε: «Η αγορά φέτος είναι λίγο καλύτερη από πέρυσι. Η κίνηση ήταν αυξημένη και η ψυχολογία των καταναλωτών έχει αλλάξει συγκριτικά με πέρυσι. Εκτιμώ ότι αυτό που περιμέναμε, το λίγο καλύτερο αυτό έγινε, δεδομένης και της συγκυρίας. Πέρυσι και πρόπερσι τα πράγματα για την αγορά ήταν μαύρα. Δεν είχε κινηθεί φύλλο. Φέτος ήταν κάπως καλυτέρα κατά κοινή ομολογία. Το γεγονός ότι οι επιδοτήσεις μπήκαν Τρίτη βράδυ δεν άφησαν πολλά περιθώρια στην κατανάλωση. Το Σάββατο όμως ήταν αυξημένη η κίνηση σε αντίθεση με την Κυριακή. Το γεγονός ότι ο πρωτογενής τομέας είναι καλύτερος φέτος και αναφέρομαι στο ελαιόλαδο, έπαιξε καθοριστικό ρόλο. Ωστόσο, υπάρχει από την άλλη πλευρά ένα κομμάτι των πελατών της τάξεως του 40% που περιμένουν τις εκπτώσεις. Είναι γνωστό ότι ο καταναλωτής θέλει να πάρει το καλύτερο προϊόν στην καλύτερη τιμή».
Πτώση των πωλήσεων καταγράφουν τα πρώτα στοιχειά της ΕΣΕΕ
Χαμηλότερος των προσδοκιών ήταν ο τζίρος της χριστουγεννιάτικης αγοράς, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας.
Το βασικό συμπέρασμα είναι η περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης. Οι τοπικές αγορές στη συντριπτική τους πλειονότητα θεωρούν ότι σημειώθηκε πτώση των πωλήσεων στα εμπορικά καταστήματα της περιοχής τους, συγκριτικά με την περσινή εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων. Οι περισσότεροι μικρομεσαίοι έμποροι κάνουν λόγο για μέση μείωση της εμπορικής κίνησης της τάξης του 6-8% στις αγορές των μεγάλων αστικών κέντρων και περίπου 10% στις περιφερειακές αγορές.
Υπενθυμίζεται ότι η πτώση ρεκόρ στη χριστουγεννιάτικη ζήτηση σημειώθηκε το 2012, με το ιστορικό χαμηλό του -30%, ενώ το 2013 η μείωση στο λιανικό εμπόριο είχε υπερβεί το -10%.
Για άλλη μια χρονιά το χριστουγεννιάτικο δώρο του ιδιωτικού τομέα αφιερώθηκε σε γιορτινές αγορές την περίοδο πριν τα Χριστούγεννα. Το 70% της συνολικής εμπορικής κίνησης των εορταστικών αγορών γίνεται την περίοδο πριν τα Χριστούγεννα, και το υπόλοιπο 30% μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, αφού ο μισθός του Δεκεμβρίου και το δώρο των Χριστουγέννων δύσκολα φτάνουν πλέον μέχρι την Πρωτοχρονιά.
Οι μέρες με τη μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση, σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα στοιχεία, ήταν η προπαραμονή των Χριστουγέννων, η οποία σύμφωνα με 5 στους 10 εμπόρους ήταν η καλύτερη μέρα από άποψη αγοραστικής κίνησης και τζίρου. Για 3 στους 10, η καλύτερη μέρα ήταν η παραμονή των Χριστουγέννων. Κατά γενική ομολογία τα εμπορικά καταστήματα δεν είχαν ιδιαίτερη κίνηση τη Κυριακή 14/12, ενώ σύμφωνα με 2 στους 10 δούλεψαν πολύ ικανοποιητικά τη Κυριακή 21/12 πριν τα Χριστούγεννα.
Οι εκπρόσωποι του εμπορίου τονίζουν ότι το καταναλωτικό κοινό αναζητά κυρίως τα πιο οικονομικά προϊόντα. Ακόμα και όσοι ψώνισαν στις γιορτές διέθεσαν κατά 20% μικρότερα ποσά σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Χαρακτηριστικά, ενώ ο μέσος όρος της συνολικής αξίας αγορών για χριστουγεννιάτικα δώρα στην Ευρώπη των «28», ήταν 488 ευρώ, στην Ελλάδα ήταν αντίστοιχα 406 ευρώ.
Από τα πρώτα συγκριτικά στοιχεία της αγοράς, φαίνεται ότι ο κλάδος όπου διαπιστώθηκε η μεγαλύτερη μείωση της ζήτησης των Χριστουγέννων είναι η κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης. Επιβεβαιώνεται και φέτος, η στροφή των καταναλωτών σε μικροδωράκια, συμβολικού περισσότερο χαρακτήρα με δυναμική επιλογή των ηλεκτρονικών «μικροδώρων». Θετικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι, αυτή η στροφή προτίμησης απέτρεψε τη μείωση στη ζήτηση των βιβλίων. Όπως ήταν αναμενόμενο, καλύτερη εικόνα παρουσίασε η ζήτηση σε τρόφιμα και παιδικά/παιχνίδια, δηλαδή στους δύο κλάδους που έχουν αποδειχτεί οι πιο ανθεκτικοί στις περικοπές των εορταστικών δαπανών.
«Εάν τελικά τα αποτελέσματα της εμπορικής κίνησης της περιόδου των Χριστουγέννων, επιβεβαιωθούν από τη κίνηση της Πρωτοχρονιάς και συνεχιστούν κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων, τότε η κατάσταση θα είναι ιδιαίτερα ανησυχητική για το μέλλον των εμπορικών επιχειρήσεων», δήλωσε ο κ. Κορκίδης.