Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΦΡΥΓΑΝΑΚΗ
Ένας τρόπος να γιορτάσεις μια επέτειο είναι περιδιαβάζοντας σ’ ένα σχετικό με αυτή βιβλίο.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση της «Παγκόσμιας Ημέρας κατά της Μισαλλοδοξίας» (ή «υπέρ της ανεκτικότητας») έκανα από τα προεόρτια την περιδιάβασή μου στο βιβλίο1 του Μανόλη Κούνουπα, από το οποίο δανείστηκα τον παραπάνω τίτλο. (Γι’ αυτό και τον πλαισίωσα με εισαγωγικά). Χωρίς την άδειά του, είναι αλήθεια. Όχι βέβαια ότι θα αρνιόταν να μου την παραχωρήσει αυτός ο κοσμοπολίτης με την τόση ευρυχωρία πνεύματος και καρδιάς, αν δεν είχε αποχωρήσει από τα εγκόσμια προ εννέα μηνών…
Διάβασα με συγκίνηση την τιμητική αφιέρωση του φίλου συγγραφέα και άρχισα το φυλλομέτρημα του βιβλίου, κάνοντας «στάσεις» στα πιο ενδιαφέροντα σημεία του, που -κατά την πάγια συνήθειά μου- είχα υπογραμμισμένα. Σε κάποιο φυλλογύρισμα με περίμενε ένα γνώριμο -αν και κιτρινισμένο- στενόμακρο απόκομμα εφημερίδας με την κριτική που του είχα δημοσιεύσει όταν εκδόθηκε. Από εκεί το κείμενο που ακολουθεί:
* * *
«Ο Μανόλης Κούνουπας με ανάχωμά του το πόνημά του αυτό λειτουργεί ως αντίμαχος της «Λερναίας Ύδρας» της απάνθρωπης μισαλλοδοξίας και ως υπέρμαχος του ανθρωπισμού και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων χωρίς εκπτώσεις, ανεβαίνοντας έτσι αυτοδίκαια στο βάθρο του ένθερμου κήρυκα της παγκόσμιας συναδέλφωσης, του Οικουμενικού Ανθρώπου, του Οικουμενικού Δασκάλου…
Ο συντοπίτης μας συγγραφέας αφιερώνει το βιβλίο του “στη μνήμη του παιδικού, αδελφικού του φίλου Μανούσου Πραμματευτάκη που έπεσε μόλις δεκαοκτώ χρονών από το βόλι της πιο ανελέητης μισαλλοδοξίας. (Αναφέρεται στον ελληνικό μετακατοχικό εμφύλιο)...
Σ’ αυτό κάνει μια ιστορική αναδρομή προβάλλοντας και προσβάλλοντας τα στίγματα που άφησε στην ιστορική πορεία της ανθρωπότητας η μισαλλοδοξία στις διάφορες ειδεχθείς μορφές της: τη θρησκοληψία, τον εθνικισμό, την εξουσιομανία, το φυλετικό, κοινωνικό, ιδεολογικό ρατσισμό…
Πρόκειται για ένα έργο ωριμότητας, στο οποίο ο συγγραφέας θέτει -και παραθέτει «προκλητικά» στο οπισθόφυλλο του βιβλίου του- τα καυτά ερωτήματα: «Από πού εκπορεύεται το φαινόμενο της μισαλλοδοξίας; Από πού απορρέει το παραλήρημα μίσους και οργής, που στρέφει τη μια φωνή κατά της άλλης, της άλλης άποψης, της άλλης κρίσης, της άλλης εκτίμησης; Πώς ξεφεύγουν οι άνθρωποι από τις αποδεκτές συμπεριφορές και καταλήγουν εξ αντικειμένου ακόμα και στο ειδεχθές έγκλημα;
Ο ιατρός-συγγραφέας «ακτινογραφεί» από κάθε οπτική γωνιά την «επάρατη ασθένεια» της μισαλλοδοξίας, δίνοντας μας με πληρότητα την αιτιολογία, τη συμπτωματολογία και την περιπτωσιολογία της αλλά και την κατάλληλη προληπτική και θεραπευτική αγωγή.
Πιο αναλυτικά, ο συγγραφέας:
• Φωτίζει όλες εκείνες τις συνθήκες -εθνικές, πολιτικές, θρησκευτικές, οικονομικές, κοινωνικές, ψυχολογικές- που λειτουργούν ως θερμοκήπιο για την επώαση και την ανθοφορία της μισαλλοδοξίας.
• Παρακολουθεί τη διαχρονική και διατοπική πορεία του φαινομένου, «από την εποχή του Σινικού Τείχους έως τις μέρες του Τείχους του Βερολίνου», με όλες τις διακυμάνσεις του ως προς την έκταση και την ένταση.
• Στιγματίζει τους παραγωγούς και προαγωγούς του ιδεολογικού μονισμού, τους υπάνθρωπους εκείνους που χρησιμοποιούν τη μισαλλοδοξία ως παραισθητικό του λαού για το ατομικό και μόνο συμφέρον τους.
• Θρηνεί μέσα από ένα μακρύ μαρτυρολόγιο τα θύματα των αφιονισμένων και οιστρηλατημένων ατόμων και μαζών, προτρέποντας τους αναγνώστες με το στίχο του Shelley: «Για τ’ άδικο που γίνεται στον κόσμο να θρηνείτε».
• Λειτουργεί ως παιδαγωγός, ανεμίζοντας απέναντι στα μαύρα λάβαρα του πνευματικού ιμπεριαλισμού και της πνευματικής αδιαλλαξίας την πολύχρωμη σημαία της διαλλακτικότητας, της διαλεκτικότητας, της αλληλεγγύης, της δημοκρατίας, του ανθρωπισμού…
Το γεγονός ότι στις μέρες μας πυκνώνουν οι εμφανίσεις αυτής της κόρης της άγνοιας, της παραπλάνησης και του συμφέροντος και μητέρας της μικρόνοιας και της παράνοιας προσδίδει στο βιβλίο μια δραματική επικαιρότητα.2, 3
Ο αναγνώστης, έχοντας εμπεδώσει το «μάθημα», μπορεί να κάνει τις ανάλογες προεκτάσεις στο παρόν του, την αντικειμενική κριτική και αυτοκριτική του, τις διαγνώσεις και προγνώσεις του.
Το βιβλίο, άλλωστε, παρά τον όγκο του (375 σελίδες), διαβάζεται ευχάριστα χάρη στη στρωτή δημοτική γλώσσα του αλλά και χάρη στη διάρθρωσή του σε πολλές αυτοτελείς ενότητες, που δίνουν τη δυνατότητα στον αναγνώστη να κάνει τις επιλογές της στιγμής.
Είναι αξιοσημείωτο ότι ο συγγραφέας κλείνει αισιόδοξα, «προφητικά» θα έλεγα, εναποθέτοντας τις ελπίδες του στην παιδεία:
«Θα ‘ρθει μια μέρα που ο οικουμενικός άνθρωπος θα γνωρίσει το συνάνθρωπό του, θα τον πλησιάσει με αγάπη… Θα ‘ρθει μια μέρα που τα παράφορα, ασυγκράτητα ανθρώπινα πάθη, όπως είναι η μισαλλοδοξία και ο φανατισμός των προκαταλήψεων, θα τα αντικαταστήσουν η λογική, η κατανόηση και η μετριοπάθεια. Το ανθρώπινο πνεύμα θα βρεθεί μέσα σε μια κοινωνία ελεύθερη και δίκαιη…».4
Όσο περισσότεροι συγγραφείς σκέφτονται και γράφουν όπως ο Μανόλης Κούνουπας, όσο περισσότεροι αναγνώστες διαβάζουν και ασπάζονται όσα γράφουν συγγραφείς σαν κι αυτόν, τόσο πιο κοντά έρχεται αυτή η μέρα…».
* * *
Μετά άρχισα να κάνω συνειρμικές… απογειώσεις με βάση διάφορα εδάφια του δικού μου κειμένου (κάποιες από τις οποίες «προσγείωσα» στις υποσημειώσεις μου). Και όταν επανήλθα στο βιβλίο το βλέμμα μου έπεσε στην υπογραμμισμένη φράση: «Μόνη ανεκτή μισαλλοδοξία είναι αυτή κατά των μισαλλόδοξων»!…
*Με αφορμή τη σημερινή (16/11) «Παγκόσμια Ημέρα κατά της Μισαλλοδοξίας»
1. Μανόλη Κούνουπα «ΜΙΣΑΛΛΟΔΟΞΙΑ, η μάστιγα της ανθρωπότητας», Εκδόσεις ΙΩΛΚΟΣ, Αθήνα 2002, σς.375
2. Η άμεση γειτνίαση -τυχαία ή σκόπιμη, δεν ξέρω- της επετείου κατά της μισαλλοδοξίας και της ηρωικής Εξέγερσης του Πολυτεχνείου ευνοεί, όπως είναι φυσικό, με τον καλύτερο τρόπο το συνειρμό των δύο επετείων, τοποθετώντας τη βίαιη και αιματηρή αντίδραση των δικτατόρων στον παραδειγματικό άξονα των αιτιατών της μισαλλοδοξίας (όπως βέβαια και τα όποια ακραία και ανιστόρητα «επετειακά» κακέκτυπα της ιστορικής εκείνης αντίστασης).
3. Οι πρόσφατες προκλητικές παραστάσεις στα Διαβατά έξω από τις δομές των εξουθενωμένων προσφύγων, με το αντιμουσουλμανικό μπάρμπεκιου-πάρτι των επονομαζόμενων «Ενωμένων Μακεδόνων» με τις χοιρινές μπριζόλες και το κρασί τους επιβεβαιώνουν με τον πιο παραστατικό τρόπο ότι η μωρία της μισαλλοδοξίας δεν έχει όρια. Όχι κι έτσι, βρε παιδιά! Εντάξει, δεν περίμενε κανείς να αλείψετε με το κρασί σας και το λάδι σας τις πληγές των προσφύγων, όπως έκανε ο καλός Σαμαρείτης της παραβολής του Χριστού στον τραυματισμένο και ληστεμένο οδοιπόρο Ιουδαίο παρά την εχθρότητα των φυλών τους… Χάθηκε όμως λίγη ενσυναίσθηση, λίγη αγαθή προαίρεση και εντέλει λίγη σκέψη ότι κανείς δεν είναι η εξαίρεση στο «έχει ο καιρός γυρίσματα»;
4. Τα λόγια του Μ. Κούνουπα ηχούν σαν μεταγλωττισμένη ηχώ των εμβληματικών λόγων του Νέλσον Μαντέλα (27 χρόνια έγκλειστου στις φυλακές του ρατσιστικού καθεστώτος της Νότιας Αφρικής και μετά πρώτου μαύρου προέδρου της): «Κανείς δεν γεννιέται μισώντας τον πλησίον του εξαιτίας του χρώματος του δέρματός του ή του παρελθόντος ή της θρησκείας. Οι άνθρωποι μαθαίνουν να μισούν. Κι αν μαθαίνουν να μισούν, μπορούν να μάθουν και πώς να αγαπούν, γιατί η αγάπη έρχεται πιο φυσικά στην ανθρώπινη καρδιά από το αντίθετό της». (Από την αυτοβιογραφία του, Long Way To Freedom)