Βρισκόμαστε στο κατώφλι της νέας τουριστικής περιόδου με τις ξενοδοχειακές μονάδες, να είναι έτοιμες για να υποδεχτούν τους φετινούς επισκέπτες της χώρας. Μπορεί γενικότερα στον ξενοδοχειακό κλάδο να επικρατεί μια επιφύλαξη ως προς τον αριθμό των φετινών αφίξεων και κατ’ επέκταση ως προς τα έσοδα, μπορεί οι εκτιμήσεις να δείχνουν πως φέτος θα είναι μειωμένες οι αφίξεις στην Κρήτη, ωστόσο δεν συμμερίζεται απόλυτα αυτή την άποψη ο γενικός διευθυντής της Grecotel, Βασίλης Μηναδάκης. Εξάλλου όπως σημειώνει, το 2018 σημειώθηκε ρεκόρ στην Ελλάδα, τόσο στον αριθμό των επισκεπτών όσο και σε έσοδα. Αυτό όμως ήταν απόρροια των προβλημάτων που αντιμετώπιζαν δύο από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστικούς προορισμούς, η Τουρκία και η Αίγυπτος, στις οποίες απέφυγαν να ταξιδέψουν χιλιάδες ταξιδιώτες και αντ’ αυτών είχαν επιλέξει την Ελλάδα για τις διακοπές τους. Και οι δύο αυτές χώρες επανήλθαν φέτος στον τουριστικό χάρτη με αποτέλεσμα να πάρουν και πάλι ένα μεγάλο μερίδιο της τουριστικής αγοράς. Ωστόσο, όπως λέει ο κ. Μηναδάκης και η φετινή θα είναι μια πολύ καλή σεζόν για την Ελλάδα και για την Κρήτη.
Μια συζήτηση με τους ανθρώπους της Grecotel έχει πάντα εξαιρετικό ενδιαφέρον, γιατί γνωρίζουν καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο την τουριστική αγορά, τις τάσεις, τα προβλήματα αλλά και τους τρόπους με τους οποίους μια ξενοδοχειακή μονάδα μπορεί να κατακτήσει την πρωτιά και να διατηρηθεί στην κορυφή. Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Μόνο δουλειά, συνεχής προσπάθεια, καινοτόμες ιδέες για τη συνεχή εξέλιξη και ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος, ώστε να είναι ανταγωνιστικό για να το επιλέξουν όσοι προγραμματίζουν τις διακοπές τους αλλά και για να ανταπεξέλθει σε μια πιθανά όχι και τόσο καλή τουριστική σεζόν.
Δεν μπορούμε, λοιπόν, να μην ρωτήσουμε την άποψη του γενικού διευθυντή του μεγαλύτερου ελληνικού ξενοδοχειακού ομίλου, σχετικά με το πώς μπορεί μία ξενοδοχειακή μονάδα να θωρακιστεί έναντι των ανταγωνιστριών χωρών, να διατηρήσει σταθερό τον αριθμό των κρατήσεών της, αλλά ακόμα και να τις αυξήσει.
«Νομίζω ότι αυτό που κανείς πρέπει πάντοτε να έχει στο μυαλό του, είναι ότι το προϊόν και οι υπηρεσίες που προσφέρει η κάθε επιχείρηση στον τομέα φιλοξενίας κι αυτό το οποίο υπόσχεται ότι θα δώσει, θα πρέπει να το προσφέρει απλόχερα στους επισκέπτες. Είναι πολύ βασικό οι επισκέπτες να απολαμβάνουν πραγματικά στις διακοπές τους όλα όσα τους υπόσχονται. Όταν γίνεται αυτό, τότε δεν έχει κανένα λόγο, καμιά ξενοδοχειακή μονάδα να αμφιβάλλει ότι δεν θα πάει καλά», επισημαίνει ο κ. Μηναδάκης και παραθέτει ένα παράδειγμα: «Εμείς στη Grecotel τα τελευταία 2-3 χρόνια είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε επισκέπτες, πελάτες, οι οποίοι δεν ερχόταν στην Ελλάδα. Ήταν πελάτες της Τουρκίας και της Αιγύπτου. Που αυτό τι σήμαινε; Ότι ανοίγοντας ξανά οι συγκεκριμένες αγορές, όπως και έγινε φέτος, οι πελάτες αυτοί θα επανερχόταν στις χώρες προτίμησής τους των παλαιότερων ετών. Όμως, εμείς σαν εταιρία αν και ήλθαν για άλλους λόγους στην χώρα μας, είχαμε την ευκαιρία να τους πείσουμε με την άριστη φιλοξενία μας και τις ποιοτικές προσφερόμενες υπηρεσίες μας, ότι η επιλογή τους δεν ήταν απλά ευκαιριακή. Έμειναν απόλυτα ικανοποιημένοι και έτσι βλέπουν πλέον την Ελλάδα ως τον τουριστικό προορισμό της προτίμησής τους».
Επανερχόμενος στους τρόπους θωράκισης των ξενοδοχειακών μονάδων έναντι ξενοδοχείων άλλων ανταγωνιστριών χωρών, ο κ. Μηναδάκης επισημαίνει ότι όλοι οι επιχειρηματίες του κλάδου θα πρέπει να χαράξουν στρατηγική και να οργανωθούν σωστά, χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα προβολής του προϊόντος τους.
«Η Grecotel και η Aquilla, είναι ξενοδοχειακές μονάδες – εταιρίες που έχουν αυτή την οργάνωση, τα τμήματα και τις διευθύνσεις οι οποίες από μόνες τους σαν εταιρίες προσπαθούν να προσελκύσουν πελάτες. Τα ξενοδοχεία, πρέπει να καταβάλλουν μια πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια. Θα πρέπει να κάνουν όλες εκείνες τις κινήσεις, έτσι ώστε να είναι όσο καλύτερα προετοιμασμένα και να προλαβαίνουν, αν κάτι δεν πάει καλά, να έχουν το μικρότερο αντίκτυπο. Πρέπει να βρίσκονται παντού με διαφημίσεις, με προωθητικές κινήσεις, με αποστολές διαφημιστικών εντύπων ακόμα και μέσω e-mail που πλέον είναι πολύ πιο εύκολο και συμφέρον μέσον διαφήμισης. Προσπαθώντας κανείς διαρκώς να προστατεύσει το καλό προϊόν που έχει και το όνομά του, μόνο τότε, διαχρονικά και σε περιπτώσεις που υπάρχουν κακές σεζόν, μπορεί να ανταπεξέλθει».
Η συνεχής αναζήτηση τρόπων και ιδεών εξέλιξης του τουριστικού προϊόντος, αποτελεί επίσης κατά τον κ. Μηναδάκη, απαραίτητη προϋπόθεση για την ανταγωνιστικότητα των ξενοδοχειακών μονάδων.
«Όσον αφορά την ανάπτυξη, αυτό που λέμε όλοι μας, είναι ότι θα πρέπει να έχουμε ένα πρόσθετο πράγμα στο μυαλό μας: την εξέλιξη αυτού που έχουμε. Για παράδειγμα, εμείς στη Grecotel, εδώ και τρία χρόνια έχουμε λανσάρει στην αγορά το LUX ME. Είναι μια νέα πρόταση διακοπών. Πρόκειται για ένα προϊόν πολύ υψηλού επίπεδου, το οποίο έχει αν κάνει με τη διατροφή, τη διαμονή, τον τρόπο ζωής και με το δωμάτιο. Ένα πακέτο με το πώς περνάς το χρόνο σου μέσα στο ξενοδοχείο. Τα προϊόντα και οι πρώτες ύλες είναι πάρα πολύ καλής ποιότητας, ποιοτικά φαγητά και ποτά. Φιλοσοφία του, να υπάρχει ζωή μέσα στο ξενοδοχείο είτε με δραστηριότητες κατά τη διάρκεια της ημέρας ή με πάρτι το βράδυ και όλα αυτά προσφέρουν επιπρόσθετα πλεονεκτήματα στον επισκέπτη, που τα εκτιμά όταν πρόκειται να επιλέξει τον τόπο διακοπών του. Χρειάζονται τρόποι και καινοτόμες ιδέες για να ανταγωνιστείς όχι μόνο τον διπλανό σου αλλά και άλλες χώρες κι αυτό θα πρέπει να το έχουν όλοι υπόψη τους. Το τουριστικό προϊόν πρέπει να το σεβόμαστε, ότι υποσχόμαστε να το δίνουμε, να το προσφέρουμε και το προϊόν πρέπει πάντα να το εξελίσσουμε και να το αναπτύσσουμε».
Πολύ καλή για τη Grecotel και η φετινή σεζόν
Σε ότι αφορά την Grecotel, τη ναυαρχίδα του ελληνικού ξενοδοχειακού κλάδου, αφού είναι ο μεγαλύτερος ξενοδοχειακός όμιλος της χώρας, ο κ. Μηναδάκης αναφέρει, ότι όχι μόνο δεν καταγράφει φέτος μείωση στις κρατήσεις, αλλά αντίθετα είναι στα ίδια θετικά με πέρυσι επίπεδα ή και καλύτερα σε σχέση με κάποιες αγορές.
«Φέτος, ενώ τα πρώτα δείγματα τους μήνες Νοέμβριο-Δεκέμβριο έδειχναν ότι θα είναι μια σεζόν λιγότερης δυναμικότητας από ότι ήταν πέρυσι, λόγω του ότι η Τουρκία και η Αίγυπτος έχουν επανέλθει, παρόλα αυτά εμείς σαν Grecotel αυτή τη στιγμή είμαστε όπως πέρυσι και καλύτερα. Και στις διανυκτερεύσεις αλλά και στο έσοδο. Στο έσοδο θα έλεγα ότι είναι λίγο καλύτερα από τις διανυκτερεύσεις, λόγω του ότι η πελατεία, η οποία έχει επιλέξει τα ξενοδοχεία μας φέτος, θέλει καλύτερες διαμονές. Δηλαδή έχει επιλέξει καλυτέρους τύπους δωματίων. Και από πλευράς διανυκτερεύσεων όμως, είμαστε επίσης καλύτερα σε μικρό έστω βαθμό. Έχω μιλήσει και με την Aquilla και ούτε έχει υπάρξει μείωση κρατήσεων».
Τα ξενοδοχεία της Grecotel ανοίγουν φέτος πολύ ενωρίτερα από άλλες χρονιές, χαρακτηριστικό και αυτό της καλής τουριστικής περιόδου.
Το πρώτο ξενοδοχείο του ομίλου ανοίγει σήμερα, είναι το Filoxenia στην Καλαμάτα, ακολουθεί στις 3 και 6 Απριλίου το Daphnila και το Eva Palace αντίστοιχα στην Κέρκυρα, στις 12 Απριλίου ανοίγει στο Ρέθυμνο το Caramel και στο Ηράκλειο το Amirantes, ενώ στις 13 Απριλίου ανοίγει το Club Marine Palace και στις 18 Απριλίου το White Palace.
Ποιες τουριστικές αγορές εμφανίζουν αύξηση; Όπως απαντά ο κ. Μηναδάκης: «Για τη Grecotel, η μεγάλη ανάκαμψη είναι από τη βρετανική αγορά. Επίσης η Ρωσία πάει καλύτερα αν και πέρυσι πήγαινε καλά, αλλά φέτος επανέρχεται στα νούμερα των περασμένων ετών. Στα περυσινά επίπεδα και λίγο καλύτερα είναι και η γερμανική αγορά».
Ερωτώμενος ο κ. Μηναδάκης εάν η αποχώρηση της Αγγλίας από την Ε.Ε. θα επηρεάσει τον ελληνικό τουρισμό και τα τουριστικά έσοδα, απαντά αρνητικά: «Δεν φαίνεται κάτι τέτοιο. Δίνονται διάφορες εξηγήσεις. Όπως ότι επειδή ήταν μια περίοδος αμφιβολίας για το πώς θα εξελιχτεί το θέμα του Brexit, οι περισσότεροι Άγγλοι πολύ νωρίς έκλεισαν τις διακοπές τους έτσι ώστε να είναι σίγουροι ότι η λίρα σε σχέση με το ευρώ, δεν θα έχει καμία διακύμανση. Υπήρξε μια μαζικότερη τάση στο να κλείσουν διακοπές νωρίτερα απ’ ότι συνήθως.
Ούτως ή άλλως όμως, οι Άγγλοι ως λαός είναι πάρα πολύ προσεκτικοί και προνοητικοί στο θέμα των διακοπών τους. Είναι κάτι που θέλουν πολύ και το έχουν στις προτεραιότητές τους».
Η αγορά που φαίνεται να εμφανίζει πρόβλημα και εξαιτίας της οποίας υπάρχει και μια σχετική ανησυχία για την Κρήτη, είναι η Σκανδιναβική σύμφωνα με τον κ. Μηναδάκη που σημειώνει: «Η Σκανδιναβία είναι μία αγορά, η οποία ιδιαίτερα στην Κρήτη δεν πάει και τόσο καλά, ούτε στο Ρέθυμνο ούτε στα Χανιά. Ξενοδοχειακές μονάδες και διαμερίσματα των οποίων η κύρια πελατεία ήταν Σκανδιναβοί, εκεί παρατηρείται πρόβλημα. Οι Σκανδιναβοί, φέτος για διάφορους λόγους, ίσως επειδή έχουν επιλέξει πιο φτηνές χώρες, μεταξύ αυτών και την Αλβανία, παρουσιάζουν μείωση στις κρατήσεις».
Ζητούμενο η επέκταση της τουριστικής περιόδου-Ενδιαφέρον για αθλητικό τουρισμό
Ποια είναι η άποψη του γενικού διευθυντή της Grecotel για το Ρέθυμνο ως τουριστικός προορισμός; Σε ποια σημεία υστερεί; Τι θεωρεί ότι θα έδινε προστιθέμενη αξία στον τόπο ώστε να είναι ακόμα περισσότερο ελκυστικός; Ο κ. Μηναδάκης απαντά:
«Το Ρέθυμνο σαν προορισμός είναι ένα μέρος που έχει πολλά προτερήματα. Είναι πάνω σε μια πολύ καλή παραλία 17 χλμ., έχει πολύ ωραία παλιά πόλη που πραγματικά είναι ένα κέντρο έλξης. Έχουν γίνει μεγάλες προσπάθειες από τον δήμο όσον αφορά τα πεζοδρόμια, τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων, έχει βελτιώσει αρκετά το παραλιακό μέτωπο. Εκεί που θα πρέπει οπωσδήποτε να δώσουμε μεγάλη σημασία και να είμαστε πιο προσεκτικοί, στην παλιά πόλη, στην παραλία, στο λιμάνι, στο κέντρο, είναι το πράσινο και η καθαριότητα. Αυτά αν προσέξουμε, το Ρέθυμνο δεν υπάρχει περίπτωση να μείνει εκτός ζήτησης.
Από ‘κει και πέρα, αυτό που εμείς θα πρέπει να κάνουμε, είναι να δούμε πώς θα μπορέσουμε να επεκτείνουμε τη σεζόν. Αυτό είναι το μεγάλο ερώτημα, το σημαντικό ζητούμενο. Έχουμε έλθει σε επαφή με κάποιους οργανισμούς, από τη Γερμανία περισσότερο, που ζητούν να έρθουν εδώ ποδηλάτες, αθλητικές ομάδες για προετοιμασία-προπόνηση, ορειβάτες, περιπατητές. Όλα αυτά πρέπει να τα ξαναδούμε και να βοηθήσουμε να υλοποιηθούν. Υπάρχουν οι λόγοι που θα προτιμηθεί η Κρήτη από ένα μέρος όπως είναι η Αττάλεια της Τουρκίας ή η Μαγιόρκα. Από αυτούς υπάρχει ενδιαφέρον, όμως από ‘κει και μετά η ίδια η πολιτεία και οι δήμοι θα πρέπει οπωσδήποτε να σκύψουν πάνω σε αυτά τα πράγματα και να δούμε όλοι μαζί τι πρέπει να κάνουμε για να φτιάξουμε τις υποδομές, που θα βοηθήσουν στην επέκταση της τουριστικής σεζόν.
Ένα άλλο θέμα που είναι πολύ σοβαρό και θα μπορούσε να βοηθήσει σε αυτή την κατεύθυνση, είναι η δημιουργία γκολφ. Έχει φτιαχτεί στην Χερσόνησο ένα γκολφ, αλλά όπως ξέρετε το ένα γκολφ σε μια περιοχή, για τους γκολφέρ ίσον κανένα. Στην Κρήτη το λιγότερο που χρειάζονται είναι τρία. Σκεφτείτε ότι στην Ατάλλεια, μια πολύ μικρότερη περιοχή από την Κρήτη, υπάρχουν 18-20 γκολφ.
Θα πρέπει η πολιτεία να τα δει όλα αυτά, να σκύψει στο θέμα και να βοηθήσει στην εξέλιξη και την ανάπτυξη ενός τόπου».