Σε ισχυρό μοχλό ανάπτυξης για τον μητροπολιτικό δήμο του Ρεθύμνου μπορεί να εξελιχθεί το χωροταξικό υπό την προϋπόθεση ότι στο σχέδιο των μελετητών θα ενσωματωθούν οι παρατηρήσεις και οι σχετικές προσθήκες βελτιώσεις όπως αυτές κατατέθηκαν από φορείς, συλλόγους και το δημοτικό συμβούλιο που συζήτησε το θέμα στη χθεσινή του συνεδρίαση.
Βασικό ζητούμενο αποτελούν οι ασφαλείς οδικές συνδέσεις του Ρεθύμνου με τα αεροδρόμια και τα λιμάνια του Ηρακλείου και των Χανίων με ταυτόχρονη οργάνωση της λειτουργίας των μέσων μαζικής μεταφοράς ώστε να εξυπηρετούνται τόσο οι ντόπιοι όσο και οι επισκέπτες. Η προσθήκη του χαρακτηρισμού της εμπορικής χρήσης του λιμανιού, η οποία απουσιάζει από το σχέδιο, κρίνεται άκρως απαραίτητη και ουσιαστική, αφού αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη διεκδίκηση και εξασφάλιση ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων και όχι μόνο.
Εκτενής αναφορά γίνεται για τον χαρακτηρισμό του Ρεθύμνου ως δευτερεύον πόλος διαπεριφερειακής εμβέλειας, έδρα πανεπιστημιακών και ερευνητικών ιδρυμάτων όπου κρίνεται απαραίτητο να συμπεριληφθεί στην πρόταση το Κέντρο Φυσικής Πλάσματος και λέιζερ του ΤΕΙ Κρήτης το οποίο έχει χαρακτηριστεί εθνική υποδομή με ευρωπαϊκή και διεθνή διάσταση μέσω του HIPER.
Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις το κέντρο αυτό αποτελεί άξονα εκπαιδευτικής και ερευνητικής αριστείας και μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη του επιστημονικού τουρισμού αλλά και στην ανάπτυξη μικρομεσαίων εταιρειών τεχνολογικής καινοτομίας.
Παράλληλα τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου διεκδικούν να χαρακτηριστούν ως τοπόσημα διεθνούς ενδιαφέροντος η Φορτέτζα, η Ελεύθερνα και η Μονή Αρκαδίου αλλά και άλλες περιοχές.
Σε ότι αφορά τη διαχείριση των απορριμμάτων προτείνεται άμεσα η χρηματοδότηση, όπως προβλέπεται από το περιφερειακό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων ενώ τονίζεται και η ανάγκη χωροθέτησης νέου ΧΥΤΥ με δεδομένο ότι σε δέκα χρόνια θα έχει κορεστεί αυτός που σχεδιάζεται να κατασκευαστεί στο Αμάρι. Παράλληλα στην πρόταση περιλαμβάνεται ειδική αναφορά ώστε να βρεθούν χώροι συγκεκριμένοι ανά περιφερειακή ενότητα για τη συλλογή και επεξεργασία των υγρών αποβλήτων-τυροκομείων και ελαιουργείων -καθώς επίσης και να αξιοποιούνται τα υπολείμματα της κατασκευής των οικοδομών και τα προϊόντα εκσκαφών για την αποκατάσταση των παλιών λατομείων.
Σε ότι αφορά τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στις παρατηρήσεις του δήμου τονίζεται πως η μοναδική θέση στον δήμο εντοπίζεται στα σύνορα με τον δήμο Αγίου Βασιλείου ενώ αναφέρεται πως η πρόταση της μελέτης είναι προσαρμοσμένη με τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού και συμβατή με τα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά σε σχέση με εκείνη του ειδικού πλαισίου. Προσθέτουν ωστόσο ότι είναι απαραίτητο να ενεργοποιηθούν κατά προτεραιότητα συστήματα αυτοπαραγωγής ως συμπλήρωμα στην ενεργειακή απαίτηση της περιφέρειας.
Η δημιουργία ελικοδρομίου στου Γάλλου και υδατοδρομίου στο λιμάνι του Ρεθύμνου περιλαμβάνονται επίσης στις προτάσεις του δήμου.
Οι παρατηρήσεις των μελών του συμβουλίου αλλά και εκπροσώπων συλλόγων και φορέων στο σύνολο τους θα συμπεριληφθούν στον φάκελο που θα κατατεθεί στην περιφέρεια Κρήτης εκ μέρους του μητροπολιτικού δήμου προκειμένου να ενσωματωθούν στην τελική γνωμοδότηση του περιφερειακού συμβουλίου που θα συνεδριάσει τις επόμενες ημέρες.
Αναλυτικά…
Προοπτικές ανάπτυξης του Ρεθύμνου μέσα από το χωροταξικό
ΜΕ ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ Η ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Δίδοντας ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη του Ρεθύμνου τόσο σε ότι αφορά τις υποδομές όσο και την εκπαίδευση, τον πολιτισμό αλλά και τον πρωτογενή τομέα σε άμεση συνάρτηση με τον τουρισμό το δημοτικό συμβούλιο Ρεθύμνου γνωμοδότησε χθες για το χωροταξικό σχέδιο στο πλαίσιο της διαβούλευσης για τη β’ φάση για το οποίο θα κληθεί να γνωμοδοτήσει τις επόμενες ημέρες και το περιφερειακό συμβούλιο Κρήτης.
Οι παρατηρήσεις των μελών του συμβουλίου αλλά και εκπροσώπων συλλόγων και φορέων στο σύνολο τους θα συμπεριληφθούν στον φάκελο που θα κατατεθεί στην περιφέρεια Κρήτης εκ μέρους του μητροπολιτικού δήμου.
Ο χαρακτηρισμός του Ρεθύμνου ως ένας δυναμικός παραθεριστικός πόλος βιώσιμης και πράσινης πόλης, μια πόλη με έδρα πανεπιστημιακών και ερευνητικών ιδρυμάτων χρειάζεται σύμφωνα με την εισήγηση του αρμόδιου για θέματα χωροταξίας αντιδημάρχου Νίκου Κονταξάκη -η οποία είχε συμφωνηθεί με την αντιπολίτευση-στη διάρκεια της πρόσφατης συνεδρίασης της επιτροπής ποιότητας ζωής, είναι ασφαλείς οδικές συνδέσεις προς τα αεροδρόμια και τα λιμάνια του νησιού, οργάνωση των μέσων μεταφοράς με τακτική σύνδεση, η προσθήκη του εμπορικού χαρακτήρα του λιμανιού μαζί με την επιβατική λειτουργία και την κρουαζιέρα, η ολοκλήρωση του κτηματολογίου αλλά και του δασολογίου.
Παράλληλα ο κ. Κονταξάκης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον χαρακτήρα της συμπαγούς πόλης τονίζοντας την ανάγκη ολοκλήρωσης των ΣΧΟΑΠ σε Ν. Φωκά και Αρκάδι αλλά και στην ανάγκη κατηγοριοποίησης των οικισμών με μορφολογικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά. Αναφορά γίνεται στους 13 οικισμούς με την διευκρίνιση να χαρακτηριστούν ως υπό τακτοποίηση οικισμοί. Σε ότι αφορά τις ΑΠΕ υποστήριξε ότι για τον δήμο Ρεθύμνου η μοναδική προτεινόμενη θέση εντοπίζεται στα όρια με τον δήμο Αγίου Βασιλείου τονίζοντας παράλληλα ότι απαιτείται να ενεργοποιηθούν κατά προτεραιότητα συστήματα αυτοπαραγωγής ενέργειας. Ιδιαίτερη μνεία έγινε για τον υβριδικό σταθμό του φράγματος των Ποταμών που χαρακτηρίστηκε ως σημαντική επένδυση για το ενεργειακό ζήτημα.
Σε ότι αφορά τα απορρίμματα ο δήμος συμμερίζεται τη θέση του ΤΕΕ για άμεση χρηματοδότηση με βάση το περιφερειακό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων αλλά και τη χωροθέτηση νέου ΧΥΤΥ, με δεδομένο ότι αυτός που θα κατασκευαστεί στο Αμάρι δεν θα έχει χρόνο ζωής μεγαλύτερο των δέκα ετών. Παράλληλα, προτείνεται ως τοπόσημα διεθνούς ενδιαφέροντος να χαρακτηριστούν η Φορτέτζα, η Ελεύθερνα και η Μονή Αρκαδίου καθώς και άλλες περιοχές του καλλικρατικού δήμου. Παράλληλα στην πρόταση γίνεται αναφορά για τη δημιουργία ελικοδρομίου στου Γάλλου και υδατοδρομίου στο λιμάνι.
«Είμαστε σχεδόν ικανοποιημένοι από το σχέδιο παρά τις προσθήκες και βελτιώσεις που θα προτείνουμε. Από τα 32 άρθρα τα πέντε έχουν χαρακτήρα αιτημάτων, τα επτά είναι τεχνικού χαρακτήρα θέματα και τα υπόλοιπα 20 είναι ζητήματα που χρειάζονται διάλογο σε συνεργασία με την περιφέρεια ώστε να προχωρήσει η ανάπτυξη στον τόπο» ανέφερε ο κ. Κονταξάκης.
Ο Γιώργος Μαρινάκης στην τοποθέτηση του επανέλαβε πως είναι κρίσιμης σημασίας να αποτυπωθεί στο χωροταξικό η εμπορική χρήση του λιμανιού του Ρεθύμνου προσθέτοντας ότι αυτό έχει να κάνει και με τις διεκδικήσεις ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων. Μίλησε για το παραλιακό μέτωπο Γερανίου-Ατσιποπούλου, το οποίο χαρακτήρισε ως Παλαιοντολογική Κνωσσό του Ρεθύμνου με παγκόσμια εμβέλεια υποστηρίζοντας ότι πρέπει να γίνει σωστή χωροθέτηση της ζώνης προστασίας, ώστε να μη διαλυθεί ο παραγωγικός ιστός. Σε ότι αφορά το ΧΥΤΑ υποστήριξε ότι η νέα χωροθέτηση δεν πρέπει ούτε γεωγραφικά, ούτε οπτικά να έχει σχέση με τον τέως δήμο Αρκαδίου. Ιδιαίτερη μνεία έκανε στο ΤΕΙ Κρήτης και στο κέντρο φυσικής πλάσματος και λέιζερ τονίζοντας ότι δεν είναι μόνο ένα επιστημονικό έργο αλλά μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην παραγωγή ενέργειας για το νησί.
Ο δημοτικός σύμβουλος υπεύθυνος για θέματα προγραμματισμού Ματθαίος Τσιμπισκάκης μίλησε για τις αναπτυξιακές προοπτικές του τόπου με βάση το χωροταξικό και τις ευκαιρίες που θα δοθούν από το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο του ΣΕΣ. Έκανε αναφορά στο στρατηγικό σχέδιο για την αναζωογόνηση των γειτονιών, στον σχεδιασμό για την αναβάθμιση και ανάδειξη της παράκτιας ζώνης (ανατολικά και δυτικά). Υποστήριξε την ενθάρρυνση του γεωργικού και αγροδιατροφικού τομέα και τη διασύνδεση τους με τον τουρισμό. Μίλησε για επιχειρηματικότητα και νέες επενδύσεις αλλά και την ενίσχυση των κέντρων αριστείας και έρευνας μέσα από το πρόγραμμα Hiper που υλοποιεί το ΤΕΙ το οποίο όπως είπε θα μπορεί να προσελκύει νέους επιστήμονες αλλά και να λειτουργεί ως κέντρο εξαγωγής γνώσης.
Στην τοποθέτηση του ο επί κεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Θοδωρής Νίνος υποστήριξε ότι σε γενικές γραμμές είναι σύμφωνος με την εισήγηση, σημείωσε ωστόσο την καθυστέρηση που παρατηρήθηκε στη συζήτηση του θέματος υποστηρίζοντας ότι θα έπρεπε να είχε προηγηθεί διαβούλευση και με τους υπόλοιπους δήμους. Έκανε μάλιστα δυο επισημάνσεις στην εισήγηση της επιτροπής ποιότητας ζωής. Η μια έχει να κάνει με την εκτός σχεδίου δόμηση, όπου επέμεινε να γίνει σαφής αναφορά για την ισχύ τους στις περιοχές του ΓΠΣ Ρεθύμνου σε ότι αφορά τις διατάξεις περί των παρεκκλίσεων στις αρτιότητες της εκτός σχεδίου δόμησης. Η δεύτερη επισήμανση είχε να κάνει με την κατασκευή του υδατοδρομίου με πλωτή εξέδρα πίσω από τον φάρο, όπου ο κ. Νίνος εξέφρασε τον προβληματισμό του για την όχληση στον ενετικό λιμένα στην παραλιακή αμμώδη ζώνη.
Οι προτάσεις της παράταξης «Ρέθυμνο-Αλληλλεγγύη -Ανατροπή»
Από την πλευρά του ο επί κεφαλής της παράταξης Ρέθυμνο-Αλληλεγγύη-Ανατροπή Μ. Ανδρουλάκης ανέφερε: Σε γενικές γραμμές συμφωνούμε ως προς τους άξονες-τομείς (τουρισμός-ενέργεια- αγροτοδιατροφικά κ.λπ.) αλλά όχι με τον τρόπο (δηλαδή το πολιτικό και θεσμικό πλαίσιο) που σχεδιάστηκε. Τα σημεία για τον δήμο μας είναι τα παρακάτω:
1. Πρέπει να επιταχυνθεί η διαδικασία αναθεώρησης του ΓΠΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ.
2. ΒΟΑΚ. Αυτό που πραγματικά θα ενδιέφερε το Ρέθυμνο, δηλαδή η σύνδεση του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο Χανίων, δεν φαίνεται να αξιολογείται με το ίδιο τρόπο σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο.
3. ΝΟΑΚ: Θα πρέπει να κλείσει το κύκλωμα Ρέθυμνο-Σπήλι-Αγία Γαλήνη-Τυμπάκι-Άγιοι Δέκα.
4. Επαρχιακό δίκτυο. Η συμπλήρωση του με τμήματα που βελτιώνουν τη λειτουργικότητα του (π.χ. Αργυρούπολη, Αλώνες, Καλή Συκιά) και η συνεχής συντήρηση και βελτίωσή του είναι στρατηγικής σημασίας τόσο για τον τουρισμό όσο και τη γεωργία.
5. Οι διατυπώσεις και ο προσανατολισμός διασύνδεσης γεωργικού τομέα και τουρισμού με ανάδειξη της παραδοσιακής διατροφής είναι σωστός και μας βρίσκει σύμφωνους. Μέλημα του δήμου μας θα πρέπει να είναι η καθολική κινητοποίηση των παραγωγικών δυνάμεων όλου του νομού.
6. Θαλάσσιες μεταφορές λιμάνι Ρεθύμνου.
Πρέπει να ορισθεί ο λιμένας Ρεθύμνου εθνικής σημασίας και όχι διαπεριφερειακής (ανάγκη σύνδεσης με Πειραιά). Χρηματοδότηση
7. Τουρισμός. Συμφωνούμε στην προσέγγιση του χωροταξικού για την ποιοτική αύξηση του τουρισμού που και εδώ στον νομό μας θα επιτευχθεί μέσω αντίστοιχης πολιτικής κινήτρων (π.χ. έννοια δημιουργίας νέων ή μετατροπής παλαιών, πολυάστερων ή μικρής κλίμακας μονάδων έναντι μονάδων all inclusive). Στρατηγική ανάπτυξης αγροτουρισμού πολύ μικρής κλίμακας (οικιακής) για την εκμετάλλευση άϋλων αξιών (διατροφή, κρητική φιλοξενία και παράδοση), την επέκταση στο σύνολο του έτους και την στήριξη αγροτικών κοινωνιών.
8. ΑΠΕ, ενέργεια, υδρογονάνθρακες: Η παρακολούθηση της πορείας ερευνών για υδρογονάνθρακες και έρευνα για την πιθανή μεσοπρόθεσμη χωροθέτηση της οποίας αναγκαίας χερσαίας βάσης μας βρίσκει σύμφωνους.
Σχετικά με τη στρατηγική προτεραιότητα για ελεγχόμενη ανάπτυξη επιδεικτικών πιλοτικών και παραγωγικών εφαρμογών ΑΠΕ στην ΚΡΗΤΗ αλλά και στον νομό μας πρότασή μας είναι να ισχυροποιηθούν κατά το δυνατόν οι μικρού μεγέθους επενδύσεις ΑΠΕ. Η εγκατάσταση μονάδων παραγωγής ΑΠΕ στην Περιφέρεια πρέπει να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί στο πλαίσιο της παραγωγής ενέργειας στα όρια της αυτάρκειας, με ορίζοντα αναγκών το 2040 και όχι για καθαυτή εξαγωγή.
Προτείνουμε να μην εγκριθούν οι οκτώ ζώνες αιολικής ενέργειας, ούτε τα καλώδια διασυνδέσεις, ούτε οι τρεις ενεργειακοί κόμβοι.
9. Διαχείριση απορριμμάτων: Πιστεύουμε σαν ΡΕΘΥΜΝΟ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ-ΑΝΑΤΡΟΠΗ ότι το σχέδιο για την διαχείριση των απορριμμάτων με άξονα ικανό αριθμό μονάδων στα πρότυπα της ΔΕΔΙΣΑ είναι μια καλή λύση, απορρίπτοντας όμως κάθε προσέγγιση καύσης αλλά και συγκέντρωσης σε μια ή περισσότερες μεγάλες μονάδες.
Μ. Μανουσογιάννης: «Η πολιτική του χωροταξικού θα εντείνει τις ανισομετρίες στους τομείς της οικονομίας»
Ο επί κεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μ. Μανουσογιάννης υπογράμμισε: «Πρέπει επίσης να κάνουμε καθαρό πως ότι κι αν αποφασίσουν οι μελετητές, οι δήμοι, οι περιφέρειες κ.λπ. τον τελευταίο λόγο τον έχουν οι επενδυτές.
Η μελέτη διαπιστώνει την κρίση αλλά αποφεύγει να ασχοληθεί με τις αιτίες της. Να αναγνωρίσει ότι σ’ αυτήν οδήγησε η γενική γραμμή ενίσχυσης του κεφαλαίου, της εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησης των πάντων. Επισημαίνει τη συγκριτικά αυξημένη στην Κρήτη δράση των ισχυρών επιχειρήσεων.
Η πολιτική που διαπερνά και το χωροταξικό θα εντείνει τις ανισομετρίες ανάμεσα στους τομείς της οικονομίας, ανάμεσα στις γεωγραφικές περιοχές παρά τα αντίθετα ευχολόγια των μελετητών, που επαναλαμβάνουν τις υποκριτικές οδηγίες της ΕΕ. Θα οξύνει όλα τα λαϊκά προβλήματα. Θα χειροτερέψει την θέση των εργαζομένων. Θα ξεκληρίσει ακόμη περισσότερους μικρούς αγρότες και επαγγελματίες. Η συγκέντρωση του πλούτου θα ενισχυθεί και θα ενταθούν οι κοινωνικές ανισότητες. Μόνη δυνατότητα για να αποκλειστούν όλα αυτά είναι ο κεντρικός σχεδιασμός της οικονομίας με τον ίδιο τον λαό, που είναι ο πραγματικός παραγωγός του πλούτου. Μόνο αν γίνει ο ίδιος ιδιοκτήτης των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής, θα μπορεί να σχεδιάζει ο ίδιος και για την κάλυψη των αναγκών του το τι και πως θα παραχθεί, τις αναλογίες μεταξύ των κλάδων της οικονομίας. Θα αντιμετωπίσει την καπιταλιστική αναρχία, τις κρίσεις, την ανεργία, τις εκρηκτικές κοινωνικές ανισότητες. Αυτή είναι η πρότασή μας προς το λαό. Ορθά κοφτά και χωρίς αυταπάτες. Κι είναι πρόταση για το σήμερα ρεαλιστική γιατί μόνο έτσι η οικονομία μπαίνει στην δική του υπηρεσία».