Πολλές φορές έχουμε πει πως αυτή εδώ η περίοδος οικονομικής κρίσης της χώρας μας μπορεί ως ένα βαθμό να αντιμετωπιστεί σε ατομικό ή οικογενειακό επίπεδο με την αξιοποίηση της πλούσιας γης μας. Είναι ευκαιρία για να γίνει ο πρωτογενής τομέας μοχλός ανάπτυξης μέσα όμως από καινοτόμες δράσεις. Κι η Κρήτη, είναι ένας τόπος ευλογημένος στον τομέα αυτό με πολλές δυνατότητες. Τα παράγωγα προϊόντα των καλλιεργειών μας έχουν εξαιρετική ποιότητα αλλά και διατροφική αξία. Προϊόντα παραδοσιακά που τα πολλά τελευταία χρόνια μάλλον αγνοήθηκαν και περιφρονήθηκαν. Προϊόντα για τα οποία δεν υπήρξε καμιά κρατική μέριμνα για να προωθηθούν σε ξένες αγορές ή κι όταν υπήρξε ήταν μάλλον ευκαιριακή.
Την ώρα που η απογοήτευση είναι κυρίαρχο συναίσθημα των νέων, όχι άδικα αφού η ανεργία για τους περισσότερους είναι ζήτημα επιβίωσης και η μάταιη διαδικασία αναζήτησης εργασίας τους ψαλλιδίζει τα φτερά και τους περιορίζει την οριζοντογραμμή της ελπίδας για το μέλλον τους, δεν μπορεί παρά να σε αιφνιδιάσει θετικά ένας νεαρός που μπαίνει στην «αγορά», όχι ακολουθώντας την πεπατημένη, όχι μιμούμενος, όπως συμβαίνει συνήθως, μια συνηθισμένη δραστηριότητα που πιστεύει ότι θα του φέρει κέρδος αλλά σχεδιάζοντας και εφαρμόζοντας μια δική του ιδέα. Μια επιχειρηματική δράση όπου «πάντρεψε» την παράδοση με την μοντέρνα διασκέδαση. Σκοπός του βεβαίως το επιχειρηματικό κέρδος αλλά όμως παράλληλα προωθεί ένα κρητικό παραδοσιακό προϊόν, το κάνει γνωστό πρώτα στη Βόρεια Ελλάδα όπου το καθιερώνει και στη συνέχεια, με τον τρόπο που έχει επιλέξει, το ταξιδεύει στην καρδιά της Ευρώπης, δηλώνοντας πεισματικά ότι θα καταφέρει να το κάνει γνωστό και αγαπητό σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Ο Ανδρέας Καραγιάννης, ένας 30χρονος νεαρός, εμπνεύστηκε από την κρητική παράδοση για το επιχειρηματικό του βήμα. Και μέχρι σήμερα τα ‘χει καταφέρει. Γεννήθηκε στα Χανιά, εκεί έζησε μέχρι τα 18 του και στη συνέχεια έφυγε στο Παρίσι για σπουδές. Επέστρεψε στην Ελλάδα αλλά όχι στα Χανιά. Για προσωπικούς του λόγους επέλεξε την Θεσσαλονίκη για να ζήσει. Στην συμπρωτεύουσα δημιούργησε μια επιχείρηση στην οποία πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η κρητική τσικουδιά. Αυτό είναι το προϊόν που το κατάστημά του έχει ως σήμα κατατεθέν, αυτό είναι που το κάνει ξεχωριστό, γι’ αυτό το επισκέπτονται οι θαμώνες του. Δεν είναι ένα τσικουδάδικο αλλά ένα σύγχρονο καφέ-μπαρ, το Creta Sense (άρωμα-αίσθηση Κρήτης), στο οποίο ο ιδιοκτήτης παρασκευάζει κοκτέιλ με βάση την τσικουδιά, έχοντας σχεδόν καταργήσει κάθε άλλο ποτό και προσθέτοντας υλικά και πάλι από την κρητική γη, όπως μέλι, μαρμελάδες, αρωματικά βότανα. Κοκτέιλ στα οποία είχε την ευφυΐα να δώσει ονόματα εύηχα και αντίστοιχα των πολύ γνωστών ξενόφερτων: Το Tsikoudito αντίστοιχο του Mochito, το Caipi-raki αντίστοιχο του Caipirinha το Marga-raki αντίστοιχο του Margarita.
Ο νεαρός επιχειρηματίας, πιστός στην κρητική παράδοση σκέφτηκε πως μπορεί να προωθήσει και να στηρίξει ένα ντόπιο προϊόν, να το γνωρίσει στους Θεσσαλονικείς, οι οποίοι και έχουν ενθουσιαστεί αλλά δεν έμεινε εκεί. Σε λίγες μέρες, στις 15 Δεκεμβρίου, παίρνει την τσικουδιά και …την πάει Βρυξέλλες. Το περίφημο κρητικό ποτό θα πρωταγωνιστήσει στην εκδήλωση ethnic Raki experience!, με τα Creta Sense cocktail! Μια καλή ευκαιρία κι ένας ιδανικός τρόπος για την προώθηση της τσικουδιάς στην ευρωπαϊκή αγορά. Θα ακολουθήσουν ανάλογες προωθητικές πρωτοβουλίες, σε Γαλλία, Ιταλία, Πορτογαλία. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι ήδη, επιχειρηματίες από διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις, που ανακάλυψαν την τσικουδιά από την ιστοσελίδα της επιχείρησης του Ανδρέα Καραγιάννη, έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον.
«Δεν μπορούμε να συνεχίζουμε να στηριζόμαστε σε σκουριασμένες ιδέες»
Είδαμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την επιχειρηματική δραστηριότητα του Ανδρέα Καραγιάννη. Για τον επιπρόσθετο λόγο ότι το τελευταίο διάστημα ασχολούνται μαζί του ακόμα και τα αθηναϊκά ΜΜΕ εμφανίζοντάς τον ως έναν επιχειρηματία που μέσα στην κρίση τολμά και τολμά έχοντας ως επιχειρηματικό του «όπλο» την τσικουδιά, θεωρούμε ότι δίνει στους νέους της ηλικίας του ένα μήνυμα πως μπορούν να τα καταφέρουν. Ένα μήνυμα στους νεαρούς Κρητικούς που έχουν το προνόμιο να ζουν σ’ ένα τόπο με πλούσια γη ότι μπορούν να δημιουργήσουν πράγματα εκμεταλλευόμενοι το πλεονέκτημα των προϊόντων του πρωτογενή τομέα. Αγροτικά και κτηνοτροφικά.
Ας δούμε πως και για ποιο λόγο ο Ανδρέας Καραγιάννης είχε την ιδέα να στραφεί επιχειρηματικά στον χώρο της διασκέδασης αλλά με ένα προϊόν παραδοσιακό, πως πέτυχε το εγχείρημά του, τι λέει για την πολιτεία σε σχέση με την προώθηση των κρητικών προϊόντων, γιατί θεωρεί ότι η τοπική οικονομία μπορεί να στηριχθεί στην ντόπια παραγωγή.
* Πως οδηγήθηκες στην απόφαση να δημιουργήσεις ένα κατάστημα, εκτός Κρήτης, στο οποίο πρωταγωνιστικό ρόλο έχει ένα αποκλειστικά κρητικό προϊόν, η τσικουδιά;
Η αγάπη μου για την Κρήτη και για τα προϊόντα της είναι αυτό που με οδήγησε στο να ξεκινήσω μια τέτοιου είδους επιχείρηση. Διαπιστώνοντας με λύπη ότι στη Θεσσαλονίκη δεν υπάρχει κανένα μέρος στο οποίο να μπορεί κανείς να αγοράσει ή να γευτεί γνήσια κρητικά προϊόντα, η απόφαση της δημιουργίας ενός τέτοιου χώρου, ήταν για εμένα μονόδρομος. Θεωρώντας τα κρητικά προϊόντα ανώτερα ποιοτικώς, ιδιαίτερα την τσικουδιά, και πιστεύοντας στην πραγματική τους αξία ήμουν σίγουρος ότι η καταξίωσή τους εδώ, θα ήταν ζήτημα χρόνου και σωστών χειρισμών.
* Πως «υποδέχτηκαν» οι Θεσσαλονικείς το εγχείρημά σου και τελικά τους έμαθες να αγαπούν την τσικουδιά; Οι μέχρι σήμερα πελάτες σου, πως βρήκαν τα κοκτέιλ τσικουδιάς; ενθουσιάστηκαν;
Πρωταρχικός μου στόχος ήταν η γνωριμία του Θεσσαλονικιού καταναλωτή με την τσικουδιά αλλά και η διαφοροποίησή της απέναντι στα άλλα αποστάγματα (τσίπουρο-γράπα). Με την γνωστή, σε όλους εμάς τους Κρητικούς, έκφραση «να κεράσω μια τσικουδιά» σε όποιον περνούσε το κατώφλι του καταστήματος, κατάφερα να κάνω το ποτό αυτό τη λατρεμένη καθημερινή συνήθεια των κατοίκων της Θεσσαλονίκης.
Η απαλή γεύση και τα υπέροχα αρώματα που διαθέτει η τσικουδιά, καθώς και η πρωτόγνωρη μέχρι τότε εμπειρία του κόσμου της Θεσσαλονίκης στο κέρασμα, έγινε αφορμή συζητήσεων στα στέκια της πόλης με αποτέλεσμα να αποκτά καθημερινά και περισσότερους φανατικούς θαυμαστές.
Με υπομονή αλλά και γνώση ανέφερα συνεχώς τις διαφορές του κρητικού ποτού από τα υπόλοιπα αποστάγματα που κυκλοφορούν, τονίζοντας ιδιαίτερα τον τρόπο παρασκευής της, έτσι ώστε να γνωρίζει ο καταναλωτής τι ακριβώς πίνει.
Τα κοκτέιλ γεννήθηκαν μετά από δύο χρόνια λειτουργίας του καταστήματος με στόχο την προώθηση της τσικουδιάς στο εξωτερικό. Με γνώμονα και πάλι την δοκιμή, κάναμε εκδηλώσεις σε διάφορες πόλεις της Ελλάδος, ώστε να δοκιμάσουν τα ποτά μας οι πιο «σκληροί» αλλά και δύσπιστοι κριτές, οι Έλληνες. Εισπράττοντας τον ενθουσιασμό που υπήρχε από τον κόσμο και την έκπληξή του όταν τον ενημερώναμε ότι το ποτό που πίνει είναι φτιαγμένο με τσικουδιά, ήμουν σίγουρος για το επόμενο βήμα μου που ήταν η Ευρώπη. Δεν άργησε να έρθει η πρόκληση και μόλις τέσσερις μήνες μετά από την πρώτη κυκλοφορία των κοκτέιλ, μας καλούν στις Βρυξέλλες να τα παρουσιάσουμε. Στο άκουσμα και μόνο της ιδέας, η Ελληνική κοινότητα των κατοίκων των Βρυξελλών, εξέφρασε τον ενθουσιασμό αλλά και την στήριξή της.
*Θεωρείς πως το παραδοσιακό κρητικό ποτό είναι όχι εφάμιλλο, αλλά και καλύτερο για κοκτέιλ, σε σημείο να μπορεί κάλλιστα να αντικαταστήσει άλλα, διαδεδομένα ευρωπαϊκά ποτά;
Πιστεύω ότι η καθαρή και παραδοσιακή τσικουδιά έχει μια θέση μέσα στα 10 καλύτερα ποτά παγκοσμίως. Μιλώντας με διεθνώς διακεκριμένους bartenders και φέρνοντάς τους σε επαφή με το προϊόν, μου πιστοποίησαν ακριβώς αυτό. Όμως, όπως όλοι γνωρίζουμε, υπάρχουν και κάποιοι, οι οποίοι νοθεύουν την τσικουδιά με σκοπό το μεγάλο κέρδος, και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν πλέον τα μαγαζιά με δυσπιστία το προϊόν. Να τονίσω επίσης ότι ένα κοκτέιλ με μια κακής ποιότητας τσικουδιά θα έχει σίγουρα ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Μια λοιπόν καλή τσικουδιά είναι ισάξια, και σε ορισμένα κοκτέιλ καλύτερη, από τα ποτά που μέχρι τώρα ξέραμε. Αυτή είναι η γνώμη των καλύτερων του είδους.
* Το Creta Sense σε λίγες μέρες παίρνει την τσικουδιά και την ταξιδεύει στις Βρυξέλλες. Τι ακριβώς θα γίνει εκεί;
Στην πόλη των Βρυξελλών η επιχείρηση Creta Sense θα παρουσιάσει μια σειρά από κοκτέιλ με βάση την τσικουδιά, φτιαγμένα από τα χέρια διεθνώς διακεκριμένων bartenders. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στις 15 Δεκεμβρίου, το επόμενο Σάββατο, στο lounge bar ethnic που βρίσκεται στην οδό Αvenue Louise 277 στο κέντρο των Βρυξελλών. Στόχος μας είναι η γνωριμία των κατοίκων των Βρυξελλών με την τσικουδιά, μέσα από μια άλλη οδό αλλά ταυτόχρονα και με τον παραδοσιακό τρόπο (σφηνάκι). Έχουμε γνώση για το πόσο πολύ εκτιμάει το συγκεκριμένο ποτό ο τουρίστας που επισκέπτεται την Κρήτη. Αφού λοιπόν επιλέγει κατά τις διακοπές του να είναι αυτό το αγαπημένο του ποτό, γιατί να μην τον κάνουμε να το πίνει και στη χώρα που κατοικεί, και μάλιστα με διαφορετικούς τρόπους; Αυτό είναι το σκεπτικό της ιδέας του Creta Sense.
* Είναι ένας καλός τρόπος να προβάλλεις την Κρήτη και κυρίως να προωθήσεις σε μια άλλη χώρα ένα παραδοσιακό κρητικό προϊόν όπως η τσικουδιά;
Νομίζω ότι είναι ο πλέον κατάλληλος τρόπος να προβάλουμε την Κρήτη μέσα από κάτι καινοτομικό. Δεν αλλοιώνουμε σε καμία περίπτωση την παράδοση μια και σε όλες τις εκδηλώσεις μας τα σφηνάκια με την τσικουδιά έκαναν συνεχώς την εμφάνισή τους και είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο. Αυτό που επιδιώκουμε είναι η γευστική γνωριμία του καταναλωτή με το ποτό και η επαφή με την κρητική κουλτούρα. Μέσα από ένα κοκτέιλ θέλουμε να δείξουμε ότι η τσικουδιά δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα ξένα ποτά, τόσο ποιοτικά όσο και γευστικά, και να κάνουμε ακόμα και τον πιο δύσπιστο καταναλωτή να αναγ
νωρίσει την αξία της. Ρίχνοντας κάποιος μια ματιά στα υπόλοιπα συστατικά των κοκτέιλ μας, θα δει σε πρώτη θέση προϊόντα όπως το κρητικό μέλι και τις κρητικές μαρμελάδες. Με τον τρόπο αυτό στοχεύουμε και πετυχαίνουμε την μεγαλύτερη δυνατή προβολής της Κρήτης και των προϊόντων της.
* Έχεις την άποψη ότι μπορεί η Κρήτη να «εκμεταλλευτεί» αυτό το προϊόν, με συντονισμό και σχέδιο να το προωθήσει σε ξένες αγορές, κυρίως σήμερα που υπάρχει μεγάλη ανάγκη ανασχεδιασμού της αναπτυξιακής κατεύθυνσης της χώρας μας;
Μια σωστά συντονισμένη επιθετική, προς τις άλλες αγορές, στρατηγική, είναι αυτό που θα έκανε την τσικουδιά το αγαπημένο ποτό και εκτός Κρήτης. Αναδεικνύοντας τους λόγους που υπερτερεί έναντι των υπολοίπων αλκοολούχων ποτών και προωθώντας την διαφορετικά σε κάθε περιοχή, ανάλογα με την κουλτούρα αυτής, μπορούμε να καθιερώσουμε την τσικουδιά σε όλη την Ευρώπη. Εν έτη 2012, δεν μπορούμε να συνεχίζουμε να στηριζόμαστε σε σκουριασμένες ιδέες προώθησης που κατά το παρελθόν δεν είχαν φέρει κανένα απολύτως αποτέλεσμα. Εξελίσσοντας την παράδοση με καινοτόμες ιδέες και βάζοντας σωστές βάσεις θα καταφέρουμε να γυρίσουμε και πάλι σε ρυθμούς ανάπτυξης και να πετύχουμε την στήριξη της τοπικής οικονομίας.
Η νέα γενιά Κρητικών, στην οποία ανήκω και εγώ, έχει τη διάθεση να αλλάξει τα μέχρι τώρα δεδομένα. Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όταν ένας Κρητικός θέλει μπορεί.