Κάθε φορά που φεύγω από μια συναυλία του Μουσικού Καρπού αισθάνομαι διαφορετικά. Όπως κάθε πιστός της ποιότητας που την αναζητά και στην πιο απλή εκδήλωση και την απολαμβάνει σε όλο της το μεγαλείο.
Στην αρχή νόμιζα ότι με παρασύρει το συναίσθημα. Γιατί στον Αντώνη Μαυράκη και στον Μουσικό Καρπό οφείλω την ευαισθησία του Νίκου μου, της Εύας και του Παντελή στο ποιοτικό άκουσμα και στο ήθος που πρέπει να χαρακτηρίζει τους ανθρώπους του πολιτισμού.
Η συναυλία όμως που παρακολούθησα το βράδυ της Τετάρτης στην Καθολική Εκκλησία δεν είχε σχέση με τη χορωδία. Ήταν μια προσέγγιση στο θείο πάθος μέσα από το λόγο και τη μουσική. Επομένως οι εντυπώσεις είναι περισσότερο αντικειμενικές. Ειλικρινά δεν ξέρουμε από πού να βάλουμε αρχή στο ρεπορτάζ αυτό. Κάθε ενότητα μοναδική. Κάθε άκουσμα εξαίσιο. Κάθε στιγμή μυσταγωγική.
Εξαιρετικές επιλογές του Αντώνη Μαυράκη και ο χώρος αλλά και οι συντελεστές. Για τον κ. Βαγγέλη Στεφανάκη, τον άνθρωπο που παίρνει το λόγο και του δίνει φτερά δεν χρειάζεται να προσθέσω κάτι περισσότερο. Δεκαετίες τώρα προσφέρει στο πολιτιστικό μας γίγνεσθαι με τις προδιαγραφές αναντικατάστατης παρουσίας.
Στο Rithy Ensemble θα σταθώ. Το μουσικό σύνολο πνευστών οργάνων που ομολογώ με κατέπληξε. Με την όποια εμπειρία, για αξιολόγηση ενός μουσικού θέματος, μου έχει προσφέρει μια τριαντάχρονη συνεργασία με τον κορυφαίο μας συνθέτη Μπάμπη Πραματευτάκη παρακολουθούσα μαγεμένη κάθε συντελεστή χωριστά.
Ο Βαγγέλης Παπαδάκης, γνώριμος από παλιά, ανδρώθηκε μουσικά στην Πειραματική Συμφωνική Ορχήστρα που αν και έφηβος, συμμετείχε ως ισότιμο μέλος με τους εξαιρετικούς μουσικούς που την αποτελούσαν. Ο κ. Πραματευτάκης αρκετές φορές μου τον αξιολόγησε με θερμά σχόλια και λαμπρές προοπτικές για το μέλλον του. Και πραγματικά ο αγαπητός Βαγγέλης είναι στο σημείο πια που αναδεικνύει με άνεση το μεγάλο του ταλέντο και την άριστη τεχνική στο όργανο που τον καθιέρωσε στο μουσικό χώρο, το κλαρινέτο. Ο Βαγγέλης Σκούρας (κόρνο) με λαμπρές σπουδές και από τους βασικούς συνεργάτες πρώτα του Μάνου Χατζηδάκη και τώρα της Ελένης Καραίνδρου, τόνιζε το ηχόχρωμα που υπηρετεί με την προσωπική του ευαισθησία σε μια πλήρη αρμονία με την επίσης εκλεκτή Άννυ Καλογεράκη στο ίδιο όργανο.
Ξεχωριστή όπως πάντα η Μαρίνα Δημητριάδου σε ένα τόσο απαιτητικό όργανο όπως είναι το φαγκότο, δικαίωσε την εμπιστοσύνη του Αντώνη Μαυράκη που επένδυσε και πάλι πάθος για την τελειότητα και στην εκδήλωση αυτή που έχει καθιερώσει και δίνουν περισσότερο φως στις μέρες αυτές.
Όσο για την ερμηνεία του, τι να προσθέσουμε όταν ξέρουμε καλά πως συνεχίζει να διοχετεύει με την τρομπέτα του όλη την αγάπη του στη μουσική που υπηρετεί, με τόση αφοσίωση και από έδρας και από σκηνής. Και σαν εκπαιδευτικός και σαν καλλιτέχνης. Και πρόσφατα με τις αρμοδιότητες που του δίνει το θεσμικό του αξίωμα έχει επιτελέσει θαύματα στον τομέα της μουσικής παιδείας, πλουτίζοντας τις ξεχωριστές μέρες με μουσική και δημιουργώντας σημαντικά μουσικά σχήματα στην πόλη.
Η μεγάλη έκπληξη για μένα ήταν η Νίκη Καπετανάκη. Τέτοιο φλάουτο έχω ν’ ακούσω από εποχής Μαρκιγιάν Τσερενταρτσούκ.
Αυτή τη μουσικό αξίζει να την προσέξουμε ιδιαίτερα γιατί κάνει περήφανο το Ρέθυμνο των Καλών Τεχνών με την απόδοσή της.
Άριστη η επιλογή και του χώρου για το μουσικό μέρος της εκδήλωσης ο καταλληλότερος για τα ακούσματα που απολαύσαμε.
Ένα μυσταγωγικό περιβάλλον που έκανε περισσότερο επιβλητικό το φως των κεριών εξελίχθηκε το πρόγραμμα της εκδήλωσης.
Τιμητικές παρουσίες η αντιπεριφερειάρχης κ. Μαρία Λιονή που προς τιμήν της στηρίζει κάθε εκδήλωση του Μουσικού Καρπού, η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου και δημοτική σύμβουλος κ. Ρένα Κουτσαλεδάκη Καπετανάκη ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του δήμου κ. Θεόδωρος Νίνος και εκλεκτός κόσμος , φίλοι του Μουσικού Καρπού.
Με φωνή που άγγιζε το συναίσθημα ο κ. Βαγγέλης Στεφανάκης καθήλωσε το ακροατήριο με αγιογραφικά αναγνώσματα κάθε μέρας, της Αγίας Μεγάλης Εβδομάδας. Κι όταν έφθασε στα Άγια Πάθη ήταν συγκλονιστικός. Ανέκαθεν ο κ. Στεφανάκης κορυφαίος και στο στασίδι δίνει μια άλλη διάσταση όταν ερμηνεύει εκκλησιαστικά κείμενα. Αποτελεί σίγουρα από τις μεγάλες του αρετές ο τρόπος που μεταφέρει το θείο λόγο γι’ αυτό και χαρακτηρίζεται επάξια ανεπανάληπτος και στον τομέα αυτό.
Ακόμα ηχεί η χαρισματική του φωνή στ’ αυτιά μας μεταξύ άλλων και στο εξής:
«Η εβδομάδα πριν το Πάσχα ονομάστηκε Μεγάλη, από τους πρώτους κιόλας χριστιανικούς αιώνες, διότι μεγάλα και κοσμοσωτήρια γεγονότα συνέβησαν στη διάρκειά της.
Κέντρο αυτού του οδοιπορικού είναι η Θεία Λατρεία. Και τούτο διότι Μεγάλη Εβδομάδα χωρίς λατρευτική ζωή δεν έχει κανένα νόημα. Στην Εκκλησία σταυρώνεται ο Χριστός και ανασταίνεται. Εκεί γίνεται η αληθινή γιορτή. Εκεί παρατίθεται το αληθινό Δείπνο της Ευχαριστίας. Η υμνολογία και τα αγιογραφικά αναγνώσματα, ιδιαιτέρως κατανυκτικά, συνταιριάζουν και μας βοηθούν να κατανοήσουμε και να βιώσουμε αληθινά τα Πάθη και την Ανάσταση του Κυρίου.
«Συμπορευθώμεν αυτώ και συ-σταυρωθώμεν… ίνα και συζήσωμεν αυτώ…» λέει χαρακτηριστικά ένας ύμνος».
Η μουσική ανάλυση του προγράμματος ξεφεύγει από τις αρμοδιότητές μας. Περιγράψαμε απλώς το συναίσθημα που φόρτισαν λόγος και μουσική και την αίσθηση της προσευχής που μας προκάλεσαν. Ιδιαίτερα οι θαυμάσιες διασκευές που υπογράφει και ο Αντώνης Μαυράκης.
Ευτυχώς για τους απαιτητικούς αναγνώστες και γνώστες του αντικειμένου παρακολούθησε την εκδήλωση και ο εκλεκτός λόγιος της πόλης μας κ. Κωστής Ηλ. Παπαδάκης. Οπότε στο δικό του σημείωμα που αναμένουμε θα κάνει όπως πάντα με την άνεση που διαθέτει υποδειγματική μουσική ανάλυση ώστε να δικαιωθούν και οι συντελεστές της εκδήλωσης που μόχθησαν τόσο για την επιτυχία τους Γιατί είναι θείο δώρο για έναν εκτελεστή να υπάρχουν στο ακροατήριο και ειδικοί για να κρίνουν την προσπάθειά του με σχόλια που δεν εκφράζουν μόνο τη μέθεξη σε μια μουσική μυσταγωγία.
Αυτό που από καιρό ήθελα να καταθέσω είναι η διαπίστωση, καθαρά υποκειμενικό ζήτημα, ότι ο Μουσικός Καρπός σαν να είναι μια διάδοχος κατάσταση στο πολιτιστικό μας γίγνεσθαι μιας άλλης σημαντικής παρουσίας όπως ήταν τα Μουσικά Νειάτα με «ψυχή» τους τον Βαγγέλη Στεφανάκη.
Στα « Μουσικά Νειάτα» κάθε νέος του καιρού μου, που δεν είχε τη δυνατότητα να μορφωθεί μουσικά μέσα από κάθε εκδήλωση, αποκτούσε μοναδικές εμπειρίες Τα μεγαλύτερα ονόματα της εποχής στο κλασικό τραγούδι και στις συμφωνικές ορχήστρες έδιναν ρεσιτάλ στη μικρή παντέρμη μας πολιτεία, τη διψασμένη για τέτοια ακούσματα, κάνοντας αξέχαστες τις Κυριακές. Ο θεσμός αυτός είχε πολλές φορές τιμηθεί και το 2000 από την ΕΡΤ. Εκείνη την εκδήλωση είχε σφραγίσει η συμμετοχή του Άρη Γαρουφαλή σε ένα αξέχαστο ρεσιτάλ. Σύντομα πρόκειται να αναρτήσω εκείνες τις εκδηλώσεις που έχω στο αρχείο μου με live εικόνα και ήχο στην ιστοσελίδα μου. Για να μαθαίνουν οι νεότεροι και να ξαναζούν εποχές που έκαναν το Ρέθυμνο μια πραγματική πόλη των Γραμμάτων και Τεχνών.
Οφείλουμε ευγνωμοσύνη στον Αντώνη Μαυράκη για τις ξεχωριστές εκδηλώσεις που μας προσφέρει Και περιμένουμε ανυπόμονα την άλλη επίσης καθιερωμένη εκδήλωση με τη χορωδία του Μουσικού Καρπού που μας φέρνει πιο κοντά στο μήνυμα των Αγίων Ημερών που έρχονται.