Της ΣΤΕΛΛΑΣ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗ
Στην εποχή της νέας τεχνολογίας εισέρχεται σταδιακά το ΚΤΕΛ Δυτικής Κρήτης στο Ρέθυμνο, το οποίο στην προσπάθειά του να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες που παρέχει στους πολίτες, έχει ήδη εγκαταστήσει σε οκτώ κεντρικά σημεία της πόλης μας τις λεγόμενες «έξυπνες» στάσεις λεωφορείου.
Οι στάσεις αυτές -που τοποθετήθηκαν πρόσφατα- δεν έχουν ακόμα τεθεί σε λειτουργία, καθώς αναμένονται οι τελευταίες λεπτομέρειες αλλά και οι απαραίτητες δοκιμές, μέχρις ότου να τελειοποιηθεί το σύστημα «software», στις οποίες θα βασίζεται η λειτουργία τους.
Σκοπός του εκσυγχρονισμένου αυτού προγράμματος είναι το επιβατικό κοινό να ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο (real time) για όλα τα προγραμματισμένα δρομολόγια των αστικών και υπεραστικών λεωφορείων του ΚΤΕΛ, καθώς και για τις τυχόν καθυστερήσεις που μπορεί να υπάρξουν, ώστε να μην είναι αναγκασμένο να σπαταλά άδικα το χρόνο του περιμένοντας στις στάσεις των λεωφορείων μη γνωρίζοντας σε πόση ώρα θα φτάσει στον προορισμό του.
Για τη νέα αυτή τεχνολογία και τις υπηρεσίες που θα παρέχονται στο επιβατικό κοινό του Ρεθύμνου, μίλησε στα «Ρ.Ν.» ο αντιπρόεδρος του ΚΤΕΛ Δυτικής Κρήτης, Γιώργος Χατζηδάκης, ο οποίος αναφέρθηκε στο πιλοτικό αυτό πρόγραμμα που κυριολεκτικά πέρασε από «σαράντα κύματα» μέχρι να υλοποιηθεί στις μέρες μας.
Όπως εξήγησε το ΚΤΕΛ ξεκίνησε με ιδία κεφάλαια την υλοποίηση του προγράμματος το 2014, όμως δεδομένου ότι η δαπάνη ήταν πολύ μεγάλη, τελικά οι προσπάθειες «πάγωσαν». Ωστόσο, στο πέρασμα του χρόνου οι προσπάθειες «αναθερμάνθηκαν», όταν η προηγούμενη κυβέρνηση ανακοίνωσε την έναρξη ενός αντίστοιχου προγράμματος τηλεμετρίας, στο οποίο και εντάχθηκε, δυστυχώς όμως λίγο αργότερα το εν λόγο έργο του ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου, απεντάχτηκε.
Το προηγούμενο διάστημα, σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, το πρόγραμμα «Φιλόδημος» ανακοίνωσε τη χρηματοδότηση του συγκεκριμένου έργου, που τελικά θα υλοποιηθεί από το ΚΤΕΛ Ρεθύμνου σε συνεργασία με τον μητροπολιτικό Δήμο του Νομού, ενώ ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στις 40 χιλιάδες ευρώ.
Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται πιλοτικά, ενώ οι 8 στάσεις που έχουν ήδη τοποθετηθεί σε διάφορα σημεία της πόλης προγραμματίζεται να τεθούν σε λειτουργία μέσα στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου.
Σε πρώτη φάση, όπως υπογράμμισε ο Γιώργος Χατζηδάκης, οι στάσεις θα είναι 8 και θα αφορούν συγκεκριμένα δρομολόγια των αστικών λεωφορείων, ενώ σταδιακά αντίστοιχες «έξυπνες» στάσεις θα εγκατασταθούν σε όλες τις υπάρχουσες στάσεις του ΚΤΕΛ σε επίπεδο Νομού και θα αφορούν όχι μόνο τα αστικά, αλλά και τα υπεραστικά δρομολόγια των λεωφορείων του.
«Είναι γεγονός ότι το ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου εκσυγχρονίζεται σταδιακά εγκαθιστώντας το σύστημα τηλεματικής όπου σε πραγματικό χρόνο θα ενημερώνει το επιβατικό κοινό για τα δρομολόγια των λεωφορείων του. Οι δε στάσεις ηλεκτρονικής σήμανσης τηλεματικής που έχουν εγκατασταθεί σε διάφορα σημεία της πόλης μας, μελλοντικά θα αυξηθούν, καθώς υπάρχει μέριμνα και για τα υπεραστικά δρομολόγια. Σε αυτή την περίπτωση μάλιστα αξιοποιώντας την τεχνολογία θα παρέχουν πληροφορίες στο κινητό τηλέφωνο του χρήστη, αρκεί μόνο να πληκτρολογήσει τον κωδικό της στάσης.
Σε ό,τι αφορά στον προϋπολογισμό του έργου, αυτός ανέρχεται στις 40 χιλιάδες ευρώ και αφορά στο λογισμικό, στους μεταλλικούς ιστούς και στους ηλεκτρονικούς πίνακες. Το σύστημα αυτό πάντως είναι ιδιαίτερα πρωτοποριακό, καθώς βασίζεται στη νέα τεχνολογία με σύγχρονες προδιαγραφές. Αντίστοιχο σύστημα, παλαιότερης όμως τεχνολογίας, υπάρχει αυτή την ώρα και στο ΚΤΕΛ ανατολικής Κρήτης στο Ηράκλειο», παρατήρησε μεταξύ άλλων ο αντιπρόεδρος του ΚΤΕΛ Χανίων – Ρεθύμνου.
Επιπλέον, στους άμεσους σχεδιασμούς του ΚΤΕΛ Ρεθύμνου είναι το εν λόγω σύστημα να ενεργοποιήσει τις προδιαγραφές που ήδη διαθέτει και για την ηχητική ειδοποίηση των ατόμων με αναπηρία. Αυτό όμως θα γίνει αφού τελειοποιηθεί το σύστημα και έχουν γίνει όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι.
Χαρακτηριστικά στο σημείο αυτό ο Γιώργος Χατζηδάκης επεσήμανε τα εξής: «Δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στην άμεση και ποιοτική εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρία και φυσικά δεν θα γινόταν να είχαμε εγκαταστήσει ένα τέτοιο σύγχρονο σύστημα στο οποίο δεν θα υπήρχε πρόβλεψη για αυτή την κατηγορία των συμπολιτών μας.
Άλλωστε μόνο οι φοιτητές που αντιμετωπίζουν κάποια μορφή αναπηρίας ακόμα και που είναι καθηλωμένοι σε αναπηρικό αμαξίδιο και οι οποίοι σπουδάζουν στο πανεπιστήμιο Κρήτης στου Γάλλου, είναι συνολικά 15 από τους οποίους τουλάχιστον οι 5 είναι καθημερινοί χρήστες των λεωφορείων μας. Όπως είναι ήδη γνωστό, προς το παρόν μόνο τα αστικά λεωφορεία του ΚΤΕΛ, αλλά και τα μικρότερα λεωφορεία του στόλου μας, τύπου «Sprinter», διαθέτουν ειδικές ράμπες για την εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρία.
Τα υπεραστικά λεωφορεία μας από την άλλη, δεν διαθέτουν ακόμα τέτοιου είδους συστήματα, ωστόσο είναι προσβάσιμα στα άτομα με αναπηρία, όχι όμως στο βαθμό που θα έπρεπε και χωρίς συνοδό. Πάντως, από όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω πουθενά μέχρι στιγμής στην Ελλάδα, δεν υπάρχουν αντίστοιχα υπεραστικά λεωφορεία του ΚΤΕΛ».
Οι «έξυπνες» στάσεις και τι αναγράφουν
Τα σημεία, στα οποία όπως προαναφέραμε, έχουν εγκατασταθεί οι «έξυπνες» στάσεις των λεωφορείων του ΚΤΕΛ είναι 8 σε αριθμό και μέχρι στιγμής αφορούν σε τρία δρομολόγια των αστικών και μόνο λεωφορείων του.
Πρόκειται για τις εξής στάσεις: στο Πανεπιστήμιο Κρήτης στου Γάλλου, στον Άγιο Κωνσταντίνο στον Κουμπέ (απέναντι από το κλειστό γήπεδο «Μελίνα Μερκούρη»), στον Δημοτικό Κήπο, στους Τέσσερις Μάρτυρες, στο Μουσικό Σχολείο, στον Άγιο Γεώργιο στην Καλλιθέα, στις παλιές εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Κρήτης στα Περιβόλια και στο Αρσάνιο Γυμνάσιο – Λύκειο στο Σφακάκι.
Σε πρώτη φάση οι πληροφορίες που θα αναγράφονται στις φωτεινές πινακίδες των «έξυπνων» στάσεων, θα αφορούν στις γραμμές Πανεπιστήμιο – Πάνορμο, Κυριάννα – Βαλσαμόνερο και στο δρομολόγιο του ηλεκτρικού λεωφορείου, ενώ μελλοντικά το σύστημα θα επεκταθεί και σε άλλα σημεία.
Σύμφωνα με τον Γιώργο Χατζηδάκη ο φωτεινός πίνακας στις στάσεις του ΚΤΕΛ θα αναγράφει τον χρόνο που απαιτείται μέχρι να φτάσει το λεωφορείο στο συγκεκριμένο σημείο, τον αριθμό του λεωφορείου, αλλά και τον προορισμό του. Δηλαδή, για παράδειγμα «σε 7 λεπτά το λεωφορείο Νο 20 έχει προορισμό τον Γάλλο».
Ωστόσο, αν υπάρχει καθυστέρηση στο δρομολόγιο του λεωφορείου, το σύστημα θα ενημερώνεται αυτόματα, θα αναπροσαρμόζεται η φωτεινή ένδειξη και έτσι ο επιβάτης θα γνωρίζει ακριβώς τι συμβαίνει σε πραγματικό χρόνο. Επίσης, σε περίπτωση που υπάρχει πληρότητα στο λεωφορείο, θα παρέχεται σχετική πληροφόρηση, αλλά και το εναλλακτικό σχέδιο που θα εφαρμόζει το ΚΤΕΛ.