Πάντως, αν και η επιβολή έκτακτης εισφοράς απέτυχε, η Γ.Σ. (με 80 ψήφους) αποφάσισε την εθελοντική αύξηση συνεταιριστικού κεφαλαίου υπό τη μορφή δανεισμού, κατ’ αναλογία των μερίδων.
θα γλυτώσει κανένας»
Ο βουλευτής Ρεθύμνου, Ανδρέας Ξανθός, αφού τάχθηκε υπέρ της πρότασης για τη δημιουργία ανώνυμης ναυτιλιακής εταιρείας, τόνισε ότι είναι αναγκαίο να ανακτηθεί η χαμένη εμπιστοσύνη προς την Cretan Lines και να υπάρξει άμεσα οικονομική βοήθεια από τους Ρεθεμνιώτες.
Ο κ. Ξανθός, μεταξύ άλλων, στην ομιλία του ανέφερε: «Βρισκόμαστε σε οριακό σημείο. Έχουν αποτύχει δυο τουλάχιστον προσπάθειες επανεκκίνησης του εγχειρήματος και νομίζω ότι πέρα από την αναγκαιότητα για την ακτοπλοϊκή σύνδεση, φαίνεται ότι υπάρχει συναίνεση και για τη βιωσιμότητα. Βεβαίως, υπό προϋποθέσεις τις οποίες πρέπει τώρα να διασφαλίσουμε οπωσδήποτε.
Προφανώς έγιναν λάθη, πιστεύω ότι υπήρχε άγνοια κινδύνου, αλλά οφείλουμε να αναγνωρίσουμε στην εταιρεία ότι πήρε μια πρωτοβουλία, την οποία θα έπρεπε να έχουν πάρει οι εκπροσωπήσεις αυτού του τόπου διαχρονικά, σε μια δύσκολη συγκυρία, με μικρό κεφάλαιο και έφερε το καράβι.
Τα κρίσιμα θέματα είναι δυο: Το πρώτο είναι η άμεση χρηματοδοτική ένεση για να πάρει μπροστά πάλι η υπόθεση πλοίο. Αυτό προφανώς απαιτεί ένα νέο μοντέλο όπως εκείνο που περιέγραψε ο κ. Λαμπρινός, στο οποίο θα βάλουν οι πολλοί λίγα χρήματα, αλλά κυρίως οι λίγοι που έχουν να βάλουν πολλά.
Η δεύτερη σημαντική προϋπόθεση είναι η αξιοπιστία. Αν δεν υπάρξει κλίμα εμπιστοσύνης, η προσπάθεια είναι χαμένη.
Η αξιοπιστία είναι συλλογική μας ευθύνη και από την προσπάθεια δεν πρέπει να λείπει κανένας, δεν πρέπει να κρατούνται αποστάσεις, δεν πρέπει να υπάρχουν δεύτερες σκέψεις.
Εγώ δεν θέλω να πιστεύω ότι υπάρχουν συνειδητοί υπονομευτές, όμως τώρα είναι η ώρα της πράξης. Ο καθένας κρίνεται και μην νομίζει κανένας ότι θα διασωθεί προσωπικά ή θα επιβεβαιωθεί αν βουλιάξει αυτή η προσπάθεια. Από το ναυάγιο δεν θα γλυτώσει κανένας. Και κυρίως δεν θα γλυτώσει ο τόπος μας. Το Ρέθυμνο δεν αντέχει ακόμα ένα ναυάγιο.
Για να κρατήσουμε το κεφάλι ψηλά και να διατηρήσουμε την προοπτική του τόπου μας, πρέπει να κάνουμε αυτή την ύστατη προσπάθεια όλοι μαζί».
Μεγάλο ζητούμενο για τη συνέχιση της προσπάθειας, με οποιοδήποτε εταιρικό ή διοικητικό σχήμα, αποτελεί η άμεση εξεύρεση χρημάτων, καθώς η Cretan Lines έχει δημιουργήσει οφειλές άνω των 5,5 εκατομμυρίων ευρώ, η κάλυψη των οποίων είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη μεταβίβαση του πλοίου και στη συνέχεια την επαναδρομολόγησή του.
Οι επείγουσες και ανελαστικές υποχρεώσεις, προς το προσωπικό που εξακολουθεί να βρίσκεται σε επίσχεση εργασίας στο πλοίο, προς τα δημόσια ταμεία, σε επιταγές και ακάλυπτες συναλλαγματικές, σε προμηθευτές, σε ιδιώτες κ.α., υπερβαίνουν τα 2,5 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά από την εταιρεία.
Επιπλέον, οι δαπάνες της αποκατάστασης της μηχανικής βλάβης, καθώς και τα έξοδα της πολύμηνης παραμονής του πλοίου σε ακινησία, βαρύνουν το συνεταιρισμό, ενώ σύμφωνα με το Δ.Σ. η ασφαλιστική αποζημίωση, η οποία έχει εκχωρηθεί στην Εθνική Τράπεζα, καλύπτει μεγάλο μέρος των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Τα μέλη του απερχόμενου Διοικητικού Συμβουλίου της Cretan Lines έκαναν απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας του συνεταιρισμού, παραδέχτηκαν την ύπαρξη σφαλμάτων και λανθασμένων χειρισμών, «επιτέθηκαν» σε όσους δεν στήριξαν, κατά τη γνώμη τους, το εγχείρημα της ακτοπλοϊκής επανασύνδεσης του Ρεθύμνου με το λιμάνι του Πειραιά και τέλος δήλωσαν ότι θα συνεχίσουν την προσπάθεια για να επανέλθει το πλοίο στη γραμμή, ζητώντας παράλληλα την βοήθεια των Ρεθεμνιωτών.
Ο απερχόμενος πρόεδρος του Δ.Σ., Νίκος Σιλιγάρδος, σε σημείο της ομιλίας του στράφηκε εναντίον των θεσμικών του νομού και της επιτροπής που είχε συσταθεί με σκοπό να ελέγξει την οικονομική κατάσταση της εταιρείας και να διερευνήσει τις προοπτικές επιστροφής του πλοίου.
Μεταξύ άλλων, ο κ. Σιλιγάρδος τόνισε: «Το Δ.Σ. του συνεταιρισμού κηρύχθηκε σε ανυπαρξία, γιατί μια ωραία μέρα πληροφορηθήκαμε ότι με τη βοήθεια των θεσμικών, θα μπορούσε να λυθεί το πρόβλημά μας, διότι βρέθηκαν οι άνθρωποι που θα θύμωναν τους Ρεθεμνιώτες, κι ένα θυμωμένο Ρέθυμνο θα μπορούσε να κάνει τα πάντα. Στη συνέχεια αποφασίστηκε ότι τρεις άνθρωποι, έγκριτοι και σεβαστοί Ρεθεμνιώτες, θα αναλάμβαναν να ελέγξουν την οικονομική κατάσταση για να κάνουν τις επαφές και τις διαβουλεύσεις. Έκαναν τους λογαριασμούς τους και δυστυχώς ή ευτυχώς δεν βγήκε τίποτα περισσότερο ή λιγότερο απ’ όσα είχαν ξεκαθαριστεί στην προηγούμενη Γενική Συνέλευση.
Κάποια στιγμή μου ζητήθηκε να παραχωρήσω τη δυνατότητα στους τρεις αυτούς ανθρώπους να συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις για το πλοίο και το αποδέχτηκα.
Από εκεί και πέρα τι έγινε; Μόνο διασυρμός. Φτάσαμε στο σημείο να μας αμφισβητεί ολόκληρο το Ρέθυμνο και να ξεκινάμε από την αρχή τις διαπραγματεύσεις σε μια προσπάθεια να διατηρήσουμε τα κεκτημένα, να κρατήσουμε το πλοίο του Ρεθύμνου. Είναι δύσκολο, αλλά όχι ακατόρθωτο».
Ο αντιπεριφερειάρχης Κ. Λαμπρινός κατά την τοποθέτησή του στη Γενική Συνέλευση ανέφερε: «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το καράβι είναι σανίδα σωτηρίας για το Ρέθυμνο τόσο για το παρόν όσο και για το μέλλον. Το πλοίο δεν ανήκει ούτε στον Σιλιγάρδο, ούτε στον Νικολούδη, ούτε στο Δ.Σ., ούτε στους θεσμικούς. Ανήκει στους Ρεθεμνιώτες και θα έπρεπε όλοι να το αγκαλιάσουν, να το στηρίξουν. Λάθη έγιναν πολλά, από όλες τις πλευρές.
Έχει δίκιο το Δ.Σ. που μιλάει κατά των θεσμικών, γιατί δεν αγκάλιασαν το πλοίο όσο θα έπρεπε, δεν το στήριξαν και θα πρέπει να το κάνουμε σήμερα την τελευταία στιγμή, την ώρα που βλέπουμε το ναυάγιο να έρχεται.
Το καράβι αρχίζει να μπάζει νερά κι αν δεν το κάνουμε σήμερα θα περάσουν πάρα πολλά χρόνια για να ξεκινήσει νέα προσπάθεια».
Για τη σύσταση της νέας εταιρείας, ο κ. Λαμπρινός τόνισε ότι είναι η μοναδική λύση για να μην χάσουν τα χρήματά τους οι μέτοχοι, ενώ επεσήμανε ότι το χρέος που θα «κληρονομήσει» το νέο εταιρικό σχήμα, κυμαίνεται στο 1 εκατομμύριο ευρώ, υπολογίζοντας την αξία του πλοίου «ΕΛΛΗ Τ.».
Ειδικότερα, ο αντιπεριφερειάρχης είπε: «Η πρόταση αφορά την έναρξη μιας νέας ανώνυμης ναυτιλιακής εταιρείας, από όλους τους Ρεθεμνιώτες, η οποία θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Οι παλιοί μέτοχοι έχει σημασία να καταλάβουν ότι αν δεν βάλουν χρήματα να στηρίξουν τη νέα προσπάθεια, θα χάσουν αυτά που έχουν δώσει μέχρι σήμερα και άλλα τόσα στα δικαστήρια από τους πιστωτές. Αντί να τα χάσουν, λοιπόν, με αυτό τον τρόπο, ας βάλουν τα χρήματά τους στη νέα εταιρεία για να ξεκινήσουμε μαζί με άλλους Ρεθεμνιώτες, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να συνεισφέρουν.
Σε αυτή τη νέα εταιρεία θα συμμετέχει η Cretan Lines, με ένα ποσοστό που θα καθοριστεί από τους οικονομολόγους. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζουμε να μην πάνε τα χρήματα στους πιστωτές και να ναυαγήσει η υπόθεση.
Η Cretan Lines δεν θα έχει αποφασιστική αρμοδιότητα στη νέα εταιρεία, θεωρώντας ότι οι νέοι εταίροι, το νέο κεφάλαιο, θα είναι πλειοψηφικό και θα αποφασίζει το νέο Διοικητικό Συμβούλιο.
Η ζημιά δεν τόσο τεράστια όσο ακούγεται. Δεν είναι πάνω από 1 εκατομμύριο η συνολική ζημιά που θα κληρονομήσει η νέα εταιρεία, γιατί η αξία του πλοίου ανέρχεται στα 4-4,45 εκατομμύρια ευρώ και η εταιρεία χρωστάει 5-5,5 εκατομμύρια ευρώ».
Παράλληλα, ο κ. Λαμπρινός αναφέρθηκε στην απογοήτευση των Ρεθεμνιωτών και στη μικρή συμμετοχή τους στη Γ.Σ.: «Οι Ρεθεμνιώτες θα πρέπει να πάνε ενωμένοι στην προσπάθεια και όχι διχασμένοι. Το να ψάχνουμε ποιός φταίει, τι έγινε, πως έγινε, οδηγεί σε εσωστρέφεια και βουλιάζουμε περισσότερο. Το γεγονός ότι στη Γενική Συνέλευση βρίσκονται 130-150 άτομα δείχνει ότι ο κόσμος είναι απογοητευμένος. Ας μην τον απογοητεύσουμε κι άλλο».
Μετά το τέλος της Γενικής Συνέλευσης πραγματοποιήθηκαν εκλογές για την ανάδειξη νέου Διοικητικού και Εποπτικού Συμβουλίου. Η ψηφοφορία για το Δ.Σ. έχει ως εξής: Γιώργος Δούσμανης 162, Μιχάλης Ανδρουλάκης 110, Μανώλης Περάκης 79, Γαβριήλ Τσουντάνης 78, Νίκος Σιλιγάρδος 70, Γιώργος Αλεξάκης 52, Νίκος Πετράκης 39, Νίκος Βαροτσάκης 30, Μάρκος Μαρκατσάκης 27, Στέλιος Κουνδουράκης 12, Νίκος Παπαδάκης του Γεωργίου 10, Γιώργος Βαρδιάμπασης 6 (εκλέγονται οι 11 πρώτοι σε σταυρούς).
Η ψηφοφορία για το Εποπτικό Συμβούλιο: Μιχάλης Βερυκάκης 79, Γιάννης Μοσχάκης 69, Γρηγόρης Γαβριλάκης 62, Δημήτρης Παγουράκης 47, Μπάμπης Παλιεράκης 43, Ηλίας Τσαγκαράκης 34, Αντώνης Χριστοφοράκης 16 (εκλέγονται οι πέντε πρώτοι σε σταυρούς).