Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
H διασύνδεση του τουρισμού με την ελαιοκομία αποτελεί ένα ακόμα μεγάλο στοίχημα στο πλαίσιο της προσπάθειας που έχει ξεκινήσει δειλά δειλά τα τελευταία χρόνια και αφορά επί της ουσίας τη συνεργασία των φορέων του πρωτογενή και του τριτογενή τομέα, ώστε να ενισχυθούν παραγωγοί και επιχειρηματίες και κατ’ επέκταση η οικονομική ανάπτυξη του νησιού.
Η αξιοποίηση του κρητικού ελαιολάδου, το οποίο εκτός από προϊόν υψηλής διατροφικής αξίας και διακεκριμένης ποιότητας, έχει δικαίως χαρακτηριστεί ως το χρυσάφι του νησιού -το οποίο όμως δεν έχει ακόμα αναγνωριστεί- και η προώθηση και προβολή του στους χιλιάδες τουρίστες που κάθε καλοκαίρι επισκέπτονται το νησί αποτελεί μια δράση που θα διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο, αφού θα έχει πολλαπλά οφέλη για τις δυο πλευρές.
Όπως αναφέρεται μάλιστα με δεδομένη την ιστορική και πολιτισμική αξία του ελαιολάδου ο ελαιοτουρισμός χαρακτηρίζεται ως μια ανερχόμενη μορφή τουριστικής ανάπτυξης, η οποία μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τις τουριστικές αφίξεις και να συμβάλλει στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Χθες, η εκδήλωση του Συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης που πραγματοποιήθηκε στο Σπίτι του Πολιτισμού με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ελιάς ήταν αφιερωμένη στην διασύνδεση της ελαιοκομίας με τον τουρισμό.
Σε αυτήν την κατεύθυνση συμβάλλει σημαντικά η υποστήριξη που παρέχει ο ΣΕΔΗΚ, τώρα και αρκετά χρόνια, με την ανάδειξη και προβολή σημαντικών ελαιοκομικών αξιοθέατων όπως Μνημειακών Ελαιοδέντρων, Ελαιο-Μουσείων, Ελαιοκομικό αρχαιολογικών μνημείων, Ελαιο-Ταβερνών αλλά και σύγχρονων επισκέψιμων Ελαιοτριβείων και τυποποιητηρίων.
«Ο τουρισμός έχει αναπτυχθεί στην Κρήτη πάρα πολύ και έχει υποσκελίσει την ελαιοκομία σαν οικονομικός πόρος και η ελαιοκομία τώρα έρχεται δεύτερη όμως δεν παύει να είναι ένας σημαντικός πόρος. Είναι απαραίτητο αυτοί οι δύο τομείς να συνεργαστούν. Ήδη ξεκινάμε μια προσπάθεια από το ΣΕΔΗΚ σε συνεργασία και με άλλους φορείς, ώστε να υπάρξουν βήματα προς την κατεύθυνση αυτή και ένα τέτοιο βήμα είναι η ανάπτυξη του ελαιοτουρισμού. Ήδη υπάρχουν στην Κρήτη διάφορα αξιοθέατα τα οποία είναι μνημειακά ελαιόδεντρα, είναι ελαιομουσεία, είναι ελαιοταβέρνες, είναι επιχειρήσεις ή αξιοθέατα που συνδέονται με τον πολιτισμό του λαδιού και με την αξία του στην διατροφή των ανθρώπων. Έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια η οποία πρέπει να αναδειχθεί, να κατευθύνονται τουρίστες από τουριστικά γραφεία σε μνημειακά ελαιόδεντρα, ελαιομουσεία ή και επισκέψιμα ελαιοτριβεία. Στην Κρήτη έχουμε αρκετά τα οποία δέχονται τουρίστες κατά τη διάρκεια του θέρους. Στα Χανιά συγκεκριμένα στη μνημειακή ελιά των Βουβών και στο μουσείο που υπάρχει δίπλα τον μήνα Ιούλιο επισκέφτηκαν 8.000 τουρίστες. Δεν είναι καθόλου μικρός αριθμός, πρέπει να το λάβουμε αυτό υπ’ όψιν και βέβαια να ξέρουμε ότι αυτό δεν έγινε αυτόματα, αλλά έγινε με προσπάθεια και προβολή και κάτι ανάλογο μπορεί να γίνει και σε άλλες περιοχές» υποστήριξε ο κ. Μιχελάκης.
Από την πλευρά του ο Γιώργος Πελεκανάκης, πρόεδρος Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων, υποστήριξε: «Είναι μια προσπάθεια που έχει ξεκινήσει δειλά δειλά, γιατί το λάδι παρόλο που έχει μια μεγάλη παραγωγή στην Κρήτη, εντούτοις δεν έχει κατακτήσει ακόμα την θέση που θα έπρεπε μέσα στα ξενοδοχεία. Εμείς σαν Παγκρήτιος Σύλλογος έχουμε πρωτοστατήσει πάνω σε αυτή την προσπάθεια και για αυτό ακριβώς είμαστε και ιδρυτικό μέλος του δικτύου προώθησης κρητικού ελαιολάδου που ιδρύθηκε πριν έξι χρόνια στο Ηράκλειο, όπου συμμετέχουν και η Περιφέρεια, τα Επιμελητήρια, οι ενώσεις Ξενοδόχων, η ένωση Αρχιμαγείρων. Συνεργαζόμαστε επίσης με τον ΣΕΔΗΚ, ώστε να συμμετέχουμε σε αυτές τις προσπάθειες που γίνονται, στις εκδηλώσεις και σε όλες αυτές τις προωθητικές ενέργειες, ώστε να καταφέρουμε πραγματικά το λάδι να μπει σε όλα τα ξενοδοχεία».
Ο κ. Πελεκανάκης, αντέκρουσε τα επιχειρήματα συναδέλφων του περί υψηλού κόστους στη χρήση ελαιολάδου στα ξενοδοχεία, υποστηρίζοντας ότι τα οφέλη θα είναι πολλαπλά για τους ίδιους και για τον τόπο. Ειδικότερα, είπε: «Το ελαιόλαδο είναι πιο ακριβό σε σχέση με τα σπορέλαια αλλά μην ξεχνάμε ότι θέλουμε να προσφέρουμε ένα ποιοτικό προϊόν στους επισκέπτες και αν τυχόν κάνουμε και ανακύκλωση στα λάδια, όπου τα καμένα λάδια πωλούνται σε πολύ καλή τιμή, τότε ρίχνουμε πάρα πολύ το κόστος από την τιμή αγοράς και νομίζω συμφέρει από όλες τις απόψεις, διότι και τον τόπο μας προβάλουμε και προωθούμε πολύ ποιοτικό προϊόν στους επισκέπτες. Νομίζω ότι οι προσπάθειες που γίνονται είναι αρκετά καλές, αλλά μην ξεχνάμε ότι και η τυποποίηση του ελαιολάδου στην Ελλάδα άργησε πάρα πολύ σε σχέση με άλλες χώρες, όπως είναι η Ιταλία και η Ισπανία, αλλά πιστεύω ότι σε βάθος χρόνου θα επιτευχθεί ο στόχος και ότι πολλά ξενοδοχεία και ξενοδόχοι θα πειστούν, ώστε να μπορέσουν και εκείνοι να χρησιμοποιούν ελαιόλαδο σε όλα τους τα ξενοδοχεία».
Γάλλοι και Ρώσοι ζητούν κρητικό ελαιόλαδο
Όπως εξήγησε ο κ. Πελεκανάκης είναι αρκετοί οι επισκέπτες οι οποίοι ζητούν τυποποιημένο ελαιόλαδο για το φαγητό τους και είναι κατά κύριο λόγο Γάλλοι, ενώ, όπως ανέφερε, δυναμική είναι η τάση από την ρωσική αγορά που επιλέγουν να πάρουν στις αποσκευές τους τυποποιημένο ελαιόλαδο: «Σίγουρα, οι γνώστες και αυτοί που αγαπούν και προτιμούν το ελαιόλαδο και την κρητική κουζίνα και το ψάχνουν, οι Γάλλοι, πρώτα από όλα αυτοί έχουν την κουλτούρα μέσα τους πάνω σε ότι έχει να κάνει με το λάδι και την κρητική κουζίνα. Αυτοί που ζητάνε πάρα πολύ και αγοράζουνε είναι οι Ρώσοι. Η Ρωσία είναι ακόμα μια παρθένα αγορά για το ελαιόλαδο και για αυτό προτιμάει και την Ελλάδα. Δεν έχει καταφέρει ο Ιταλός και ο Ισπανός να μπει στην ρώσικη αγορά, όπως τα κατάφερε 40 χρόνια στην ευρωπαϊκή αγορά. Οι Ρώσοι θέλουν και προτιμούν το ελαιόλαδο και εκεί ακριβώς είναι η μεγάλη δύναμη που πρέπει να δείξει η Ελλάδα στις εξαγωγές της. Και για αυτό βλέπουμε και τους Ρώσους φεύγοντας από εδώ να αγοράζουν τις πιο μεγάλες συσκευασίες που υπάρχουν. Οι Γάλλοι ζητούν στο φαγητό τους το ελαιόλαδο. Στο εστιατόριο του ξενοδοχείου έχω ένα τραπέζι με 30 φιάλες λάδι, με γεύσεις, με πιπέρι, με ρίγανη για το φαγητό τους. Είναι συσκευασμένα και τυποποιημένα, μόνο κρητικά και μετά μπορούν να το αγοράσουν από τα μαγαζιά. Σημαντικό είναι να αναγράφεται στους καταλόγους ότι έχει φτιαχτεί το φαγητό με ελαιόλαδο, αλλιώς δεν έχει νόημα».
Φιαλίδια μιας χρήσης ελαιολάδου από 1η Γενάρη στα εστιατόρια
Σε ό,τι αφορά τη χρήση του ελαιολάδου στους χώρους της εστίασης αποτελεί ένα βήμα προς την παραπάνω κατεύθυνση με άξονα την προώθηση του γαστρονομικού τουρισμού. Θετικό είναι το γεγονός ότι πλέον από την 1η του Γενάρη βάσει νόμου οι επιχειρηματίες εστίασης θα είναι υποχρεωμένοι να διαθέτουν στα εστιατόριά τους ελαιόλαδο σε φιαλίδια μιας χρήσης.
Σύμφωνα με τον επιστημονικό σύμβουλο του ΣΕΔΗΚ, όποια συζήτηση γίνεται για το μέγεθος του φιαλιδίου είναι άνευ ουσίας, καθώς όπως τονίζει αυτό που έχει σημασία είναι να προσφέρουν οι επιχειρηματίες ποιοτικό τυποποιημένο κρητικό ελαιόλαδο στους επισκέπτες Έλληνες και ξένους. Από κει και πέρα όπως ανέφερε μπορεί να υπάρξει κάποιο αντίτιμο της τάξεως του 1-1.5 ευρώ, το οποίο όπως λέει είναι διατεθειμένοι να καταβάλλουν οι πελάτες, προκειμένου να γεύονται υγιεινά πιστοποιημένα ποιοτικά προϊόντα: «Η νέα διάταξη είναι καλοδεχούμενη, γιατί καταρχήν αποτελεί και πρόταση του ΣΕΔΗΚ, η οποία έχει υποβληθεί με επανειλημμένα υπομνήματα από τα προηγούμενα χρόνια. Σε αυτή την περίπτωση των συσκευασιών, μιας χρήσης, μη ξαναγεμιζόμενων, για εμάς προέχει να είναι τυποποιημένες, σφραγισμένες συσκευασίες, άρα να φέρουν την ετικέτα, την ευθύνη του τυποποιητή την ώρα που τις ανοίγει ο καταναλωτής. Όλα τα υπόλοιπα δεν βλέπω να έχουν τόσο εφαρμογή. Αποδείξαμε σήμερα ότι από έρευνες που έχουν γίνει με ερωτηματολόγια στους τουρίστες που έρχονται εδώ στην Κρήτη, όλοι οι τουρίστες είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν από μισό μέχρι ένα και ενάμιση ευρώ παραπάνω ανά μερίδα φαγητού, εφόσον είναι βέβαιοι αυτό το φαγητό είναι μαγειρεμένο ή τηγανισμένο με ελαιόλαδο. Άρα, δεν θα υπάρξει αντίρρηση από τους τουρίστες αλλά και ιδίως τους πελάτες που κατάγονται από την Κρήτη που είναι εξοικειωμένοι με το ελαιόλαδο, να πληρώσουν ένα ευρώ παραπάνω για το λάδι. Εδώ το πληρώνουν για το νερό, για το κρασί πολύ περισσότερο, γιατί να μην το πληρώσουν για το λάδι; Αυτό είναι ένα κίνητρο το οποίο εμείς λέμε ότι πρέπει να υπάρξει για να εφαρμοστεί, να έχουν και αυτοί κάποιο όφελος από αυτό και να καταλάβει και ο καταναλωτής ότι θα πρέπει να πληρώσει για να απολαύσει ένα πιστοποιημένο και εγγυημένο προϊόν. Ο καθένας μπορεί να δώσει πενήντα λεπτά παραπάνω για να πάρει λάδι τυποποιημένο» ανέφερε σε δηλώσεις του ο επιστημονικός σύμβουλος του ΣΕΔΗΚ Νίκος Μιχελάκης.
Ο Σύλλογος Εστίασης και Αναψυχής Ρεθύμνου είναι υπέρ της εφαρμογής του μέτρου, θεωρώντας ότι η χρήση τυποποιημένου ελαιολάδου θα συμβάλλει στην διασύνδεση του τουρισμού με την ελαιοκομία, αναβαθμίζοντας σημαντικά την ποιότητα του προσφερόμενου προϊόντος. Σύμφωνα μάλιστα με τον πρόεδρο Ανδρέα Κλαψινό, γίνονται επαφές του συλλόγου με ελαιοτριβεία, ώστε να υπάρχει δυνατότητα τυποποίησης του ελαιολάδου που παράγουν οι εστιάτορες και μέχρι σήμερα χρησιμοποιούν στα καταστήματά τους: «Έχουν ενδιαφερθεί σχεδόν όλα τα ελαιοτριβεία, προκειμένου να τυποποιούν και το δικό μας λάδι και μάλιστα έχει ενδιαφερθεί και η ένωση πάρα πολύ και η ΑΣΕΑΡ. Σε ό,τι αφορά το μέγεθος των φιαλιδίων μάλλον είναι στα 100 ml. Δεν θέλει κανείς τα 250 ml. Αν είναι 100 ml δεν θα τα χρεώσει κανείς, γιατί έχουν τώρα το κουβέρ στο 1 ευρώ οι περισσότεροι» σχολίασε ο κ. Κλαψινός.
Βραβεύσεις ξενοδοχείων
Στο πλαίσιο της χθεσινής εκδήλωσης ο ΣΕΔΗΚ βράβευσε τα ξενοδοχεία που χρησιμοποιούν ελαιόλαδο. Τα ξενοδοχεία που βραβεύτηκαν είναι τα παρακάτω:
Grecotel Creta Palace (Δασκαλαντωνάκης Ν.): Ρέθυμνο, Χρυσό
Anemos Lyxyry Grand Resort (Πανεμαρ ΑΕ): Γεωργιούπολη, Χρυσό
Ερμής (Όμιλος Μαμιδάκη): Άγιος Νικόλαος, Χρυσό
Santa Marina Plaza (Όμιλος Γιαννούλη): Χανιά, Αργυρό
Aquila Rithymna Beach (Δασκαλαντωνάκης Τ.): Ρέθυμνο, Αργυρό
Pilot (Παπαδάκης Γεώργιος): Γεωργιούπολη, Αργυρό
Cactus Hotels (Χαλκιαδάκης ΑΕ): Χερσόνησος, Χάλκινο
Cavo Spada (Όμιλος Γιαννούλη): Χανιά, Χάλκινο
Grand Bay Beach Resort (Όμιλος Γιαννούλη): Χανιά, Χάλκινο
Santa Marina Beach (Όμιλος Γιαννούλη): Χανιά, Χάλκινο
Mirabello Beach (Όμιλος Μαμιδάκη): Άγιος Νικόλαος, Χάλκινο
Candia Park Village (T.E.I.M Bluegr): Άγιος Νικόλαος, Χάλκινο
Maleme Mare (Καρμπαδάκης Γεώργιος): Χανιά, Έπαινος
Minos Palace (T.E.I.M Bluegr): Άγιος Νικόλαος, Έπαινος
Minos Beach Art Hotel (T.E.I.M Bluegr): Άγιος Νικόλαος, Έπαινος