Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, συνολικού μήκους σχεδόν 300 χιλιομέτρων και εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ, είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια, ένα έργο που θα είναι ένας δρόμος του μέλλοντος για την Κρήτη, με φιλικό για το περιβάλλον αποτύπωμα, επεσήμανε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στη διάρκεια της ειδικής εκδήλωσης που έγινε το Σάββατο στα Χανιά, όπου παρουσιάστηκε στους φορείς του νησιού η χρηματοδότηση, το χρονοδιάγραμμα και η νέα χάραξη του Β.Ο.Α.Κ.
Ο πρωθυπουργός ζήτησε τη συνεργασία όλων, ώστε να ολοκληρωθεί το έργο, τονίζοντας ότι: «Πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί και να κάνουμε πράξη το αναπτυξιακό μας όραμα για το νησί. Αν δεν προχωρήσουμε σε αυτό το έργο, η Κρήτη θα μείνει αναπτυξιακά ακρωτηριασμένη. Αυτό αποτελεί για μένα αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα».
Η υλοποίηση του έργου, θα διευκολύνει τις μετακινήσεις των κατοίκων της Κρήτης, θα μειώσει το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων και θα συμβάλλει στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη. Αλλά κυρίως θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια.
Όπως ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ε.Ε. θα υλοποιηθεί με χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ, εξηγώντας ότι ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα, με πρώτα τα Δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης. Εξήγησε επίσης ότι ο νέος Β.Ο.Α.Κ. θα έχει διόδια, όπως έχουν και οι υπόλοιποι αυτοκινητόδρομοι της χώρας (περίπου 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο).
Το 41% του μήκους του νέου οδικού άξονα θα κατασκευαστεί με ενσωμάτωση του υφιστάμενου Β.Ο.Α.Κ., ενώ το 59% χωροθετείται εκτός και ανεξάρτητα αυτού. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που παρουσιάστηκε, τα πρώτα εργοτάξια εκτιμάται ότι θα αρχίσουν να στήνονται στα τέλη του 2022 και στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος έχει πλάτος 21,5 μέτρα, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, με Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) και κεντρική νησίδα.
Το έργο χωρίζεται επί της ουσίας σε 4 τμήματα:
- Κίσσαμος – Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης)
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ. – Εκτιμώμενο κόστος 180 εκ. ευρώ
- Χανιά – Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ. – Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ. ευρώ.
- Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ)
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ. – Εκτιμώμενο κόστος 290 εκ. ευρώ.
- Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (Δημόσιο έργο)
Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 14,0 χλμ. – Εκτιμώμενο κόστος 145 εκ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά το έργο Β.Ο.Α.Κ. σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου, περιλαμβάνει:
- 16 υπόγειες εκσκαφής σήραγγες μονού κλάδου, συνολικού μήκους 23.280 μέτρων
- 10 σήραγγες ανοικτής εκσκαφής (cut and cover) μονού κλάδου, συνολικού μήκους 5.132 μέτρων
- 42 γέφυρες συνολικού μήκους 6.546,2 μέτρων εκ των οποίων οι 30 υπερβαίνουν τα 100 μέτρα
- 8 νέους ανισόπεδους κόμβους (οι 4 ημικόμβοι)
Αναλυτικά:
Στα τέλη του 2022 τα πρώτα εργοτάξια για την κατασκευή του νέου Β.Ο.Α.Κ.
«Ο Β.Ο.Α.Κ. αποτελούσε, αποτελεί και θα αποτελεί για μένα αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα. Είναι ο μεγαλύτερος νέος αυτοκινητόδρομος, ο οποίος θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη. Έχουμε πια την απόλυτη βεβαιότητα ότι διαθέτουμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία, έτσι ώστε δημόσιοι πόροι, ευρωπαϊκοί πόροι σε συνδυασμό με τη χρηματοδότηση, η οποία θα έρθει από τη χρήση του δρόμου να μας εξασφαλίζει ότι διαθέτουμε πια το εργαλείο για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε ένα έργο, το οποίο θα ξεπεράσει τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ. Με ήσυχη τη συνείδηση, απευθύνομαι στους συντοπίτες μου και τους λέω ότι η δέσμευση, την οποία ανέλαβα προεκλογικά, ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης θα γίνει πράξη, είμαι εδώ για να σας το ξαναπώ: ο δρόμος αυτός θα γίνει και η Κρήτη θα αποκτήσει επιτέλους τον δρόμο που της αξίζει», επεσήμανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης το Σάββατο από τα Χανιά, κατά την παρουσίαση του σχεδίου για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.).
Ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε χαρακτηριστικά: «Θέλω να γνωρίζετε ότι αυτός ο δρόμος, θα είναι ένας δρόμος του μέλλοντος. Θα είναι ένα δρόμος, δηλαδή, ο οποίος θα έχει έτοιμες τις υποδομές για ημιαυτόνομη και αυτόνομη οδήγηση. Θα είναι ένας δρόμος ο οποίος θα έχει φιλικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Καθώς οι τρόποι μετακίνησης αλλάζουν, καθώς μετακινούμαστε με γρήγορους ρυθμούς ολοένα και περισσότερο προς την ηλεκτροκίνηση. Πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι υπάρχουν και στο νησί μας οι σχετικές υποδομές για να μπορούμε να υποστηρίξουμε αυτή τη μεγάλη μετάβαση. Και βέβαια, για ένα νησί, με έναν τόσο δυναμικό πρωτογενή αλλά και δευτερογενή τομέα, η ασφάλεια και η ταχύτητα των μεταφορών των αγροτών μας, των βιομηχάνων μας, έχει εξαιρετικά μεγάλη σημασία».
Αναφερόμενος ο πρωθυπουργός στα χρηματοδοτικά εργαλεία και στο χρονοδιάγραμμα του έργου, σημείωσε: «Είμαστε στο σημείο να μπορούμε να εξαγγείλουμε το χρονοδιάγραμμα για το έργο αυτό, έχοντας καταβάλει πολύ μεγάλη προσπάθεια να ωριμάσουμε τις σχετικές μελέτες, να ολοκληρώσουμε τη χάραξη και να εξασφαλίσουμε τη χρηματοδότηση.
Ως προς τη χρηματοδότηση πρέπει να σας πω ότι προσωπικά και το επιτελείο μου και το Υπουργείο κατέβαλε μεγάλη προσπάθεια έτσι ώστε μέρος της χρηματοδότησης να εξασφαλιστεί από το νεοσυσταθέν Ταμείο Ανάκαμψης.
Σας διαβεβαιώνω ότι δεν ήταν καθόλου εύκολο, καθώς το Ταμείο Ανάκαμψης χρηματοδοτεί αυτό το οποίο οι Ευρωπαίοι αποκαλούν τις «υποδομές του μέλλοντος». Ο Β.Ο.Α.Κ. είναι μία εκκρεμότητα που μας έρχεται, δυστυχώς, από το παρελθόν. Καταφέραμε, όμως, για δύο σημαντικούς αυτοκινητοδρόμους, τις δύο μεγάλες εκκρεμότητες τις οποίες είχαμε, τον Βόρειο Οδικό Άξονα και το Βόρειο Τμήμα του Ε65 να εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Και έχουμε πια σήμερα την απόλυτη βεβαιότητα ότι διαθέτουμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία, έτσι ώστε δημόσιοι πόροι, ευρωπαϊκοί πόροι σε συνδυασμό με τη χρηματοδότηση, η οποία θα έρθει από τη χρήση του δρόμου να μας εξασφαλίζει ότι διαθέτουμε πια το εργαλείο για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε ένα έργο το οποίο θα ξεπεράσει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ», ενώ δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών, τον υπουργό Κώστα Καραμανλή και τον υφυπουργό Γιάννη Κεφαλογιάννη για τη συνεχή και επίπονη εργασία τους προκειμένου να δρομολογηθεί το μεγάλο αυτό έργο.
Ο πρωθυπουργός ζήτησε από τους φορείς της Κρήτης να στηρίξουν την υλοποίηση του έργου. Δείχνοντας ότι γνωρίζει για τις αντιδράσεις που υπάρχουν για τη νέα χάραξη του Β.Ο.Α.Κ., είπε:
«Ξέρουμε, ότι ένας από τους λόγους που ο Βόρειος Οδικός Άξονας δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα ήταν διότι, δυστυχώς, υπήρχαν τοπικές αντιδράσεις και τοπικά συμφέροντα, τα οποία εμπόδιζαν την ολοκλήρωση ολόκληρου του έργου. Διότι ένα κομμάτι μόνο να λείπει από το έργο αυτό, μια δυσκολία να συναντήσει κανείς, ένα πρόβλημα με την Αρχαιολογία, όπως είχαμε και το ξεπεράσαμε, παραδείγματος χάριν, στα Άπτερα, θα τίναζε ολόκληρο το έργο στον αέρα. Η χάραξη πρέπει να είναι ενιαία. Η χάραξη έχει κλείσει. Μπορεί να υπάρχουν δυνατότητες για κάποιες μικρές αλλαγές αλλά βασικά είναι αυτή την οποία έχει συμφωνήσει το υπουργείο και μας έχει προτείνει το υπουργείο.
Και όταν με ρώτησαν στο υπουργείο για την χάραξή τους είπα, δεν θέλω να ξέρω. Δεν θέλω να ξέρω ποια είναι η χάραξη. Εσείς θα μου πείτε τεχνικά ποια είναι η σωστή χάραξη. Η πιο συμφέρουσα και αυτή η οποία μπορεί να πάρει τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και θα δημιουργήσει την ελάχιστη δυνατή αναταραχή, διότι πάντα όταν φτιάχνεις ένα δρόμο μπορεί να υπάρχουν μικρές ή μεγαλύτερες αντιδράσεις.
Χαίρομαι διότι καταλαβαίνω και από τον περιφερειάρχη, και από τους αντιπεριφερειάρχες, ότι υπάρχει συμφωνία, ως προς το βασικό πλαίσιο της χάραξης, γιατί χρειαζόμαστε και τη δική σας στήριξη σε αυτήν την προσπάθεια, διότι πάντα μπορεί να υπάρχουν μικρές ή μεγάλες αντιδράσεις. Το οφείλουμε, όμως, το οφείλουμε στους εαυτούς μας, εμείς ως διαχειριστές της κεντρικής εξουσίας, εσείς ως τοπικοί άρχοντες, η Περιφέρεια, οι 8 Δήμοι από τους οποίους περνάει τελικά ο Β.Ο.Α.Κ., να δουλέψουμε όλοι μαζί, έτσι ώστε το έργο αυτό, επιτέλους, να γίνει πραγματικότητα και θα γίνει πραγματικότητα».
O υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, μεταξύ άλλων, σημείωσε: «Παραλάβαμε, όπως έχω πει κι άλλες φορές, μια απλή μολυβιά στο χάρτη. Ένα έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου. Τόσα χρόνια συζητιόταν αλλά κανείς δεν πίστευε πια ότι θα πραγματοποιηθεί. Με συγκεκριμένα βήματα το κάνουμε πραγματικότητα. Κάνοντας άλματα σε όλα τα επίπεδα και εξασφαλίζοντάς του τις τρεις πιο βασικές προϋποθέσεις: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της εργασίας που έχει γίνει, αρκεί να σας πω μόνο το εξής: Όσα κάναμε για τον Β.Ο.Α.Κ. μέσα σε λιγότερο από 22 μήνες, χρειάστηκαν για το Κόρινθος – Πάτρα έξι ολόκληρα χρόνια. Και μάλιστα για τον Β.Ο.Α.Κ., που είναι ένα έργο και πολύ πιο σύνθετο και πιο μεγάλο. Πολλοί με ρωτάνε γιατί δεν είχε προχωρήσει το έργο μέχρι σήμερα. Η αλήθεια είναι μια: ο κυριότερος λόγος ήταν ότι δεν υπήρχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, συνολικά, για όλο το έργο. Εμείς, λοιπόν, εξετάσαμε όλα τα εναλλακτικά σενάρια και καταλήξαμε σε ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό χρηματοδοτικό εργαλείο. Αξιοποιούμε την ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός έδωσε πολύ σημαντική μάχη για να ενταχθεί ο Β.Ο.Α.Κ. στο Ταμείο Ανάκαμψης».
Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου-Χρονοδιάγραμμα
Το έργο του νέου Β.Ο.Α.Κ. τεχνικά έχει χωριστεί σε 5 τμήματα καθένα εκ των οποίων, όπως παρουσιάστηκαν, έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
- Κίσσαμος – Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης)
- Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ.
- Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
- 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα
- Εκτιμώμενο κόστος 180 εκ. ευρώ
- Χανιά – Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)
- Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
- Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
- 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
- 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
- 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
- 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου
- Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ. ευρώ.
- Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ)
- Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ
- Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
- 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
- 12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)
- 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)
- 1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ)
- 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους
- Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος
- Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β’ Φάση του διαγωνισμού
- Εκτιμώμενο κόστος 290 εκ. ευρώ.
- Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος
- Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 14,0 χλμ.
- Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα
- 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
- Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022
- Εκτιμώμενο κόστος 145 εκ. ευρώ.
- Άγιος Νικόλαος – Σητεία
- Θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου
- Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.
Όπως αναφέρθηκε κατά την παρουσίαση, αφού το έργο πλέον έχει χάραξη, θα ακολουθήσουν οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων και η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στις αρχές του επόμενου έτους ως δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό που θα αγγίξει 145 εκ. ευρώ.
Για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά έχουν ανατεθεί και εκπονούνται ήδη οι μελέτες ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης. Ενώ τα τμήματα μετά τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία, μελετώνται ήδη προκειμένου να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα. Ταυτόχρονα, μελετάται και το κομμάτι Σούδα – Αεροδρόμιο.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Με πρώτα τα Δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης.
Με βάση αυτό το πλάνο, στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης, στο οποίο όμως θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο.
Σχετικά με τα διόδια, όπως αναφέρθηκε κατά την παρουσίαση του έργου από τον πρωθυπουργό και την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών-Υποδομών: «Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επίσης δεν κοροϊδεύει τους πολίτες, αλλά λέει ξεκάθαρα ότι ο Β.Ο.Α.Κ. όπως και όλα τα αντίστοιχα έργα σε όλη τη χώρα, θα έχει διόδια. Σημειωτέον, το ύψος των διοδίων έχει υπολογιστεί έως 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους της χώρας».
Ο νέος Β.Ο.Α.Κ. σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου
Σε ό,τι αφορά το έργο στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου, και συγκεκριμένα από τον Ανισόπεδο Κόμβο Επισκοπής έως την αρχή της περιοχής Φόδελε, σε τμήμα του οποίου θα γίνει νέα χάραξη, περιλαμβάνει:
- 16 υπόγειες εκσκαφής σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 23.280 μέτρων
- 10 σήραγγες ανοικτής εκσκαφής (cut and cover) μονού κλάδου συνολικού μήκους 5.132 μέτρων
- 42 γέφυρες συνολικού μήκους 6546,2 μέτρων εκ των οποίων οι 30 υπερβαίνουν τα 100 μέτρα
- 8 νέους ανισόπεδους κόμβους (οι 4 ημικόμβοι) και συγκεκριμένα:
- Α.Κ Επισκοπής
- Α.Κ Εσταυρωμένου
- Α.Κ Λατζιμά
- Α.Κ Δυτικός Πανόρμου Σκεπαστής (ημι- από και προς Ρέθυμνο)
- Α.Κ Ανατολικός Πανόρμου Σκεπαστής (ημι -από και προς Ηράκλειο)
- Α.Κ Δυτικός Εξαντη Μπαλίου (ημι- από και προς Ρέθυμνο)
- Α.Κ Ανατολικός Εξάντη Μπαλίου (ημι -από και προς Ηράκλειο)
- Α.Κ Σισσών
Προβλέπεται επίσης και αναβάθμιση όλων των υφιστάμενων κόμβων της πόλεως του Ρεθύμνου
Περιγραφή νέας χάραξης στο τμήμα Π.Ε. Ρεθύμνης
Η νέα χάραξη του Β.Ο.Α.Κ. στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου, έτσι όπως προβλέπεται από τις μελέτες του υπουργείου Μεταφορών-Υποδομών, έχει ως εξής:
Μετά τον Ανισόπεδο Κόμβο Επισκοπής, η χάραξη της οδού διαμορφώνεται με σήραγγα υπό μορφή τόξου (δίδυμη σήραγγα υπόγειας εκσκαφής, μονής κατεύθυνσης ανά κλάδο -ο αριστερός κλάδος με μήκος 1,430m και ο δεξιός 1,480m), κάτω από την λοφοειδή έξαρση «Αρτικιάς», μέγιστου απόλυτου υψομέτρου της τάξης των +295 μέτρων. Στη συνέχεια, η χάραξη κινείται σταδιακά προς Ανατολικά(Ν των οικισμών Πετρέ και Γεράνι – δίδυμη σήραγγα υπόγειας εκσκαφής, μονής κατεύθυνσης ανά κλάδο- ο αριστερός κλάδος με μήκος 3.630m και ο δεξιός 3.150m), ΒΑ, Α (Ν. του αρχ. χώρου Γερανίου) και ΝΑ για να τερματίσει περί τον Ανισόπεδο Κόμβο Ατσιπόπουλου.
Ακολουθεί το σκέλος Ατσιπόπουλο – Κόμβος Αμαρίου, το οποίο ήδη έχει χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου και ενσωματώνεται με την υφιστάμενη του χάραξη στο συνολικό έργο, με τις απαραίτητες αναβαθμίσεις και παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας.
Ακολουθεί το ενιαίο σκέλος Κόμβος Αμαρίου – Λινοπεράματα. Το έργο χωρίζεται σε δυο υποτμήματα: Κόμβος Αμαρίου – Σκαλέτα και Σκαλέτα Λινοπεράματα.
Η προτεινόμενη χάραξη (ΠΕΛ), στο τμήμα Αμάρι-Σκαλέτα, αποτελεί νέα χάραξη η οποία απομακρύνεται από την πορεία του υφιστάμενου Β.Ο.Α.Κ. προς τα νότια και στη συνέχεια ελίσσεται μεταξύ Άδελε – Πηγής και Πηγιανού Κάμπου. Στη συνέχεια, μετά τον οικισμό Σκαλέτα η χάραξη στρέφεται βορειοανατολικά και μετά το ρέμα Τσαλκρή ακολουθεί την πορεία του υφιστάμενου Β.Ο.Α.Κ.
Επί του τμήματος Αμάρι-Σκαλέτα προβλέπεται η διέλευση του άξονα με σήραγγες σε περιοχή Ν-ΝΑ του παραλιακού οικισμού Πλατανιάς (1 για κάθε κλάδο – μήκος αριστερού και δεξιού κλάδου 530m). Επίσης σήραγγες προβλέπονται και για τη διέλευση του άξονα μεταξύ των οικισμών Πηγιανός Κάμπος και Σταυρωμένος (παραλιακοί οικισμοί προς Β) και Παγκαλοχώρι και Χαμαλεύρι (προς Ν).
Ειδικότερα προβλέπονται σήραγγες μεταξύ των οποίων παρεμβάλλεται τεχνικό γεφύρωσης 35m. Στα δυτικά του τεχνικού γεφύρωσης το μήκος των σηράγγων (αριστερός και δεξιός κλάδος) θα είναι 720m και στα ανατολικά 750m. Στο τμήμα Σκαλέτα – μέχρι τα όρια της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου, η χάραξη του νέου αυτοκινητόδρομου, κατά τμήματα είτε, συμπίπτει ή κινείται παράλληλα και σε εγγύτητα με τη χάραξη του υφιστάμενου Β.Ο.Α.Κ., είτε χωροθετείται εκτός του υφιστάμενου Β.Ο.Α.Κ.
Τα κριτήρια με βάση τα οποία έγινε η επιλογή της προτεινόμενης νέας χάραξης
Για να δούμε τα κριτήρια που ελήφθησαν υπόψη κατά την αξιολόγηση και επιλογή της προτεινόμενης χάραξης στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνης, όπως τα εξηγεί το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών:
- Ως προς τις χρήσεις γης
- Διέλευση μέσω οικισμών
- Ευαίσθητες χρήσεις /περιοχές τουριστικής ανάπτυξης
- Αρχαιολογικοί χώροι
- Προστετευόμενες περιοχές NATURA
- Ως προς την όχληση κατά τη φάση κατασκευής του έργου
- Ηχητική όχληση/δονήσεις
- Ατμοσφαιρική ρύπανση
- Όχληση κατοίκων και κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις
- Ως προς την όχληση κατά τη φάση λειτουργίας του έργου
- Κατανάλωση φυσικών πόρων (κατανάλωση καυσίμου, λόγω μήκους)
- Ατμοσφαιρική ρύπανση
- Περιβαλλοντικός θόρυβος
- Οπτική όχληση
- Επιπτώσεις στο ανθρωπογενές περιβάλλον (μείωση τροχαίων ατυχημάτων/ οδική ασφάλεια)
- Κοινωνικές οικονομικές επιπτώσεις (ανάπτυξη τουριστικών περιοχών)
- Μορφολογικά χαρακτηριστικά/ αλλοίωση φυσιογνωμίας τοπίου
- Τεχνικές υποδομές (αύξηση κόστους κατασκευής)
- Ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά
- Λειτουργικά γεωμετρικά χαρακτηριστικά της οδικής αρτηρίας με όρους οδικής ασφάλειας
Όπως συμπερασματικά σημειώνει το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών: «Επειδή η συγκέντρωση σημειακών ανθρωπογενών πιέσεων είναι μεγαλύτερη στο βόρειο τμήμα του νησιού, από όπου σήμερα διέρχεται ο Β.Ο.Α.Κ. και ακόμα μεγαλύτερη πλησίον των αστικών κέντρων των πόλεων των Χανίων, του Ρεθύμνου και του Ηρακλείου, επιλέχθηκε μια λύση που να μην απομακρύνεται σε ακραίο βαθμό από την παραγωγική δραστηριότητα χωρίς παράλληλα να επηρεάζει ανεπτυγμένες δραστηριότητες στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό και σε συνδυασμό με τα περιβαλλοντικά, γεωτεχνικά, γεωμορφολογικά, αρχαιολογικά και τεχνικά δεδομένα του έργου.
Παράλληλα, σε ένα αρκετά μεγάλο εύρος της νέας χάραξης έχουν επιλεχθεί κατασκευαστικές μέθοδοι που αξιοποιούν τις πλέον σύγχρονες τεχνολογίες και τις ευρωπαϊκές προδιάγραφες προκειμένου μέσα από σήραγγές και τεχνικά έργα να επιτυγχάνεται η μικρότερη δυνατή όχληση στο περιβάλλον και στις παρακείμενες περιοχές».
Γ. Κεφαλογιάννης: Είναι μια μέρα που αφορά το ευοίωνο μέλλον του νησιού μας
Με την ολοκλήρωση της εκδήλωσης παρουσίασης του σχεδίου για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.), ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης ανέφερε: «Σήμερα είναι μια σημαντική μέρα για την Κρήτη, μια μέρα που αφορά το ευοίωνο μέλλον του νησιού μας. Ως υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών και ως Κρητικός βουλευτής αισθάνομαι ικανοποίηση και υπερηφάνεια διότι τηρούμε στο ακέραιο τις δεσμεύσεις μας απέναντι στον κρητικό λαό για την κατασκευή του νέου Β.Ο.Α.Κ. Σε αυτό το πλαίσιο, σήμερα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από Χανιά, παρουσίασε το ολοκληρωμένο σχέδιο για το εμβληματικό έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Υπό τον συντονισμό του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή και τον εξαιρετικό σχεδιασμό του Γενικού Γραμματέα Υποδομών Γιώργου Καραγιάννη έχουμε πετύχει κάτι που έμοιαζε ακατόρθωτο μέχρι πριν από σχεδόν 2 χρόνια και πλέον ύστερα από ένα μαραθώνιο ενεργειών έχουμε δρομολογήσει την κατασκευή του ΒΟΑΚ με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Θα ήθελα συνοπτικά να θυμίζω τις βασικές ενέργειες που έχουν γίνει και τα επόμενα βήματά μας:
- Καταθέσαμε στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη ( Σ.Δ.Ι.Τ.) και ξεκίνησε η Β’ Φάση του Διαγωνισμού.
- Καταθέσαμε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τη προκριθείσα χάραξη του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)
- Οριστικοποιήσαμε το Χρηματοδοτικό Μοντέλο για το σύνολο του έργου με μικτή χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το ΕΣΠΑ.
- Αναθέσαμε τάχιστα 16 μελέτες για τη συνολική ωρίμανση του έργου.
- Αναθέσαμε τις συμβάσεις για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά που θα αποτελέσει προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης.
- Εντός του 2022, αναμένεται να δημοπρατήσουμε το τμήμα Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος, μήκους 15 χλμ., ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
- Στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, περιλαμβάνεται και η αναγκαία αναβάθμιση των υφιστάμενων παρακάμψεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.
- Η ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης για την ένταξη του τμήματος Κίσσαμος-Χανιά, ήδη ωριμάζει μελετητικά.
- Παράλληλα ωριμάζουμε μελετητικά και χρηματοδοτικά τη δημοπράτηση και την κατασκευή του τμήματος Σούδα – Αεροδρόμιο και άλλων κάθετων αξόνων του Β.Ο.Α.Κ. όπως το τμήμα Ανώγεια-Ηράκλειο, Ηράκλειο-Μεσαρά και Ιεράπετρα -Παχειά Άμμος.
Παρόλο που ο νέος Β.Ο.Α.Κ. αποτελείται από διαφορετικά τμήματα, τα οποία βρίσκονται σε διαφορετικό στάδιο ωριμότητας, εμείς το αντιμετωπίζουμε ως ένα ενιαίο έργο-αυτοκινητόδρομο που θα διατρέχει όλη την Κρήτη από την Κίσσαμο ως τη Σητεία και με προϋπολογισμό που θα ξεπεράσει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ».
Σ. Αρναουτάκης: Είναι μια ιστορική μέρα για την Κρήτη
O περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης, κατά τον χαιρετισμό του, χαρακτήρισε ότι η παρουσίαση του σχεδίου, της χρηματοδότησης και του χρονοδιαγράμματος για τον ΒΟΑΚ, αποτελεί ιστορική μέρα για την Κρήτη, λέγοντας: «Θα ήθελα να καλωσορίσω στην Κρήτη, τον Κρητικό πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, μαζί με τους συνεργάτες του για μια ημέρα που πρέπει να αποτελέσει ιστορική ημέρα για το νησί μας. Μια ημέρα που πρέπει με την ολοκλήρωση όλων των μελετών -που οφείλω να τονίσω ότι η νέα χάραξη είναι μια βελτιωμένη χάραξη, αυτή που μας έδωσε το Υπουργείο, που μας έδειξε πριν από 15-20 ημέρες που ήρθαμε στο Υπουργείο. Εμείς από πλευράς δικής μας θέλουμε να συμβάλλουμε θετικά ούτως ώστε τα όποια μικρά προβλήματα ή μεγάλα προκύψουν να μπορούμε να συμβάλλουμε για να μπορεί να υλοποιηθεί αυτό το οραματικό, μεγάλο, αναπτυξιακό, εμβληματικό έργο για την Κρήτη».
Ο περιφερειάρχης, υπογράμμισε επίσης πως αυτή η δεκαετία είναι η δεκαετία των μεγάλων έργων για το νησί και απεύθυνε έκκληση προς τον πρωθυπουργό για την στήριξη της στρατηγικής που θα δημιουργήσει στην Κρήτη ένα κόμβο καινοτομίας η οποία θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.
«Εύχομαι να είμαστε καλά και να ξεκινήσει σύντομα αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο», ανέφερε στην κατακλείδα του χαιρετισμού του ο κ. Αρναουτάκης.
Μ. Λιονή: Χαιρετίζουμε την εξαγγελία και πιστεύουμε ότι θα γίνει και σύντομα πράξη
Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου, Μαίρη Λιονή, χαιρέτησε με ικανοποίηση τις εξελίξεις που αφορούν το σημαντικό έργο του νέου Β.Ο.Α.Κ. Σε δηλώσεις της στα «Ρ.Ν.» ανέφερε:
«Ο πρωθυπουργός και οι αρμόδιοι υπουργοί μας παρουσίασαν τη χάραξη του νέου Β.Ο.Α.Κ. με τις μελέτες, το χρονοδιάγραμμα και κυρίως παρουσίασαν χρηματοδοτικό εργαλείο. Πως δηλαδή ο δρόμος αυτός, με ποιο χρονοδιάγραμμα και ποια χρηματοδοτικά εργαλεία, θα υλοποιηθεί από τη μια άκρη της Κρήτης στην άλλη. Για εμάς είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτό. Το έργο αποτελεί διακαή πόθο όλων των Κρητικών και ένα παραπάνω των Ρεθεμνιωτών που δεν έχουμε πύλη εισόδου, ούτε λιμάνι, ούτε αεροδρόμιο. Επομένως είναι παρά πολύ σημαντικό να ξεκινήσει και να τελειώσει αυτός ο δρόμος γιατί έχουμε θυσιάσει ζωές πολλών ανθρώπων, και ντόπιων και επισκεπτών. Η Κρήτη δικαιούται να έχει ένα τέτοιο μεγάλο αναπτυξιακό εργαλείο. Ο Β.Ο.Α.Κ. είναι ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα που πρόκειται να γίνουν. Δυστυχώς είμαστε από τους τελευταίους στην Ελλάδα αλλά κάλλιο αργά παρά ποτέ. Χαιρετίζουμε λοιπόν την εξαγγελία αυτή και πιστεύουμε ότι θα γίνει και σύντομα πράξη. Εκείνο που θέλω να επισημάνω είναι ότι θα πρέπει μέσα στο μεγάλο αυτό έργο, γρήγορα, να μπει και το τμήμα του δρόμου Σούδα-αεροδρόμιο, διότι για το Ρέθυμνο είναι εξίσου σημαντικό έργο, όσο σχεδόν και ο Β.Ο.Α.Κ., γιατί θα μας οδηγεί πάρα πολύ σύντομα και με ασφάλεια στο αεροδρόμιο των Χανίων, διότι βλέπουμε να απομακρύνεται από το νομό μας το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου με τη θέση κατασκευής που έχει επιλεγεί».
Ερωτώμενη η κ. Λιονή για τις αντιδράσεις που υπάρχουν για τη νέα χάραξη του Β.Ο.Α.Κ. στο τμήμα του Ρεθύμνου, απάντησε: «Πάντοτε θα υπάρχουν αντιδράσεις όταν γίνεται ένα έργο και μάλιστα σε τόσο μεγάλη έκταση. Αντιδράσεις και παράπονα έχουν εκδηλωθεί και ανατολικά και δυτικά του Ρέθυμνο. Εμείς θα έρθουμε σε επαφή με τους μελετητές ούτως ή άλλως, διότι έχουμε υπογράψει συμβάσεις για τις οριοθετήσεις των ποταμών όσον αφορά αντιπλημμυρικά έργα. Αρκετά από αυτά έχουν σχέση με την κατασκευή του Β.Ο.Α.Κ., επομένως εμείς θα θέσουμε υπόψη των μελετητών τις αιτιάσεις των ανθρώπων.
Πιστεύω ότι τίποτα δεν είναι γραμμένο σε πέτρα, καταλαβαίνω ότι αλλαγή του άξονα δεν μπορεί να γίνει και αυτό μας έγινε σαφές κατά την προχθεσινή παρουσίαση, όμως σημειακές παρεμβάσεις διόρθωσης πιστεύω ότι θα μπορούν να γίνουν. Σε αυτή την κατεύθυνση λοιπόν, θα θέσουμε υπόψη των μελετητών τις αιτιάσεις των ανθρώπων και αν αυτές μπορούν να γίνουν αποδεκτες. Όμως, και για εμάς προέχει και είναι ύψιστης σημασίας να ξεκινήσει και να υλοποιηθεί το έργο το Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης».
Γ. Μαρινάκης: Δεν θα μας συγχωρήσει κανείς αν δεν υλοποιηθεί και αυτή τη φορά το έργο
Στην κοινωνική, οικονομική και αναπτυξιακή σημασία του έργου, αναφέρθηκε ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης μιλώντας στα «Ρ.Ν.» τονίζοντας ότι τα όποια προβλήματα μπορεί να υπάρχουν δεν θα πρέπει να αποτελέσουν τροχοπέδη για την υλοποίηση του έργου. Όπως ανέφερε ο κ. Μαρινάκης: «Είναι πάρα πολύ θετικό και ελπίζω τα πράγματα αυτή τη φορά να προχωρήσουν σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα και η κοινωνία να νιώσει ότι επιτέλους ένα τεράστιο έργο που έπρεπε να είχε γίνει στην Κρήτη τώρα και δεκαετίες, έχει ελπίδα υλοποίησης. Είναι προφανές ότι θα πρέπει το έργο να το εξετάσουμε για λεπτομέρειες, να δούμε τις προοπτικές του, τυχόν προβλήματα που μπορούμε και τώρα σε αυτό το στάδιο να διορθώσουμε και νομίζω ότι δεν πρέπει η κοινωνία να χάσει τον βασικό στόχο, που είναι ότι το έργο πρέπει να γίνει. Δεν θα μας συγχωρήσει κανείς αν εμποδίσουμε την υλοποίησή του. Ούτε εκείνοι που χάθηκαν ούτε οι επόμενοι άνθρωποι που θα χαθούν σε αυτό το δρόμο, που μόνο εθνικό δίκτυο δεν είναι και λέγεται Β.Ο.Α. Κρήτης. Εκτιμώ ότι θα πρέπει με συλλογικότητα, υπευθυνότητα και θεσμικότητα, να διαχειριστούμε αυτό το τεράστιο έργο.
Είναι προφανές ότι για ένα έργο τόσο μεγάλης έκτασης και κόστους, θα δημιουργηθούν προβλήματα και μικρά και μεγάλα. Όλοι μας όμως πρέπει να κατατείνουμε στο πώς να τα λύσουμε και όχι στο πώς να αποτελέσουν θέματα προσκομμάτων και να γίνουν προσκόμματα του τελικού έργου. Δεν θα συγχωρέσουμε στους εαυτούς μας αν δεν εξελιχθεί και αυτή τη φορά αυτός ο μεγάλος σχεδιασμός.
Θα ήθελα να τονίσω ότι το έργο αυτό το χρειαζόμαστε και για λόγους οδικής ασφάλειας. Η Κρήτη χάνει κάθε μέρα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και αυτό οφείλεται στο κακό οδικό δίκτυο που τη διαπερνά. Είναι θέμα και οικονομικής επιβίωσης του νησιού να δημιουργηθεί αυτό το τεράστιο έργο, που είναι έργο αναπτυξιακής πνοής. Χαιρετίζω την έναρξη αυτής της διαδικασίας και εύχομαι όλα να εξελιχτούν ομαλά. Προφανώς θα συνεργαστούμε με το αρμόδιο υπουργείο και θα συνεισφέρουμε την άποψή μας ώστε να βοηθήσουμε και το έργο να είναι όσο το δυνατόν λειτουργικότερο και να ικανοποιεί τη συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων».
Σχολιάζοντας ο δήμαρχος τις αντιρρήσεις που υπάρχουν για τη νέα χάραξη του Β.Ο.Α.Κ., είπε: «Απ’ όπου κι αν περάσει το έργο, θα υπάρχει μια ομάδα πολιτών που θα έχει από πολύ δικαιολογημένα ως λιγότερα δικαιολογημένα παράπονα και αιτιάσεις. Δεν μπορούμε όμως να χάσουμε το δάσος κοιτώντας το δέντρο. Οφείλουμε βέβαια να σεβαστούμε και το δέντρο, υπό την έννοια να σκύψουμε πάνω στις αιτιάσεις, αν είναι εύλογες και αν είναι διορθώσιμες φυσικό είναι ότι θα πρέπει η πολιτεία να απαντήσει σε όλα αυτά. Η γνώμη μου είναι ότι γι’ αυτό το έργο πρέπει πρωτίστως να εξηγήσει η πολιτεία γιατί διάλεξε τη συγκεκριμένη χάραξη, να αποδείξει γιατί είναι η καλύτερη χάραξη, να αποκρούσει τυχόν άλλων επιχειρηματολογίες με όρους του περιβάλλοντος, της επιστήμης και φυσικά της οικονομίας της κλίμακας. Γιατί είναι προφανές ότι ένα έργο πρέπει να γίνει με τα τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με το μεγαλύτερο σεβασμό στο περιβάλλον αλλά και με μια οικονομική κλίμακα που να μπορεί να πραγματοποιηθεί. Αλλιώς θα σχεδιάσουμε για άλλη μια φορά επί χάρτου και δεν θα μας το συγχωρήσει κανείς. Υπενθυμίζω ότι το 1992 που έγινε ο εθνικός σχεδιασμός για τους εθνικούς άξονες της Ελλάδας, εμείς ως Κρήτη θεωρήσαμε μεγάλη επιτυχία ότι εξαιρεθήκαμε, επειδή τάχα δεν θέλαμε να πληρώσουμε διόδια. Όλη η υπόλοιπη Ελλάδα έχει οδικό δίκτυο, εμείς δεν έχουμε. Καθυστερήσαμε 30 χρόνια αλλά συσσωρευτήκανε και νέες τετελεσμένες καταστάσεις, επιβαρυντικές για το έργο και το κόστος και δυστυχώς θα πληρώσουμε και διόδια. Άρα τι καταφέραμε. Απολύτως τίποτα».
Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ: Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ξόδεψε δυο χρόνια, κοροϊδεύοντας τους Κρητικούς
Με αφορμή την παρουσίαση του σχεδίου του Β.Ο.Α.Κ. και τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού για το έργο, με κοινή δήλωσή τους, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ εξαπέλυσαν σκληρή επίθεση στην κυβέρνηση και τον Κυριάκο Μητσοτάκη, κατηγορώντας τον ότι εμπαίζει τους Κρητικούς και ότι ύστερα από δύο χρόνια ψεμάτων συνεχίζουν τους διαγωνισμούς της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, με μόνη αλλαγή την επιβολή διοδίων.
Στην κοινή δήλωση, του πρώην υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη, τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, του Νίκου Παππά, των βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ηρακλείου, Σωκράτη Βαρδάκη, Νίκου Ηγουμενίδη, Χάρη Μαμουλάκη, Λασιθίου, Εμμανουήλ Θραψανιώτη, Ρεθύμνης, Ανδρέα Ξανθού και Χανίων, Παύλου Πολάκη, αναφέρονται μεταξύ άλλων, τα εξής:
«Όταν ανέλαβε η κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα το 2015, ο Β.Ο.Α.Κ. δεν ήταν ένα έργο αλλά μια συζήτηση πολλών δεκαετιών, χωρίς ίχνος σχεδιασμού ενός μεγάλου έργου, χωρίς ενιαία αντιμετώπιση, χωρίς αρχή, μέση, τέλος.
Μέχρι το 2016 είχαν διατεθεί για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης 450 εκ. ευρώ και είχαν κατασκευαστεί σε 50 χρόνια, 49,5 χιλιόμετρα. Ούτε ένα χιλιόμετρο το χρόνο. Αυτή ήταν η επίδοση του παλαιοκομματισμού στην Κρήτη σε μισό αιώνα.
Υπήρχαν διάσπαρτες αναθέσεις μελετών τμημάτων του έργου, άλλες από τον Ο.Α.Κ., άλλες από την Περιφέρεια, άλλες από το υπουργείο Υποδομών, με αποτέλεσμα κανένας φορέας να μη γνωρίζει σε ποια φάση είναι, ποια τμήματα είχαν μελέτες, σε ποια τμήματα δεν έχει ανατεθεί καμία μελέτη.
Παρά τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα, έγινε μια μεγάλη προσπάθεια ενιαίας αντιμετώπισης του έργου, ολοκλήρωσης της κατασκευής τμημάτων που ήταν ώριμα, εξέτασης διαφορετικών επιλογών χάραξης του Β.Ο.Α.Κ., υλοποίησης κυκλοφοριακών μετρήσεων σε θερινούς και χειμερινούς μήνες, ωρίμανσης τόσο του Β.Ο.Α.Κ. όσο και των τμημάτων οδικού δικτύου της Κρήτης που δεν θα περιλαμβανόταν σε αυτόν.
Η προσπάθεια απέδωσε και το γνωρίζουν οι πολίτες της Κρήτης. Έργα που ήταν υπό κατασκευή για δεκαετίες, ολοκληρώθηκαν.
Διαγωνισμοί που τους έταζαν από το 1974, όπως το αεροδρόμιο του Καστελίου Ηρακλείου, υλοποιήθηκαν και ολοκληρώθηκαν οι συμβάσεις.
Ο Β.Ο.Α.Κ. -από μικρά αποσπασματικά τμήματα της ΝΔ και του παλαιοκομματισμού, σχεδιάσθηκε ως ένα ενιαίο έργο- μαζί με τα υπόλοιπα οδικά τμήματα προς τη Σητεία, προς το αεροδρόμιο του Καστελίου (που εντάχθηκε στο διαγωνισμό του αεροδρομίου), προς την Μεσαρά που ολοκληρώθηκε και προς τα υπόλοιπα περιφερειακά δίκτυα.
Η προσπάθεια απέδωσε και για να υλοποιηθεί ως αυτοκινητόδρομος με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστική νησίδα, προβλέφθηκαν τρεις διαγωνισμοί.
Οι δυο διαγωνισμοί (ένας από το Καστέλι Χανίων ως την Χερσόνησο Ηρακλείου ως παραχώρηση και ένας διαγωνισμός ΣΔΙΤ από την Χερσόνησο ως τη Νεάπολη) έγιναν και ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση αξιολόγησης των συμμετεχουσών εταιρειών.
Ο τρίτος διαγωνισμός από τη Νεάπολη ως τον Άγιο Νικόλαο προβλέφθηκε να γίνει ως δημόσιο έργο με την ολοκλήρωση των μελετών που βρίσκονταν σε προχωρημένο στάδιο.
Με την ολοκλήρωση κάθε φάσης, γινόταν ενημέρωση στους φορείς της Κρήτης, παρουσιαζόταν οι λύσεις στην Κρήτη δημόσια και εκδίδονταν δημόσιες ανακοινώσεις. Αρκεί μια αναζήτησή για να τις δει κάποιος».
Και προσθέτουν οι βουλευτές: «Σήμερα, δύο χρόνια μετά, ανακοίνωσαν χωρίς να ντρέπονται την ίδια λύση με αυτή που είχαμε σχεδιάσει και εκκινήσει τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Αρκεί να δει κάποιος την ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών που προβλέπει τα ίδια ακριβώς μεγέθη.
Τελικά δεν ήταν γονατογραφήματα, ούτε μολυβιές στο χάρτη, κύριε Καραμανλή οι λύσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τον Β.Ο.Α.Κ. Φροντίστε, τουλάχιστον, όταν φτάσει η ώρα να παρουσιάσετε σχέδια και χάρτες, να βάλετε άλλα χρώματα…
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ξόδεψε δυο χρόνια, κοροϊδεύοντας τους Κρητικούς… Δύο χρόνια κατά τα οποία δεν έκανε διαβούλευση με κανέναν είτε για το ζήτημα των διοδίων είτε για άλλα πιθανά αιτήματα της τοπικής κοινωνίας».