Νέες καθυστερήσεις καταγράφονται στην ανάρτηση των δασικών χαρτών του Ρεθύμνου, με τον χρόνο ολοκλήρωσής τους να παραμένει ακόμα άγνωστος, αφού ο φόρτος εργασίας της τοπικής υπηρεσίας είναι τεράστιος και αντιστοιχεί σε ένα δασολόγο, τον οποίο συνεπικουρούν άλλοι υπάλληλοι του Δασαρχείου. Η πρόσφατη αλλαγή της νομοθεσίας δημιουργεί επιπλέον προβλήματα, καθώς σύμφωνα με την διευθύντρια της Διεύθυνσης Δασών, ο φάκελος που είχε σταλεί για έγκριση στο Εθνικό Κτηματολόγιο με την πρώτη χαρτογράφηση πρέπει να εξεταστεί εκ νέου, καθώς εκτάσεις που είχαν χαρακτηριστεί δασικές πλέον με την τροποποίηση του νόμου γίνονται γεωργικές. Σε αυτό το φόρτο εργασίας έρχονται να προστεθούν και 10.000 αγωγές, που αφορούν ακίνητα τα οποία διεκδικεί το ελληνικό Δημόσιο και αφορούν στις 12 περιοχές του νομού που έχουν ήδη κτηματογραφηθεί.
Το πρόβλημα είναι σημαντικό και τεράστιο και δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με το υπάρχον προσωπικό, ξεκαθαρίζει η διευθύντρια της Διεύθυνσης Δασών, Χαρά Καργιολάκη, με δεδομένο ότι οι προθεσμίες είναι ασφυκτικές και είναι πρακτικά αδύνατον, όπως επισημαίνει να μπορέσει να ανταπεξέλθει η υπηρεσία. «Ουσιαστικά, θεωρούσαμε ότι είχαμε φτάσει σε ένα καλό σημείο. Δεν έχουμε φτάσει όμως. Στην αρχική δουλειά που είχαμε κάνει και είχαμε στείλει στο Εθνικό Κτηματολόγιο τους χάρτες για να εγκριθούν, τηρούσαμε μια νομοθεσία. Στο ενδιάμεσο διάστημα όμως αυτή άλλαξε. Κάποια ακίνητα, τα οποία τα θεωρούσαμε δασικά με βάση την τότε νομοθεσία και τα οποία θα έπρεπε να περάσουν από τη διαδικασία των επιτροπών εξέτασης των δασικών χαρτών, αυτά τα ακίνητα σε αυτή τη φάση λόγω αλλαγής της νομοθεσίας θα πρέπει να επανεξεταστούν και κάποια να αποδοθούν ως γεωργικά, λόγω του ότι έχουν γίνει με νόμιμες πράξεις μεταβίβασης της διοίκησης. Αυτά πρέπει να επανεξεταστούν από την υπηρεσία μας.
Την δια στιγμή εκκρεμούν 10.000 αγωγές ακινήτων, τα οποία διεκδικεί το δημόσιο. Η υπηρεσία μας θα πρέπει μέχρι το τέλος του χρόνου να συντάξει φάκελους τους οποίους θα πρέπει να προωθήσει στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους για να εξεταστούν. Αρχικά η προθεσμία αυτή για τις αγωγές ήταν το 2024 και με την αλλαγή του νομού οι αγωγές αυτές πρέπει να εξεταστούν ως το τέλος του χρόνου».
Η ίδια με έγγραφό της προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης αλλά και τα αρμόδια υπουργεία έχει επανειλημμένως τονίσει τα προβλήματα που υπάρχουν και τα οποία, όπως λέει, δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με το υπάρχον προσωπικό και την διαθέσιμη υλικοτεχνική υποδομή. Μέχρι στιγμής πάντως τα αιτήματα της υπηρεσίας παραμένουν αναπάντητα. «Εμείς ονειρευόμαστε να κάνουμε πράγματα όμως δεν έχουμε τα μέσα να τα κάνουμε. Δεν έχουμε προσωπικό. Είναι αδύνατον να βάζουν αυτές τις ασφυκτικές προθεσμίες χωρίς η υπηρεσία να είναι επαρκώς στελεχωμένη. Το βασικό και το κύριο και το πιο σοβαρό είναι αυτή η υπηρεσία που λέγεται Δασική και της έχει ανατεθεί ουσιαστικά η ανάπτυξη της χώρας να ενισχυθεί. Δεν γίνεται να παίζουμε και να ξεκινάμε από το μείον», σημείωσε.
Υπενθυμίζεται ότι η τελευταία χαρτογράφηση στον Νομό Ρεθύμνου έγινε το 2003 και αφορούσε το 8% των εκτάσεων του Ρεθύμνου και συγκεκριμένα δώδεκα δημοτικά διαμερίσματα του βόρειου άξονα του νομού, τα οποία είναι τα εξής: Άδελε, Αρμένοι, Ρέθυμνο, Πρινές, Ατσιπόπουλο, Γεράνι, Ρουσσοσπίτι, Πρασές, Χρωμοναστήρι, Μαρουλάς, Επισκοπή και Αργυρούπολη.
Οι δασικοί χάρτες αποτελούν ένα σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης για κάθε περιοχή, αφού επί της ουσίας έχουν να κάνουν με τον καθορισμό χρήσεων γης, προστατεύοντας παράλληλα το φυσικό περιβάλλον. Με την προστασία των δασικών εκτάσεων από τις αυθαίρετες επεμβάσεις και την άναρχη δόμηση, διασφαλίζεται η δημόσια και η ιδιωτική περιουσία.
Τι προβλέπει ο νέος νόμος
Ο νέος νόμος επιχειρεί να δώσει λύση στις αντιρρήσεις που υποβάλλονται επί των αναρτημένων δασικών χαρτών, οι οποίες όμως δεν εξετάζονται αλλά και να ξεκαθαρίσει για το ποιες εκτάσεις δόθηκαν για καλλιέργεια στους αγρότες.
Συγκεκριμένα, γίνεται αποχαρακτηρισμός για μερίδα εκτάσεων, που μετά την ανάρτηση των δασικών χαρτών εμφανίζονταν ως «δασικές», παρά το γεγονός ότι πρόκειται για γη την οποία είχε διανείμει το Κράτος για καλλιέργεια προ του 1975.
Πρόκειται κυρίως για Πράξεις που εκδόθηκαν στο πλαίσιο της αγροτικής νομοθεσίας, όπως:
– Αποφάσεις Επιτροπών Απαλλοτριώσεων για το σύνολο των εκτάσεων που αφορούν κληροτεμάχια, εξαιρεθείσες υπέρ ιδιοκτητών εκτάσεις, ιδιοκτησίες, διαθέσιμες και κοινόχρηστες εκτάσεις.
– Διανομές και αναδασμοί για το σύνολο των εκτάσεων που αναφέρονται στα σχετικά κτηματολογικά διαγράμματα.
– Άδειες Υπουργού ή Νομάρχη για κάθε περίπτωση μεταβίβασης αγροτικών ακινήτων, όταν δεν έχει αλλάξει η χρήση.
– Πράξεις που εκδόθηκαν με σκοπό τη βιομηχανική και τουριστική ανάπτυξη της χώρας, όπως απαλλοτριώσεις με σκοπό την εγκατάσταση βιομηχανικής ή τουριστικής μονάδας ή άδειες εγκατάστασης ή / και λειτουργίας βιομηχανικής ή τουριστικής μονάδας.
«Οι παραλείψεις αυτές, όμως, έχουν οδηγήσει πολλούς πολίτες και στην υποβολή αντιρρήσεων ή αιτήσεων για τη διόρθωση προδήλων σφαλμάτων των δασικών χαρτών, με αποτέλεσμα οι Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων να αντιμετωπίζουν ένα τεράστιο όγκο υποθέσεων, οι καθυστερήσεις που προκαλούνται στη διεκπεραίωσή τους να είναι πολύ μεγάλες και τελικά εις βάρος των πολιτών» αναφέρει χαρακτηριστικά η αιτιολογική έκθεση του νόμου που ψηφίστηκε.
«Τερματίζονται έτσι οι αλληλοσυγκρουόμενες τοποθετήσεις της δημόσιας διοίκησης, αλλά και επιταχύνεται η εκπόνηση των δασικών χαρτών, χωρίς εμπόδια που είχαν τεθεί από ίδιο το δημόσιο, αλλά και χωρίς ταλαιπωρία για τους πολίτες» τονίζει χαρακτηριστικά το ΥΠΕΝ. Ωστόσο, προϋπόθεση είναι οι συγκεκριμένες χρήσεις που αποδόθηκαν στις εκτάσεις που απώλεσαν το δασικό τους χαρακτήρα να έχουν διατηρηθεί και αυτές να μην έχουν δασωθεί ξανά.