Θέμα χρόνου είναι η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο εργολάβο για την έναρξη των εργασιών στο μεγάλο έργο βιοκλιματικής ανάπλασης στην περιοχή της Καλλιθέας και συγκεκριμένα στην πλατεία του Αγίου Γεωργίου και στην κάθετη οδό αυτής, δηλαδή την Άγγελου Σικελιανού.
Ανάδοχος του έργου είναι η εταιρεία ΑΝΤΕΚΑ.ΑΕ του κ. Ανυφαντάκη, ο οποίος ανέλαβε το έργο προσφέροντας μεγάλο ποσοστό έκπτωσης που ανέρχεται σε 61,14%. Πλέον ο φάκελος της σύμβασης βρίσκεται για έλεγχο στην Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Κρήτης, διαδικασία η οποία προβλέπεται βάσει νόμου και σε ένα δεκαπενθήμερο αναμένεται να γίνει η υπογραφή της σύμβασης για να ξεκινήσει το έργο.
Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 1.555.000,00 ευρώ και έχει ενταχτεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κρήτης 2014-2020 με απόφαση του περιφερειάρχη Σταύρου Αρναουτάκη από τον περασμένο Αύγουστο, όμως, η γραφειοκρατία ήταν δαιδαλώδης για την προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης και τα στάδια που μεσολαβούν για την προκήρυξη του διαγωνισμού.
Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, ορίζεται σε δώδεκα μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης.
Πρόκειται για μια ανάπλαση που αναμένεται να αναβαθμίσει την γύρω περιοχή και να δώσει έναν νέο αναπτυξιακό χαρακτήρα στη γειτονιά της Καλλιθέας, η οποία σήμερα είναι επιβαρυμένη κυκλοφοριακά και μη λειτουργική για τους κατοίκους της.
Τη μελέτη του έργου εκπόνησε ο αρχιτέκτονας του γραφείου παλιάς πόλης του Δήμου, Μάνος Τσάκωνας και σε αυτήν προβλέπονται καινοτόμες παρεμβάσεις που θ’ αλλάξουν την όψη της πυκνοκατοικημένης περιοχής της Καλλιθέας αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα την ποιότητα ζωής των κατοίκων της.
Σύμφωνα με τον μελετητή το έργο περιλαμβάνει:
• την ανάπλαση της οδού Άγγελου Σικελιανού
• τη διαμόρφωση και ανάδειξη της πλατείας δυτικά του Ιερού Ναού
• τον σχεδιασμό ενός μικρού πάρκου και μιας νέας παιδικής χαράς
• την κατάλληλη διαμόρφωση του υπόλοιπου τμήματος της περιοχής επέμβασης σε οργανωμένο χώρο στάθμευσης.
Βασικό χαρακτηριστικό της μελέτης είναι το πράσινο, ενώ περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας μεγάλης πλατείας συνολικής έκτασης 1.100 τ.μ., στην οποία θα ενταχθεί μια σύγχρονη παιδική χαρά ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Ταυτόχρονα προβλέπεται η κατασκευή ενός μεγάλου πεζοδρόμου, συνολικού πλάτους 6 μέτρων, στον οποίο θα μπορούν να διοργανωθούν εκδηλώσεις και υπαίθριες αγορές.
Για την εκπόνηση της μελέτης που έχει βιοκλιματικό χαρακτήρα υπήρξε συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης, οι επιστημονικές υποδείξεις του οποίου ήταν καθοριστικές για την ένταξη του έργου στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Μίνως Αλεφαντινός, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» έκανε λόγο για ένα πολύ σημαντικό έργο που θα αναβαθμίσει σημαντικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιοχής, αφού θα «τακτοποιήσει» μια άναρχη γειτονιά δημιουργώντας τις προϋποθέσεις και τις προδιαγραφές για νέες προοπτικές ανάπτυξης μέσα από την δημιουργία μιας πλατείας και ενός πεζόδρομου που θα συνδέει την περιοχή της Καλλιθέας με την παραλία.
Καινοτόμο στοιχείο της παρέμβασης είναι ότι θα υπάρχουν υπόγειοι κάδοι απορριμμάτων, ενώ στην περιοχή θα τοποθετηθούν σταθμός φόρτισης ηλεκτρονικών αυτοκινήτων και ποδηλάτων, ενώ εξαιτίας του βιοκλιματικού χαρακτήρα του έργου τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν έχουν υποδειχτεί από το Πολυτεχνείο Κρήτης, που έκανε τη μελέτη σε συνεργασία με τον Δήμο, ενώ στην περιοχή θα υπάρχουν επίσης μετρητές αντίστοιχοι με εκείνοι που υπάρχουν στην πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου.
Ειδικότερα, ο Μίνως Αλεφαντινός, ανέφερε: «Είναι πάρα πολύ σημαντικό έργο, γιατί τακτοποιεί καταρχήν μια εντελώς άναρχη λειτουργία μιας υποτιθέμενης σήμερα πλατείας. Η συγκεκριμένη πλατεία δεν εξυπηρετεί σήμερα κανένα από τους βασικούς κανόνες που απαιτεί για να λέγεται πλατεία. Υπάρχει μόνο μια άναρχη και παράνομη στάθμευση παντού. Ένα από τα μεγάλα προβλήματα της περιοχής, είναι ότι μια εκκλησία, η οποία εξυπηρετεί μια τόσο μεγάλη περιοχή, δεν μπορούσε με τις σημερινές συνθήκες να καλύψει τις λειτουργικές ανάγκες της. Άρα λοιπόν ήταν επιτατική ανάγκη να τακτοποιηθεί αυτή η πλατεία. Από την άλλη πλευρά είναι ένας χώρος ο οποίος βρίσκεται σε ένα πάρα πολύ νευραλγικό σημείο της πόλης και ο οποίος είναι σε πολύ κοντινή απόσταση από τη θάλασσα, την παραλία. Από πάνω της είναι μια πολύ μεγάλη περιοχή, η Καλλιθέα, η οποία έχει χιλιάδες ανθρώπους, οι οποίοι έχουν ανάγκη για παιδική χαρά, συναντήσεις, και μια συν τοις άλλοις ασφαλή και αισθητικά άρτια πρόσβαση στην παραλία κάτω από τα σπίτια τους. Άρα κατεβαίνοντας την οδό «Άγγελου Σικελιανού» στα δεξιά μας υπάρχει μόνο μια λωρίδα δρόμου για τα αυτοκίνητα και άλλος τόσος χώρος και περισσότερος, στα δεξιά μας, είναι για τους πεζούς. Υπάρχει ένας μεγάλος πεζόδρομος λοιπόν, ο οποίος εξυπηρετεί αυτό που είπα προηγουμένως, ότι μια μεγάλη περιοχή και χιλιάδες άνθρωποι με πολυκατοικίες στην Καλλιθέα, και πλέον θα τους δίνεται η δυνατότητα μέσα από ένα ασφαλή και όμορφο πεζόδρομο να κατέβουν στην παραλία. Άρα δεν είναι μόνο ότι τακτοποιούμε μια πλατεία αλλά εξυπηρετούμε λειτουργικά και αναβαθμίζουμε ιδιαίτερα και ουσιαστικά μια ιδιαίτερη περιοχή που ήταν από τις περιοχές της πόλης που δεν είχαν λάβει μέριμνα, και δεν είχαν αναβαθμιστεί» και πρόσθεσε ότι «Τη μελέτη έχει κάνει το Πολυτεχνείο Κρήτης και εφόσον χρηματοδοτείται ως βιοκλιματικό είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθήσουμε με μεγάλη πιστότητα και με μεγάλη συνέπεια τη μελέτη γιατί όπως είχε γίνει και στο έργο της Σοχώρας, θα τοποθετηθούν κι εκεί μετρητές, οι οποίοι θα μετρούν συνεχώς και θα αποδεικνύουν την βιοκλιματικότητα του έργου και ότι πετύχαμε το στόχο που είχαμε βάλει. Μια καινοτομία είναι ότι για πρώτη φορά θα βάλουμε κάδους βυθιζόμενους, θα υπάρχει ο σταθμός φόρτωσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων και σταθμός για ποδήλατα. Και φυσικά ο χώρος μπροστά στην εκκλησία θα μένει ελεύθερος για να δημιουργούνται οι προϋποθέσεις της σωστής λειτουργίας της. Το έργο το πήρε Ρεθεμνιώτης εργολάβος με τον οποίο έχουμε έως τώρα μια άριστη συνεργασία και εκτιμώ ότι αρχές Σεπτεμβρίου θα ξεκινήσουμε δυναμικά, ώστε να σχεδιάσουμε σωστά τη σειρά των εργασιών και να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα όσον αφορά το χρόνο».
Τι περιλαμβάνει η μελέτη
Η μελέτη μεταξύ άλλων περιλαμβάνει επίσης διαμόρφωση τμήματος της περιοχής σε οργανωμένο χώρο στάθμευσης, κοινόχρηστα ηλεκτροκίνητα ποδήλατα και σταθμούς φόρτισής τους, καθώς και βυθισμένους κάδους για τα σύμμεικτα και τα ανακυκλώσιμα απορρίμματα.
Η μελέτη του συγκεκριμένου έργου εντάσσεται στο σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας που ακολουθεί ο Δήμος Ρεθύμνου δίδοντας έμφαση στον πεζό και στον ποδηλάτη, δημιουργώντας ταυτόχρονα κοινόχρηστους χώρους.
Συγκεκριμένα, στον χώρο του πάρκου, μεταξύ άλλων, προβλέπεται απλός σταθμός κοινόχρηστων ποδηλάτων αλλά και ειδικός σταθμός κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδηλάτων.
Με τους δύο αυτούς σταθμούς, ο χώρος θα προσφέρεται ιδιαίτερα για ποδήλατο αλλά και ως σημείο συνάντησης ποδηλατιστών και παρόμοιων ομάδων, λόγω των δένδρων, των καθιστικών κ.λπ. Παράλληλα, προβλέπει στο ανατολικό τμήμα της περιοχής ανάπλασης χώρο στάθμευσης 65 θέσεων Ι.Χ. αυτοκινήτων και 4 θέσεων στάθμευσης ΑμεΑ σε μία συνολικά έκταση περίπου 2.000 τετραγωνικών μέτρων.
Στο βόρειο τμήμα θα λειτουργεί χώρος φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σε όλη την περιοχή παρέμβασης, δηλαδή σε όλη την έκταση της οδού Άγγελου Σικελιανού, σε όλους τους χώρους της νέας πλατείας, στους χώρους του πάρκου και στον χώρο στάθμευσης υπάρχει πρόβλεψη για την ανεμπόδιστη κυκλοφορία ΑμεΑ σύμφωνα με τις εκάστοτε προδιαγραφές.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται όδευση τυφλών και από τις δύο πλευρές του δρόμου (δυτικό και ανατολικό πεζοδρόμιο), καθώς και στον χώρο της πλατείας και σε κίνηση προς τα ανατολικά και την οδό 28ης Οκτωβρίου, διαβάσεις με τις απαιτούμενες ράμπες, ώστε να μην υπάρχει υψομετρική διαφορά σε σχέση με την επιφάνεια των δρόμων, θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ και θέση στάθμευσης ΑμεΑ στον χώρο φόρτισης ηλεκτρικών ποδηλάτων.