Μία ακόμα προσπάθεια για τη χρηματοδότηση των απαιτούμενων μελετών, αλλά κυρίως των έργων που χρειάζεται να γίνουν στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, κάνουν τα στελέχη του Ο.Α.Κ., που σήμερα το πρωί έχουν συνάντηση στο υπουργείο Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων.
Η συνάντηση πραγματοποιείται με πρωτοβουλία του προέδρου του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Γρηγόρη Ροκαδάκη, ο οποίος μαζί με τον διευθύνοντα σύμβουλό του Λευτέρη Κοπάση και τον διευθυντή Συγκοινωνιακών Έργων του Οργανισμού κ. Γεώργιο Αγαπάκη θα έχουν σύσκεψη εργασίας με τον γενικό γραμματέα Δημοσίων Έργων κ. Ευστράτιο Σιμόπουλο στα πλαίσια της διαβούλευσης κατανομής χρημάτων για οδικά έργα της ΣΕΣ περιόδου 2014-2020.
Τα στελέχη του Ο.Α.Κ. θα παρουσιάσουν με κάθε λεπτομέρεια την τεκμηριωμένη πρότασή τους για την επιτακτική αναγκαιότητα αναβάθμισης του εθνικού οδικού δικτύου του νησιού και την μετατροπή του B.O.A.K. σε ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.
Σημειώνεται ότι η Κρήτη βρίσκεται εκτός χρηματοδότησης στο Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών για την περίοδο 2014-2025, δηλαδή για τα επόμενα έντεκα χρόνια, όπως περιλαμβάνεται στα σχέδια του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κι αυτό έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στους φορείς του νησιού.
Ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης στην επιχειρηματολογία του, την οποία θα αναλύσει και σήμερα στον αρμόδιο γενικό γραμματέα του υπουργείου, επισημαίνει ότι το σύνολο των δαπανών που διατέθηκαν τα τελευταία είκοσι χρόνια για την κατασκευή και αναβάθμιση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, είναι μόλις 373 εκατ. ευρώ από τρία κοινοτικά προγράμματα, όταν το σύνολο της κατασκευής απαιτεί μία δαπάνη πάνω από 1,5 δισ. ευρώ.
Συγκεκριμένα στην πρόταση του οργανισμού συνοπτικά γίνεται αναφορά σε τέσσερις πυλώνες, οι οποίοι είναι οι εξής:
– Στη χρηματοδότηση των υπό εκπόνηση μελετών, προκειμένου αυτές να αποκτήσουν υψηλή ωριμότητα και να ενταχθούν τα αντίστοιχα έργα στο ΣΕΣ.
– Στην ένταξη και δημοπράτηση στο ΣΕΣ δέκα έργων B.O.A.K. – Ν.Ο.Α.Κ., με συνολικό προϋπολογισμό 643,5 εκατ. ευρώ και μήκος οδικών τμημάτων για κατασκευή 65 Κm. – 51 χιλιόμετρα στον B.O.A.K. και 14 στον Ν.Ο.Α.Κ.
– Υλοποίηση προγράμματος οδικής ασφάλειας στον B.O.A.K. και Ν.Ο.Α.Κ. με σκοπό τη βραχυπρόθεσμη δημοπράτηση και εκτέλεση έργων βελτίωσης του οδικού περιβάλλοντος με προϋπολογισμό τουλάχιστον 15 εκατ. ευρώ, ύστερα από την εκπόνηση 2-4 μελετών οδικής ασφάλειας αμοιβής περί τις 500.000 ευρώ.
– Στην Τεχνικοοικονομική διερεύνηση στα πλαίσια ενός στρατηγικού σχεδίου αναφοράς, για τις δυνατότητες – μεθόδους και τρόπους χρηματοδότησης όλων εκείνων των οδικών τμημάτων – έργων του B.O.A.K. για τα οποία δεν θα εξασφαλισθούν είτε πλήρεις μελέτες, είτε πόροι, με προοπτική ο B.O.A.K. να ολοκληρωθεί συνολικά το συντομότερο δυνατόν και με χρονικό ορίζοντα 15ετίας.
Αναλυτικότερα:
ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΣΗΜΕΡΑ ΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΟΥ ΟΑΚ
Νέα προσπάθεια για τη χρηματοδότηση έργων στον BOAK
– Οι εκπρόσωποι του Οργανισμού θα αναλύσουν λεπτομερώς την πρότασή τους για την αναγκαιότητα αναβάθμισης του εθνικού οδικού δικτύου του νησιού
– Διεκδικούν πόρους για την εκπόνηση-ωρίμανση μελετών, καθώς και την υλοποίηση απαραίτητων παρεμβάσεων στο οδικό δίκτυο
Την τεκμηριωμένη και ολοκληρωμένη πρόταση του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης που αφορά στην εκπόνηση -ωρίμανση μελετών καθώς και στην κατασκευή έργων για την αναβάθμιση και βελτίωση του εθνικού οδικού δικτύου του νησιού θα παρουσιάσει σήμερα στους εκπροσώπους του αρμόδιου υπουργείου Υποδομών η ηγεσία του ΟΑΚ.
Η συνάντηση που έχει καθοριστεί για τις 10:00 το πρωί με την παρουσία του πρόεδρου του Οργανισμού Γρηγόρη Ροκαδάκη, του διευθύνοντα συμβούλου Λευτέρη Κοπάση και του διευθυντή Συγκοινωνιακών Έργων Γιώργου Αγαπάκη, έχει στόχο τη λεπτομερή και αναλυτική ενημέρωση για την επιτακτική ανάγκη εξασφάλισης των απαραίτητων κονδυλίων, ώστε το ζωτικής και ουσιαστικής για όλους τους Κρητικούς αλλά και τους χιλιάδες επισκέπτες του νησιού έργο, να μπορέσει να δρομολογηθεί.
Η συνάντηση θα γίνει με τον γενικό γραμματέα δημοσίων έργων τον κ. Ευστράτιο Σιμόπουλο, τον κ. Μακρή γενικό διευθυντή του υπουργείου Υποδομών, αρμόδιο για τα οδικά έργα και την κυρία Ζωή Παπασιώτη προϊσταμένη του Επιχειρησιακού Προγράμματος της Διαχειριστικής Αρχής.
Τα στελέχη του ΟΑΚ με χάρτες και μελέτες που υποδεικνύουν τη σημερινή κακή κατάσταση του οδικού δικτύου, στο οποίο θυσιάζονται κάθε χρόνο δεκάδες ανθρώπινες ζωές και το οποίο αποτελεί ένα από τα πλέον επικίνδυνα οδικά δίκτυα της χώρας, θα ζητήσουν την παρέμβασή τους ώστε να δοθεί προτεραιότητα στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, μιας και όπως έχουν επανειλημμένως τονίσει το νησί δεν έλαβε από τα προηγούμενα κοινοτικά πλαίσια στήριξης ευρωπαϊκούς πόρους για την υλοποίηση έργων στο εθνικό οδικό του δίκτυο.
Συγκεκριμένα, η πρόταση αιτιολογημένη και εξειδικευμένη με τις παρατηρήσεις από τον ΟΑΚ θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο της διαβούλευσης του συγκεκριμένου προγράμματος και αφορά ουσιαστικά τέσσερις υποπροτάσεις, οι οποίες είναι οι εξής:
-Ολοκλήρωση των μελετών που είναι ήδη ενταγμένες και πρέπει να περατωθούν, προϋπολογισμού 8 εκ. ευρώ.
– Δημοπρατήσεις των υπό μελέτη έργων, προϋπολογισμού 600 εκ. ευρώ (εκτός από αυτά που έχουν ήδη δημοπρατηθεί και ανέρχονται σε 125 εκ. ευρώ).
– Μελέτη για την οδική ασφάλεια που αφορά στην επίκαιρη σήμανση στο δρόμο, αποκατάσταση ασφαλτοτάπητα, που κοστολογούνται τα έργα στα 15 εκ. ευρώ.
-Μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού που επεξεργάζεται το υπουργείο για να τη δημοπρατήσει. Αυτή η μελέτη θα πρέπει να εξετάσει τη χάραξη του δρόμου συνολικά, σε σχέση με τα έργα που έχουν γίνει μέχρι στιγμής και αυτά που σχεδιάζονται να ενταχτούν και θα εξετάζει τεχνοοικονομικά την κατασκευή του δρόμου, ώστε να διαπιστωθεί αν θα υπάρχει δυνατότητα της χρηματοδότησής του με εναλλακτικό τρόπο, όχι δηλαδή από το ΣΕΣ ή εθνικούς πόρους.
Σε δηλώσεις του ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ Λευτέρης Κοπάσης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» για την σημερινή συνάντηση ξεκαθάρισε: «Η πρόταση του ΟΑΚ τεκμηριώνεται, σε σχέση και με τα δεδομένα της χρηματοδότησης του Βόρειου Οδικού Άξονα τα τρία προηγούμενα κοινοτικά πλαίσια στήριξης, όπου συνολικά ήταν της τάξης των 350 εκ. ευρώ, όταν αντίστοιχα είχαν χρηματοδοτηθεί άλλοι οδικοί άξονες στη χώρα. Αυτό αιτιολογεί την πρότασή μας και σε σχέση με το ότι είναι χαμηλού προϋπολογισμού οι πόροι που θα διατεθούν από το επόμενο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης για οδικά έργα».
Επισημαίνεται ότι το σύνολο των δαπανών που διατέθηκαν μέχρι σήμερα για την κατασκευή και αναβάθμιση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, τα τελευταία 20 χρόνια, είναι μόλις 373 εκ. ευρώ από τρία κοινοτικά προγράμματα, όταν το σύνολο της κατασκευής απαιτεί μία δαπάνη πάνω από 1,5 δισ. ευρώ.
Όπως τονίζεται στο κείμενο των προτάσεων της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Έργων του Ο.Α.Κ., στον ΒΟΑΚ εκπονούνται μελέτες συνολικού μήκους περί τα 135 Km. Από αυτές 9 μελέτες στον ΒΟΑΚ και 1 μελέτη στον ΝΟΑΚ βρίσκονται κυρίως σε μεσαία ωριμότητα, κι εφόσον χρηματοδοτηθούν το 2014 με 5.000.000 ευρώ και 3.000.000 ευρώ για το 2015, τότε θα αποκτήσουν υψηλή ωριμότητα και σε ένα έτος περίπου, θα μπορούν να ενταχθούν έργα συνολικού μήκους 65 Km και δαπάνης 643,5 εκ. ευρώ. Συγκεκριμένα θα ενταχθούν για δημοπράτηση 51 Km για τον ΒΟΑΚ και 14 Km διπλού κλάδου για τον ΝΟΑΚ.
Οι προτάσεις υλοποίησης
Αναλυτικά οι προτάσεις υλοποίησης της πρότασης για τον ΒΟΑΚ που θα τεθούν στη σημερινή σύσκεψη είναι οι εξής:
Ωρίμανση μελετών – Ένταξη έργων στο Σ.Ε.Σ: Στον ΒΟΑΚ. εκπονούνται μελέτες συνολικού μήκους περί τα 135 Km. Από αυτές εννέα μελέτες στον ΒΟΑΚ. και μία μελέτη στον ΝΟΑΚ. βρίσκονται κυρίως σε μεσαία ωριμότητα και εφόσον χρηματοδοτηθούν το 2014 με 5.000.000 ευρώ και 3.000.000 ευρώ για το 2015, τότε θα αποκτήσουν υψηλή ωριμότητα και σε ένα έτος περίπου θα μπορούν να ενταχθούν έργα συνολικού μήκους 65 Km και δαπάνης 643,5 εκατομμύρια ευρώ. Συγκεκριμένα θα ενταχθούν για δημοπράτηση 51 Km για τον ΒΟΑΚ. με Π/Υ 553,5 εκατομμύρια ευρώ και 14 Km διπλού κλάδου με Π/Υ 90 εκατομμύρια ευρώ για τον ΝΟΑΚ.
– Μέχρι σήμερα έχουν δημοπρατηθεί και είναι υπό ένταξη στο Σ.Ε.Σ. τρία οδικά τμήματα του ΒΟΑΚ (Γούρνες – Χερσόνησος, Πάνορμος – Εξάντης, συνδετήριος Μουρνιές – Χανιά) συνολικού μήκους 19 Κm και με προϋπολογισμό 162 εκ. ευρώ.
Εκπόνηση μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού του ΒΟΑΚ: Η μελέτη αυτή, θα χωροθετήσει τον όλο άξονα γεωγραφικά, θα ιεραρχήσει την σκοπιμότητα και αναγκαιότητα των επί μέρους τμημάτων όχι με τοπικιστικά κριτήρια, αλλά με βάση αντικειμενικές παραμέτρους, όπως ο τωρινός αλλά και αναμενόμενος μελλοντικά κυκλοφοριακός φόρτος, στατιστικά ατυχημάτων, επιδιωκόμενη χρονο-απόσταση μεταξύ βασικών προορισμών, όπως αεροδρόμια, λιμάνια, κ.λπ., ταχύτητες κυκλοφορίας, κ.ά. Επίσης θα εξετάσει οικονομοτεχνικά, με μελέτες κόστους οφέλους και απόσβεσης τη δυνατότητα κατασκευής ολοκληρωμένου τμήματος ή ενιαίων λειτουργικών τμημάτων (π.χ. μεταξύ πρωτευουσών νομών) με την μέθοδο της παραχώρησης – αυτοχρηματοδότησης κατά τη διαδικασία που εφαρμόζεται και στους άλλους βασικούς οδικούς άξονες της χώρας (Κόρινθος – Πάτρα, ΠΑΘΕ, Ε65, κ.ά.). Η μελέτη αυτή είναι στο στάδιο της προκήρυξης σε συνεργασία με κεντρικές υπηρεσίες (ΔΜΕΟ-ΕΠΕΠ) του ΥΠΥΜΕΔΙ.
Πρόγραμμα οδικής ασφάλειας
– Ο ΟΑΚ. Α.Ε. έχει προτείνει στις κεντρικές υπηρεσίες του ΥΠΥΜΕΔΙ τη συνεργασία με την Εγνατία Οδό Α.Ε., προκειμένου να εκπονήσει περί τις 2-4 βραχυπρόθεσμες μελέτες στον Β.Ο.Α.Κ. και Ν.Ο.Α.Κ. με συνολική δαπάνη αμοιβής περί τις 500.000 ευρώ, προκειμένου να ενταχθούν και δημοπρατηθούν έργα οδικής ασφάλειας στον Β.Ο.Α.Κ. με προϋπολογισμό περί τα 15 εκατ. ευρώ και αναλόγου προϋπολογισμού στον Ν.ΟΑ.Κ.
– Το πρόγραμμα αυτό είναι υπό την αιγίδα του ΥΠΥΜΕΔΙ και τελεί υπό έγκριση.
– Οι νεκροί επί του Β.Ο.Α.Κ. είναι περί τους 60, ενώ οι σοβαρά τραυματίες περί τους 100, με βασικό κριτήριο τον ανθρώπινο παράγοντα, θα πρέπει να υλοποιηθούν συστηματικές κοινωνικές δράσεις, όπως η δημιουργία «κοινωνικής ενημέρωσης – συμφωνίας» για τις «εντολές – κανόνες οδικής συμπεριφοράς στον Β.Ο.Α.Κ.», σε συνεργασία με τους μελετητές, την Τροχαία, το ΕΚΑΒ, τους εκπροσώπους των επαγγελματικών αυτοκινήτων (φορτηγά, ταξί, rent cars), των ξενοδόχων, των δήμων και της περιφέρειας. Οι κανόνες αυτοί θα τυπωθούν σε ενημερωτικό φυλλάδιο σε 3-4 βασικές γλώσσες και θα διανέμεται από τους φορείς. Βασικό ρόλο σε συνεργασία και με άλλους θεσμικούς φορείς μπορεί να διαδραματίσει ο Ο.Α.Κ. Α.Ε.
– Επαρκής ετήσια χρηματοδότηση για την τακτική και έκτακτη συντήρηση του Β.Ο.Α.Κ., τόσο του Ο.Α.Κ. Α.Ε., όσο και της Περιφέρειας Κρήτης που είναι οι υπεύθυνοι φορείς για την συντήρησή του. Η απαιτούμενη χρηματοδότηση του ΟΑΚ Α.Ε. για την υλοποίηση των υποχρεώσεων συντήρησης του Β.Ο.Α.Κ., στην περιοχή ευθύνης του (τμήματα διπλού κλάδου) ανέρχονται σε 2.500.000 ευρώ/έτος και αφορούν συντήρηση στοιχείων οδού, Η/Μ εργασιών και δαπάνη ηλεκτροφωτισμού των ανισόπεδων κόμβων στην ΔΕΔΔΗΕ.
Τι αναφέρει το παρατηρητήριο οδικής ασφαλείας του ΤΕΕ
Στην πρόταση του ΟΑΚ η οποία έχει τεθεί υπ’ όψιν του υπουργείου περιλαμβάνονται και τα συμπεράσματα του παρατηρητηρίου της Οδικής Ασφάλειας του T.E.E., σε σχέση με τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας, όπου μεταξύ άλλων τονίζεται :
Ότι το πλήθος των δυστυχημάτων και ατυχημάτων που σημειώθηκαν κατά μήκος του Β.Ο.Α.Κ. επαναφέρει κατά τρόπο επιτακτικό, το μείζον πρόβλημα του οδικού άξονα, ο οποίος είναι ο μόνος από τους έξι βασικούς οδικούς άξονες της χώρας, χωρίς ορατό χρονοδιάγραμμα μετατροπής του σε Αυτοκινητόδρομο. Επισημαίνεται ότι στο σύνολο των 300 km τα τελευταία 40 χρόνια κατασκευάστηκαν μόλις 41 km. (ποσοστό 13%) με διαχωρισμένα τα οδοστρώματα ανά κατεύθυνση, ενώ η συνεισφορά της Κρήτης σε οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο είναι αντιστρόφως ανάλογη.
Η χρηματοδότηση και η ολοκλήρωση των έργων που αντιστοιχούν στις μελέτες που έχουν προκηρυχθεί και συντάσσονται για το ΒΟΑΚ, δηλαδή για τα 150 km. τουλάχιστον μέσω του ΕΣΠΑ 2007-2015. Προώθηση των μελετών για τα υπόλοιπα τμήματα του ΒΟΑΚ, καθώς και των συνδέσεων με τις πόλεις, τα αεροδρόμια και τα λιμάνια του νησιού. Άμεση σύνταξη μελέτης σκοπιμότητας που λαμβάνοντας υπόψη τα προηγούμενα ως δεδομένα, θα αναδείξει τον καλύτερο τρόπο και μέθοδο για ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό, εκτέλεση και λειτουργία, ώστε να επιτευχθεί επιτέλους η συνολική και ριζική αντιμετώπιση του θέματος αποτελεσματικά και άμεσα προς όφελος του έργου αλλά και των πολιτών.