Προτάσεις στους δήμους θα κάνουν το επόμενο διάστημα οι διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα για καταργήσεις, συγχωνεύσεις και ιδρύσεις σχολείων για το σχολικό έτος 2015-2016, έτσι ώστε μέχρι τις 18 Φεβρουαρίου να έχουν ληφθεί οι τελικές αποφάσεις, όπως αναφέρεται σε σχετική εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας.
Σε ότι αφορά τον Νομό Ρεθύμνου και στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θα ζητηθεί η ίδρυση του Ειδικού Γυμνασίου, το οποίο αν και στα χαρτιά συστήθηκε με απόφαση του υπουργείου, ωστόσο δεν δημοσιεύτηκε ποτέ σε ΦΕΚ η λειτουργία του. Για τον λόγο αυτό η αρμόδια Διεύθυνση θα υποβάλλει εκ νέου τον φάκελο στο υπουργείο, ζητώντας ταυτόχρονα και την ίδρυση του Πρότυπου Πειραματικού Επαγγελματικού Λυκείου, όπως έχει ζητήσει η Ένωση Λειτουργών Τεχνικής Εκπαίδευσης του Νομού, αίτημα το οποίο έχει γίνει ομόφωνα δεκτό από τη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας με μακροπρόθεσμο στόχο τη λειτουργία του σε οικόπεδο του Δήμου στην τοποθεσία «Νησί».
Παράλληλα, σε ότι αφορά τις συγχωνεύσεις σχολείων, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα αποστείλει εγγράφως ερώτημα στους Συλλόγους Γονέων και στους Δήμους Αμαρίου και Μυλοποτάμου αντίστοιχα προκειμένου εκείνοι να λάβουν την τελική απόφαση για το αν επιθυμούν τη συγχώνευση του Γυμνασίου Κράνας με αυτό του Γαράζου και του Γυμνασίου Συβρίτου με αυτό του Φουρφουρά. Τα δυο αυτά σχολεία έχουν μικρό αριθμό μαθητών και είναι υποστελεχωμένα, ωστόσο η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα πράξει ανάλογα με την απόφαση των συλλόγων και του Δήμου.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο κ. Ανδρέας Ταξάκης, ανάφερε: «Εμείς θα ζητήσουμε από τους συλλόγους των σχολείων, ένα-δύο σχολεία που έχουνε με πολύ μικρό αριθμό μαθητών, όπως της Συβρίτου και της Κράνας, να μας απαντήσουν στα κριτήρια που θέτει το υπουργείο, αν δηλαδή επιτελεί το σχολείο με τον αριθμό αυτό των μαθητών το σκοπό του, αν έχει απόδοση παιδαγωγική και ποιοτική αλλά και τους λόγους για τους οποίους δεν πρέπει να συγχωνευτεί. Πέρα από αυτό όμως θα βάλουμε και τους δήμους, τους αρμόδιους, δηλαδή Αμαρίου και Μυλοποτάμου να στηρίξουν με κάποιους τρόπους πέρα από το οικονομικό, και την όλη καλή λειτουργία των σχολείων δηλαδή να μην μεταγράφονται οι μαθητές, φαινόμενο το οποίο παρατηρείται τελευταία χρόνια. Παράλληλα θα ζητήσουμε την ίδρυση του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνάσιου, το οποίο δεν πέρασε στο ΦΕΚ τελικά, δηλαδή ενώ έγινε η ίδρυσή του, δεν έγινε η λειτουργία του, για να δούμε μήπως χρειαστεί να κάνουμε από την αρχή όλες τις ενέργειες και επιπλέον η ΕΛΤΕΕ μας έχει ζητήσει την ίδρυση του Πρότυπου Πειραματικού-Επαγγελματικού Λυκείου και θα την καταθέσουμε και αυτή την πρόταση, γιατί είναι σημαντική και είναι κάτι που μπορεί να βοηθήσει στην αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης αλλά αυτό μπορεί να γίνει μελλοντικά».
Σε ότι αφορά την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση του Νομού μέχρι στιγμής τουλάχιστον, σύμφωνα με την τοπική διεύθυνση, δεν υπάρχει κανένα αίτημα για συγχώνευση ή κατάργηση σχολείων, αλλά ούτε και για ίδρυση.
Τα κριτήρια του υπουργείου Παιδείας
Ο αριθμός των μαθητών, η ορθή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, η απόσταση που θα διανύουν οι μεταφερόμενοι μαθητές και οι κτιριακές υποδομές είναι οι προϋποθέσεις που βάζει το υπουργείο Παιδείας για τις μεταβολές των σχολικών μονάδων.
Μάλιστα οι δήμοι είναι υποχρεωμένοι να αναλάβουν τα έξοδα για τις λειτουργικές δαπάνες νέων σχολείων, καθώς και για τη μεταφορά των μαθητών στις περιπτώσεις συγχωνεύσεων.
Το υπουργείο Παιδείας με εγκύκλιο που έστειλε προς τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης δίνει οδηγίες για ιδρύσεις, καταργήσεις, συγχωνεύσεις, προαγωγές, υποβιβασμούς και μετατροπές σχολείων, ζητώντας και τις σχετικές γνωμοδοτήσεις από τα δημοτικά συμβούλια, ώστε να μπορέσει να προχωρήσει ομαλά η σχετική διαδικασία σε συνεργασία με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Στην εγκύκλιο που έστειλε το υπουργείο Παιδείας μεταξύ άλλων ορίζονται και τα εξής:
• Για τις μεταβολές των σχολικών μονάδων να λαμβάνεται υπόψη ο αριθμός των μαθητών, η ορθή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, η χιλιομετρική απόσταση που διανύουν οι μεταφερόμενοι μαθητές και οι κτιριακές υποδομές με στόχο τη δημιουργία άρτιων, εξοπλισμένων και επαρκώς στελεχωμένων σχολικών μονάδων.
• Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στις περιπτώσεις ιδρύσεων και συγχωνεύσεων, για τις οποίες πρέπει να ορίζεται με σαφήνεια η ακριβής ονομασία και η έδρα λειτουργίας του νέου σχολείου, αλλά και η εξασφάλιση κατάλληλης στέγης.
• Οι διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αφού υποβάλουν στους δήμους προτάσεις για κάθε είδους σχολική μεταβολή για το σχολικό έτος 2015-2016, είναι απαραίτητο να ζητήσουν εγγράφως τη γνωμοδότηση των Δημοτικών Συμβουλίων επί των προτάσεών τους και να κοινοποιήσουν το σχετικό έγγραφο στο υπουργείο Παιδείας.
• Επισημαίνεται ότι στις προτάσεις πρέπει να αναφέρεται εάν τα προτεινόμενα προς ίδρυση σχολεία είναι ενταγμένα ή πρόκειται να ενταχθούν σε προγράμματα χρηματοδότησης.
• Οι διευθυντές εκπαίδευσης, αφού συγκεντρώσουν τις γνωμοδοτήσεις των Δημοτικών Συμβουλίων, θα τις διαβιβάσουν μέχρι 18-02-2015 στο υπουργείο Παιδείας και στις οικείες Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Επίσης μαζί με τις γνωμοδοτήσεις των Δημοτικών Συμβουλίων θα αποστείλουν:
α) βεβαιώσεις ανάληψης δαπάνης για τις λειτουργικές ανάγκες των προτεινόμενων προς ίδρυση σχολείων που θα εκδώσουν οι οικονομικές υπηρεσίες των οικείων δήμων και
β) βεβαιώσεις ανάληψης δαπάνης για τη μεταφορά των μαθητών για τα προτεινόμενα προς συγχώνευση και κατάργηση σχολεία που θα εκδώσουν οι οικονομικές υπηρεσίες των οικείων Περιφερειών.
Πάντως τόσο φέτος όσο και τα προηγούμενα χρόνια οι συγχωνεύσεις, καταργήσεις σχολικών μονάδων προκάλεσαν σοβαρή αναστάτωση σε τοπικές κοινωνίες, που προχώρησαν σε διάφορες κινητοποιήσεις με δεδομένο ότι δημιουργήθηκε σοβαρό πρόβλημα κυρίως με τις μετακινήσεις των παιδιών σε σχολεία μακριά από τα σπίτια τους αλλά και με το φαινόμενο οι μαθητές να στριμώχνονται μέσα στις σχολικές αίθουσες λόγω των συμπτύξεων τμημάτων.